/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hjælp til regnskab... NU!!!
Fra : Schulz


Dato : 27-06-03 09:03

Hejsa!

Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke prøvet
det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.

Med venlig hilsen
Martin Schulz



 
 
Svend Erik Jensen (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Svend Erik Jensen


Dato : 27-06-03 09:10

On Fri, 27 Jun 2003 10:03:27 +0200, Schulz wrote in dk.erhverv
<3efbfa19$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

>Hejsa!
>
>Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
>computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke prøvet
>det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.

Du skal sikkert aflevere inden 1 juli, men hvis du kontakter dem nu,
skulle det være muligt at få udsættelse.

Så har du mere luft til at finde en løsning.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen
http://www.isa.dknet.dk/~sej/

Schulz (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 27-06-03 09:50

Jeg har lige haft ringet til skattekontoret... De skal have anmodningen om
udsættelse skriftligt, og de vil så svare hurtigst muligt. Det koster
200,-kr pr. overskredet dag, så det kommer vel allerede til at koste ca.
1000,-kr bare for udsættelsen...

Nogen der kan hjælpe, så jeg kan aflevere rettidigt (mandag)?

Med venlig hilsen
Martin Schulz


"Svend Erik Jensen" <invalid@onmylocal.net> wrote in message
news:gsunfvcm8la0jeudo56hblkjf4pl7r17nr@dtext.news.tele.dk...
> On Fri, 27 Jun 2003 10:03:27 +0200, Schulz wrote in dk.erhverv
> <3efbfa19$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:
>
> >Hejsa!
> >
> >Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
> >computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke
prøvet
> >det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.
>
> Du skal sikkert aflevere inden 1 juli, men hvis du kontakter dem nu,
> skulle det være muligt at få udsættelse.
>
> Så har du mere luft til at finde en løsning.
>
> --
> Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
> Svend Erik Jensen
> http://www.isa.dknet.dk/~sej/



Carsten Riis (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 27-06-03 10:25

Schulz wrote:
>
> Jeg har lige haft ringet til skattekontoret... De skal have anmodningen om
> udsættelse skriftligt, og de vil så svare hurtigst muligt. Det koster
> 200,-kr pr. overskredet dag, så det kommer vel allerede til at koste ca.
> 1000,-kr bare for udsættelsen...
>
> Nogen der kan hjælpe, så jeg kan aflevere rettidigt (mandag)?
>
Tja, har du lavet din bogføring løbende, så skal du i princippet bare
have overført beløbene til en resultatopgørelse (periodeopgørelse) og en
balance (værdiopgørelse pr. bestemt dato).

Afslut din omsætningskonti ved at debitere dem. Og krediter dem på en
samlet omsætningskonto på din resultatopgørelse.
Afslut dine omkostningskonti ved at kreditere dem. Og debiter dem på på
resultatopgørelse.
Omsætning - omkostninger = Årets resultat (forhåbentlig overskud).

Opgør de værdier du har i virksomheden (ejendom, varelager, kasse, bank,
tilgodehavender)
Opgør egenkapital og gæld.
Værdier = egenkapital+gæld


Men skal du først til at bogføre et halvt års bilag, så får du nok ikke
så meget søvn her i weekenden.
Og hvis du virkelig vil have seriøs hjælp, så koster det nok ved
kasseAlfa. Og en revisor eller regnskabskyndig koster nok på den
forkerte side af 400-500 kroner i timen (ekskl. weekendtillæg og
aftentillæg)


Hvor stor er opgaven? Hvor ligger virksomheden (eller bedre sagt: hvor
er regnskabet henne i landet?)


Og nej, jeg vil ikke hovere eller sige "øv bæv", men simpelthen fortælle
dig, at sådan er det nu engang.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Palle Bruselius (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Palle Bruselius


Dato : 28-06-03 12:06

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

Der skal sandsynligvis også afleveres kapitalforklaring (hvilket er en
utålelig ekstra opgave - ikke fordi den er stor, men fordi skattefar jo
faktisk har oplysningerne allerede i årsregnskabet).

Palle



Schulz (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 28-06-03 14:09

Åh nej! Hvad er en kapitalforklaring?

