Skærme
Fijala 3554
Samsung 240T eller 213T ???
Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-07-03 03:18

Nu8 ser jeg, at den udgående model 240T fra Samsung også er kommet ned i
pris hos internet shopsne - den står til 12.995 kr - så nu er jeg sgu'
kommet i tvivl - skal jeg købe den nye 213T 21,3' TFT@1600X1200 eller den
udgående model 240T 24' TFT@1920X1200 - jeg ved 240T står fremragende, og
har en forventning om, at 213T vil være en forbedring rent billedmæssigt i
forhold til både 240T og 210T - men det er rene spekulationer........

Er kommet meget i tvivl - 213T er afgjort flottere rent designmæssigt - men
kører kun i 1600X1200 - men de 1920X1200 som 240T kører i sætter også visse
begrænsninger - f.eks kan man ikke bar elige kører med standard wall paer -
det ser ringe ud, når det strækkes - mange applikationer kører ikke
1920X1200 - men alle kører 1600X1200 (på nær spil).

Er sgu' i tvivl her - skal jeg gå efter den gamle kæmpe, der stadig står
ufatteligt godt,e ller gå efter den mindre broder, der nok er verdens
flotteste designede TFT skærm, men som jeg KUN tror vil få endnu bedre
billede en storebroderen ?

Jeg skal bruge skærmen til all round brug - dvs. photoshop, illustrator
(ikke prof brug), internet, spil, fotoalbum og nyhedsgruppelæsning.

Jeg er ivrig pc nørd bruger - og stiller ret så høje krav - men hvad katten
ville I vælge hèr....hvad siger du Madsen ?

Jeg vil under alle omstaændigheder beholde min Dell 2000FP 20,1 '
TFT@1600X1200 - så spørgsmåler er, om jeg overhovedet har:

1. Plads til både en 240T og Dell 2000FP (jeg kan lige knibe en 213T og en
2000FP sammen) ?
2. Overhovedet kan køre med 240T i 1920X1200 og Dell 2000FP i 1600X1200
(analog) på en Radeon 9800 pro kort ?

Håber nogle vil hjælpe med dette luxus problem.......værre er det jo heller
ikke trods alt :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jay

Dato : 02-07-03 11:01

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message >

> Jeg skal bruge skærmen til all round brug - dvs. photoshop, illustrator
> (ikke prof brug), internet, spil, fotoalbum og nyhedsgruppelæsning.

Bruger du ikke din Dell til dette?

> Jeg vil under alle omstaændigheder beholde min Dell 2000FP 20,1 '
> TFT@1600X1200 - så spørgsmåler er, om jeg overhovedet har:

Hvorfor beholde din Dell, hvis den nye skærm skal udføre de opgaver som den
nuværende er sat til?
Hvad vil du i givetfald bruge din Dell til hvis den bliver suppleret af en
ny?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-07-03 16:55

> Bruger du ikke din Dell til dette?

Jo da, men jeg elsker dual monitor setup - så jeg kan se billeder i fuld
str. på den ene skærm og have programmet på den anden - eller have internet
kørende på den ene og arbejde med andet på den anden skærm - ja, jeg ved
det er luxus, men sådan vil jeg gerne have det :)

> [...]
> nuværende er sat til?
> Hvad vil du i givetfald bruge din Dell til hvis den bliver suppleret af en

Fordi jeg som sagt ønsker et dual monitor setup.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 02-07-03 12:47

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> bar elige kører med standard wall paer - det ser ringe ud, når det
> strækkes - mange applikationer kører ikke 1920X1200 - men alle

En af de ting som irriterer mig mest ved min 24" wide i 1920 x 1200,
som jo også er dens anbefalede opløsning, er at objekter som er
kvadratiske ikke ser ud til at være det og sådan vil det vel også
være på en 240T med den væsentlige forskel frem for en CRT at man
ikke bare kan vælge en anden opløsning uden at få en noget ringere
billedkvalitet ud af det. Det var til dels det der afskrækkede mig
fra at købe den.

Hvis jeg laver et nyt billede i f.eks. Photoshop på 10 x 10 cm og
ser det i 100 % størrelse på skærmen i 1920 x 1200 så er kassen
et par centimeter højere end den er bred hvis jeg måler den med en
lineal på skærmen. I 1600 x 1024 er den derimod kvadratisk eller i
hvert tilfælde så tæt på at øjet ser den som værende kvadratisk.

