Ang. årsregnskab og selvangivelse
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-06-03 17:09

Hej NG!

Jeg startede egen virksomhed sidste år fordi jeg fik en opgave med
programmering/webdesign.
Jeg har brugt min egen computer (mit firma har altså ingen) og jeg har
ikke tænkt mig at gøre et nummer ud af dét (medmindre jeg skal).

Mine indtægter består i salg af mine ydelser (ingen varer og intet
lager).
Mine udgifter består i køb af kamera og printer.

Jeg sidder nu med et par spørgsmål.

Ang årsregnskab;
Hvilke poster skal det indeholde?
Hvordan fremgår momsen. Er det punkt for sig eller indgår det blandt
indtægter/udgifter.
(det ville være rart med en henvisning til et eksempel på nettet - altså
ikke til et program, men et årsregnskab).

Ang. selvangivelse;
Jeg går ud fra at resultatet af årsregnskabet er nul, da jeg har
udbetalt overskuddet til mig selv som løn?!
I så fald skal jeg skrive 0 (nul) i rubrik 111, og det beløb som jeg har
"modtaget" i løn skal opgives i rubrik 11?

Håber at mine spørgsmål giver mening (min viden på dette område er, som
i ser, stærkt begrænset).

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 30-06-03 17:43

"Henrik Rasmussen" skrev

> Ang årsregnskab;

Årsregnskab 2002

Indtægter 50.000 kr.
Udgifter 20.000 kr

Overskud 30.000 kr
Moms 6.000 kr.

Årets resultat 24.000 kr.

Dem skriver du rubrik 111

Hvis du skriver den nu kan du nå at aflevere til tiden.
Husk at gemme alle bilag.

Man betaler ikke løn til sig selv i et personligt eget selskab, det er uden
mening.
Man behøver heller ikke flere konti, eller cigarkasser at lægge pengene i.
Dine egne og firmaets penge er de samme, det er lige som koldt og varmt
vand, når først det er i badekarret, er det ikke til at skille fra hinanden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-06-03 18:16

alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> Årsregnskab 2002
>
> Indtægter 50.000 kr.
> Udgifter 20.000 kr
>
> Overskud 30.000 kr
> Moms 6.000 kr.
>
> Årets resultat 24.000 kr.

Skal det ikke være mere udspecificeret end det?
Så er det jo hurtigt overstået

> Hvis du skriver den nu kan du nå at aflevere til tiden.
Som er inden imorgen, klokken hvad?

Tak for det hurtige svar
--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 30-06-03 18:34

"Henrik Rasmussen" skrev > >

> Skal det ikke være mere udspecificeret end det?
> Så er det jo hurtigt overstået

Man behøver ikke gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt, men hvis du
synes det ikke ligner noget, kan du jo tilføre nogle omkostninger, telefon,
transport, forsikring, husleje, hvis du vælger nogle rimelige beløb smutter
det lige så stille igennem.

> Som er inden imorgen, klokken hvad?

Med morgenposten.

For mange år siden var det i København en folkefornøjelse at aflevere
selvangivelse de sidste timer inden midnat, der kørte man bare forbi
skattekontoret, så stod politiet ude på gaden og tog imod.
Drive ind aflevering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 18:45

alexbo wrote:

> Med morgenposten.

Afleveringstidspunktet er den 1.7, så det kan tolkes som enten
i åbningstiden i morgen, eller før åbningstid onsdag.

Vi bruger den sidste

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-06-03 18:55

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Afleveringstidspunktet er den 1.7, så det kan tolkes som enten
> i åbningstiden i morgen, eller før åbningstid onsdag.
>
> Vi bruger den sidste

Hørt!
"Selvangivelsen skal være hos skatteforvaltningen i kommunen senest den
1. juli 2003."

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 30-06-03 19:20

"Erik G. Christensen" skrev

> Afleveringstidspunktet er den 1.7, så det kan tolkes som enten
> i åbningstiden i morgen, eller før åbningstid onsdag.

Ja, selvfølgelig.
Jeg sad fast i en gammel tradition, hvor afleveringsfristen var d. 31., men
angivelser der kom med morgenposten d.1. blev regnet rettidig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 19:20

alexbo wrote:

> Jeg sad fast i en gammel tradition, hvor afleveringsfristen var d. 31.,

Hm, bare for at drille

Hvilken måned var det lige ?

Fra : alexbo

Dato : 30-06-03 19:46

"Erik G. Christensen" skrev

> Hvilken måned var det lige ?