Mvh
Martin

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3efd7550$0$76149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der skal sandsynligvis også afleveres kapitalforklaring (hvilket er en
> utålelig ekstra opgave - ikke fordi den er stor, men fordi skattefar jo
> faktisk har oplysningerne allerede i årsregnskabet).
>
> Palle
>
>



Britt Malka (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 28-06-03 16:09

On Sat, 28 Jun 2003 15:08:32 +0200, "Schulz"
<schulz@schulzcomputer.dk> wrote:

>Åh nej! Hvad er en kapitalforklaring?

Det er en plage, som skattevæsenet har fundet på for at finde ud af,
om folk tjener sorte penge.

Du skal redegøre for, hvordan din egenkapital fra sidste år er gået
hen og blevet det, den er i år. Hvad har du haft af udgifter til
husleje, børnepasning... alt! En masse - overflødigt og irritende -
arbejde til dig eller den, der skal lave dit regnskab.
--
Med venlig hilsen
Britt Malka

Tilmeld dig gratis Tips & Tricks, og vind Stone's SummaSummarum - www.malka.it/tips/tilmeld.html

Ukendt (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-06-03 12:02


"Schulz" <schulz@schulzcomputer.dk> skrev i en meddelelse
news:3efd931d$0$13236$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Åh nej! Hvad er en kapitalforklaring?
>
> Mvh
> Martin
>


Det kan kort og godt betragtes som et slags spørgeskema, hvor skattevæsenet
spørger om, hvor meget har De tjent? Hvormeget har De betalt i skat? Hvornår
kan vi komme og hente resten?

Den var alerted allerede med filmen tilbage fra 60'erne med Dirk Passer og
Keld Petersen i Her Går Det Godt. Den gang kaldtes det torskegilder (gæt
selv hvorfor), men det er jo senere blevet rationaliseret (svjh.)



Mvh
Karsten Jensen


Carsten Riis (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 28-06-03 14:59

Palle Bruselius wrote:
>
> Der skal sandsynligvis også afleveres kapitalforklaring (hvilket er en
> utålelig ekstra opgave - ikke fordi den er stor, men fordi skattefar jo
> faktisk har oplysningerne allerede i årsregnskabet).

Er det ikke noten til Egenkapitalen du taler om der?


--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Erik G. Christensen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 28-06-03 15:08

Carsten Riis wrote:

> Er det ikke noten til Egenkapitalen du taler om der?

Næ, mere en rimelig specifikation til årets kapitalbevægelser.

Men den kan du jo godt placere i en note

Men nu er det nok personligt regnskab, det drejer sig om, så bl.a.
årets privatforbrug er værd at bemærke.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Carsten Riis (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 28-06-03 18:10

"Erik G. Christensen" wrote:
>
> Men nu er det nok personligt regnskab, det drejer sig om, så bl.a.
> årets privatforbrug er værd at bemærke.

Det er sgu da irriterende, at man skal redegøre at man har betalt 3
liter mælk i første omgang på firmaets dankort og senere lagt pengene
tilbage i kassen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Erik G. Christensen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 28-06-03 18:14

Carsten Riis wrote:

> Det er sgu da irriterende, at man skal redegøre at man har betalt 3
> liter mælk i første omgang på firmaets dankort og senere lagt pengene
> tilbage i kassen.

Jow, men i praksis er det mest 100kkr afvigelser, der interesser,
og mest når privatudtræk er negativt

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Erik G. Christensen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 28-06-03 16:16

Schulz wrote:
>
> Jeg har lige haft ringet til skattekontoret... De skal have anmodningen om
> udsættelse skriftligt, og de vil så svare hurtigst muligt. Det koster
> 200,-kr pr. overskredet dag, så det kommer vel allerede til at koste ca.
> 1000,-kr bare for udsættelsen...

Og udsættelse er lige så let at få som en asbestdragt i helvede..

Det er ikke lykkedes mig endnu, og dog, da var skatteyder død inden
afleveringsfristen, men så kunne vi blot sende udkastet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Nielsen (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 27-06-03 16:36


"Schulz" <schulz@schulzcomputer.dk> skrev i en meddelelse
news:3efbfa19$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
> computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke
prøvet
> det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.


Hop ind på http://www.summarum.dk/ download den gratis version af
programmet, kommer du over 300 posteringer køber du programmet. Eller også
køber du bare programmet og bruger det fremover.
Læs hjælp til programmet, lav dine ind og udfaktureringer, afslut
regnskabet.