Det er muligt at det ikke betyder en døjt for de fleste, men i mit
tilfælde har det meget at sige. Det er stort set umuligt at bygge
et eller andet layout op i InDesign eller lignende hvis en tekst-
boks eller billedboks som er defineret til at være 100 % kvadratisk
ikke ser ud til at være det på skærmen, så tit og ofte bruger jeg
kun 1920 x 1200 når jeg har brug for den ekstra plads den opløsning
giver frem for 1600 x 1024. (Typisk bruger jeg den i Photoshop når
jeg roder med billedretouchering).
Faktisk så ville jeg være slem ked af at skulle sidde med en skærm
som var mere eller mindre fastlåst til 1920 x 1200. Det ville
selvfølgelig være fedt til DVD-kiggeri og spil, selvom widescreen-
formaterne sjældent er understøttet i spil, så vidt jeg ved.

> 1. Plads til både en 240T og Dell 2000FP (jeg kan lige knibe en
> 213T og en 2000FP sammen) ?

Med en 24" widescreen som kører 1920 x 1200 nægter jeg at tro på at
man vil føle behov for at smide paletter i f.eks. Photoshop over på
en anden skærm for de står og råber til hinanden i forvejen. :)

> Håber nogle vil hjælpe med dette luxus problem...

Sad jeg i samme situation som dig med en Dell 2000FP som jeg fortsat
ville bruge som sekundær skærm, så ville jeg gå efter 213T.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-07-03 17:01

> Sad jeg i samme situation som dig med en Dell 2000FP som jeg fortsat
> ville bruge som sekundær skærm, så ville jeg gå efter 213T.

Tak for fin redspons, Madsen -det lyder underligt, at en kasse ikke er helt
kvadratisk i PS i 1920X1200, hvis den er det i 1600X1200 - giver kun
fornuft, hvis 240T IKKE er 1920-1600=320 punkter bredere end en traditionel
1600X1200 skærm, der viser det korrekt.

Vil nok følge dit råd, og vælge 213T'en - og så droppe den sindsyge ide, om
at køre med 2 kæmpe TFT skærme i dual setup - kunne ellers give MEGET plads
at have en hovedskærm på 1920X1200 og en biskærm på 1600X1200 :)

Men er også bange for, at et Radeon 9800 pro slet ikke kan levere 1920X1200
DVI og 1600X1200 VGA - men kunne ikke få svar på dette hos alm. pc butikker
- så har sendt ATI en mail.

Men 2 TFT skærme i 1600X1200 er vel heller ikke helt vanvittigt :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 02-07-03 17:09

Dr.Ralph skrev:

> Tak for fin redspons, Madsen -det lyder underligt, at en kasse
> ikke er helt kvadratisk i PS i 1920X1200, hvis den er det i
> 1600X1200

Jeg skrev også at den var kvadratisk i 1600 x 1024, men ikke i
1920 x 1200. 1600 x 1200 er vel ikke et widescreen-format. :)

> Men er også bange for, at et Radeon 9800 pro slet ikke kan levere
> 1920X1200 DVI og 1600X1200 VGA - men kunne ikke få svar på dette
> hos alm. pc butikker - så har sendt ATI en mail.

De må da i hvert tilfælde kunne svare på det.

> Men 2 TFT skærme i 1600X1200 er vel heller ikke helt vanvittigt :)

Det vil jeg nu heller ikke mene. :)

Madsen.

Fra : ledderlap

Dato : 02-07-03 20:31

Jeg tror også jeg har droppet ideen om at købe en 240t. Med dvi
connection kan den jo kun køre op til 1280*1024 og det er jo ikke
særligt optimalt da alting bliver for stort. Har desuden læst nogle
anmeldelser af denne skærm og enkelte skrev at med analog tilslutning
var billedkvaliteten ikke 100% optimal.
Men ja jeg forstår dig godt ... jeg har også gået og knaget det sidste
døgn.

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-07-03 10:19

On Wed, 02 Jul 2003 19:31:19 GMT, ledderlap wrote:

> [...]
> var billedkvaliteten ikke 100% optimal.
> Men ja jeg forstår dig godt ... jeg har også gået og knaget det sidste

Læs mit andet svar til dig - 240T kan godt køre 1920X1200 DVI.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : ledderlap

Dato : 03-07-03 17:17

Mærkeligt at selv manualen til 240t siger max 1280*1024 med dvi. Men ja
fik også svar fra en tysker som har en 240t og som kører 1920*1200 dvi.

