Råd ønskes, aflastningsfamilie
Fra : Lars

Dato : 29-06-03 12:35

Hej NG,

Min ekskone og jeg har et fælles barn på 6 år, som bor hos sin mor.

Han er hos mig og min hustru og vores barn hver 2 .weekend, hvilket han er
meget glad for.

Min ekskone har lidt svært ved at overskue arbejde og studier, og har
derfor - med mit samtykke - søgt en aflastningsfamilie til knægten.

Nu er aflastningsfamilien fundet, og kommunen har foreslået en rullende
ordning, hvor han er på skift hos min ekskone, hos os og hos
aflastingsfamilien hver 3. weekend - ikke helt hvad vi havde ønsket.

Det betyder at jeg kommer til at afgive nogle af de weekender han er hos os.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig i situationen. Da vi
har fælles forældremyndighed kan jeg jo modsætte mig beslutningen, og så vil
den ikke blive til noget.

Der er ingen tvivl om at han har det godt hos os, og er glad for at være
her. Vi er ikke i tvivl om, at det bedste for ham formentlig ville være at
bo her permanent, men det vil hans mor ikke være med til. Og vi ønsker ikke
at lave en retssag ud af det, da hans velfærd ikke er truet når han bor hos
sin mor, som han også er meget glad for.

Det jeg er i tvivl om, er om jeg skal acceptere at have ham i mindre tid,
for at han kan komme til en aflastningsfamilie. Mine halvsøskende har haft
rigtig godt udbytte af at være hos en aflastningsfamilie, så de begrænsede
erfaringer jeg har med den slags er overvejdende positive.

Derfor vil jeg antage, at aflastningsfamilien er godt for min egen søn også.

Summa summarum, så vil knægten formentlig have godt af at komme til en
aflastningsfamilie, men det betyder formentlig at jeg må vinke farvel til
noget af den tid jeg har sammen med ham.

Jeg kan godt leve med at se ham mindre, men kun på den betingelse at det er
godt for ham. Jeg prøver at sætte hans behov over mine egne i denne
situation, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Er der nogen der har nogle tanker, erfaringer, ideer eller lignende som i
har lyst til at dele med mig? På forhånd tak,

/Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-03 12:44

Lars wrote:
> Hej NG,

hej Lars....

> [...]
> rullende ordning, hvor han er på skift hos min ekskone, hos os og hos
> aflastingsfamilien hver 3. weekend - ikke helt hvad vi havde ønsket.

det kan jeg egentlig godt forstå.....

> Det betyder at jeg kommer til at afgive nogle af de weekender han er
> hos os.

hvad jeg ikke kan forstå er at hvorfor i ikke finder en ordning hvor i tager
sønnen lidt mere??
i stedet for kun hver anden weekend, så 2 ud af 3 weekender..... ( hvis i
bor langt fra hinanden)... eller en 5/9 ordning, eller en 6/8 ordning (hvis
i bor tæt på hinanden)......

> [...]
> til. Og vi ønsker ikke at lave en retssag ud af det, da hans velfærd
> ikke er truet når han bor hos sin mor, som han også er meget glad for.

nej klart...... men hvad med en anden samværsordning?? kan det ikke være en
mulighed ( du siger nemlig intet om at du evt vile være villig til at tage
ham mere, blot at du ikke vil have ham mindre)...

> [...]
> er overvejdende positive.
> Derfor vil jeg antage, at aflastningsfamilien er godt for min egen

hvorfor ikke foreslå en anden ordning?? at i har ham som nu, hver anden
weekend, og han så er hos moderen den ene, og aflastningsfamilien den anden
weekend i måneden hvor i ikke ser ham...
selvom jeg personligt ville synes bedre om en anden samværsordning......

> Er der nogen der har nogle tanker, erfaringer, ideer eller lignende
> som i har lyst til at dele med mig? På forhånd tak,

her fik du mit besyv med ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-06-03 13:11

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

- Det kan jeg sørme godt forstå. Det ER belastende med både arbejde, studier
og barn.

og har

> hvad jeg ikke kan forstå er at hvorfor i ikke finder en ordning hvor i
tager
> sønnen lidt mere??

- Det undrer også mig - ugen består jo også af andet end weekender, og måske
er det hverdagene, der er de mest belastende for din eks-kone, mens det kun
er muligt at finde aflastning i weekenden?

Men naturligvis kan det være et spørgsmål om enten-eller: Hvor langt bor I
fra hinanden? - og hvor voldsomt vil skiftet være for din søn?
Kunne en løsning være, at din søn er hos jer i hverdagen og hos sin mor i
weekenden? Vil hun bedre kunne overskue det?

