SuSe eller Debian? FreeBSD?
Fra : Preben

Dato : 29-06-03 08:12

Hej

Jeg har et spørgsmål.

Jeg har aldrig brugt hverken SuSe eller debian, men har tænkt mig at det
skal være en af de næste distributioner jeg prøver at lege med.

Men hvilken bør jeg vælge. Debian findes der mange pakker til, og skulle
være ganske anerkendt, men det samme gælder vel egentlig ved SuSe?

Nogle bestemte fordele og ulemper?

Jeg har indtil nu kørt Gentoo på en af mine computere, og har været
rimelig tilfreds udover deres pakkesystem ikke altid har været 100% ok,
da man nogle gange ikke har kunnet compile skidtet.

Nå, men hvad bør jeg køre på min bærbare så - hvad har bedst
understøttelse for laptops? Suse, debian eller hvordan er det med FreeBSD?

Er det muligt at opsætte en framebuffer i FreeBSD og hvordan gør jeg det?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Alexandre

Dato : 29-06-03 09:09

Preben wrote:

> [...]
>

> Er det muligt at opsætte en framebuffer i FreeBSD og hvordan gør jeg det?

hej igen du :)

SuSE er et fint installer, og alt hardware bliver fundet lige fra starten og
er klar til brug, hvilket er meget fint , set fra mine side. seføligt nogle
mennesker kan godt lide at instalellere alt selv.

men SuSE smider nogle filerne et andet sted henne og kalder dem noget andet
... hvilket gør det sværet at have overblik over hvor ligger hvad ..
seføligt med tiden er noget man nemt kan overkomme.

jeg har eller ikke kunne finde mange rpms specielt laved til SuSE.

også det er noget med at de kører med deres egne versioner af kernel og
openssl bare for at nævne to .. det er altid problemer med at opgradere
disse.

Men jeg vil tro at SuSE vil køre meget godt i et bærbar.
fordi den kan nemt installeres med nogle få mus klicks og så bliver alt
hardware fundet ( usb,gfx kort etc..etc.. )
jeg har prøved mandrake og redhat før . og jge kan bedste lide suse.

give it a go :)

Alexandre

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-06-03 11:54

On Sun, 29 Jun 2003 10:09:25 +0200, Alexandre wrote:

<snip>

> [...]
>... hvilket gør det sværet at have overblik over hvor ligger hvad ...
>seføligt med tiden er noget man nemt kan overkomme.

Du har ganske ret i at det er lidt af et problem, siden de fleste RPM's er
skræddersyet til Rødhættes non-standard måde at placere filerne på.

>jeg har eller ikke kunne finde mange rpms specielt laved til SuSE.

Der er visse tendenser der tyder på at United Linux (Der er SuSE Linux) er
ved at bide sig fast. Det hjælper selvfølgelig også at SuSE Linux har stor
fremgang i de tidligere britiske kolonier - der historisk set er Rødhættes
magtbase.

>også det er noget med at de kører med deres egne versioner af kernel og
>openssl bare for at nævne to .. det er altid problemer med at opgradere
>disse.

Det må være enterprise kernen du tænker på...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Pascal: What's it Wirth?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-06-03 10:38

Alexandre <fake@email.com> writes:

> SuSE er et fint installer, og alt hardware bliver fundet lige fra starten og
> er klar til brug, hvilket er meget fint , set fra mine side. seføligt nogle
> mennesker kan godt lide at instalellere alt selv.

Jeg kender ikke SuSE. Debian har et temmelig stort pakkearkiv; til
gengæld skal du sætte de fleste ting op i hånden. Det er rart, hvis
man føler sig sikker nok; det kan måske få en til at føle sig usikker,
hvis man er ny.

> også det er noget med at de kører med deres egne versioner af kernel og
> openssl bare for at nævne to .. det er altid problemer med at opgradere
> disse.

Hvilke distributioner kører ikke med modificerede kerner?

/Rasmus

Don't you hate yourself in the morning?
- Sleep till noon!

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 11:13

> [...]
> gengæld skal du sætte de fleste ting op i hånden. Det er rart, hvis
> man føler sig sikker nok; det kan måske få en til at føle sig usikker,

Well, jeg har haft Gentoo 1.2 til at køre i et år nu og de fleste
problemer jeg har med mange *NIX systemer er at der er alt for meget
installeret som man ikke aner hvad man skal bruge til. Og det var der
ikke i Gentoo, og det lader jo så til at Debian er lidt på den måde
også, mens SuSe er mere a'la rødhætte. Er det rigtigt forstået?

> Hvilke distributioner kører ikke med modificerede kerner?

Well, jeg ved at du med Gentoo har frit valg mellem 3-4 kerner eller
sådan noget, så det gør Gentoo vel!

Så kan folk måske spørge hvorfor jeg ikke vælger Gentoo igen, men det er
så simpelt at det tager alt for lang tid at installere f.eks. KDE og det
gider jeg simpelthen ikke bøvle med igen, og så har det indtil videre
taget dem over ½ år at komme med en 1.4 final, som vist endnu ikke er final!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-06-03 11:28

Preben <64bit@mailme.dk> writes:

> [...]
> ikke i Gentoo, og det lader jo så til at Debian er lidt på den måde
> også, mens SuSe er mere a'la rødhætte. Er det rigtigt forstået?

Smag og behag. En minimum RedHat-7.3 fyldte vist omkring 250MB; en
minimums Debian 3.0 fylder vist ~50MB.