Hvad med LG 2010P ? Ifølge en tysk forhander skulle denne skærm have et
s-ips panel, men jeg ved ikke om det er en fejl. De opgiver selv
responstiden til 16ms, men syntes ikke den har fået så gode anmeldelser.

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-07-03 17:22

On Thu, 03 Jul 2003 16:16:47 GMT, ledderlap wrote:

> [...]
> s-ips panel, men jeg ved ikke om det er en fejl. De opgiver selv
> responstiden til 16ms, men syntes ikke den har fået så gode anmeldelser.

Hvis du læser mit svar nedefor, så vil du se, at 240T er kommet i 3
versioner - og at manualen nok kun er lavet til den første L01 .....version
L03 er blevet forbedret på en række punkter.......og i masseproduktion fra
juli 2003 !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-07-03 01:46

Madsen (nospam@madsen.tdcadsl.dk) skrev følgende:

> [...]
> lineal på skærmen. I 1600 x 1024 er den derimod kvadratisk eller i
> hvert tilfælde så tæt på at øjet ser den som værende kvadratisk.

Er du sikker på at dit grafikkort ikke tager r... på dig. I 1920*1200
skulle den da meget gerne vise tingene i det rigtige højde/bredde
forhold. Jeg har en kammerat med en skærm magen til, og han har ikke
dette problem.

Prøv at tjekke i skærmmenuen om den nu også kører 1920*1200 når dit
grafikkort påstår det. Man ved aldrig. :)

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 02:43

Martin Petersen skrev:

> Er du sikker på at dit grafikkort ikke tager r... på dig.

Nej. :)

> I 1920*1200 skulle den da meget gerne vise tingene i det rigtige
> højde/bredde forhold. Jeg har en kammerat med en skærm magen til,
> og han har ikke dette problem.

Okay. Det lyder lovende.

> Prøv at tjekke i skærmmenuen om den nu også kører 1920*1200 når dit
> grafikkort påstår det. Man ved aldrig. :)

Hvis jeg stiller grafikkortet til f.eks. 1600 x 1200 og trykker på
menu-knappen så viser den 1600 x 1200 på onscreen-displayet, men
går jeg over den opløsning så gør den ikke, så det er muligt at det
er grafikkortet der snyder mig. Hvis det er tilfældet så gjorde mit
forrige grafikkort også (et Matrox G400 Max og det nuværende er et
Matrox Parhelia).

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 14:20

Madsen skrev:

> Hvis jeg stiller grafikkortet til f.eks. 1600 x 1200 og trykker på
> menu-knappen så viser den 1600 x 1200 på onscreen-displayet, men
> går jeg over den opløsning så gør den ikke

Jeg kom i tanke om at det måske er fordi at jeg kører med BNC-kablet,
så jeg har prøvet med det almindelige HD-15-kabel også, men det gør
ingen forskel. Skærmens onscreen-display følger kun med op til 1600 x
1200. Går jeg over den opløsning så nægter skærmen at vise hvilken
opløsning den kører i og jeg bliver derfor nødt til at stole på det
grafikkortet og Windows fortæller mig.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 15:34

Martin Petersen skrev:

> Jeg har en kammerat med en skærm magen til, og han har ikke
> dette problem.

Måske fordi at kammeraten ikke justerer billedet helt ud til skærmens
kant, hvilket jeg gør? Jeg bryder mig f.eks. ikke om den brede sorte
ramme som man ser her:
<http://www.gamepc.com/images/labs/rev-sync240t-screen-photoLG.jpg>,
men hvis rammen var der, så ville det jo være forholdsvis let at
justere billedet et par cm højere for at få størrelsesforholdet til
at passe. Jeg vil bare helst have at billedet går helt ud til kanten
af glasset.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-07-03 17:16

Har lige fået ny info om 240T'en.
Der er kommet en version L03 af den, der har brightness helt oppe på 300,
hvor L02 har 220.
Noget de kalder for "color gamut" er også sat til 70,8 ved L03 modellen og
kun til 65 ved L02 modellen af 240T.