Ønsker I det selv?
Og vil hun heller ikke være med til det i en periode, f.eks. til studierne
er afsluttet?

Også bedre end at være hos jer?
Det at den løsning er det bedste i én situation, er jo ikke nogen garanti
for, at den også er det bedste i netop denne situaiton.
Du skriver, I har fælles forældremyndighed, og det betyder altså ikke kun,
at du har ret til at bestemme (= sige nej til aflastning og fordeling af
weekender), men også, at du har et aktivt forældreansvar for din søn.

Held og lykke med at finde den løsning, der er bedst for jer alle.

Hilsen Inger

Fra : Jens og Jannie

Dato : 29-06-03 13:09

Lars wrote:

> Det betyder at jeg kommer til at afgive nogle af de weekender han er
> hos os.

Ja du må undskylde, men det virker da fuldstændig tåbeligt, hvis du spørge
mig, vil barnet ikke have nogen fordel af at være hos en aflastnings
familie, i de weekender han skulle være hos dig.
Det lyder også som om, at det er moderen, og ikke dig eller barnet, der har
brug for aflastning, jeg ville foreslå to muligheder hvis jeg var dig, den
enne at du kan have barnet hver weekend i en periode (den model der efter
min mening vil være den bedste for barnet), eller at barnet kan være i
aflastning hver 4 weekend.

Jens

Fra : Lars

Dato : 29-06-03 13:24

"Jens og Jannie" <jannieogfjernjens@hansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> enne at du kan have barnet hver weekend i en periode (den model der efter
> min mening vil være den bedste for barnet), eller at barnet kan være i

Hver 4. weekend er faktisk også hvad vi har ønsket oprindeligt. Det ville så
betyde at han stadig var hos os hver 2. weekend.

Og til flere: Det der komplicerer samværet lidt er at vi bor i Århus og Ham
og hans mor bor i Helsingør.

/Lars

Fra : Lykke

Dato : 29-06-03 16:55

hej Lars
du skal ikke afgive tid, som du selv ønsker at benytte.
jeg har ingen erfaringer med aflastningsfamilier, men jeg har selv børn, og
min holdning er klar.
gør krav på dine hverandenweek-ender eller søg om heltidssamvær med dit
barn, en ordning der kunne fungere til
barnets moder er færdig med at studerer, så kunne hun have ham på besøg hver
2-3 week-end.
den nuværende ordning kunne så træde i kraft, når hun står færdiguddannet,
med job, økonomi og overskud.
din søn må da også have det bedre på denne måde, da jeg finder skiftende
hverdag-week-end forhold fustrende hvad med legekammerater, rutiner osv.
stå ved nu, dit barn har brug for dig og den tid kommer snart, hvor det
skete ikke kan gøres om.

Fra : Zarh

Dato : 29-06-03 17:05

Det er jo moderen som gerne vil have lidt aflastning, altså bør det vel være
i hendes weekender så HUN kan blive aflastet, ellers hjælper det vel ikke
hende synderligt, når sønnen alligevel er hos Jer de weekender normalt og
ikke hos hende.

Fra : Charlotte

Dato : 29-06-03 17:07

On 29/06/03 13:35, in article
3efeceed$0$24659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Lars"
<arthurdent44@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle tanker, erfaringer, ideer eller lignende som i
> har lyst til at dele med mig? På forhånd tak,

Hej Lars.

Det bedste ville formentlig være, at du kunne være lidt mere sammen med din
søn, og han dermed ikke skulle I aflastningsfamilie.
Du kunne f.eks. have ham tre weekends om måneden, og moderen en weekend.
Jeg mener, at det vil være meget ærgeligt for ham, kun at se sin far hver 3.
Weekend.
Har du ham også nogle hverdage ind I mellem ?

Mit råd er derfor, at du skal aflaste....?

Mvh.

Charlotte

Fra : Nette

Dato : 29-06-03 17:21

"Lars" skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> har fælles forældremyndighed kan jeg jo modsætte mig beslutningen, og så

Hej Lars.

Jeg ville nægte på det hårdeste, at skulle give slip på drengen i mine
weekender. Det er jo ikke dig, der har brug for aflastningen, det er hans
mor, der har det. Så derfor må det være i hendes weekender aflastningen
sker.

Jeg kender en del børn, som netop har været i sådan en ordning med en
aflastningsfamilie hver 4. weekend samt en enkelt overnatning hver uge i
hverdagene. Det har givet både mor og børn et godt spillerum, og det er
overhovedet ikke gået ud over fædrenes weekender. Det er jo i forvejen ikke
alt for meget tid, du har sammen med din søn, så det ville ikke gavne jeres
behov indbyrdes, at der kommer til at gå længere mellem jeres weekender
sammen.

