vbscript eller jscript ?
Fra : Jesper Puge

Dato : 01-07-03 20:49

Jeg vil egentlig gerne bruge jscript til mine asp sider,
men det ser umiddelbart ud til, at de fleste bruger vbscript.
I hvert fald synes de fleste eksempler at være vbscript.
Er der nogen argumenter for vbscript fremfor jscript?
Hvor finder man hjælp til asp-sider baseret på jscript.

Mit konkrete problem er at læse data fra en form via jscript.
I vbscript skal man bruge request.form("navn"), men det
virker ikke i jscript. Hvordan gør man med jscript?

Tak,

Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-07-03 21:13

Jesper Puge skrev:
> [...]
> I hvert fald synes de fleste eksempler at være vbscript.
> Er der nogen argumenter for vbscript fremfor jscript?

Det mest tungtvejende argument er netop det du her nævner, at de fleste
eksempler er i VBScript også de fleste artikler og bøger bruger VBScript
i deres kode.

> Hvor finder man hjælp til asp-sider baseret på jscript.
Jeg kender ikke nogle specifikke sider der udelukkende men jeg er sikker
på at der nogle links på aspin.com du kan bruge, f.eks.:

http://www.aspin.com/home/references/code/jscript
http://www.aspin.com/home/tutorial/scriptin/jscript

> Mit konkrete problem er at læse data fra en form via jscript.
> I vbscript skal man bruge request.form("navn"), men det
> virker ikke i jscript. Hvordan gør man med jscript?

Når du bruger JScript skal du huske at tage højde for forkskellen på
store og små bogstaver, så prøv at bruge Request.Form("navn") istedet.

--
Jakob Andersen

Fra : René Jensen

Dato : 02-07-03 13:34

Jesper Puge wrote:
> [...]
> Er der nogen argumenter for vbscript fremfor jscript?
> Hvor finder man hjælp til asp-sider baseret på jscript.

Har man lidt erfaring med at læse reference guides, så kan man med
fordel hente Microsoft's Script Documentation, der dækker både VBScript
og JScript. Med hensyn til udvikling af ASP med JScript, så har JScript
de samme standard ASP objekter, dog skal man være opmærksom på at
JScript er case-sensitive.

<http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=01592c48-207d-4be1-8a76-1c4099d7bbb9&languageid=f49e8428-7071-4979-8a67-3cffcb0c2524&displaylang=en>

> Mit konkrete problem er at læse data fra en form via jscript.
> I vbscript skal man bruge request.form("navn"), men det
> virker ikke i jscript. Hvordan gør man med jscript?

Her er et eksempel:

<%
   @LANGUAGE = JScript
%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
   <title>/projects</title>
</head>

<%
   if (Request.ServerVariables("CONTENT_LENGTH") == 0) {
      Response.Write('<form action="default.asp" method="post"><input
name="navn" type="text"><input type="submit"></form>\n');
   }
   else {
      var s = '<p>Du indtastede ... %navn</p>\n';
      Response.Write(s.replace(/%navn/, Request.Form("navn")));
   }
%>

Med venlig hilsen,
René Jensen