opsamle regnvand
Fra : Leonard

Dato : 30-06-03 09:01

Da jeg alligevel skal renovere tagrender vil jeg samle noget regnvand
ind til havevanding.
Men hvor meget vand er der behov for?
Jeg har et rhododendronbed på ca. 10m2 og et blandet bed på ca. 20m2,
ca. 100m hæk og 2.000m2 græs. Jeg vil ikke vande græsset særlig ofte,
men bedene skal holdes fugtige.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-06-03 10:23

HLeonard wrote:
> [...]
> Jeg har et rhododendronbed på ca. 10m2 og et blandet bed på ca. 20m2,
> ca. 100m hæk og 2.000m2 græs. Jeg vil ikke vande græsset særlig ofte,

Hej

Nedenstående citat fra http://www.havesiden.dk

I Danmark er nedbørsmængden normalt stor nok til at holde en græsplæne i
god vækst, men i langvarige tørkeperioder kan det være nødvendigt at
vande. Hvor meget en plæne har brug for, afhænger af
jordbundsforholdene. På en let sandjord må man vande hyppigere end på
lerjord, er kan holde mere vand i sig på grund af sin struktur. For at
gøre vandingen så virkningsfuldt som muligt og begrænse vandforbruget
bør man vande få gange, men i dybden. Det vil sige, at man bør give 25
mm pr kvm, hver gang man vander. Hvis man kun tilfører nogle få
millimeter, gør man mere skade end gavn, fordi jorden så kun bliver
fugtig nogle centimeter ned. Græsset danner sit rodnet i denne fugtige
zone, og i en virkelig tørkeperiode har det så ingen modstandskraft,
fordi rødderne ikke når ned i de dybere vandbærende lag. Den mest
effektive vandudnyttelse får man faktisk, hvis man vander, lige efter at
det har regnet. Det lyder skørt, men princippet er, at man tilfører den
vandmængde, der mangler i at regnen har givet en grundvanding på 25 mm
pr kvm. Hvis det altså har regnet 12 mm, så tilfører man yderligere 13
mm. Så vil græsset danne rødder helt nede i 30 cm´s dybde, og plænen vil
være modstandsdygtig over for tørke, fordi det veludviklede rodnet har
et meget større jordlag at hente vand fra.

Citat slut.

Det vil altså sige, at hvis du vil vande hele din plæne efter en
tørkeperiode, så skal den have 25 mm pr m2, og det løber op i 50.000
liter! Altså 50 kubikmeter, så opgiv alt om at vande plænen.
Med hensyn til hækken ville jeg også se bort fra den, men til dine bede
vil jeg tro, at en 1.000 liters beholder kan gøre det, sikkert også mindre.
Du kan købe en af de populære palletanke, men spørg mig ikke hvor.

mvh
Ole

Fra : Bakke

Dato : 30-06-03 20:45

******
*****
så skal den have 25 mm pr m2, og det løber op i 50.000
> liter!

Hvorfor skriver du hele tiden mm pr kvm/m2 ?

Det er da nok at skrive 25 mm ?
I vejrudsigterne siger man da heller ikke mm/m2 ?

Mvh

Bo

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-07-03 07:03

Bakke wrote:

> Hvorfor skriver du hele tiden mm pr kvm/m2 ?
>
> Det er da nok at skrive 25 mm ?
> I vejrudsigterne siger man da heller ikke mm/m2 ?
>
> Mvh
>
> Bo

Hvis du ser godt efter, så er det et citat som jeg har bragt, altså er
det ikke mig der skriver kvm hele tiden, jeg skriver det kun en gang.

mvh
Ole-J

Fra : Bakke

Dato : 01-07-03 08:16

> Hvis du ser godt efter, så er det et citat som jeg har bragt, altså er
> det ikke mig der skriver kvm hele tiden, jeg skriver det kun en gang.

Hej Ole,

Men hvorfor skriver du det så den ene gang ?
Det er jo helt overflødigt.
Men det er jo slet ikke vigtigt, og har i hvert fald ikke noget med selve
emnet at gøre.
Jeg var bare nysgerrig.

Mvh

Bo