Kræv det, du er berettiget til og hold på, at det ikke er hos dig, der er
brug for aflastning, men hos moderen. Det synes jeg er et ret godt argument.
Ungen skal nok tilvænne sig aflastningsfamilien med hver 4. weekend og evt.
en hverdag m. overnatning om ugen.

Tja, det var mine tanker

Nette

Fra : Lars

Dato : 29-06-03 18:55

Hej igen allesammen,

Tak for jeres svar. Jeg var måske ikke helt tydelig i det jeg efterlyste.

Det jeg egentlig efterlyste var nogen der har stået i lignende situationer,
og at vide noget om hvordan de havde tacklet situationen og hvad
konsekvenserne har været.

Jeg kan udmærket forstå jer der mener at jeg bare skal stå på min ret. Men
hvis det giver min søn en mere stabil hverdag at komme over til mig hver 3.
weekend isf. hver 2., så er jeg faktisk villig til at give afkald på noget
samvær. Det der er det primære for mig er, hans interesser, og i det spil må
mine egne behov komme i 2. række.

Hverdagssamvær er desværre ikke muligt, da der er 3,5 timers transporttid
mellem min og min søns bopæl.

/Lars

Fra : Vibeke J

Dato : 29-06-03 20:15

> Hverdagssamvær er desværre ikke muligt, da der er 3,5 timers transporttid
> mellem min og min søns bopæl.

Ja dette er ganske OT, men hvordan får i ham fragtet frem og tilbage. (Er i
en lign. situation mht placering af parter)

/Vibeke

Fra : Lars

Dato : 30-06-03 05:55

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in message news:bdndkl$ue4$1@news.cybercity.dk...

> Ja dette er ganske OT, men hvordan får i ham fragtet frem og tilbage. (Er
> en lign. situation mht placering af parter)

Jeg kører frem og tilbage i bil.

/Lars

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-06-03 21:30

> Hverdagssamvær er desværre ikke muligt, da der er 3,5 timers transporttid
> mellem min og min søns bopæl.

Og hvorfor så ikke det?
Han kunne da med lige så stor ret komme til at bo
hos dig fast - og besøge sin mor ind imellem, når
hun ellers har tid og kræfter til det.

Mvh.Bodil.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-06-03 22:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:bdnij6$82j$1@sunsite.dk...

> Og hvorfor så ikke det?
> Han kunne da med lige så stor ret komme til at bo
> hos dig fast - og besøge sin mor ind imellem, når
> hun ellers har tid og kræfter til det.

Enig.

Man kan jo eksempelvis også vælge at barnet bor en uge hvert sted - og gøre
weekenden til skiftedagen. Ikke at den løsning er bedre end nogen anden...
blot nævnt som eksempel på, at der ER andre muligheder.

Jeg har ingen erfaring med aflastningsfamilie.... og kan ikke bidrage med
erfaringer der. Om det er en god eller dårlig løsniong afhænger vel af
uendeligt mange ting, som vi herinde ikke har nogen chance for at vurdere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-06-03 00:09

In an article of 29 Jun 2003 Lisbeth Jacobsen wrote:

> Man kan jo eksempelvis også vælge at barnet bor en uge hvert sted - og
> gøre weekenden til skiftedagen. Ikke at den løsning er bedre end nogen
> anden... blot nævnt som eksempel på, at der ER andre muligheder.

Med hensyn til skole, så virker det da til at være alt andet end en god
idé, når nu forældrene bor i hver sin ende af landet ...
--
Uffe Holst

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-06-03 07:26

"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse

> Med hensyn til skole, så virker det da til at være alt andet end en god
> idé, når nu forældrene bor i hver sin ende af landet ...

Ja for pokker... ooops en tanketorsk! *GG*

Jamen så hverdagene hos far og nogle weekender hos mor da.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 30-06-03 06:40

"Lars" skrev i en meddelelse

> Det jeg egentlig efterlyste var nogen der har stået i lignende
situationer,
> og at vide noget om hvordan de havde tacklet situationen og hvad
> konsekvenserne har været.

Jeg har ikke selv stået i en lignende situation, men som jeg nævnte, kender
jeg til flere eksempler, hvor det kørte fint med hver 4. weekend, hvorfor
jeg synes, du skulle holde på din ret.

