Dræbersnegle??
Fra : LaC

Dato : 30-06-03 21:07

Hej.

Nogen der kan hjælpe mig med at konstatere om dette er en "Dræbersnegl"???
Jeg bor på Fanø, hvor der mig bekendt endnu ikke skulle være kommet sådanne.
Men ligner dette ikke meget?
Billeder ligger i dk.binaer under samme titel: "Dræbersnegle??"

Lars Christensen

Fra : Dan Andersen

Dato : 30-06-03 21:23

Billede 1 ligner meget - 2 er ikke en dræbersnegl - jeg er mere usikker på
med billede 3.
Da de er taget fra flere sider så er belysningen forskellig.
Er det den samme snegl, du har taget?

--
Med venlig hilsen, Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.regnvand.dk -

Fra : LaC

Dato : 30-06-03 21:30

> Er det den samme snegl, du har taget?

Nej.

Der var 2 snegle på det tidspunkt jeg tog billederne. Den mørke og den
sennepsgule.

Lars

Fra : Anette

Dato : 30-06-03 22:05

Billede 1 ligner mest en rød skovsnegl.
Dræbersneglene i vores have er ikke så ensfarvede, nærmest sort/brune med
orange "kanter".

/ Søren og Anette

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-07-03 08:45

LaC wrote:

> [...]
> Men ligner dette ikke meget?
> Billeder ligger i dk.binaer under samme titel: "Dræbersnegle??"

Hvorfor kalder du den spanske skovsnegl for en dræbersnegl?
Den har ikke dræbt nogen.

Hvis du har for mange snegle så er det fordi du mangler nogen, som æder dem.

Fra : LaC

Dato : 01-07-03 09:03

> Hvorfor kalder du den spanske skovsnegl for en dræbersnegl?
> Den har ikke dræbt nogen.

Fordi det vel er den betegnelse de fleste i daglig tale har givet den. Jeg
har intet at udsætte på den som race, (udeover en frygt for udbyttet af min
køkkenhave) men da der muligvis endnu ikke er forekomst af den på Fanø
endnu, var det af interesse at se om den nu er ankommet.

> Hvis du har for mange snegle så er det fordi du mangler nogen, som æder
dem.

Ok.
Når/hvis bestanden vokser vil jeg tage det i betragtning. Opskrifter?
Seriøst - hvem får man til at æde de snegle? (Jeg ved godt at de udemærket
kan udgøre menneskeføde, men jeg har ikke lyst)

Lars Christensen
Fanø

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-07-03 10:31

LaC wrote:

> [...]
> Seriøst - hvem får man til at æde de snegle? (Jeg ved godt at de udemærket
> kan udgøre menneskeføde, men jeg har ikke lyst)

Alle æder snegle, undtagen katte og hunde.
Fugle, Pindsvin, Grævling, frøer og tusser.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-07-03 09:47

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kalder du den spanske skovsnegl for en dræbersnegl?
> Den har ikke dræbt nogen.

Vi kan være enige i, at navnet ikke er særlig velvalgt -
det hentyder sikkert til at den "dræber" planter.

> Hvis du har for mange snegle så er det fordi du mangler nogen, som æder
dem.

Det er en god begrundelse for at finde andre måder at komme
den til livs. Den formerer sig langt hurtigere end de "danske"
snegle.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-07-03 10:27

"Per A. Hansen" wrote:

> dem.
>
> Det er en god begrundelse for at finde andre måder at komme
> den til livs. Den formerer sig langt hurtigere end de "danske"
> snegle.

Den formerer sig langt hurtigere end de "danske" i et drivhus, eller udestue.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-07-03 09:44

> [...]
sådanne.
> Men ligner dette ikke meget?
> Billeder ligger i dk.binaer under samme titel: "Dræbersnegle??"

Det vil jeg meget gerne - men desværre kan jeg ikke finde
dit indlæg og billeder her - kun et svar på indlægget!
Er der nogen, der kan opklare, hvorfor det ikke er
synligt i dk.binaer?
Prøv at lægge billedet på en hjemmeside og linke
direkte til billedets navn.

Per A. Hansen

Fra : LaC

Dato : 01-07-03 10:06

Hej

>Det vil jeg meget gerne - men desværre kan jeg ikke finde
>dit indlæg og billeder her - kun et svar på indlægget!
>Er der nogen, der kan opklare, hvorfor det ikke er
>synligt i dk.binaer?

De burde være synlige. Men måske der er for megen trafik i dk.binaer´, så de
allerede er gledet bagud i køen?

>Prøv at lægge billedet på en hjemmeside og linke
>direkte til billedets navn.

Det var en god ide.
Det har jeg lige gjort:
http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20001.jpg
http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20002.jpg
http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20003.jpg
http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20004.jpg
http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20005.jpg

Men gør opmærksom på at billederne fylder ca. 3 - 400 kb. stykket.

Venligst
Lars Christensen
Fanø

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-07-03 11:44

> Det var en god ide.
> [...]

Billede 1 tror jeg er ok, den ligner mine.
Billede to tror jeg er en 'Grå snegl', pga. striberne på 'ryggen'.
Begge opnår ca. samme størrelse.
Forskellen er ikke særlig stor, da de er lige 'grådige'. Dog tror jeg
ikke at den grå snegl formerer sig lige så hurtigt som den spandske.

