Tilgivelsen tilhører IKKE Vorherre?
Fra : Bo Warming

Dato : 28-06-03 16:28

_Straf en ulykkesfugl, og hans kriminalitet mangedobles_

Hollywood-film og børne-eventyr lærer os, at øje-for-øje virker.

Men politiet ved, at mange tilstår, hvad de ikke har begået - de vil gerne
være ofre, de vil gerne i fængsel, de vil gerne have opmærksomhed.Kedsomhed
er værst.

I Tyge Kroghs disputats "1700-tals straffe og det magiske" (1999) er
beretninger fra Holberg og andre lovgivnings-relevante personer fra
enevældens tid, og de vidste at dødsstraf skabte mord - for ved henrettelser
fik man opmærksomhed og præsten var tilstede og der holdtes messe for
synderens sjæl(meget andet har medvirket til, at selvhad skabte mord på
uskyldige)

Det er derfor naivt at tro, at højere straffe mod fx pædofili er "at være
god mod børn" - det vil måske øge kriminaliteten - mangedoble den.!

Fascist-regimer har ofte været klogere end demokratier. En leder, der sidder
sikkert i sadlen, kan handle sagligt rigtigt og kun straffe hvad gavner.
Demokratiske ledere jages af journalister og folkestemning til
hovsa-løsninger.

Japan straffer næsten aldrig pædofili - så det forekommer næsten aldrig.

De første to af følgende citater rummer dyb og væsentlig psykologi, de næste
er "kloge men banale":

" I at tilgive en fornærmelse er der noget højtideligt, med mindre
din ædelmodighed fortolkes som ligegyldighed. Ambrose Bierce

"Den, der tilgiver, sætter sig selv på et højere Trin end den, der har
Tilgivelse behov - hvad der kan give Anledning til megen Ukærlighed og
Hovmod. Vilh. Andersen (og ofte ønskes af forbryderen ikke tilgivelse
men straf , læs Henrik Stangerups "Manden der ville være skyldig")

Vigtigst er nok Gandhi-ordene "øje for øje gør verden blind" at
blodhævn-ondcirkel betyder evighedsvækst i vold - i visse psykiske miljøer.

Politi bør have mere magt - oplyst enevælde til de, der har viden: Dyb
Indsigt i Nuancer, jatak.Journalister og sentimentalt-hadsk
pladderdemokrati, nejtak.

VISDOM OM TILGIVELSE

tg Vi tilgiver let vore venner de fejl, som ikke angår os. La Rochefoucauld

TGhækm Betal uret med ret og venlighed med venlighed.
Kung-Fu-Tse

TGHIhislkm Forgiveness is the key to action and freedom.
Hannah Arendt

tgkl At forstå alt er at tilgive alt. Anne Louise de Staël

tgklkm Den bedste hævn over fornærmeren er den ikke at ligne ham. Marcus
Aurelius

tgkmmk Tilgive og glemme er den gode mands hævn. Schiller

tgkmmk Usårlighed er fornemhedens hævn. Gustav Adeling

tgkmmk Yes, that is what good is: to forgive evil. There is no other good.
Antonio Porchia

tgkmRs Følgene av våre handlinger griper oss i luggen helt uten
hensyn til om vi har "forbedret" oss i mellomtiden.
Nietzsche:

tgkmsl Det sletteste menneske er den, der ikke tager imod en undskyldning,
ikke slår en streg over en synd og ikke tilgiver en fejl.
Koranen

tgkmsl Forgiveness is the key to action and freedom. Hannah Arendt

tgkmsl Hate the sin and love the sinner. Mohandas Gandhi

tgkmthsl En dag må man tilgive. Men tilgiver man for hurtigt, gør
man det for billigt at handle ondt. Soya

tgl Det praktiske Udtryk for Forståeslen er Tilgivelsen. Vilh.
Andersen

tgslsm At bære taktløshed med sindsro vidner om sjælsstorhed.
Frithiof Brandt

tg "An eye for an eye makes the world blind" (Mohanda Gandhi) i

tg Den som ikke er forberedt på at tilgive andre, ødelægger den bro,
han engang selv må gå over. Francis Bacon

tg Glæden ved at tilgive er sødere end glæden ved hævn. Koranen

tg Det er lettere at tilgive sin fjende end sin ven. Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-03 17:52

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Hollywood-film og børne-eventyr lærer os, at øje-for-øje virker.

Nej, man lærer; at den gode får det bedste.

> Men politiet ved, at mange tilstår, hvad de ikke har begået - de vil gerne
> være ofre, de vil gerne i fængsel, de vil gerne have
opmærksomhed.Kedsomhed
> er værst.

Og du mener ikke at man kan kede sig i fængsel?
Ahhh Bo, den holder sgu ikke i 2003..

> Det er derfor naivt at tro, at højere straffe mod fx pædofili er "at være
> god mod børn" - det vil måske øge kriminaliteten - mangedoble den.!

Nej, det holder jo bare de pædofile væk fra børn.
Desuden får de fleste pædofile behandlingsdom, som efter min mening nok er
værre end fælgsel.
Man kunne også afskaffe pædofili-love, og derved findes der ingen
pædofili-kriminalitet...Det holder heller ikke vel?

> [...]
> sikkert i sadlen, kan handle sagligt rigtigt og kun straffe hvad gavner.
> Demokratiske ledere jages af journalister og folkestemning til

Fascist-regimer, har som regel også strengere straffe.