> Well, jeg ved at du med Gentoo har frit valg mellem 3-4 kerner eller
> sådan noget, så det gør Gentoo vel!

Det har man også i Debian. Der er også værktøjer (kernel-package) til
at lave Debian-pakker af egne kerner.

> [...]
> og det gider jeg simpelthen ikke bøvle med igen, og så har det indtil
> videre taget dem over ½ år at komme med en 1.4 final, som vist endnu

Debian 3.0 er et år gammel (mener jeg). De regner vist med at sætte
næste version i freeze i efteråret og at denne freeze-periode tager 6
måneder. Så du skal ikke vælge Debian for at køre "latest and
greatest" (medmindre du er modig nok til at køre testing eller
unstable).

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-06-03 11:32

On Sun, 29 Jun 2003 12:12:48 +0200, Preben wrote:

> og så har det indtil videre taget dem over ½ år at komme med en 1.4
> final, som vist endnu ikke er final!

Hvis du går meget op i at der ofte kommer nye versionsnumre skal du
nok overveje ikke at hoppe i Debian-båden:

Debian GNU/Linux 3.0 woody - 19-07-2002
Debian GNU/Linux 2.2 potato - 15-08-2000
Debian GNU/Linux 2.1 slink - 10-03-1999
Debian GNU/Linux 2.0 hamm - 23-07-1998
Debian GNU/Linux 1.3 bo - 05-06-1997
Debian GNU/Linux 1.2 rex - 12-12-1996
Debian GNU/Linux 1.1 buzz - 17-06-1996

Mvh.

--
"Our voodoo-dolls are full of hopes" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 13:13

> Hvis du går meget op i at der ofte kommer nye versionsnumre skal du
> nok overveje ikke at hoppe i Debian-båden:
>
> Debian GNU/Linux 3.0 woody - 19-07-2002

Nej, både Rasmus og dig siger noget der... Gentoo 1.4 var bare beregnet
stable i januar.. pt. ligger der en 1.4-rc4 tilgængelig, men der er ikke
noget endeligt build endnu. Og når der intet endeligt build er, tager
det så lang tid at installere.

Nu er det så om det skal være gentoo eller debian!!! Eller om jeg helt
skal droppe linux og være ren BSD'er!

Hvordan er det med opdatering af software til Debian - bliver pakkerne
opdateret selvom der ikke er kommet nye udgaver i lang tid? Og kan disse
nemt installeres direkte fra nettet? (det har jeg ladet mig fortælle).

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-06-03 13:29

On Sun, 29 Jun 2003 14:12:32 +0200, Preben wrote:

> Nu er det så om det skal være gentoo eller debian!!! Eller om jeg
> helt skal droppe linux og være ren BSD'er!

Ja, alle de uinformerede valg man skal tage!!!!

> Hvordan er det med opdatering af software til Debian - bliver
> pakkerne opdateret selvom der ikke er kommet nye udgaver i lang tid?

Til stable-udgaven kommer der sikkerheds-opdateringer og typisk ikke
andet (heldigvis).

Hvis man gerne vil køre nyere versioner af det hele er der testing og
unstable, hvor der hele tiden kommer nye pakker. Til gengæld er der,
en sjælden gang i mellem, ged i noget.

> Og kan disse nemt installeres direkte fra nettet? (det har jeg ladet
> mig fortælle).

Ja, se: <http://www.debian.org/distrib/netinst> og når du har
installeret grundsystemet, læs om apt-get og venner.

Mvh.

--
"Some people like cupcakes better. Adam Sjøgren
I for one care less for them!" asjo@koldfront.dk

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 14:40

> [...]
>
> Hvis man gerne vil køre nyere versioner af det hele er der testing og
> unstable, hvor der hele tiden kommer nye pakker. Til gengæld er der,

Hej igen igen

Hmm. dvs. debian indeholder ikke programopdatering vha. apt-get til
f.eks. kde3?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-06-03 15:05

On Sun, 29 Jun 2003 15:40:03 +0200, Preben wrote:

> Hmm. dvs. debian indeholder ikke programopdatering vha. apt-get til
> f.eks. kde3?

Jeg bruger ikke KDE så det aner jeg ikke.

Du kunne jo også prøve at hjælpe dig selv lidt - Debian har en fin
søge-dims til pakkelisterne:
<http://www.debian.org/distrib/packages#search_packages>

Her kan man f.ex. finde KDE 3.1.2 i unstable og testing, samt KDE
2.2.2 i stable:

<http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=kde&searchon=names&subword=1&version=all&release=all>

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-06-03 22:24

> Hmm. dvs. debian indeholder ikke programopdatering vha. apt-get til
> f.eks. kde3?

Nej, KDE3 er ikke i stable. Den kan dog hentes fra mange forskellige
filspejle vha sources.list:

http://www.kde.org/download/

Fra : Claus Larsen

Dato : 29-06-03 17:18

Preben skrev:
> Hej
>
> Jeg har et spørgsmål.
>
> Jeg har aldrig brugt hverken SuSe eller debian, men har tænkt mig at det
> skal være en af de næste distributioner jeg prøver at lege med.

Hvad med en mellemting som knoppix/dappix?

Det er i bund og grund en debian, men med autodetektion af hardware og
det allernyeste software. Den nyeste kde, xfree86 osv.

Den benytter debian sourcelist, men kde er kompileret og hentes ikke som
standard fra apt-get. Det er derfor den kører den nyetsye kde.

Hilsen Claus