Dykning i Frankrig og lægeerklæringer
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 30-06-03 21:59

Hej NG.

Er der nogen der ved om det er påkrævet at man medbringer en ny
lægeerklæring, eller får lavet en dernede, for at kunne dykke i
Frankrig?
Hvis ja, er det besværligt (=tidskrævende og dyrt) at få det gjort
dernede.

Er der desuden nogen der kender praksis dernede hvis det er påkrævet.
Jeg mener, selvom der er regler på området var det jo ikke sikkert de
blev taget så tungt, og jeg vil derfor gerne høre om det er muligt at
komme med på ture uden en ny lægeerklæring selvom dette så eventuelt
skulle være påbudt.
(Mine bekymringer skyldes tidsnød, både før turen og undervejs)

-og så lige til sidst, hvordan er dykningen langs den franske
middelhavskyst, mellem Nice og Marseille?

MVH. TK.

Fra : Jesper Kjøller

Dato : 30-06-03 22:13

I news:51e45ae.0306301258.42038ef@posting.google.com,
Thomas Kristensen <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev:
> [...]
>
> -og så lige til sidst, hvordan er dykningen langs den franske
> middelhavskyst, mellem Nice og Marseille?

Jeg kan varmt anbefale dykning med Lavandou Plongee. Jeg har brugt dem
jævnligt siden 1992.

http://www.lavandou-plongee.com/

Se under 'documentations' for svar på dit spørgsmål.

Vragdykningen ud for Le Levandou er fremragende. Naturdyk i Middelhavet er
som, øh... naturdyk i Middelhavet.

/Jesper

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-06-03 22:23

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> blev taget så tungt, og jeg vil derfor gerne høre om det er muligt at
> komme med på ture uden en ny lægeerklæring selvom dette så eventuelt

Sidst jeg var i Frankrig for 2 år siden var det noget "uldent" Der var
dykkercentre der absolut folangte en frisk lægeattest og andre der så
igennem fingrene med det. Jeg skal ikke kunne sige om der er strammet op
siden.

> -og så lige til sidst, hvordan er dykningen langs den franske
> middelhavskyst, mellem Nice og Marseille?

Der er ganske glimrende. F.eks er der en række øer udfor Hyeres som har
været naturreservat siden 50'erne med fremragende dykning og vragdykning i
dette område er i særklasse omend noget dybt. Jeg har været der engang og
var ganske tilfreds:
http://www.espacemer.com/accueil/accueil.htm

Allan Hansen

Fra : J.B. Martin

Dato : 30-06-03 23:07

Jeg dykkede med et center med base i Frejus havn i 2001, og der var ingen
krav om at vi fremviste lægeattester. Desværre kan jeg ikke finde adressen
på nettet, men der er sikkert mere end en center ved havnen.

Dykningen var som jeg ellers kender det fra middelhavet: god sigt,
betydeligt flere fisk end man nomalt ser i DK, men ikke nær så meget liv som
i Rødehavet.
Båden var ganske fin, og vores guide tog sig rigtigt godt af vores ene
uerfaren (padi ow - få dyk i syden for flere år siden), så alle fik en
afslappet og oplevelsesrigt dyk. Dog ville han have os op inden vores
sikkerheds stop var overstået, da han ikke så at vi var de sidste der nåede
til sikkerheds stoppet.

Har man øjnene med sig, og har overskud til at kigge i de små revner og
huler man kommer forbi kan man få meget ud af dyk i området. Jeg fandt
bl.a. en lille muræne godt gemt under et udspring.

Mht. lægeerklæringen, kan jeg da anbefale at du får taget en ny hvert femte
år hos flyvemedicinsk klinik - ikke dyrt, ganske hurtigt og grundigt, og en
sikkerhed imod ubehaglige overraskelser.

- J.B.
Københavns Dykker Club

Fra : [2860] CAWE

Dato : 01-07-03 20:18

Og jeg havde glæden af at være JB´s makker (How goes JB ?) - Stedet hedder
CIP og kan findes på http://www.cip-frejus.com/

Gentager iøvrigt successen i uge 34

Carsten

Fra : Lasse Remmer

Dato : 01-07-03 00:13

Som skrevet tidligere, har jeg haft ubehagelige oplevelser med de franske
"dykkermyndigheder" - Vi er bla. blevet "opbragt" på dykkerstedet af de
franske myndigheder der forlangte certifikat i vandet og spurgte til vores
"tilholds center" og forbund. Er der ikke nogen der ved besked, måske du
Jesper, om der er noget om snakken med lovgivning og den slags...FFESSM
Jeg holder meget af at dykke nær Toulon, Fabregaz. Specielt øgruppen Les
Deux Freres er et besøg værd!