> Japan straffer næsten aldrig pædofili - så det forekommer næsten aldrig.

Nej, i Japen har æresbegreber stor indvirkning.
Desuden er sex tabu.
Et offer for pædofili i Japan, vil kun meget sjældent indrømme det, da deres
families/egen ære derved vil blive krænket - og det vil følge dem resten af
livet. Så hellere holde kæft.
Hvis et barn i Japan fortæller sine forældre at de har været udsat for
pædofili, så dysses det ned.

> Vigtigst er nok Gandhi-ordene "øje for øje gør verden blind" at
> blodhævn-ondcirkel betyder evighedsvækst i vold - i visse psykiske
miljøer.

Korrekt, men så lad disse "psykiske miljøer" være blinde, derved gør de da
ingen skade.

> Politi bør have mere magt - oplyst enevælde til de, der har viden: Dyb
> Indsigt i Nuancer, jatak.Journalister og sentimentalt-hadsk
> pladderdemokrati, nejtak.

Hmm, det må du vist lige omformulere.

> Betal uret med ret og venlighed med venlighed.
> Kung-Fu-Tse

Der skulle vel stå "uvenlighed med venlighed"..

> At forstå alt er at tilgive alt. Anne Louise de Staël

Jeg forstår godt at spritbillister kører hjem, da en taxi er dyr eller den
offentlige transport er besværlig.
Men jeg kan ikke tilgive dem derfor.

> Det er lettere at tilgive sin fjende end sin ven. Nietzsche

Den er kommet i min citatsamling.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-06-03 20:07

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> wrote in message

> Nej, man lærer; at den gode får det bedste.

Og midlet er at en taber gøres til fjendebillede, som man hævner sig på og
sejrer.Og at det kaldes etisk ukritisabelt.

> opmærksomhed.Kedsomhed
>
> Og du mener ikke at man kan kede sig i fængsel?
> Ahhh Bo, den holder sgu ikke i 2003..

Pga. ulovlig adoptionsformidling har jeg prøvet Sdr Omme og Vestre. Man har
det sjovt.
De desperate ensomme , der kaster sig over pædofili som hobby, er ikke
afskrækket - måske de har så trist liv at det ses som det mindste onde, hvis
ikke de kan få held med pædofilien.
Frihed lokker dem ikke, hvis leg med børn er umulig.

> Nej, det holder jo bare de pædofile væk fra børn.

Så længe der ikke er udgangstilladelser, forebygger fængsel gentagelse af
kriminaliteteten.

> Desuden får de fleste pædofile behandlingsdom, som efter min mening nok er
> værre end fælgsel.

Ja fy for satan - de pædagoger mine børn har været udsat for, ville jeg
nødig behandles af.
Og psykologer der sku behandle min og mine søskendes stammen - de tilhører
en ophøjet sekt uden jordforbindelse.

> Man kunne også afskaffe pædofili-love, og derved findes der ingen
> pædofili-kriminalitet...Det holder heller ikke vel?

Lad os prøve - Japan har næsten ingen straffe for dette og langt, langt
mindre pædofili end os.

> sidder
>
> Fascist-regimer, har som regel også strengere straffe.

Det er svært at sammenligne.
"Arbeit macht frei"lejrene 1933-1941 var ren Japan/Glistrup-politik : KORT
HÅRD BILLIG STRAF, DER MEDFØRTE PERMANENT LOVLYDIGHED DEREFTER

> Nej, i Japen har æresbegreber stor indvirkning.
> Desuden er sex tabu.

De har kun tabu mod at porno viser kønshår - ellers ingen.

> [...]
deres
> families/egen ære derved vil blive krænket - og det vil følge dem resten

Da straf er usandsynlig, er folk ligeglade. Og de passer på deres børn. Og
lærer børn at passe på sig selv.

> Hvis et barn i Japan fortæller sine forældre at de har været udsat for
> pædofili, så dysses det ned.

Ved du noget konkret?

> miljøer.
>
> Korrekt, men så lad disse "psykiske miljøer" være blinde, derved gør de da
> ingen skade.

For princippets skyld er vi desværre nædt til at bruge politiresourcer på at
stoppe at Bandidos og Hells Angels udsletter hinanden. Selvom det vel svarer
til FCK ctr Brøndby.

> Hmm, det må du vist lige omformulere.

Fordi straf ikke virker efter bogen(biblen) men tingene er komplicerede, så
bør Justtismin. uddelegere til politi, som ved hvad virker.

> Der skulle vel stå "uvenlighed med venlighed"..

Nej - man skal ikke belønne uvenlighed. Det er kun kristne der er så
tåbelige. Her en udførligere udgave fra denne sande vismand
Der var en, som spurgte: "At gengælde uret med godhed, hvorledes er det?"
Mesteren sagde: "Hvor meget skulle man da gengælde godhed? Nej, med retsind
skal man gengælde uret, med godhed skal man gengælde godhed."Kung-Fu-Tse

> Jeg forstår godt at spritbillister kører hjem, da en taxi er dyr eller den
> offentlige transport er besværlig.
> Men jeg kan ikke tilgive dem derfor.

Jeg advarede i trådstarten at nogle af de korte citater er lidt
sentimentale. Spritbilister skal straffes - enig.

> Den er kommet i min citatsamling.

Ja - hans sprog er dynamit - korthed gør upræcis men følgende er min nr 1.

"Godhed er mangel på styrke til at være ond" Friedrich Nietzsche 1845-1900