Jeg ville bekæmpe dem begge. MANGE snegle er ifølge min opfattelse et
problem i en nytte/prydhave. De kan simpelthen næsten ødelægge både
afgrøder og stauder. Specielt de større. Stor snegl = meget mad. Lille
snegl = mindre mad. Jeg bekæmper også 'dem med hus' et par gange om
året, når hullerne i bladene bliver for udtalte.

'Truslen' med dræbersnegle ville jeg tage alvorligt. De formerer sig
voldsomt, og er meget grådige.

Sidste år havde jeg en voldsom opblomstring af dræbersnegle i min have,
30 - 50 om dagen. (Nogle havde flere hundrede kunne jeg læse på nettet).

Jeg tror det er nu man skal starte bekæmpelsen inden de når at lægge æg.
Jeg plejer at gå en tur eller to efter mørkets frembrud, med en lygte i
den ene hånd og en planteske i den anden. Alle 'bløde' snegle, dræber
eller grå, bliver delt i to med planteskeen. I øjeblikket finder jeg 5 -
10 pr. aften.

De 'danske' snegle med hus indsamler jeg et par gange i løbet af
sommeren efter en regnbyge og afliver med kogende vand. (Ifølge
'eksperter' den mest humane metode).

Måske får jeg nu nogle 'naturelskere' på nakken, men for at forebygge
vil jeg lige påpege at en nytte/blomsterhave intet har med 'natur' at
gøre.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-07-03 11:54

Carsten Finn Rasmussen wrote:
-snip en masse-
Glemte lige at hvis problemet vokser i løbet af sommeren er
'sneglenematoder' en god ide som beskrevet af Jens Juul. Det bekæmper
også naboens snegle. Jeg ville dog prøve den 'mindre drastiske'
indsamling først.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-07-03 22:40

Jeg har lige lavet et kravlegårdsforsøg. De kan (som allerede konstateret
med de små i drivhuset) ikke passere en streg der er malet med kunstgødning.
Denne viden kan anvendes til at lave et meget beskedent og dog effektivt
sneglehegn, hvor man i læ for regn kan have virkning næsten ubegrænset. Jeg
forestiller mig det lavet ind mod en gravet rende, hvor en profilplade
sidder i den ene side og hindrer nedskridning. Med den rette form kan den
overdækkes til jordniveau, og det eneste man ser er den beskedne rende, som
blot skal holdes fri for ukrudt/nedhængende blade, samt tjekkes for
frihøjde, sikkert ikke mere end 5-10 cm.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-07-03 22:02

> Hej

> Det har jeg lige gjort:

> http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20001.jpg
> http://hjem.get2net.dk/larchris/Snegle/Snegl%20002.jpg

Det er fine billeder.
Jeg er enig med de, der mener, det er den iberiske skovsnegl -
dels er farven brunrød - og størrelsen passer.
Forvekslingsmuligheden er den røde skovsnegl, der dog
ikke er så almindelig. Den er normalr mere lys - den iberiske
varierer en del i farven.
( Man kan i øvrigt kun undersøge det ved at sprætte sneglen
op og kigge på størrelsen af dens kønsorganer, for ast være
helt sikker - det bør dog overlades til eksperter)

> Men gør opmærksom på at billederne fylder ca. 3 - 400 kb. stykket.

Fint med denne oplysning - det er ikke nogen problem med en
ADSL-forbindelse - men kan være det med et langsomt
modem.

Per A. Hansen

Fra : Jens Juul

Dato : 01-07-03 10:48

>Når/hvis bestanden vokser vil jeg tage det i betragtning. Opskrifter?
>Seriøst - hvem får man til at æde de snegle? (Jeg ved godt at de udemærket
>kan udgøre menneskeføde, men jeg har ikke lyst)

Så en udsendelse med Søren Ryge for nyligt. Her blev præsenteret en
mikroorganisme af en slags (?) som sneglen æder/optager/bliver angrebet
af, hvorefter organismen æder den stakkels snegl op indefra. Fidusen
skulle så være at lade de døde snegle ligge fordi de bliver spist af deres
artsfæller som så også bliver angrebet af organismen ....................
etc

Mvh Jens

Fra : Dan Andersen

Dato : 01-07-03 13:44

Jep... Det er nematoder.. Købes bl.a. direkte hos www.nyttedyr.dk

Og læs også gerne denne artikel:

http://www.bilka.dk/internet/bilka/05261.nsf/doc/Netop_nu_Helges_havetips?opendocument

Fra : Jens Juul

Dato : 01-07-03 11:13

> [...]
>skulle så være at lade de døde snegle ligge fordi de bliver spist af
>deres artsfæller som så også bliver angrebet af organismen

fandt lige lidt om det på http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1974.html

Mvh Jens

Fra : LaC

Dato : 02-07-03 17:30

Hej.

Tak for de mange fine svar. Jeg må nok konstatere at jeg HAR
dræbersnegle/Spnake snegle i haven, og er gået i gang med at bekæmpe dem....

Venligst
Lars Christensen.
Fanø