Ps. stil din pc tilbage i tiden, f.eks 1 feb 2002 på den måde vil kasseklade
osv passe

Nielsen





Erik G. Christensen (28-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 28-06-03 15:20

Schulz wrote:

> Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
> computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke prøvet
> det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.

Lav det bedst muligt selv, med indtægter og udgifter.
Og vær nøjsom med udgifter.

Der behøver strengt taget ikke at være andet end de poster, og det er
bedre end at få bøde for ikke at angive noget, eller dagbøder for at
aflevere forsent. Det kan du dog få alligevel, hvis det viser sig at
det endelige regnskab er helt anderledes.

Men ellers er vore timer stort set optaget indtil den 1.7 kl 21, og har
været det de sidste tre uger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Schulz (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 30-06-03 19:17

Spørgsmål et:

Hvordan bogføre jeg et køb til videresalg, således købet figurere alle de
steder det skal.

Indtil nu har jeg debiteret i "vareindkøb" under "vareforbrug" og krediteret
i "kasse". Når jeg har solgt, har jeg krediteret i eks. "løsdele" under
"varesalg" og debiteret i "kasse". Er det rigtigt?

Hvordan får jeg mit varelager opdateret? Der står stadig 0 i balancen!

Med venlig hilsen
Martin



Erik G. Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-06-03 19:26

Schulz wrote:

> Hvordan bogføre jeg et køb til videresalg, således købet figurere alle de
> steder det skal.
>
> Indtil nu har jeg debiteret i "vareindkøb" under "vareforbrug" og krediteret
> i "kasse". Når jeg har solgt, har jeg krediteret i eks. "løsdele" under
> "varesalg" og debiteret i "kasse". Er det rigtigt?
>
> Hvordan får jeg mit varelager opdateret? Der står stadig 0 i balancen!

Fx, fra varekøb til varelager, og er det første år, er det direkte.
Men ellers er der normalt en underkonto til varesalgsgrupper, der
hedder noget med "varelagforskydning" ?

Og så er det normalt modsat, at du optæller lager, poster på statuskonto
og bevægelse placeres i driftsafsnit.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Schulz (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 30-06-03 21:07

Hej Erik.

Vi (en kammerat og jeg) kan ikke helt forstå dit svar. Kan du komme med et
eksempel?

Grafikkort > 1000,-kr

Konto > Tekst.

1000 > løsdele(varesalg)

2200 > vareindkøb (vareforbrug)

55100 > varebeholdning

58200 > kasse

Køber: proces?

Sælger: proces?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Martin Schulz

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
news:3F0080BB.6E14BFA9@FJERNpost1.tele.dk...
> Schulz wrote:
>
> > Hvordan bogføre jeg et køb til videresalg, således købet figurere alle
de
> > steder det skal.
> >
> > Indtil nu har jeg debiteret i "vareindkøb" under "vareforbrug" og
krediteret
> > i "kasse". Når jeg har solgt, har jeg krediteret i eks. "løsdele" under
> > "varesalg" og debiteret i "kasse". Er det rigtigt?
> >
> > Hvordan får jeg mit varelager opdateret? Der står stadig 0 i balancen!
>
> Fx, fra varekøb til varelager, og er det første år, er det direkte.
> Men ellers er der normalt en underkonto til varesalgsgrupper, der
> hedder noget med "varelagforskydning" ?
>
> Og så er det normalt modsat, at du optæller lager, poster på statuskonto
> og bevægelse placeres i driftsafsnit.
>
> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666



Carsten Riis (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 30-06-03 22:34

Schulz wrote:
>
> Spørgsmål et:
>
> Hvordan bogføre jeg et køb til videresalg, således købet figurere alle de
> steder det skal.
>
Du startede med at investere 1500 kroner i dit firma.
Du har købt varer for 3 grafikkort a 500 kroner incl. moms KONTANT
Og fået solgt dem 800 kroner stykket (incl. moms)


Bogføringen skal så se således ud:
----------
Køb:
Krediter: Kassen med 1500 kroner
Debiter: Konto for indgående moms: 300 kroner
Debiter: Konto for varelager: 1200 kroner

Du får så solgt 2 af disse grafikkort til en stykpris på 800 kroner
incl. moms.
Krediter: Omsætningskontoen med 1250 kroner
Krediter: Konto for udgående moms: 350 kroner
Debiter: Kassekontoen med 1600 kroner.