Januar, marts.
Før kildeskatten var fristen for lønmodtagere 31 januar.
Jeg har haft 31 marts som selvstændig.

Det er måske den manglende 31 juni, der har fået flyttet fristen fra den
sidste i en måned til den næste første.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 19:58

alexbo wrote:

> "Erik G. Christensen" skrev

> Januar, marts.
> Før kildeskatten var fristen for lønmodtagere 31 januar.

Hm, så gml er jeg dog ikke, men kan stadig huske 15.febr. som
helvedsild, både indirekte og forskudte, samt lønmodtagere
skulle aflevere der,
flere kollegaer fik nærmest nervesammenbrud.

> Jeg har haft 31 marts som selvstændig.

Jo, men det var vist fra den periode, hvor afleveringsfristen var
styret af cpr nr, så du er født i enten marts eller sept ? svjh..

> Det er måske den manglende 31 juni, der har fået flyttet fristen fra den
> sidste i en måned til den næste første.

Jep, er også sket over de seneste år, efter at dagbøderne blev politisk
for uantagelige, men uden stor ståhej..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-06-03 18:47

> Skal det ikke være mere udspecificeret end det?

Til og med skatteår 2001 fik T&S en komplet udspecificeret liste med
alle konteringer fra mig. Da det nåede ca. 150 samlet, bad de mig om, at
i 2002 skulle jeg gruppere det på et antal konti, så de nemmere kunne
følge udviklingen i typer af udgifter. Det er jeg så startet med i år
med ca. 10 konti, men til gengæld uden den detaljerede liste over
konteringer.

F.eks: (opdigtede tal)

telefon 3000 kr
hardware 5000 kr
software 3000 kr
transport 2000 kr
i alt 13000 kr

Og så nogle indtægter, som blot er ét samlet tal og slutteligt et
overskud - heldigvis.

> Så er det jo hurtigt overstået

Jeps.

Hilsen
Uffe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 18:31

Henrik Rasmussen wrote:

> Ang årsregnskab;
> Hvilke poster skal det indeholde?
> Hvordan fremgår momsen. Er det punkt for sig eller indgår det blandt
> indtægter/udgifter.

Har du momsregistrering, og hvordan har du i givet fald indbetalt den ?

Har du ingen momsregistrering, skal der ikke moms fra hverken indtægter
eller udgifter.
Og du kan fint lave et fradrag på ca 2.000 kr til private aktivers
anvendelse i firmaet, som tlf, PC papir mv.

Men ellers er alexbo's eksempel ok, overskud i svjh 111.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 30-06-03 18:49

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:
> Har du momsregistrering, og hvordan har du i givet fald indbetalt den ?

Indberetter moms kvartalsvis på nettet. Og den eneste gang jeg skulle
betale moms var jeg oppe at betale ved kasse 1

> Og du kan fint lave et fradrag på ca 2.000 kr til private aktivers
> anvendelse i firmaet, som tlf, PC papir mv.

Hvordan når man frem til det beløb? Jeg mener, hvordan redegør man om
nødvendigt for den slags udgifter som er svære at gøre op?

Og endnu en gang tak for de hurtige svar til jer begge.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 18:54

Henrik Rasmussen wrote:

> Indberetter moms kvartalsvis på nettet. Og den eneste gang jeg skulle
> betale moms var jeg oppe at betale ved kasse 1

Ok, så er alle beløb ecxl. moms, og du vil så have et tilgode - gæld
til moms ved slutning, det bør nok også lige skrive.

> Hvordan når man frem til det beløb? Jeg mener, hvordan redegør man om
> nødvendigt for den slags udgifter som er svære at gøre op?

Det er et skøn, baseret på, at du har tjent i intervallet ca 25 - 50.000 kr,
er det mere, sætter du det op.

Og det med skønnet, det er jo netop det vi lever af

Fra : "z

Dato : 30-06-03 19:53

Erik G. Christensen wrote:
> Henrik Rasmussen wrote:
>

> Og det med skønnet, det er jo netop det vi lever af

Pas nu på!!Vi læser med i ToldSkat!!*SSSSS*
God aften, som Erik skriver er der en del, der skal nå meget det næste
døgn!!
pp

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 20:05

> Pas nu på!!Vi læser med i ToldSkat!!*SSSSS*
> God aften, som Erik skriver er der en del, der skal nå meget det næste
> døgn!!

Jow, men tag det nu helt roligt...