Ud for L03 modenne af 240T står der endvidere noget meget mystisk "mass
production jul, 03" - hvilket jo IKKE tyder på, at 240T er ved at udgå -
men blot er blevet frisket op med bedre specs end den gamle 240T.

Er stadig meget i tvivl - designet på 213T og de 1600X1200 og den 1500 kr
lavere pris gør, at jeg hælder mod den - men infoen om den nye 240T med
bedre specs og bare tanken om et 24' WIDE monster foran mig gør den til et
stærkt alternativ - var det ikke lige for Madsens bemærkninger om den skæve
geometri ved 1920X1200 - så tror jeg valget var klart........

Jeg vil jo beholde min gode gamle lillebror, min Dell 200FP 20,1' TFT, som
jo kører 1600X1200 - og den vil jeg jo kunne bruge til grafiek ting, hvis
de bliver upræcise på 240T - men bare underligt, at producere en så lækker
skærm, der vel kun er for freaks, og så ikke kunne fremvise en korrekt
visning af grafik.

Mon ikke også selve str. forholdet af glasset spiller ind her.......Sony
FW900 har jo kun 22,5' reelt synligt areal, mens denne Samsung 240T jo har
reelt 24' synligt - så dette kunne jo godt gøre, at den var optimeret bedre
til at vise str. forhold korrekt i 1920X1200 end FW900 er, men dette er ren
spekulation ?

Må indrømme, at 240T virker fristende.....meget fristende........
--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-07-03 17:18

Her er linket, hvor man se, at 240T lever i bedste velgående i en forbedret
udgave:

http://makeashorterlink.com/?L54442425
--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : R

Dato : 03-07-03 20:00

Hejsa

Hvad er prisen på 213T Og hvor i DK kan den købes ??

<><><><><><><><><><><><><>
Hilsen
Rasser
ICQ 6943693
Ps. Fjern FJERN fra mail.
<><><><><><><><><><><><><>

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-07-03 03:09

On Thu, 3 Jul 2003 20:59:43 +0200, R wrote:

> Hejsa
>
> Hvad er prisen på 213T Og hvor i DK kan den købes ??

Se på www.edbpriser.dk

Den står lige nu til 11.499 kr billigste sted.
Men lur mig, om ikke den bliver presset ned under 11.000 kr inden
sensommeren - ved nemlig, at TFT producenterne er ved at begynde på at
producere flere af de større TFT skærme, så der er tegn i sol og måne på,
at vi snart ser 20-21' TFT til under 10.000 kr i DK

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Esben

Dato : 04-07-03 21:06

> [...]
> producere flere af de større TFT skærme, så der er tegn i sol og måne på,
> at vi snart ser 20-21' TFT til under 10.000 kr i DK

Det kan man allerede se nu - HP L2025 kan købes til lige under 10k.

--
Esben

Fra : ledderlap

Dato : 04-07-03 10:33

Men den nye udgave kommer du vel næppe til at kunne købe for de ca.
12500kr man kan få den gamle udgave for? Og hvis prisen ligger på
20000kr+ lægger det vel en dæmper på det meste.

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-07-03 14:54

On Fri, 04 Jul 2003 09:32:39 GMT, ledderlap wrote:

> Men den nye udgave kommer du vel næppe til at kunne købe for de ca.
> 12500kr man kan få den gamle udgave for? Og hvis prisen ligger på
> 20000kr+ lægger det vel en dæmper på det meste.

Jo - der vil kun en pris på 240T - der er ikke fysisk noget at se udvendigt
- så det bliver nok svært for samsung at kræve 20.000 kr for en, der står
L03 på og 12.000 for der står L02 på - tror du ikke !

Min overbevisning er, at L03 vil være at finde til 12.000 kr

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 00:23

Dr.Ralph skrev:

> Noget de kalder for "color gamut" er også sat til 70,8 ved L03
> modellen og kun til 65 ved L02 modellen af 240T.

Spørgsmålet er så om det giver et synligt bedre billede, men det
må jo give et større farverum. Jeg gad bare godt at teste sådan
en skærm i en dags tid eller to og specielt for at se hvor stort
eller lille dens farverum er sammenlignet med den jeg sidder med
nu.