Når du nu skal beregne dit overskud, så skal du finde ud af, hvad du har
brugt til at skabe omsætningen på de 1250 kroner.
Du har brugt 2 grafikkort a 400 kroner (ex. moms.).

Nu krediterer du varelageret for 2 grafikkort a 400 kroner. Og debiterer
Vareforbrugs-kontoen med 800 kroner.

I din resultatopgørelse kommer det så til at se således ud:

Omsætning 1250
- vareforbrug: 800
Dækningsbidrag: 450 kroner

På dit varelager er der 1 grafikkort til 400 kroner
I din kasse er der 1600 kroner.
Dit momsregnskab ser således ud:
På din konto for indgående moms er der så 300 kroner.
Kontoen for udgående moms er der 350 kroner.
Du skylder told&skat 50 kroner.


Din balance ser så således ud

AKTIV-siden

VARELAGER 400
KASSE 1600
Ialt 2000 kroner

PASSIV-siden
EGENKAPITAL 1500
+DB/overskud 450

SKYLDIG MOMS 50
Ialt 2000 kroner

-------------------- Og Jing og Jang har sejret igen ---------------



Jeg håber, at det giver dig lidt indsigt i hvordan du har arbejdet det
seneste års tid.
Du har nu 27 minutter til at lave resultatopgørelse og balance.








> Indtil nu har jeg debiteret i "vareindkøb" under "vareforbrug" og krediteret
> i "kasse".

Ikke rigtig.
Dit vareforbrug er i forhold til din omsætning (Hvad har du _forbrugt_
for at skabe din omsætning). Fordi du køber en vare er ikke det samme
som du har solgt den. Og ja, det gælder også når du kun sælger på en
kundes bestilling. Du skal forbi varelageret, selvom varen kun ligger
på lageret i en time eller to.




> Når jeg har solgt, har jeg krediteret i eks. "løsdele" under
> "varesalg" og debiteret i "kasse". Er det rigtigt?
>
korrekt. Næsten da. Hvad gør du med momsen?


> Hvordan får jeg mit varelager opdateret? Der står stadig 0 i balancen!

Tja, du har jo noget egenkapital (passiv-siden), som du skal vise
hvordan du har anvendt (aktiv-siden).




--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Erik G. Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-06-03 22:48

Carsten Riis wrote:

Ok.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Schulz (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 01-07-03 09:55

Hej Carsten.

Det var lige det, jeg manglede. Tusind tak.

Jeg bruger Summasummarum2, som vist beregner momsen automatisk. Men! Der er
ikke "K25" (automatisk købsmoms) på kontoen "varebeholdning", så får jeg vel
ikke moms tilbage før jeg sætter varen op i "vareforbrug". Hvordan klarer
jeg lige det? Skal jeg flytte "K25" fra "vareforbrug" ned til
"varebeholdning? Eller har I en anden løsning på det?

Nu er jeg næsten klar til at lave regnskabet færdigt og dermed også
selvangivelsen...

Med venlig hilsen
Martin Schulz

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
news:3F00ACB8.6FEBF817@carben.dk...
> Schulz wrote:
> >
> > Spørgsmål et:
> >
> > Hvordan bogføre jeg et køb til videresalg, således købet figurere alle
de
> > steder det skal.
> >
> Du startede med at investere 1500 kroner i dit firma.
> Du har købt varer for 3 grafikkort a 500 kroner incl. moms KONTANT
> Og fået solgt dem 800 kroner stykket (incl. moms)
>
>
> Bogføringen skal så se således ud:
> ----------
> Køb:
> Krediter: Kassen med 1500 kroner
> Debiter: Konto for indgående moms: 300 kroner
> Debiter: Konto for varelager: 1200 kroner
>
> Du får så solgt 2 af disse grafikkort til en stykpris på 800 kroner
> incl. moms.
> Krediter: Omsætningskontoen med 1250 kroner
> Krediter: Konto for udgående moms: 350 kroner
> Debiter: Kassekontoen med 1600 kroner.
>
>
> Når du nu skal beregne dit overskud, så skal du finde ud af, hvad du har
> brugt til at skabe omsætningen på de 1250 kroner.
> Du har brugt 2 grafikkort a 400 kroner (ex. moms.).
>
> Nu krediterer du varelageret for 2 grafikkort a 400 kroner. Og debiterer
> Vareforbrugs-kontoen med 800 kroner.
>
> I din resultatopgørelse kommer det så til at se således ud:
>
> Omsætning 1250
> - vareforbrug: 800
> Dækningsbidrag: 450 kroner
>
> På dit varelager er der 1 grafikkort til 400 kroner
> I din kasse er der 1600 kroner.
> Dit momsregnskab ser således ud:
> På din konto for indgående moms er der så 300 kroner.
> Kontoen for udgående moms er der 350 kroner.
> Du skylder told&skat 50 kroner.
>
>
> Din balance ser så således ud
>
> AKTIV-siden
>
> VARELAGER 400
> KASSE 1600
> Ialt 2000 kroner
>
> PASSIV-siden
> EGENKAPITAL 1500
> +DB/overskud 450
>
> SKYLDIG MOMS 50
> Ialt 2000 kroner
>
> -------------------- Og Jing og Jang har sejret igen ---------------
>
>
>
> Jeg håber, at det giver dig lidt indsigt i hvordan du har arbejdet det
> seneste års tid.
> Du har nu 27 minutter til at lave resultatopgørelse og balance.
>
>
>
>
>
>
>
>
> > Indtil nu har jeg debiteret i "vareindkøb" under "vareforbrug" og
krediteret
> > i "kasse".
>
> Ikke rigtig.
> Dit vareforbrug er i forhold til din omsætning (Hvad har du _forbrugt_
> for at skabe din omsætning). Fordi du køber en vare er ikke det samme
> som du har solgt den. Og ja, det gælder også når du kun sælger på en
> kundes bestilling. Du skal forbi varelageret, selvom varen kun ligger
> på lageret i en time eller to.
>
>
>
>
> > Når jeg har solgt, har jeg krediteret i eks. "løsdele" under
> > "varesalg" og debiteret i "kasse". Er det rigtigt?
> >
> korrekt. Næsten da. Hvad gør du med momsen?
>
>
> > Hvordan får jeg mit varelager opdateret? Der står stadig 0 i balancen!
>
> Tja, du har jo noget egenkapital (passiv-siden), som du skal vise
> hvordan du har anvendt (aktiv-siden).
>
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen Carsten Riis
> Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk



Schulz (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 01-07-03 10:15

Hej igen.

Det ser forøvrigt også ud til, at regnskabet regner mine udgifter til
administration med som positiv indkomst...

Vil du ikke lige lave et eksempel på det også?

Køb af "printerpapir for 100,-kr incl. moms":
?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Martin Schulz



Carsten Riis (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 01-07-03 10:52

Schulz wrote:
>
> Det var lige det, jeg manglede. Tusind tak.
>
Det var så lidt. Jeg bliver glad, når dem jeg hjælper bliver glade.

> Jeg bruger Summasummarum2, som vist beregner momsen automatisk. Men! Der er
> ikke "K25" (automatisk købsmoms) på kontoen "varebeholdning", så får jeg vel
> ikke moms tilbage før jeg sætter varen op i "vareforbrug". Hvordan klarer
> jeg lige det? Skal jeg flytte "K25" fra "vareforbrug" ned til
> "varebeholdning? Eller har I en anden løsning på det?


Lige to små administrative detaljer omkring nyhedsgrupperne:
A: Du kan godt nøjes med at skrive i gruppen. Specielt når det er samme
indlæg. Ønsker jeg at svare, så skal jeg nok gøre det. Men det kan jo
også ske, at andre vil eller er hurtigere.
En privatmail forpligter mig lidt mere end jeg bryder mig om. Det er
ikke fordi jeg er snerpet eller lignende, men jeg har det med, at mails
i min inbox forpligter mere end usenet.
Så kan vi ikke fremover holde os til nyhedsgruppen? Medmindre det drejer
sig om fx tilbud om jyske dollars og andre knap så smarte ting at snakke
om offentligt.
B: Når du svarer på et indlæg vil du så ikke nok være rar kun at citere
de afsnit du konkret kommer ind på og svar under det konkrete afsnit du
svarer på.


Nu til indholdet af mailen:

Jeg kender ikke summasummarum-programmet.
Jeg har skitseret hvordan man skal gøre, når man kører det den gamledags
måde med konteringsark.
Hvordan du så får det passet ind i sum....-programmet aner jeg ikke.

