Tætningsliste
Fra : Peter Knudsen

Dato : 29-06-03 15:28

Hej!
Jeg skal til at sætte tætningsliste på mine vinduer. Det er 2-lags vinduer.
Man skal lade et lille stykke være åbent så luften i vinduet kan ånde.
Er der nogen der kan svare på om det skal være for oven eller for neden på
vinduesrammen?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 15:43

Peter Knudsen skrev:

> Man skal lade et lille stykke være åbent så luften i vinduet kan ånde.

Er det glas du skal montére eller er det rammerne, der skal have
nye tætningslister?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 16:19

Svend Erik Bertelsen skrev:

> Er det glas du skal montére eller er det rammerne, der skal have
> nye tætningslister?

Jeg kom til at tænke på, at det måske kunne være koblingsvinduer,
du mente?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter Knudsen

Dato : 29-06-03 16:33

Jeg ved ikke om det kaldes koblingsvinduer, men det er af den slags som man
venter længst mulig med at pudse fordi der er 4 sider: Den yderste ramme
åbnes udefra - og der sidder 1 lag glas, som skal pudses på hver side. Den
inderstet ramme sidder fast på væggen og der også et lag glas (som skal
pudses på begge sider). Det er imellem disse 2 rammer jeg vil sætte
tætningsliste.

Mvh

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 18:42

Peter Knudsen skrev:

> [...]
> inderstet ramme sidder fast på væggen og der også et lag glas (som skal
> pudses på begge sider). Det er imellem disse 2 rammer jeg vil sætte

Koblingsvinduer har også fire sider, der skal pudses. Med nogle
specielle beslag er de to rammer sammenhængende, og fungerer som
alm. vinduesrammer. På koblingsvinduet er det på den inderste
ramme tætningslisten sidder.

Da jeg ikke er 100% sikker, hvordan dine vinduer er, skal jeg
passe på med at give dig nogle forkerte råd. Én ting er dog
sikker: Mellem rammerne skal luften kunne cirkulere - så du må
ikke fristes til at sætte tætningslister på begge rammer. Så får
du problemer med kondens og måske råd på et senere tidspunkt.

Det ville være fint, hvis du kunne tage et foto, hvor man kunne
se en del af vindueskonstruktionen, og så lægge denne op på:

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 29-06-03 18:54

On Sun, 29 Jun 2003 19:41:39 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> skrev:

>Den yderste ramme

Der skal være luft mellem koblingsrammer, ellers dugger de til.
Der skal sidde en tætningsliste på karmen, eller den inderste ramme.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 19:09

Per H skrev:

> Der skal være luft mellem koblingsrammer, ellers dugger de til.

Per, det er ikke koblingsrammer Peter Knudsen har. Men det er da
rigtig, der skal være luft mellem, ved denne type. 3 mm har jeg
selv brugt, når jeg har lavet dem.

> Der skal sidde en tætningsliste på karmen, eller den inderste ramme.

Ja. Jeg satte tætningslisten i rammen - og det er vel også det
rigtigste.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 29-06-03 19:37

On Sun, 29 Jun 2003 20:08:55 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> skrev:

>Per, det er ikke koblingsrammer Peter Knudsen har.

Hvad er det da så?

>Ja. Jeg satte tætningslisten i rammen - og det er vel også det
>rigtigste.

i mine gamle koblede vinduer sidder de i karmen.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 21:29

Per H skrev:

> Hvad er det da så?

Så vidt jeg kan forstå på P.K., så er der én ramme i en udvendig
fals og én på indvendige side, som er fastgjort i lysningen,
panelet eller hvad véd jeg. Jeg har jo ikke set de omtalte
vinduer. Så derfor ...

> i mine gamle koblede vinduer sidder de i karmen.

I falsen? Lysningen? Eller?

Jeg har været med til at lave mange vinduer med koblingsrammer.
Koblingsrammen består af to rammer, som bliver holdt sammen med
specielle hængsler og lukkebeslag. Til daglig fungerer denne type
nøjagtig som andre sidehængte vinduesrammer.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 30-06-03 04:55

On Sun, 29 Jun 2003 22:29:22 +0200, Svend Erik Bertelsen
> [...]

>fals og én på indvendige side, som er fastgjort i lysningen,
>panelet eller hvad véd jeg. Jeg har jo ikke set de omtalte

er det mon ikke almindelige forsatsrammer.

>I falsen? Lysningen? Eller?

i falsen

> [...]
>specielle hængsler og lukkebeslag. Til daglig fungerer denne type
>nøjagtig som andre sidehængte vinduesrammer.

præsis, eller topstyrede som mine.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Peter Knudsen

Dato : 30-06-03 09:53

Svend skrev i et tidliger svar at:

[...]

--------
Denne beskrivelse passer på mine vinduer.
Mit spørgsmål er så:
For at undgå kondens må tætningslisten ikke være 100% isolerende. Det har
jeg tænkt mig at klare ved at undlade at sætte tætningsliste på et stykke af
rammen på 15-10 cm. Skal denne åbning være foroven eller forneden på
vinduesrammen?

Mvh

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-06-03 20:18

Peter Knudsen skrev:

> Denne beskrivelse passer på mine vinduer.

Vi nærmer os hinanden

> Mit spørgsmål er så:
> For at undgå kondens må tætningslisten ikke være 100% isolerende.

Tætningslisten skal sidde på den inderste ramme og gå ubrudt
rundt. Du må altså ikke sætte tætningslisten mellem rammerne.
Hvis du insisterer, skal der i hvert fald være luft både i top
og bund. Der skal masser af luft til for at undgå kondens!

Se min snittegning i news:dk.binaer med emnet "Koblingsvindue".
Her kan du se, at tætningslisten sidder på den inderste ramme
- og den går ubrudt rundt på rammen. Du kan også se, at der er
3 mm luft mellem inderste og yderste rammme. Det er meget vigtigt
for at undgå kondens!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-06-03 19:37

Per H skrev:

> ... eller topstyrede som mine.

Topstyrede har jeg dog ikke lavet. Jeg kan se, der kunne blive
et problem med at placere topstyr-beslaget i min profil.

Men nu har vi jo diskuteret lidt vinduer med koblingsrammer, så
jeg tænkte det kunne interessere at se et (håndtegnet) snit af
disse. Jeg har postet i news:dk.binaer med emnet "Koblingsvindue".

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter Knudsen

Dato : 01-07-03 10:47

Jeg kan ikke få fat i din tegning på dk.binaer -gider du sende den igen?

Mvh
Peter

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 30-06-03 13:14

Den Mon, 30 Jun 2003 skrev Peter Knudsen:

> [...]
> tætningsliste på et stykke af rammen på 15-10 cm. Skal denne
> åbning være foroven eller forneden på vinduesrammen?

Normalt vil man vel lave tætningslisten på den varme side (det
inderste lag glas) 100% tæt for at undgå at den (måske) fugtige luft
indefra kan kondensere på det kolde yderste lag glas. Der skal så være
en hvis ventilation mellem det yderste lag glas og luften udenfor.

mvh
Jeppe