> [...]
> nye 240T med bedre specs og bare tanken om et 24' WIDE monster
> foran mig gør den til et stærkt alternativ

Det kan jeg godt forstå. Jeg er også lige pludselig blevet mere
hooked på den end jeg var i forvejen, men er du sikker på at de
12.995 kr er for den nye L03?

> [...]
> godt gøre, at den var optimeret bedre til at vise str. forhold
> korrekt i 1920X1200 end FW900 er, men dette er ren spekulation ?

Det lyder umiddelbart sandsynligt og det ville jo være let at teste
med en lineal lige så snart den er stillet op. Hvis man har købt den
online, så tilbage med dyret igen hvis det er helt ude i skoven med
geometrien. Det kunne jeg godt finde på at gøre hvis jeg stod med
pengene her og nu.

> Må indrømme, at 240T virker fristende.....meget fristende........

Jeps.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-07-03 03:23

> [...]
> en skærm i en dags tid eller to og specielt for at se hvor stort
> eller lille dens farverum er sammenlignet med den jeg sidder med

Ja, det er jo lidt gætterier det her - ikke mange ved noget om den skærm og
opløsninger i den str. Har stadig ike fået svar fra ATI på, om Radeon 9800
pro overhovedet magter at køre med en TFT DVI i 1920X1200 og en TFT VGA i
1600X1200 samtidigt i dual monitor setup ?

Det gamel Radeon 8500 havde problemer med overhovedet at køre med èen skærm
i 1920X1200 - og jeg vil køre med en ekstra i 1600X1200......suk.....

> Det kan jeg godt forstå. Jeg er også lige pludselig blevet mere
> hooked på den end jeg var i forvejen, men er du sikker på at de
> 12.995 kr er for den nye L03?

Har haft kontaktet computercentrum på Frederiksberg, der sælger 240T til
12995 kr - og han vidste meget lidt om den - men lidt da.
det rare var, at han ikke lige kunne skaffe 240T'en nu - men først om en
lille måned - hvilket tyder på 2 ting:

1. Den er ikke på lager, hvilket jo kunne indikere, at den er nyligt
produceret og derfor måske er en L03 type skærm - dvs. nyeste udgave

2. 240T udgår ikke - så ville de nok være på kager hurtigere - det lød til
at de skulle bestilles hjem langvejs fra - og når Samsung skriver, at 240T
bliver masse produceret i Juli 03.......så er den nok ikke helt uddød.

Spurgte ham, om hvordan jeg kunne tjekke om det var en L03 - og han kiggede
på varenummeret, men dette sagde mig intet - og heller ikke ham.
Han bad mig kontakte Samsung DK - men går jeg ind på www.samsung.dk - så
slår den over på Sverige siden. Så ved ikke hvem der ved noget i DK.

Vil prøve at finde mere info i morgen - I er også velkommen til at granske
lidt i sagen............wink wink.....:)

> Jeps.

Tror jeg ryger på 240T - forudsat der er tale om L03 udgaven.
Men kunne godt tænke mig at se en anmeldelse af 213T først - måske Samsung
har lavet nye mirkaler med denne "lille" 21,3' TFT'er ?

Men deres 192T, der afløser 191T tyder ikke på, at de laver de store
ændringer - hverken reponsmæssigt eller andet - måske små justeringer - men
ved Samsung vil lade 191T forblive på markedet som et lidt billgere
alternativ til 192T - så noget tyder på, at de vil have mange modeller at
vælge imellem - og L03 er måske en toptunet 240T'er med helt nye
egenskaber.....hvem ved ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 14:44

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> han kiggede på varenummeret, men dette sagde mig intet - og heller
> ikke ham. Han bad mig kontakte Samsung DK - men går jeg ind på

Jeg ville ikke turde stole på andre end Samsung selv i sådan en sag.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 22:42

Dr.Ralph skrev:

> Har stadig ike fået svar fra ATI på, om Radeon 9800 pro
> overhovedet magter at køre med en TFT DVI i 1920X1200 og en TFT
> VGA i 1600X1200 samtidigt i dual monitor setup ?

Der er noget jeg ikke lige forstår her:
<http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1141&page=4>

| Since the specs for the Samsung 240T list the maximum supported
| resolution under DVI 1280x1024 it seems this display is better
| suited for use with the analog connector. In reality we were able
| to work with 160x1200 @16bit color - so I'm not sure if this is a
| mistake or if we were just running the display out of spec.