Mulig forklaring kan jeg dog alligevel give (dog uden garanti at det er
sådan):
Grunden til der ikke er købsmoms (hedder altså: indgående moms) på din
varebeholdning er, at værdien på varelageret* ALTID opgøres uden moms.

*: Alle tal i resultatopgørelsen og balancen skal være uden moms.
Du kan se på mine bogføringseksempler, at salgsmoms (momsen du opkræver
hos kunderne) ikke skrives på omsætningskontoen, men på en konto for sig
selv.
Når regnskabsperioden så slutter, så opgør du så momsregnskabet overfor
skattevæsnet. Når du så har fået solgt for mere end du har købt, så vil
du have en gældspost (balancens passiv-side) til skattevæsnet på
salgmoms-købsmoms = skyldig moms. Skattevæsnet har så den skægge ide
med, at de ca. 4 gange om året vil have opgjort moms-regnskabet, men det
ændrer ikke noget ved at du i hvert fald skal gøre det ved
regnskabsårets afslutning.


Som sagt: Jeg har ikke den ringeste anelse om, hvordan summ-programmet
er skruet sammen.
Jeg kan kun fortælle hvordan tingene skal laves overfor told&skat.
Hvordan du laver det i praksis, tja det er altså en del af at være
selvstændig at finde ud af.
Jeg kan ikke hjælpe dig.



Til dit køb af printerpapir:
Jeg går ud fra, at det printerpapir til brug for fx udskrivning af
fakturaer, lageropgørelse osv osv osv.
Den type køb er under kategorien: kontorholdsomkostninger.
Den type køb må du afregne i samme regnskabsår som du har købt den, selv
om du har en lille slat papir liggende. Har du købt større partier (fx
en hel EURO-palle) til at sælge, så er det varelageret.
Men du har i denne situation altså købt printerpapir til 100 kroner
incl. moms KONTANT til brug på kontoret.


Køb:
Debiter: Konto for kontorholdsomkostninger: 80 kroner
Krediter: Konto for indgående moms: 20 kroner
Krediter: Kassen med 100 kroner


Sammenholder vi nu denne postering med tidligere posteringer (eksemplet
med grafikkortene du fik solgt), så ser din resulatopgørelse således ud:

Omsætning 1250
- vareforbrug: 800
Dækningsbidrag: 450
- kontorholdsomkostninger 80
Overskud 370

I balancen ser det nu ud således:

På dit varelager er der 1 grafikkort til 400 kroner
I din kasse er der 1500 kroner.
Dit momsregnskab ser således ud:
På din konto for indgående moms er der så 320 kroner.
Kontoen for udgående moms er der 350 kroner.
Du skylder told&skat 30 kroner.


Din balance ser så således ud

AKTIV-siden

VARELAGER 400
KASSE 1500
Ialt 1900 kroner

PASSIV-siden
EGENKAPITAL 1500
+DB/overskud 370

SKYLDIG MOMS 30
Ialt 1900 kroner



And the winners are: Jing and Jang

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Schulz (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 30-06-03 19:26

Spørgsmål to:

Hvordan kan mit resultat blive positivt, når min kassebeholdning er negativ?

Jeg har kun brugt kassen som til/fra.

Mvh.
Martin



Erik G. Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-06-03 21:29

Schulz wrote:

> Hvordan kan mit resultat blive positivt, når min kassebeholdning er negativ?
>
> Jeg har kun brugt kassen som til/fra.

Jeg afstår fra at svare..

Må du mene jeg er en dum skid, men det kræver timer.
Og dem plejer jeg at blive betalt for,
ihvertfald med nådsendsbrød..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Schulz (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 30-06-03 21:43

Hej hej.

> Jeg afstår fra at svare..
>
> Må du mene jeg er en dum skid, men det kræver timer.
> Og dem plejer jeg at blive betalt for,
> ihvertfald med nådsendsbrød..
>
> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen

Det er da helt ok. Jeg var nok klar over, at det måtte stoppe på et
tidspunkt. Du skal have tak for dit bidrag.

Hvad er forresten "nådsendsbrød"? Det ku' jo være, jeg havde noget...

Med venlig hilsen
Martin Schulz



Erik G. Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-06-03 21:55

Schulz wrote:

> Det er da helt ok. Jeg var nok klar over, at det måtte stoppe på et
> tidspunkt. Du skal have tak for dit bidrag.
>
> Hvad er forresten "nådsendsbrød"? Det ku' jo være, jeg havde noget...

Hm, må en anden svare ?

Jeg kunne nok, men vil ikke,,

Er trods alt påvirket af Jimmy, der tror jeg er her for kapre kunder,
og skræmme andre væk.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Bjørn Jørvad (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-06-03 22:01


"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F00A39F.2FF362D1@FJERNpost1.tele.dk...

KLIP

> > Hvad er forresten "nådsendsbrød"? Det ku' jo være, jeg havde noget...

>
> Hm, må en anden svare ?

Det at skulle leve af andres nåde og barmhjertighed.

Se evt. her: http://home.tiscali.dk/6x108070/sr_rut_2002/

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn



Erik G. Christensen (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 30-06-03 22:32

Schulz wrote:

> Det er da helt ok. Jeg var nok klar over, at det måtte stoppe på et
> tidspunkt. Du skal have tak for dit bidrag.

Hm, jeg har fortsat kunder, der ikke forstår at de må betale ekstra,
fordi de ikke kan finde deres bilag, at deres datter er konfirmeret,
eller blevet student, at de er flyttet, at de glemte det brev vi sendte,
- vil du have flere undskyldninger,

så brug de andre hjælpsomme..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Bjørn Jørvad (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-06-03 22:44


"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F00AC5E.5484C663@post1.tele.dk...

KLIP

> Hm, jeg har fortsat kunder, der ikke forstår at de må betale ekstra,
> fordi de ikke kan finde deres bilag, at deres datter er konfirmeret,
> eller blevet student, at de er flyttet, at de glemte det brev vi sendte,
> - vil du have flere undskyldninger,
>
> så brug de andre hjælpsomme..

Åh, nu er jeg med .... nej, jeg brokker mig ikke over regningen .....
beløbet er aftalt for 2 år ad gangen...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn



Carsten Riis (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 30-06-03 22:42

Schulz wrote:
>
> Spørgsmål to:
>
> Hvordan kan mit resultat blive positivt, når min kassebeholdning er negativ?
>
> Jeg har kun brugt kassen som til/fra.

Det kan det snildt være fx likviditetsproblemer opstået ved at du har
bundet mange varer i varelageret.



--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

JørgenE (30-06-2003)
Kommentar
Fra : JørgenE


Dato : 30-06-03 22:27


"Schulz" <schulz@schulzcomputer.dk> skrev i en meddelelse
news:3efbfa19$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Er her én, som kan hjælpe mig med at lave regnskab i min lille
> computer-virksomhed til skattekontoret her i weekenden? Jeg har ikke
prøvet
> det før, og ham, der havde lovet mig hjælp, er hoppet fra.
>
> Med venlig hilsen
> Martin Schulz
>
>
Hvis du kan komme til Roskilde, vil jeg gerne hjælpe dig selvom jeg ikke har
tid, men jeg har lidt ondt af dig, selvom du selv er skyld i at komme så
sent igang, men det kender vi vist alle.

Det skal være eftermiddag, da jeg er på lagerkontrol formiddag. Mail på
jm@revisor-partner.dk men du får ikke svar før jeg kommer på kontoret.

Mvh. JørgenE



Bjørn Jørvad (30-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-06-03 22:32


"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
news:3f00ab02$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Hvis du kan komme til Roskilde, vil jeg gerne hjælpe dig selvom jeg ikke
har
> tid, men jeg har lidt ondt af dig, selvom du selv er skyld i at komme så
> sent igang, ...klip

Dig kan man vist kalde en rigtig barmhjertig samaritan...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn



Schulz (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 01-07-03 10:30

Hej Jørgen.

Mange tak for tilbudet, men da jeg bor i Silkeborg, kan jeg knap nå det.
Bortset fra det, så begynder det også at ligne noget... Altså med
regnskabet. Jeg skal nok nå det takket være jer her i gruppen.

Der kan selvfølgelig dukke et spørgsmål op lidt senere på dagen, men jeg ser
positivt på det...

