pkg-config ..
Fra : Alexandre

Dato : 27-06-03 01:56

hej.
jeg prøver at installere firestarter.
men få denne besked:
"
checking for libgnome-2.0 >= 2.0.0
libgnomeui-2.0 >= 2.0.0
gtk+-2.0 >= 2.0.0... Package libgnome-2.0 was not found
in the pkg-config search path.
Perhaps you should add the directory containing `libgnome-2.0.pc'
to the PKG_CONFIG_PATH environment variable
No package 'libgnome-2.0' found

configure: error: Library requirements (libgnome-2.0 >= 2.0.0
libgnomeui-2.0 >= 2.0.0
gtk+-2.0 >= 2.0.0) not met; consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH
environment variable if your libraries are in a nonstandard prefix so
pkg-config can find them."

jeg har pkg-config i /usr/local/bin/pkg-config
og alle de filer som den ikke kan finde er i /usr/lib/pkgconfig/
dvs libgnome* gtk* etc..etc..

nogen kan forklare mig, hvordan kan jeg komme videre ?

tak
Alexandre

Fra : Preben

Dato : 27-06-03 07:37

Alexandre wrote:
> [...]
> dvs libgnome* gtk* etc..etc..
>
> nogen kan forklare mig, hvordan kan jeg komme videre ?

Prøv at skrive

export PKG_CONFIG_PATH i din shell, og hvis det ikke giver noget prøv
echo $PKG_CONFIG_PATH.

Er denne PKG_CONFIG_PATH sat til /usr/lib/pkgconfig/ ?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Alexandre

Dato : 27-06-03 21:50

Preben wrote:
> [...]
> echo $PKG_CONFIG_PATH.
>
> Er denne PKG_CONFIG_PATH sat til /usr/lib/pkgconfig/ ?

Hej.
# echo $PKG_CONFIG_PATH
/usr/lib/pkgconfig/

så kører jeg configure igen .. og få same fejl.

findes der ikke andet alternative til firestarter ?
hvorfor skal folk gøre noget som kun virker i gnome ? er det ikke lidt skod
?

/alex

Fra : Preben

Dato : 28-06-03 09:01

> [...]
>
> findes der ikke andet alternative til firestarter ?
> hvorfor skal folk gøre noget som kun virker i gnome ? er det ikke lidt skod

For det første:
Hvilket system har du? *BSD, UNIX eller Linux? Og hvilken distribution?

For det andet:
Fortæl lige helt præcist hvad du har skrevet hvor og hvornår!

Det virker lidt mærkeligt!

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Alexandre

Dato : 28-06-03 22:04

> For det første:
> Hvilket system har du? *BSD, UNIX eller Linux? Og hvilken distribution?

jeg har linux SuSE 8.2

> For det andet:
> Fortæl lige helt præcist hvad du har skrevet hvor og hvornår!

heh , jeg skrev det inde i et console , hvad tror du ?
og hvornår ., tror det var omkring kl 03:00am

> Det virker lidt mærkeligt!

det kan jeg da godt lov dig det er .
men under kernel upgrade fungere det ikke ( fik fejl under compilering og
fik den "linuz" image slettet ), så jeg bliver nødt til at geninstallere
alt på mandag eller sådan , da jeg venter på et ny harddisk.
så jeg skriver igen hvis jeg få denne problem igen.

takker for din svar.-

> Mvh / Preben

Alexandre

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 08:00

Ok, kender intet til SuSe - har aldrig prøvet det..

Så jeg tror du er bedre tjent uden min hjælp lige hvad angår det problem.

> heh , jeg skrev det inde i et console , hvad tror du ?
> og hvornår ., tror det var omkring kl 03:00am

Ja, ok din natteravn, men det var nu ikke lige det jeg mente, men nok
nærmere alle de kommandoer du har skrevet og i hvilken rækkefølge du
skrev dem i!!!

Mvh / Preben

Fra : Alexandre

Dato : 29-06-03 09:00

Preben wrote:

> [...]
>
> Ja, ok din natteravn, men det var nu ikke lige det jeg mente, men nok
> nærmere alle de kommandoer du har skrevet og i hvilken rækkefølge du

nu skal du ikke blive sur hva :p

Alexandre

Fra : Preben

Dato : 29-06-03 10:16

> nu skal du ikke blive sur hva :p

Nej nej, det gør jeg skam heller ikke - håber ikke det lød sådan. Kender
bare ikke lige til SuSe overhovedet - har aldrig leget med det. Jeg har
kun leget med Redhat, Slackware (de to MEGET LIDT), Gentoo (har kørt med
det i et år) og har prøvet at se om jeg kunne lege en BSD'er og har
derfor prøvet NetBSD, OpenBSD samt FreeBSD. Så jeg er ikke lige den
bedste til *NIX endnu, men jeg lærer mere og mere for hver dag der går.

Men sådan ville jeg installere på BSD:

Sætte min $PKG_CONFIG_PATH til /usr/lib/pkgconfig/ hvis det er der
pakkerne ligger og 100% tjekke at de ligger der.

Så køre pkg_add pakkenavn.tgz

Og så skulle den gerne klare resten.

Men det er vel sådan ca. samme procedure i SuSe så vidt jeg kan forstå,
sjovt nok at det bare ikke lige virker.

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!