Skal det forstås sådan at man ikke kan køre 1920 x 1200 i DVI på en
Samsung 240T, eller hvad mener de?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-07-03 23:00

Madsen skrev:

> Skal det forstås sådan at man ikke kan køre 1920 x 1200 i DVI på en
> Samsung 240T, eller hvad mener de?

Det er åbenbart de første udgaver af 240T som ikke gjorde det.
<http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=48001&highlight=samsung+240T>

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-07-03 10:26

On Sat, 05 Jul 2003 00:00:29 +0200, Madsen wrote:

> Det er åbenbart de første udgaver af 240T som ikke gjorde det.
> <http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=48001&highlight=samsung+240T>

Præcis - L01 kunne ikke gøre det, L02 kan og L03 sørme da også.
Har på fornemmelsen at Samsung har proppet et helt nyt og opdateret TFT i
L03 modellen - altså topkvalitet.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : ledderlap

Dato : 05-07-03 12:53

Så i tror ikke bare at det er L02'eren som bliver solgt ud nu og så
kommer L03'eren som så vil blive solgt noget dyere? Men self. hvis de
kunne skaffe en 240t om en måneds tid til de 12k så kunne det da godt se
ud til at det bliver den nye pris :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Madsen

Dato : 05-07-03 15:24

Dr.Ralph skrev:

> Har på fornemmelsen at Samsung har proppet et helt nyt og
> opdateret TFT i L03 modellen - altså topkvalitet.

Ja, med den ros som L01 og L02 har fået, så skulle man jo næsten
ikke tro at det kan blive meget bedre, men det kan det åbenbart.

Jeg læste på en side i går at den stort set udvikler lige så meget
varme som en 19" CRT pga. de store baglys, men i mit tilfælde ville
det være et stort fremskridt. :)

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-07-03 13:04

UPDATE.........................

Jeg har nu "talt" med folk, der selv ejer 240T - og har besluttet mig for
213T af flg. grune:

1. Har ikke fået tilbagemelding fra ATI, om deres radeon 9800 pro kan køre
med 1 stk TFT@1920X1200 DVI og 1 stk. TFT@1600X1200 VGA
2. Visse websites vises fejlagtigt i 1920X1200, da websiten ikke er
afprøvet til så store opløsninger
3. Designet på 240T er klart ringere end 213T og størrelsen på 240T gør, at
jeg ikke kan få plads til min Dell 2000FP ved siden af - og jeg VIL køre
dual monitor setup. Ydermere så bruger 240T dobbelt så meget strøm som 213T
4. Kan ikke få oplyst om 240T'en er en L03 udgave

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 08-07-03 13:39

Dr.Ralph skrev:

> 1. Har ikke fået tilbagemelding fra ATI, om deres radeon 9800 pro
> kan køre med 1 stk TFT@1920X1200 DVI og 1 stk. TFT@1600X1200 VGA

Det er egentlig dårligt at de ikke engang gider svare på sådan noget,
men det kan selvfølgelig være at de holder ferie. :)

> 2. Visse websites vises fejlagtigt i 1920X1200, da websiten ikke
> er afprøvet til så store opløsninger

Det ser jeg så ikke som det store problem, men det kommer
selvfølgelig an på så meget. Jeg ser f.eks. aldrig en hjemmeside i
fuld skærm. Den bliver altid vist i en vindue som vel rundt regnet
svarer til fuld skærm i 1024 x 768 eller noget i den stil.

> [...]
> 240T gør, at jeg ikke kan få plads til min Dell 2000FP ved siden
> af - og jeg VIL køre dual monitor setup. Ydermere så bruger 240T

Gode argumenter som helt klart taler til 213T's fordel.

> 4. Kan ikke få oplyst om 240T'en er en L03 udgave

Jeg har de sidste par dage gået og overvejet om jeg skulle købe en
240T må jeg indrømme, men hvis man ikke engang kan få oplyst om det
er en L03 eller ej, så køber jeg den ikke.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-07-03 17:47

> Det er egentlig dårligt at de ikke engang gider svare på sådan noget,
> men det kan selvfølgelig være at de holder ferie. :)

Har nu fundet en løsning på dette - tror jeg.
Jeg køber Radeon 9800 pro AGP til min hovedskærm (Samsung 213T eller 240T)
og et Matrox G550 PCI kort med DVI port på til min "gamle" Dell 2000FP TFT
skærm.