God ferie - Vive la France!

Lasse Remmer

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 01-07-03 16:18

Tak for svarene, som forventet lader det til at man kan løbe ind i
problemer med at komme på ture uden lægeattesten.
Det er vist ikke andet at gøre end at tage en tur rundt og vejre
stemningen i centrene når man først er dernede.

MVH. TK.

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-07-03 16:42

Nu har jeg dykker i en del lande, og har aldriv været ude for at de skulle
se en lægeerklæring. Jeg mener at du i sin tid da du tog dit Paddy
certifikat skulle underskrive en helbredsattest, så mon ikke det er godt
nok.
Jeg tager selv til Kroatien på Fredag, og jeg har kun mine certificater samt
min logbog med.

Med venlig hilsen & god tur

Søren Jensen

Fra : Søren M

Dato : 01-07-03 17:23

Jeg har dykket ved http://www.espacemer.com/accueil/accueil.htm, som Allan
omtalte.

De krævede, på daværende tidspunkt(3 år siden), en helbredsattest lavet af
en læge.

Intet papi r= Ingen dykning.

Ganske udemærket dykning for iøvrigt("Le Grek", "Donator" m.m.), men de var
dog lidt svære at tale med, da der kun var 1½ person der talte engelsk!!!!

/søren

Fra : Søren Jensen

Dato : 01-07-03 19:14

Den lægeattes er det bare en attest som ens læge har udfærdiget hvor der
står man er rask, eller hvad ?

/Søren

Fra : Søren M

Dato : 01-07-03 20:55

> Den lægeattes er det bare en attest som ens læge har udfærdiget hvor der
> står man er rask, eller hvad ?

Jeg mener bare at et stykke papir, hvor der står at man er rask med en
lægeunderskrift, var nok.

Fra : Bjorn Henrik Vangste~

Dato : 08-07-03 09:00

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
>
> -og så lige til sidst, hvordan er dykningen langs den franske
> middelhavskyst, mellem Nice og Marseille?

Bedre sent enn aldri. Jeg dykket i Frankrike, i området Cannes - Theoule i
mai og juni, og prøvde tre forskjellige dykkesentre. To av dem, de to
største, aksepterte PADI-sertifisering uten spørsmål om legeerklæring eller
avkrevelse av prøvedykk. De bladde i logboken min, det var alt. Det tredje
dykkesenteret (i Mandelieu) kunne ikke akseptere at jeg dykket uten å dykke
sammen med en fransksertifisert instruktør og med 20 m som maks dybde. I
tillegg måtte jeg registrere meg som medlem av en lokal klubb, dermed også
betale årsavgiften til denne. (Jeg aksepterte selvsagt ikke dette, og dro et
annet sted).

Jeg ringte til PADI Europe for å forhøre meg om hva gjeldende regler i
Frankrike var. Svaret jeg fikk var ganske klart: Det er uklart hva som er
gjeldende regler i Frankrike. Sportsdykking krever offentlig sertifisering,
men det finnes åpenbart veier rundt denne bestemmelsen. Rådet jeg fikk var å
holde meg til PADI-dykkesentrene.

Jeg spurte franske dykkere om hvordan dette egentlig hang sammen. De
fortalte at landtet var splittet i to når det gjaldt hvordan dette ble
praktisert, men de omtalte "PADI-nekterne" som latterlige og
proteksjonistiske - og utdøende.

Dykkingen utenfor Cannes var utmerket, i det området går de fleste turene
til de to klosterøyene som ligger mellom Nice og Cannes. Der kunne de by på
korallrev og mye liv og røre. (På en tur kom vi over ikke mindre enn 3
månefisk!) De fastboende hevder fisking o.l. har redusert livet betraktelig
de siste 20 årene, men Sør-Frankrike er jo først og frems kjent for sine
vrak. Det er et område lenger vest, mellom Cannes og Marseille, hvor endel
av kysten er naturreservat. Fisking og jakt er strengt regulert, og der er
det visstnok et fantastisk dyreliv - slik det opprinnelig var før rovdrift
og overfiske.

Henrik, Oslo