Der skal være rimelighed bag alt, også skatteopgørelser, og bedre at
gøre det så man selv mener det er rimeligt,
end forsøge at finde ud af alle de peditesseregler, der er opfundet af
mikrometerpolitikere eller millimeterskrankepaver.

Men det havde måske været en god ide, at være lidt før ude næste år?

Vi har stadig enkelte der efter 20 år fortsat oplever, at selvangivelse
er en overraskelse.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-03 21:56

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi har stadig enkelte der efter 20 år fortsat oplever, at selvangivelse
> er en overraskelse.

Det er vel ikke så sært, når folk også kan bliver overrasket af vintervejret
(de starter med at gøre potten ren for sne) ........ i december (og kører
dernæst i grøften på vej til arbejde .... det var sgú glat).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 22:04

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Det er vel ikke så sært, når folk også kan bliver overrasket af vintervejret
> (de starter med at gøre potten ren for sne) ........ i december (og kører
> dernæst i grøften på vej til arbejde .... det var sgú glat).

Næ, men har du så mod til brokke dig over regningen ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-03 22:11

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, men har du så mod til brokke dig over regningen ?

Regningen fra T&S eller forsikringsselskabet..?

Indgiver jeg ikke min selvangivelse mv. rettidigt (trods det faktum T&S er
så venlige at sende en påmindelse endda i rigtig god tid før samme samt
regnskaber skal afleveres), må jeg jo tage konsekvenserne ..det er vel ikke
T&S´s skyld..?

Mine forsikringspræmier må jeg også betale til tiden ... ellers ophører
dækningen mv. ... det er vel heller ikke forsikringsselskabets skyld..?

Selv betaling af moms proklamerer T&S også i rigtig god tid, før der skal
afregnes.....hvad mere kan vi næsten forlange .... en T&S-medarbejder som
personligt stiller sig til rådighed som støttepædagog...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 23:02

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Regningen fra T&S eller forsikringsselskabet..?

Næ, din hjælper i nødens stund..

Næ, jeg skal til næste generalforsamling..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-03 23:18

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, din hjælper i nødens stund..

O.k. ...dog er jeg ikke i nød .... alt er nøje planlagt..

> Næ, jeg skal til næste generalforsamling..

God fornøjelse og husk nu at lave et ordentligt referat til annalerne...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : JS

Dato : 01-07-03 09:12

> [...]
> Og du kan fint lave et fradrag på ca 2.000 kr til private aktivers
> anvendelse i firmaet, som tlf, PC papir mv.

Hvad nu hvis computeren er indkøbt til formålet men også anvendes privat?
Er det stadig et skøn hvor stor en udgift der kan tillægges firmaet eller er
det hele udgiften?
Tilsvarende med telf.; hvis telefonforbindelse er en forudsætning for at
drive forretningen men også bruges privat hvordan kan dette opgøres?

Mvh. JS

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 19:22

JS wrote:

> [...]
> Tilsvarende med telf.; hvis telefonforbindelse er en forudsætning for at
> drive forretningen men også bruges privat hvordan kan dette opgøres?

Gør ingen forskel, det er blandet benyttet driftsmidler,
så det er stadig et skøn.

Læs evt. mere i Skatten og Skatten erhverv.

Fra : Ole Jacobsen

Dato : 30-06-03 23:37

http://exitcashflow.com/rot.php?id=docjacobsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 00:12

Ole Jacobsen wrote:

> http://exitcashflow.com/rot.php?id=docjacobsen

Hm, Bad Request

Your browser sent a request that this server could not understand.

The request line contained invalid characters following the protocol string.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-07-03 00:18

> Hm, Bad Request
>
> Your browser sent a request that this server could not understand.
>
> The request line contained invalid characters following the protocol
string.

Det er en ussel reklameside med pop up indeholdende noget aldeles bras.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 00:24

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Det er en ussel reklameside med pop up indeholdende noget aldeles bras.

Jeg tror at det er sengetid for dig,
ellers er det for bøvlet at vise de andre..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-07-03 00:44

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror at det er sengetid for dig,
> ellers er det for bøvlet at vise de andre..

Helt sikkert.

Jeg fik en pop up samt nåede at se spørgsmålet 'Om min elskerinde (må være
min kone) snyder mig (må være...har en anden).

Længere nåede jeg ikke, da browseren kørte med lille vindue....hvorefter jeg
X-ede ud.

Står der da noget interessant...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 01-07-03 09:51

Bjørn Jørvad <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote:

> Står der da noget interessant...?

Så vidt jeg kan se er det noget med at han får et beløb for hver person
der kommer ind på siden via hans link?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen