Rekursiv CHMOD?
Fra : Jakob Rohde

Dato : 29-06-03 14:30

Hej,

Jeg skal i forbindelse med installationen af et CMS ændre permissions for
nogle foldere med samtlige filer og underfoldere.

Kan man lave en CHMOD rekursivt via FTP?

Jakob

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-06-03 16:09

Jakob Rohde wrote:
> [...]
> for nogle foldere med samtlige filer og underfoldere.
>
> Kan man lave en CHMOD rekursivt via FTP?

Hej Jakob,

Jeg er ikke sikker på at du kan gøre det via FTP, men hvis du har
shell-adgang, skriver du bare:
chown $user.$group /mappe/der/skal/chownes

Jonas Jalling

Fra : Jimmy

Dato : 29-06-03 16:15

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> Hej Jakob,
>
> Jeg er ikke sikker på at du kan gøre det via FTP, men hvis du har
> shell-adgang, skriver du bare:
> chown $user.$group /mappe/der/skal/chownes

uden -R for rekursivitet?

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-06-03 16:20

Jimmy wrote:
<snip>

> uden -R for rekursivitet?
>
> Mvh
> Jimmy

Hej Jimmy,

Tak.. Selvfølgelig skal der -R på. Jeg er ikke mig selv idag. Der er røget
en disk i mit raid-5, og jeg har som nødløsning sat et raid0 array ind som
erstatning for disken. Det kræver lidt nerver at gøre.

Jonas Jalling

Fra : Jakob Rohde

Dato : 29-06-03 16:15

> Jeg er ikke sikker på at du kan gøre det via FTP, men hvis du har
> shell-adgang, skriver du bare:
> chown $user.$group /mappe/der/skal/chownes

Hej Jonas,

Nej, min site ligger på et webhotel, så det kan jeg desværre ikke. Med
mindre man kan fyre kommandoen af via SITE CHOWN...?

Jakob

Fra : Thomas D

Dato : 29-06-03 16:27

Jonas Jalling wrote:

> Hej Jakob,
>
> Jeg er ikke sikker på at du kan gøre det via FTP, men hvis du har
> shell-adgang, skriver du bare:
> chown $user.$group /mappe/der/skal/chownes

Hvorfor nævner du chown?
Han skal jo ændre permissions, ikke ejerskaber.

Mvh
Thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-06-03 16:42

Thomas D wrote:
<snip>
> Hvorfor nævner du chown?
> Han skal jo ændre permissions, ikke ejerskaber.
>
> Mvh
> Thomas

Jeg skulle nok være blevet i min seng idag

Jonas Jalling

Fra : Thomas D

Dato : 29-06-03 16:29

Jakob Rohde wrote:
> Hej,
>
> Jeg skal i forbindelse med installationen af et CMS ændre permissions
> for nogle foldere med samtlige filer og underfoldere.
>
> Kan man lave en CHMOD rekursivt via FTP?

Nej, normalt ikke (afaik).
Men måske kan du få en client som selv kan kalde en alm chmod rekursivt.

Mvh
Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-07-03 18:59

"Jakob Rohde" <jakob.rohde@nal.net.dk> writes:

En ældre ting, men jeg har haft ferie, jeg har dog lige en mere
generel pointe jeg vil benytte mig af lejligheden til at skyde af

> Kan man lave en CHMOD rekursivt via FTP?

Man skal passer overordentlig godt på med rekursive chmod-kald. Det er
ikke altid at man ønsker samme permissions for kataloger og for filer,
specielt x-bitten skaber problemer.

Det er noget rod at ryde op på et system efter man er kommet til at
fjerne x-bitten på katalogerne i en hel katalogstruktur.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Kent Friis

Dato : 06-07-03 19:07

Den Sun, 06 Jul 2003 19:58:44 +0200 skrev Peter Makholm:
> [...]
>
>Det er noget rod at ryde op på et system efter man er kommet til at
>fjerne x-bitten på katalogerne i en hel katalogstruktur.

Det er derfor man bruger chmod -R u=rwX,go=rX ...

Om den så virker igennem ftp afhænger nok af ftp-serveren.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth