Wireless på toppen af Speedstream
Fra : Martin Kofoed

Dato : 27-06-03 21:27

Hej,

Har googlet lidt rundt, men synes ikke, jeg kan finde svaret på dén her ...

Jeg forsøger at bygge et wireless netværk ovenpå et eksisterende setup med
en Speedstream 5711 som bindeleddet mellem LAN og Internet via TDC
opkobling.

Den eksisterende løsning hedder en server på én port, samt DHCP på resten
(3 stk).

Den Internetforbindelse vil jeg nu gerne dele ud over et wireless setup,
ligesom jeg gerne vil kunne se serveren på samme. Derfor har jeg uplinket
5711'eren til en ekstra switch, og ligeledes forbundet mit access point til
switchen. Jeg vil meget gerne ha' serveren til at hænge på switchen i
stedet for 5711'eren også, men lige nu er det 2. prioritet. AP'et har jeg
givet en fast IP-adresse, der ligger inden for 5711'erens subnet. Klienter
på AP'et får tildelt IP af dennes DHCP, ligeledes inden for det samme
subnet.

Det virker alt sammen så langt, at klienter på WLAN'et kan snakke med
serveren - og omvendt. Altså er der hul igennem både AP, switch og 5711.
Men hvad angår hul igennem til ydersiden på 5711'eren, halter det! Har
nogen et bud på, hvad jeg mangler? Opsætning på Speedstream-dimsen til at
acceptere de nye klienter? Opsætning af gateway på klienterne (er p.t. sat
til Speedstream routeren uden resultat). Opsætning af AP'en til at droppe
at lege med DHCP? What to do? Alle ideer vil blive taget imod med glæde og
testet med det samme ..

På forhånd tak!

--

Martin

Fra : Cubus

Dato : 28-06-03 07:43

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.c.o.m> skrev

> [...]
> at lege med DHCP? What to do? Alle ideer vil blive taget imod med glæde og

Godt med gateway på klienter, men hvad med DNS?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Martin Kofoed

Dato : 28-06-03 08:04

Cubus wrote:

> Godt med gateway på klienter, men hvad med DNS?

Burde de ikke få den serveret af gatewayen?

Anyway, tak for tippet, prøver at konfigurere klienterne med statiske
settings også for DNS.

--

Martin

Fra : Cubus

Dato : 28-06-03 08:35

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.c.o.m> skrev

> Burde de ikke få den serveret af gatewayen?

Jo, hvis det var SpeedStream routeren der agerede DHCP-server
til klienterne, men du skriver det er AP, der uddeler adresser til nogle
af dine maskiner og hvis AP ikke deler DNS ud, så mangler denne
information. Men prøv at gå ind på denne adresse http://216.239.51.100/
så er det hurtigt opklaret.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-06-03 09:06

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.c.o.m> wrote in message

> [...]
> at lege med DHCP? What to do? Alle ideer vil blive taget imod med glæde og

Hvorfor slår du ikke DHCP serveren fra på AP´en? og lader Speedstream sørge
for det... For så tildeler den jo standart gateway dns osv til brug på
klienterne....

Men det accesspoint, hvilket er det? er der indbygget router i den eller
hvad?

Fra : Martin Kofoed

Dato : 29-06-03 20:24

Bjarke Hansen wrote:

> Hvorfor slår du ikke DHCP serveren fra på AP´en? og lader Speedstream
> sørge for det... For så tildeler den jo standart gateway dns osv til brug
> på klienterne....

Det er hermed gjort - og nu virker hele setup'et pånær Speedstreams DHCP.
Mystisk! For når jeg sætter klienter på WLAN'et op med statisk IP + DNS, så
kører det bare derudaf. Hvis jeg beder om dynamisk IP, tildeles interfacet
en eller anden underlig adresse - måske af switchen mellem Speedstream
routeren og AP'en?

> Men det accesspoint, hvilket er det? er der indbygget router i den eller
> hvad?

Nej. Det er et D-Link DWL-900AP+.

--

Martin