Har hørt, at man sagtens kan køre med 2 grafikkort i xp pro.

På denne måde kan jeg køre DVI på begge mine skærme - og sagtens køre
1920X1200 via DVI, hvis jeg køber 240T'en.

> Jeg har de sidste par dage gået og overvejet om jeg skulle købe en
> 240T må jeg indrømme, men hvis man ikke engang kan få oplyst om det
> er en L03 eller ej, så køber jeg den ikke.

Har nu talt med Computer centrum, der sælger 240T til 12.995 kr.
De kan ikke oplyse noget om det er L03 - for de aner det ikke - BIG
SURPRICE..........
MEN.....de kan oplyse noget anet interessant.
Importøren i DK får den først på lager i slutningen af denne måned, og der
skulle derfor være tale om en frisk produceret skærm - hvilket indikerer at
der er tale om L03 model af 240T.
Man kan kontakte importøren, når 240T er i hus hos ham for at høre om det
er en L03 model.

Så jeg er igen blvet en anelse mere lun på 240T - efter det med
grafikkortet er blevet løst på en rimelig god måde - forudsat at man KAN
køre med 1 agp grafikkort og 1 PCI grafikkort i xp pro i dual monitorsetup
?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 08-07-03 17:54

Dr.Ralph skrev:

> Har nu fundet en løsning på dette - tror jeg.
> Jeg køber Radeon 9800 pro AGP til min hovedskærm (Samsung 213T
> eller 240T) og et Matrox G550 PCI kort med DVI port på til min
> "gamle" Dell 2000FP TFT skærm.

Det var selvfølgelig en mulighed.

> Har hørt, at man sagtens kan køre med 2 grafikkort i xp pro.

Snildt.
Se f.eks.: <news:KZGKa.81200$49.3055820@twister.socal.rr.com>.

> Har nu talt med Computer centrum, der sælger 240T til 12.995 kr.
> De kan ikke oplyse noget om det er L03 - for de aner det ikke -
> BIG SURPRICE..........

Tsk, tsk.

> Man kan kontakte importøren, når 240T er i hus hos ham for at høre
> om det er en L03 model.

Så er spørgsmålet jo så bare om importøren ved det. :)

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-07-03 11:01

UPDATE.............

Hva' så Madsen eller Lederlapp - noget nyt ?

Har I købt eller er tæt på ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 10-07-03 14:12

Dr.Ralph skrev:

> Har I købt eller er tæt på ?

Jeg ser tiden an (igen igen). Hvis jeg skal spendere penge på en 240T
så _skal_ det være den nye L03, så jeg vil for det første være sikker
på at det er den der står i butikkerne før jeg køber.

Madsen.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 10-07-03 19:14

On 10/07/03 15:12, in article Xns93B49AA90F6E4.thomas@madsen.tdcadsl.dk,
"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg ser tiden an (igen igen). Hvis jeg skal spendere penge på en 240T
> så _skal_ det være den nye L03, så jeg vil for det første være sikker
> på at det er den der står i butikkerne før jeg køber.

Hej

Jeg har fulgt lidt med i tråden og overvejer selv en 240T.

Jeg skal imidlertidigt bruge den til mit kommende HTPC, dvs. fjernsyn,
computer m.m. Den skal sidde på væggen i min stue istedet for fjernsynet.

Meen, hvordan er det med daglys og sådan en fætter, vil jeg overhoved kunne
se noget på skærmen, eller skal jeg op i noget mere lysstærkt (læs
plasmaskærm) ?

Et andet problem er den estimerede levetid, er den 6 år ligesom for
plasmaskærmene ?

MVH

Tommy

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-07-03 20:52

> [...]

> så _skal_ det være den nye L03, så jeg vil for det første være sikker
> på at det er den der står i butikkerne før jeg køber.

For sent, ComputerCentrum har sat prisen op på 240t til 24000,- igen.

Det er jo rent fup at annoncerer med en pris, men ikke at kunne leverer
varen.

Det virker lidt som en klassisk baggårdsbiks med en pæn webside (nå nej pæn
er den jo heller ikke).

Er der nogen der nået at få en til den lave pris (jeg tvivler!)

