Aluminium kontra gummibåd.
Fra : Søren Henriksen

Dato : 30-06-03 18:59

Jeg er sikker på at der i gruppen sidder nogle med erfaring omkring
aluminium kontra gummibåd til brug ved dykning, hvad er jeres erfaring ?

Hvilken båd type er billigst i såvel køb som vedligehold ?

Hvad med vægten når de ellers er lige lange ?

Hvilken type er mest behagelig at sejle i ? osv.

Søren Henriksen

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-06-03 21:14

Jeg har haft både gummi/glasfiber/alu båd.

Alubåden har helt klart nogle meget gode fordele frem for de andre. Den er
utrolig robust der er ingen vedlighold og den er meget nem at lave om på.

Ulemper er at den er tungere og derfor kræver større motor og mere benzin
end en gummibåd.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-06-03 22:06

Aluminiumsbådens største ulempe er sejlegenskaberne i alm. dansk sø. Sejler
man primært omkring Alssund eller Øresund er det måske ikke det store
problem, men i mere åbne farvande vil der være færre sejlbare dage med en
alubåd end en RIB.
Fordelene er, udover dem Henrik nævner, at det er en god dykkerplatform med
masser af plads. Typisk vil "alu-pontonerne" tage halv plads i forhold til
en RIB, dvs. man får meget mere plads i en alubåd af samme længde. Man har
mulighed for at montere en behagelig dykkerstige (så man ikke skal tage
udstyr af i overfladen) og der er sikkert flere bekvemmeligheder. Under gode
sejlforhold og ved relativt korte ture, er alubåden uovertruffen som
dykkerbåd.

De fleste både er behagelige og sikre at sejle på fladt vand. Men da vandet
sjældent er fladt omkring Danmark, er der desværre ingen vej udenom en RIB,
hvis man vil være sikker på at kunne sejle det meste af året. Det medfører
en del ekstra vedligeholdelse, dårligere udnyttet plads og evt.
dyre/omstændige reparationer.

Anskaffelsesprisen tror jeg ikke vil variere væsentligt. Driften tror jeg
også vil gå nogenlunde lige op, idet de penge RIBen sparer på brændstof
formentlig bruges på ekstra vedligeholdelse.

Valget af bådtype afhænger efter min overbevisning af det primære farvand
den skal anvendes i, ejerens indstilling til hvilket vejrlig der skal sætte
begrænsninger for dykningen og tid/midler/evner til vedligeholdelse af
båden.

Ligesom ved anskaffelse af øvrig udrustning er det en god idé at foretage en
lille "analyse" af behovet, og formulere nogle brugerkrav. Har du først
formuleret dit behov, er jeg sikker på at gruppen vil have værdifuld
erfaring at øse fra...

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Per Emborg

Dato : 30-06-03 23:53

Jeg har sejlet en del i begge typer og kan kun give alle ret alubåden er
hård at sejle i når der er bølger og pga. stålet er det en larmene båd at
sejle i

Og hvis jeg skulle købe en ny , så blev det aligevel en alu Hårek pga.

Du får masser af plads du kan ændre den meget nem og jeg har aldrig opgivet
en påbegyndt tur pga vejret
--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 01-07-03 08:31

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad der gør at rib skulle kunne sejle i
hårdere vejr end alu-båden. Hvad er det der giver denne forskel?

/Henrik R.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-07-03 09:28

Henrik Rasmussen wrote:
> Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad der gør at rib skulle kunne
> sejle i hårdere vejr end alu-båden. Hvad er det der giver denne
> forskel?

Som andre har sagt er det formen af kølen der gør udslaget, men hvis man
sammenligner en Alu båd med flad bund og en rib med flad bund så er der en
del mere komfort ved at sejle i en rib, med andre ord: Alubåden banker dig
til pindebrænde i hårdt vejr.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-07-03 09:00

> [...]
> man primært omkring Alssund eller Øresund er det måske ikke det store
> problem, men i mere åbne farvande vil der være færre sejlbare dage med en

Hvordan båden sejler i hårdt vejr har ikke noget at gøre med hvad den er
lavet af men hvordan bunden ser ud. Med samme bund vil alubåden sikkert gå
bedre end gummibåden da den vejer mere. Min egen båd er lidt flad og er lidt
hård at sejle med i hårdt vejr men klubbåden er mere stejl i bunden og
sejler igennem næsten alt selvom man har en øl i hånden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Andersen

Dato : 01-07-03 09:10

Det er nu meget godt altsammen, det er V bunden som er afgørende for hvad
vejr man kan sejle i.

Men er der nogen som ligger inde med en god tegning af en alu båd, til selv
byg. ??? ( og for en god ordens skyld her på dennne NG, så mener jeg en
rib lignende båd )

Poul

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 01-07-03 20:00

Hej Poul

Vi er nogle stykker der selv har bygget en alubåd. Det er en kopi af Hårek
18.
5,65 * 2,2 m.
Vores er bygget på gehør, efter den gamle model med rund stævn.

Der er ikke det store i at bygge sådan en.Men man kan godt forbedre Håreks
konstrution en smule.
Dybere køl mere spids stævn.Det er alle ting der ændret på de nye modeller.

Prøv at lave båden af så store pladestykker som muligt , da dette giver
minder svejsearbejde.

mvh Per.