Jeg kan garantere, at jeg inden næste år har fuldstændig styr på det med
regnskab, så jeg ikke længere er afhængig af andre, som åbenbart alligevel
hopper fra, når det gælder...

Tak til jer alle!

Med venlig hilsen
Martin Schulz


"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3f00ac5e$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f00ab02$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Hvis du kan komme til Roskilde, vil jeg gerne hjælpe dig selvom jeg ikke
> har
> > tid, men jeg har lidt ondt af dig, selvom du selv er skyld i at komme så
> > sent igang, ...klip
>
> Dig kan man vist kalde en rigtig barmhjertig samaritan...
>
> --
> Venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
>



Carsten Riis (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 01-07-03 12:33

Schulz wrote:
>
> Jeg kan garantere, at jeg inden næste år har fuldstændig styr på det med
> regnskab, så jeg ikke længere er afhængig af andre, som åbenbart alligevel
> hopper fra, når det gælder...
>
Nu syntes jeg lige du strammer den en takt for meget, kammerat.

Vi er sgu ikke venner eller buddy-teams eller hvad pokker du måtte tro
vi er herinde.

Vi er nogen som godt kan li' at _hjælpe_ med at få nogen tanker på plads
eller give et skub i den rigtige retning.

Men selve arbejdet. Det må man sgu selv klare.

Ønsker man at der kommer gratis konsulenthjælp, så må man sgu' da tro om
igen. Nyhedsgruppen dk.erhverv er ikke gratis revisorarbejde.

Ligesom du heller kan forvente at alt hvad der bliver sagt (fx hvad jeg
siger omkring bogføring) er 100% i overensstemmelse med
sandheden/lovgivningen.
Vi svarer alle ud fra, hvad vi ved eller mener at vide. At det tit så
rammer plet, tja det viser vel bare hvor gode vi er til de ting vi har
lært gennem tiderne.

Jeg håber inderligt, at du kan se forskellen på ///hjælp/// og
///revisorarbejde///.
For revisorarbejde har du i hvert fald ikke fået af undertegnede.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Bjørn Jørvad (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 01-07-03 13:19


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3F01717F.11BD2DAC@carben.dk...

KLIP

> > Jeg kan garantere, at jeg inden næste år har fuldstændig styr på det med
> > regnskab, så jeg ikke længere er afhængig af andre, som åbenbart
alligevel
> > hopper fra, når det gælder...
> >
> Nu syntes jeg lige du strammer den en takt for meget, kammerat.

Jeg tror du misforstår ... den der hoppede fra, var guttens private hjælper
og ikke nogen i NG´en.

PS: Rart at høre gutten nu har forstået alvoren bag selvangivelse,
årsregnskab mv.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn



Schulz (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Schulz


Dato : 01-07-03 13:41

Uha ja!

---snip---
Martin
> > > Jeg kan garantere, at jeg inden næste år har fuldstændig styr på det
med
> > > regnskab, så jeg ikke længere er afhængig af andre, som åbenbart
alligevel
> > > hopper fra, når det gælder...

Carsten
> > Nu syntes jeg lige du strammer den en takt for meget, kammerat.

Bjørn
> Jeg tror du misforstår ... den der hoppede fra, var guttens private
hjælper
> og ikke nogen i NG´en.
---snip---

Min "tak" var bestemt positivt ment... Som Bjørn skriver, var det min ven
som havde lovet at hjælpe, som sprang fra, ikke jer... Jeg sætter stor pris
på jeres hjælp her i NG'en. Jeg er klar over, at jeg ikke skal forvente
revisor-hjælp, men regnskabet er meget simpelt. Jeg skulle bare lige have
tingene vendt rigtigt. Det går fint nu.

Endnu engang mange tak... I må alle have en god uge.

Med venlig hilsen
Martin Schulz



Carsten Riis (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 01-07-03 16:26

Schulz wrote:

> Min "tak" var bestemt positivt ment... Som Bjørn skriver, var det min ven
> som havde lovet at hjælpe, som sprang fra, ikke jer... Jeg sætter stor pris
> på jeres hjælp her i NG'en. Jeg er klar over, at jeg ikke skal forvente
> revisor-hjælp, men regnskabet er meget simpelt. Jeg skulle bare lige have
> tingene vendt rigtigt. Det går fint nu.

Så må jeg jo skynde mig at komme med en uforbeholden undskyldning.....


Undskyld.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste