Egen webserver
Fra : Jens Kvist

Dato : 29-06-03 21:06

Er det ikke rigtigt forstået, at ens egen PC med fast IP-adresse kan sættes
op til at "fremvise" hjemmesider; f.eks. fotoalbums og andet "tungt"??

I givet fald hvad skal man gøre for at "give adgang" til andre?

Mvh.
Jens

Fra : Thomas D

Dato : 29-06-03 21:08

Jens Kvist wrote:
> Er det ikke rigtigt forstået, at ens egen PC med fast IP-adresse kan
> sættes op til at "fremvise" hjemmesider; f.eks. fotoalbums og andet
> "tungt"??

jo sikkert.

> I givet fald hvad skal man gøre for at "give adgang" til andre?

installere en webserver.
se på http://httpd.apache.org

> Mvh.
> Jens

Thomas D

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-06-03 23:33

Jens Kvist wrote:

> Er det ikke rigtigt forstået, at ens egen PC med fast IP-adresse kan sættes
> op til at "fremvise" hjemmesider; f.eks. fotoalbums og andet "tungt"??
>
> I givet fald hvad skal man gøre for at "give adgang" til andre?

Du skal egentlig kun gøre tre ting.

1) Køre et webserverprogram. Jeg er selv ret begejstret for Sambar
<http://www.sambar.com>. Skal det være ultraenkelt, så prøv
<http://www.analogx.com/contents/download/network/sswww.htm>, den
har kun tre knapper og er superenkel at bruge. En masse mennesker
er dog også vilde med Apache <http://www.apache.org/>.

2) Fortælle din router at trafik udefra til port 80 skal routes
til det interne ipnummer min maskine med webserveren har.

3) Fortælle folk hvad dit eksterne ipnummer er så de kan finde
serveren.

Andet er der ikke i det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens Kvist

Dato : 30-06-03 06:08

Ad. 2: Er HTTP ikke som standard port 80? I modsat fald; HVORDAN fortæller
jeg lige min router det (jeg tillader mig at formode, at jeg ikke bare skal
sidde og SIGE det!! *GG*)?

Ad 3.: Mit eksterne ip??? Jeg er tildelt en lokal adresse og en
fjernadresse; er det én af dem? I givet fald: Skriver brugeren i sin browser
så blot http://xx.xxx.xx.xxx?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-06-03 08:05

"Jens Kvist" <kvist@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Ad. 2: Er HTTP ikke som standard port 80? I modsat fald; HVORDAN fortæller
> jeg lige min router det (jeg tillader mig at formode, at jeg ikke bare
skal
> sidde og SIGE det!! *GG*)?

Jo HTTP er port 80, det er derfor det er den port du skal route ind til din
webserver

Hvordan du fortæller din router det, afhænger af hvad det er for en.

Måske kan du have glæde af at læse disse:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat
http://www.net-faq.dk/

I dit tilfælde er det http://80.164.5.9 hvis disse indlæg er lavet fra den
PC.

/Brian

Fra : Michael [2800]

Dato : 30-06-03 08:15

"Jens Kvist" <kvist@adslhome.dk> wrote in message
> Ad. 2: Er HTTP ikke som standard port 80?
Jow

>I modsat fald; HVORDAN fortæller
> jeg lige min router det (jeg tillader mig at formode, at jeg ikke bare
skal
> sidde og SIGE det!! *GG*)?

Så skal du i hvert fald råbe højt
Har du ikke en manual til din router, der står det højst sandsynlig.

> Ad 3.: Mit eksterne ip??? Jeg er tildelt en lokal adresse og en
> fjernadresse; er det én af dem? I givet fald: Skriver brugeren i sin
browser
> så blot http://xx.xxx.xx.xxx?

Hvis der med eksterne menes public så ja, du kan åbne din browser og gå ind
på siden www.myip.dk og så vil du se din eksterne/public IP adresse og jow
det er den dine kommene bruger/gæstere skal bruge for at se din hjemmeside.
Du har for relativt få penge (ca. 100 kr om året) mulighed for at få et
domæne navn (www.blabla.dk) til at pege på din ip adresse.

/md

Fra : Kurt Dunder

Dato : 30-06-03 09:41

Hvorfor ikke bare lave en dyndns-adresse. Det er gratis!

Dunder

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-06-03 11:34

Jens Kvist wrote:

> Ad. 2: Er HTTP ikke som standard port 80? I modsat fald; HVORDAN fortæller
> jeg lige min router det (jeg tillader mig at formode, at jeg ikke bare skal
> sidde og SIGE det!! *GG*)?

HTTP er standard port 80. Når jeg nu har hørt at du har sat den
her hotte webserver op og indtaster dit ipnummer i min browser, så
ved din router i første omgang ikke hvad den skal gøre med den
port 80/HTTP forespørgsel den modtager. Du skal i opsætningen på
din router have fortalt den at når der spørges på port 80, så skal
forespørgslen routes videre til det interne ipnummer maskinen med
webserveren har.

Hvordan du laver opsætningen afhænger af hvilken router du har.
Måske har du slet ikke en router, det er ikke alle TDC's løsninger
der har det. Hvis du har sådan en løsning uden router, så må man
forvente at al trafik udefra ryger direkte til din lokalmaskine
"ufiltreret". I så fald behøver du ikke lave omtalte
portforwarding..

> Ad 3.: Mit eksterne ip??? Jeg er tildelt en lokal adresse og en
> fjernadresse; er det én af dem? I givet fald: Skriver brugeren i sin browser
> så blot http://xx.xxx.xx.xxx?

Intern ip = det ipnummer man kan se hvis man befinder sig på dit
lokalnet. Du kan også kalde det en lokal adresse.
Ekstern ip = det ipnummer dit system har set udefra. Jeg vil gætte
på det er det du kalder din fjernadresse.

Eks:
Mit eksterne ipnummer er 217.157.164.161 (se dit på www.myip.dk).
Hvis folk udefra skal have fat i en maskine her hos mig er det det
ipnummer de skal benytte.
Mine interne ipnumre er noget jeg selv styrer og er for så vidt
uinteressant for alle andre end mig selv. Maskinen jeg sidder ved
her har det interne ipnummer 10.0.0.10 og min server har
10.0.0.11, men jeg kunne sagtens have valgt noget andet. Mine
interne ipnumre er kun interessante for dig hvis du kommer forbi
med din maskine og kobler den på mit lokalnet.

...og ja, folk bør kunne skrive http://"dit eksterne ip" for at få
fat i din server. Du kan også købe et domænenavn og der hvor du
køber det bede om at dit nyindkøbte domænenavn kommer til at pege
på dit eksterne ipnummer.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jens Kvist

Dato : 30-06-03 20:15

Jeg må sige, at jeg er benovet over al den hjælp, I giver. Det er herligt.
Jeg føler lidt, at jeg "presser" citronen, men here goes:

Først i det øjeblik michael peger på det rationelle i at læse routerens
manual, går det op for mig!!! Jeg har - ganske som Thomas indikerer - en
løsning UDEN router. Det er et Ericsson MM220DP ADSL-modem, jeg har stående
på gulvet!!! Sorry ...

Mit fotoalbum burde have linket http://80.164.5.9/marie/start.htm , og det
virker fint lokalt, men min kollega, der sidder "uden for" og tester får
ikke adgang!
Er der flere bud på problemet?

(Skal lige sige, at jeg HAR et domæne i forvejen OG en pegning. Dette
projekt er udelukkende for at få PLADSEN).

På forhånd tak
Jens

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 30-06-03 20:21

Således skrev "Jens Kvist" <kvist@adslhome.dk> i dk.edb.netvaerk Mon,
30 Jun 2003 21:15:14 +0200:

>Mit fotoalbum burde have linket http://80.164.5.9/marie/start.htm , og det
>virker fint lokalt, men min kollega, der sidder "uden for" og tester får
>ikke adgang!

Virker fint her fra en TDC Netexpress.

<http://belial.dk/news/marie.jpg>

Knud
--
"My biscuits are burnin'!"
-- Yosemite Sam

Fra : Jens Kvist

Dato : 30-06-03 20:34

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Virker fint her fra en TDC Netexpress.

Jamen, det var da herligt at høre ..............

Jeg er træt, så lige nu satser jeg på, at det virker WORLDWIDE (øøøhh, om
interessen skulle være derude!!)

Tak til ALLE, der hjalp

Jens

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 30-06-03 20:49

> Jamen, det var da herligt at høre ..............

Tror roligt du kan regne med det virker ok, kan se det her fra en CC
opkobling.

Hygge
Søren

PS: Dejlig unge, godt arbejde

Fra : Jens Kvist

Dato : 30-06-03 21:41

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Dejlig unge, godt arbejde

Tusind tak skal du have ...

KH
Jens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-06-03 23:19

Jens Kvist wrote:

> Jeg må sige, at jeg er benovet over al den hjælp, I giver. Det er herligt.

Det er bare en del af standard-ydelsen..

> [...]
> løsning UDEN router. Det er et Ericsson MM220DP ADSL-modem, jeg har stående

Så glem det om porte der skal forwardes og sårn..

> Mit fotoalbum burde have linket http://80.164.5.9/marie/start.htm , og det
> virker fint lokalt, men min kollega, der sidder "uden for" og tester får
> ikke adgang!

Det funker fint her, selv om jeg ikke synes jeg kan få billeder af
Marie frem.

> (Skal lige sige, at jeg HAR et domæne i forvejen OG en pegning. Dette
> projekt er udelukkende for at få PLADSEN).

Det er også superlækkert med masser af webspace, jeg har selv
noget der ligner 40-50 GB online. Flaskehalsen bliver hastigheden
din ADSL kan levere tingene ud af huset med, du får ikke lige
samme hastighed som når du får hosted en side på en kraftig server
ude i byen..

Du kan for øvrigt sagtens kombinere din egen server og det domæne
du har i forvejen, der er jo ikke noget i vejen for at dit domænes
webside linker til filer på din egen server.

--
Hygge..
Thomas