E-smith og ip til imap
Fra : Bo Dudek

Dato : 02-07-03 07:10

Hejsa

Jeg har i over et halvt år kørt med e-smith, som jeg er ret glad for.
Jeg har ikke voldsomt forstand på skidtet og lignende, men det er
alligevel lykkedes mig at sætte det korrekt op.

E-smith'en bruger jeg som regulær filserver samt som IMAP mailserver.
Hvis jeg logger på min webmail uderfra, benytte jeg adressen

http://xxx.xxx.xxx.xxx/webmail

- og det fungerer upåklageligt. Nu har jeg så lige fået ny mobilos,
som kan tjekke mails via pop3 og/eller imap, og så er det, at jeg
gerne vil have den til at tjekke mine mails hjemme.

Som det fungerer lige nu, er min Outlook Express indstillet til at
benytte 10.0.0.2 - altså en lokal server på netværket, så denne ip kan
jeg selvfølgelig ikke benytte i min mobilos. Jeg har også forsøgt at
benytte mine globale ip, men den æder den heller ikke.

For at være sikker på, at det ikke er mobilos den er gal med, har jeg
forsøgt at sætte selvsamme op i en ny konto i Outlook Express. Dvs,
som servere har jeg forsøgt mig med

xxx.xxx.xxx.xxx
http://xxx.xxx.xxx.xxx
https://xxx.xxx.xxx.xxx
https://xxx.xxx.xxx.xxx/webmail
http://xxx.xxx.xxx.xxx/webmail

og samtidig skal det understreges, at jeg i min server-manager under
'Other e-mail settings' har sat 'POP and IMAP server access' til
'Public'.

Mangler jeg noget? Det kan oplyses, at jeg IKKE har et domænenavn
tilnyttet til min server.

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper Holck

Dato : 02-07-03 08:58

Bo Dudek wrote:
> [...]
>
> og samtidig skal det understreges, at jeg i min server-manager under
> 'Other e-mail settings' har sat 'POP and IMAP server access' til

Nu kender jeg ikke til opsætning af mobiltelefoner til check
af mail, men på andre computere vil du skulle angive navnet
(evt. IP-nummeret) på den server du vil hente mail fra. Så jeg
forstår ikke, hvordan webmail og http bliver blandet ind i det?
POP, IMAP og HTTP er forskellige protokoller til kommunikation
via Internet.

Hvad mener du med at "den æder den heller ikke"? Hvad er problemet?

Jesper

Fra : Bo Dudek

Dato : 02-07-03 16:35

[...]

> [...]
>forstår ikke, hvordan webmail og http bliver blandet ind i det?
>POP, IMAP og HTTP er forskellige protokoller til kommunikation

jeg har IKKE noget domæne til at pege på serveren, og derfor kan jeg
ikke angive et domænenavn som mailserver.. derfor bliver jeg nødt til
at bruge min ip-adresse.. problemet er bare, at hvis jeg f.eks. i
outlook express sætter en imap mail konto op med min ip som server, så
melder den fejl.. måske er det noget med nogle bestemte porte, der
skal være åbne.. (?)

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 02-07-03 17:44

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> outlook express sætter en imap mail konto op med min ip som server, så
> melder den fejl.. måske er det noget med nogle bestemte porte, der

Imap bruger port 143 både tcp og udp.

(se evt. på http://www.iana.org/assignments/port-numbers hvad de
forskellige porte bruges til)

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Bo Dudek

Dato : 03-07-03 12:01

[...]

nå, der var en fejl i opsætningen i telefonen, så nu kan jeg da hente
mails.. dog kan jeg stadig ikke sende mails..

jeg benytter min servers ip til udgående.. jeg nytter port 143.. men
afsendelsen mislykkes stadig..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk