Kapillærkasser - for og imod
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-06-03 20:47

Jeg har kapillærkasser i mit drivhus igen i år med tomater og agurker.
Men jeg er alvorligt i tvivl, om det nu også er det rette for mine
planter. Hidtil har det været et tidspørgsmål, som har afgjort, at de
skulle i "kasser". Men jeg pønser lidt på at forsøge mig næste år med
halvt i kasser og halvt i jorden. Efter at jeg en uges tid har givet
dem et lille brusebad hver dag virker de på en eller ande måde mere
kvikke og struttende...

Hvad mener I - er kapillærkasser godt eller skidt for tomater og/eller
agurker?

Hvordan og hvornår forbereder jeg en god jord til tomater og agurker,
som ikke "konstant" skal tilføres drivhusgødning til næste år?

Med hjertelig sommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-06-03 21:00

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Hvordan og hvornår forbereder jeg en god jord til tomater og agurker,
> som ikke "konstant" skal tilføres drivhusgødning til næste år?

Vi har i foråret anlagt drivhus, hvor der tidligere var græsplæne.
Jorden i drivhuset består af den jord der var på stedet, den iturevne
græstørv og en trailerfuld hestemøg. Planterne har desuden fået en
slat "lupingødning" og kompost i plantehullet. Indtil videre klarer
planterne sig rigtigt fint.

Mht. vanding, så er det kun agurkerne der kræver daglig vanding.
Tomaterne er plantet i ca. 30 cm dybde, og får højst vand 2 gange om
ugen.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-06-03 21:18

On Sun, 29 Jun 2003 22:00:22 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>græstørv og en trailerfuld hestemøg. Planterne har desuden fået en
>slat "lupingødning" og kompost i plantehullet. Indtil videre klarer

Hestemøget var det frisk eller lettere omsat? Hvor lang tid før
udplantning blev jorden forberedt?

>Mht. vanding, så er det kun agurkerne der kræver daglig vanding.
>Tomaterne er plantet i ca. 30 cm dybde, og får højst vand 2 gange om
>ugen.

Jeg har ladet mig fortælle, at tomater der konstant har adgang til
vand (som i kapillærkasser) eller bliver vandet dagligt sommeren
igennem bliver mere smagløse og vandede, end hvis man vander som du.
Er der monstro en her, som kan be- eller afkræfte det rygte?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-03 21:04

On Sun, 29 Jun 2003 21:46:49 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kvikke og struttende...
>
>Hvad mener I - er kapillærkasser godt eller skidt for tomater og/eller

For en del er de sikker gode, netop fordi man kan lade dme passe sig
selv i op til flere uger i træk.
Til den dårlige side hører at de tager en del af højden fra planterne.
Hvis de placeres ovenpå jorden så er de første 40 - 50 cm allerede
brugt.

Selv foretrækker jeg at dyrke dem direkte i jorden. Jeg kan også se på
planterne at de pludselig gror rigtig godt når de bliverplantet ud, også
selv om jeg har forsøgt at gøde dem mens de var små i deres potter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-06-03 21:24

On Sun, 29 Jun 2003 22:03:54 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>For en del er de sikker gode, netop fordi man kan lade dme passe sig
>selv i op til flere uger i træk.

Det er til dels rigtigt. Tomaterne har jeg uden problemer ikke vandet
i et par uger på et tidspunkt. Men agurkerne er fordrukne. På en dag
som idag, hvor vi nåede knap 28 grader i skyggen udenfor, da drak de
vel omkring 1/4 af vandet i kassen på trods af åbne vinduer og dør.

>Til den dårlige side hører at de tager en del af højden fra planterne.
>Hvis de placeres ovenpå jorden så er de første 40 - 50 cm allerede
>brugt.

Enig - en af mine ærgrelser ved bekvemmeligheden ;-(

>Selv foretrækker jeg at dyrke dem direkte i jorden. Jeg kan også se på
>planterne at de pludselig gror rigtig godt når de bliverplantet ud, også
>selv om jeg har forsøgt at gøde dem mens de var små i deres potter.

Forbereder du jorden med noget - eller "nøjes" du med at gøde i
vækstperioden?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-06-03 21:54

On Sun, 29 Jun 2003 22:23:53 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Forbereder du jorden med noget - eller "nøjes" du med at gøde i
>vækstperioden?

Jeg gør intet ved jorden - men planterne får gødning via
drypvandingsanlægget.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 29-06-03 21:31

> Til den dårlige side hører at de tager en del af højden fra planterne.
> Hvis de placeres ovenpå jorden så er de første 40 - 50 cm allerede
> brugt.

I mit drivhus, er der støbt en grav til selvvandingskasserne, så tager det
ikke noget af højden.

For en begynder som jeg er det alletiders med disse kasser, de er jo nærmest
idiotsikrede med hensyn til vandingsbehovet.

mvh

Ole

Fra : Kitty Leopold

Dato : 29-06-03 21:55

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh
>
> Ole
>Jeg har et lille drivhus der står op ad husmuren. Jeg har derfor mine
tomater og agurker i kapillærkasser. De trives og gror og smager helt
vidunderligt. Jeg har også chilier og grønnepeberfrugter. De får alm.
hvergangsgødning.

Jeg plejer ikke at bruse dem over, men giv er dem kun vand i kasserne, men
da de fleste - kan jeg forstå - bruser dem med stort held, vil jeg da også
prøve det.

mvh

Kitty

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-06-03 21:51

Dorte R.M. Hansen skrev:

> Hestemøget var det frisk eller lettere omsat? Hvor lang tid før
> udplantning blev jorden forberedt?

Det var nok frisk til "lettere omsat". Jeg husker ikke tidspunktet.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Sanand

Dato : 30-06-03 13:45

Hejsa!

Jeg har også plantet i de her populære kasser - og de er nemme at have med
at gøre.
Jeg tror at jeg indtil videre har kunnet nøjes med at fylde vand på mine
kasser ca. hver 14. dag og det må siges at være nemt - men hvis vi får en
varmere periode går der jo nok noget mere til.
Vi har valgt kasserne pga det er nemmere og da vi har en travl arbejdsdag
hvor vi kommer sent hjem er det ikke altid drivhuset der bliver prioiteret
højest, når der også skal ordtnes andre praktiske ting når man kommer hjem,
og med hensyn til ferien - kasserne kan sagtens holde sig mens man er en uge
på ferie - og det er jo dejligt ( hvis man så husker og vand inden man
forlader huset :) )

venlig hilsen
Susanne