> [...]
> samvær. Det der er det primære for mig er, hans interesser, og i det spil

Forståeligt.
Da jeg skrev, at det ikke gavnede jeres forhold indbyrdes, at der gik
længere tid imellem jeres samvær, mente jeg netop, at det ikke ville give
din søn en mere stabil opvækst, at du gav afkald på ham, og kun havde ham
hver 3. weekend.

Og det samme er jeg ret sikker på, alle de andre har ment, når de har
skrevet, at du skulle holde på dit.
Et barn har trods alt i langt de fleste tilfælde bedre af at være hos en
sine forældre, - så længe der ikke foreligger problemer i disses familier,
end det har ved at være i en aflastningsfamilie.

> Hverdagssamvær er desværre ikke muligt, da der er 3,5 timers transporttid
> mellem min og min søns bopæl.

Forståeligt, netop derfor skulle du holde på dine hver 2. weekender. Det
kunne faktisk gå hen og blive et vigtigt holdepunkt i din søns tilværelse.

Men ok, hvis du leder efter folk, som udelukkende taler for
aflastningsfamilie hver 3. weekend, så er det nok ikke mig eller nogle af de
andre, der har svaret herinde, du skal have fat i. Men mon så ikke du selv i
forvejen, har besluttet dig for, hvad du helst vil for din søn?

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-06-03 14:38

Lars wrote:
> Hej igen allesammen,

hej igen ;)

> Tak for jeres svar. Jeg var måske ikke helt tydelig i det jeg
> efterlyste.

desværre fungerer nyhedsgrupper ikke altid som vi ønsker...... det er jo
almindelige mennesker der sidder her, og har man først smidt et indlæg ud,
kan man kun håbe at man får de svar man søger ;)

> Det jeg egentlig efterlyste var nogen der har stået i lignende
> situationer, og at vide noget om hvordan de havde tacklet situationen
> og hvad konsekvenserne har været.

nu er det jo et begrænset udsnit af den danske befolkning der opholder sig
her..... derfor kan det være svært at finde nogle der har gennemgået netop
det samme somjer....

> [...]
> give afkald på noget samvær. Det der er det primære for mig er, hans
> interesser, og i det spil må mine egne behov komme i 2. række.

jeg mener dog ( som flere andre) at sålænge han er glad for at komme hos
jer, vil han have mst gavn af at komme hos jer 2 ud af 3 weekender.... frem
for at i ser ham sjældnere......

> Hverdagssamvær er desværre ikke muligt, da der er 3,5 timers
> transporttid mellem min og min søns bopæl.

det er jo så et problem..... men ikke uoverkommeligt.....

Fra : Anja R.

Dato : 30-06-03 08:54

Lars wrote:
> ...Han er hos mig og min hustru og vores barn hver 2 .weekend,
>hvilket han er meget glad for.

Så skuf ham endelig ikke, ved at reducere samværet med jer, til hver 3.
weekend!

> ...Det betyder at jeg kommer til at afgive nogle af de weekender >han
er hos os.

Det er da ikke dig/ jer der har brug for aflastning, hvorfor så
overhovedet være i tvivl, om du/ I skal give afkald på nogle af jeres
weekender med din søn?

> ...Det jeg er i tvivl om, er om jeg skal acceptere at have ham i
>mindre tid, for at han kan komme til en aflastningsfamilie.

Jeg forstår slet ikke hvordan en aflastningsfamilie kan komme på tale i
første omgang, når drengen har en far, som han er glad for at være hos.

> ...Derfor vil jeg antage, at aflastningsfamilien er godt for min >egen
søn også.

En aflastningsfamilie træder til, når forældrene ikke magter at give
barnet den omsorg det har brug for.
Dermed er en aflastningsfamilie er en god idé, HVIS der er brug for det!
Din søns mor magter, på nuværrende tidspunkt, ikke denne opgave, men
ville det ikke være mest nærliggende at du, barnets far, træder til?

> ...Jeg kan godt leve med at se ham mindre, men kun på den >betingelse
at
> det er godt for ham.

Den lader jeg lige stå lidt... Jeg tror bestemt ikke, at det vil være
godt for ham, at se sin far mindre!

> ...Jeg prøver at sætte hans behov over mine egne i
> denne situation, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Jeg vil råde dig til, at tage din søn de weekender hvor han ellers
skulle i aflastning (d.v.s. at din ekskone har ham hver 3. weekend, og
du dermed har ham 2 ud af 3 weekender).
På den måde mister du ikke noget af din tid sammen med ham, du får endda
noget mere, og samtidig får din ekskone den aflastning hun har brug for.

Venlig hilsen
Anja