MVH

Tommy

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-07-03 22:10

> [...]
> er den jo heller ikke).
>
> Er der nogen der nået at få en til den lave pris (jeg tvivler!)

Har set det - denne butik STINKER.
De har det sædvanlige uvindende personale, der ikke ved jack shit om noget.

Har alligevel droppet den - går efter 213T eller Nec's kommende S-IPS panel
21,3 1600X1200 2180UX - den vil nok koste 18-20.000 kr herhjemme - men vil
købe den i Tyskland, hvor jeg regner med at handle den til 1700¤ incl
transport.

213T fås til 11.800 kr - men vil se en test på en KVALIFICERET site før jeg
bestemmer mig.
Kan jo fint leve med min Dell 2000FP 20,1' TFT indtil da.

Måske jeg alligevel satser og køber 213T til september - det afhænger lidt
af, hvor meget jeg fyrer af på ferien :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 24-07-03 03:22

Har du aldrig overvejet Eizo-skærme?

De står efter min opfattelse for det ypperste når det billedkvalitet både
når det gælder CRT/LCD.

Jeg har set, at en Eizo Flexscan 18.1" L685EX koster 1.098 EUR + porto.
Ellers er der alternativet, som er "storebroderen", en 21.3" Flexscan L985 -
den koster ca. 1.849 EUR.

Jeg selv tager snart til Tyskland, sammen en ven, for at hente et par 19.1"
Flexscan L767 for den nette sum af 885 EUR (mod ca. kr. 8.200 herhjemme).

Jeg har ikke set noget der bare kommer op på siden af Eizo - har
oplevet/haft mange forskellige Sony/Phillips/Samsung, både CRT+LCD

Og lad nu være med, at fortælle mig at de ikk' har samme responstid som
Samsungs eller Dell's skærme.

Alt går altså ikke op i responstiden - for mig er det dét, som øjet oplever
som unikt og fremragende som værende det afgørende parameter!

Mvh

Ali

Fra : Dr.Ralph

Dato : 24-07-03 13:35

On Thu, 24 Jul 2003 04:22:27 +0200, Zulfqar Ali wrote:

> Har du aldrig overvejet Eizo-skærme?

Jo, Eizo bruger ligesom Sony, NEC og visse andre TFT paneler af S-IPS
typen, der er det ultimative. Blot vil jeg hellere købe den kommende NEC
2180UX - et 21,3' TFT S-IPS panel med 1600X1200 end Eizo nuværnde 21,3'
panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 11-07-03 13:44

Tommy Bernholm skrev:

> Meen, hvordan er det med daglys og sådan en fætter, vil jeg
> overhoved kunne se noget på skærmen, eller skal jeg op i noget
> mere lysstærkt (læs plasmaskærm) ?

Skal jeg være ærlig så ved jeg ikke hvad ordet plasmaskærm dækker
over. Er en TFT-skærm ikke en form for plasmaskærm, eller du mener
måske et HDTV?

Jeg kan ikke forestille mig at en skærm beregnet til TV-kiggeri
er mere lysstærk end en computerskærm som f.eks. Samsungs 240T.

Desuden så er det de færreste TV som kører i så høj en opløsning
som 240T gør. Du kan få HDTV som kører i f.eks. 1920 x 1080, men
at bruge et TV til computerarbejde går sjældent ret godt. Det kan
simpelthen ikke vise nok detaljer til at du kan bruge det til
seriøst arbejde som f.eks. tekstbehandling og lignende. Muligvis
er det muligt med et HDTV netop pga. den højere opløsning, men
mig bekendt så koster de en mindre formue.

Madsen.

Fra : R

Dato : 14-07-03 21:32

Hejsa

Er der ingen af jer der har fundet test af denne Samsung 213T ??

<><><><><><><><><><><><><>
Hilsen
Rasser
ICQ 6943693
Ps. Fjern FJERN fra mail.
<><><><><><><><><><><><><>

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-07-03 21:18

Tommy Bernholm skrev:

> For sent, ComputerCentrum har sat prisen op på 240t til 24000,-
> igen.

Hø-hø. De kan vist ikke bestemme sig.

> Er der nogen der nået at få en til den lave pris (jeg tvivler!)

Det er i så fald nok den gamle L01 eller L02-model og ikke den
nyeste L03.

Madsen.