Udlejning af handicapindrettet bil?
Fra : Jens Helby

Dato : 26-06-03 22:19

Hejsa

Er der nogen der har en ide om, hvorvidt det er muligt at leje en bil med
automatgear og håndbetjent bremse og speeder, her i Danmark?
Min kommune er rimeligt positivt indstillet overfor at give økonomisk støtte
til at leje en bil i ca. 6 måneder, frem til min egen bil er bevilget og
leveret.
Jeg har selv tænkt i muligheden for fx. at leje en handicapindrettet bil i
Tyskland (hvor det sagtens kan lade sig gøre), men såvidt jeg har forstået
vil det ikke være tilladt for en dansker at benytte en tysk lejebil i
Danmark.
Såvidt jeg har fundet frem til, er der ingen af de normale udlejningsfirmaer
i Danmark som tilbyder en sådan bil, men der må da være nogle forhandlere
eller andre, som har en sådan stående, som de gerne vil leje ud?

Jeg er taknemmelig for enhver form for input til mit spørgsmål.

Mvh. Jens

Fra : Karl Ejnar

Dato : 26-06-03 22:43

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Er der nogen der har en ide om, hvorvidt det er muligt at leje en bil med
> automatgear og håndbetjent bremse og speeder, her i Danmark?

Jeg ville have foreslået http://www.invalidebiler.dk/index.php?id=salges
men de 2 VW'er han har i kommision er vist ikke med håndbetjening. Jeg ved
heller ikke, om man kan leje en bil, der er sat til salg. Men du kunne jo
spørge ham, om han kender til nogen der kan lejes. Der var et par velegnede
Transit'er, men de er solgt.

Ellers kunne du jo spørge hos ombyggerne, om de har nogen, der står for at
skulle have leveret en ny, og derved måske vil leje den gamle ud inden salg.

Du kunne godt leje min Jumpy, men den har desværre hverken håndbetjening
eller aut. gear.

> Min kommune er rimeligt positivt indstillet overfor at give økonomisk
støtte
> til at leje en bil i ca. 6 måneder, frem til min egen bil er bevilget og
> leveret.

God kommune, det er da en udmærket løsning. Der er desværre mange, der er
uheldige, at måtte undvære bil i ventetiden.

> [...]
> Tyskland (hvor det sagtens kan lade sig gøre), men såvidt jeg har forstået
> vil det ikke være tilladt for en dansker at benytte en tysk lejebil i

Kender ikke lige reglerne, men det er vist rigtigt. Lidt mærkeligt, danskere
køber autocampere, og har dem opstaldet syd for grænsen. Dem må de godt køre
i, bare de ikke kører til DK. Var der nogen, der sagde EU-harmonisering?

> [...]
> i Danmark som tilbyder en sådan bil, men der må da være nogle forhandlere
> eller andre, som har en sådan stående, som de gerne vil leje ud?

Det er nok svært at finde en, så snart de får en invalidebil i bytte, skal
den jo bygges om til bus eller van.

--
Karl Ejnar
Citroen Jumpy m. lift m.m. til salg,

Fra : Jens Helby

Dato : 26-06-03 22:57

Tak for dit svar.

"Karl Ejnar" <a.b@c.mail.dk> wrote in message
> [...]
> heller ikke, om man kan leje en bil, der er sat til salg. Men du kunne jo
> spørge ham, om han kender til nogen der kan lejes. Der var et par

Jeg har skrevet en mail til invalidebiler.dk, men har endnu ikke fået noget
svar.

> Du kunne godt leje min Jumpy, men den har desværre hverken håndbetjening
> eller aut. gear.

Ellers tak for tilbuddet, men så ryger hele ideen jo desværre

Mvh. Jens

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-06-03 23:15

Jens Helby [Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk] skrev:

> Ellers tak for tilbuddet, men så ryger hele ideen jo desværre

Du kunne også sende Jason Watt en venlig email - han har jo flere
håndbetjente biler

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Jens Helby

Dato : 27-06-03 09:12

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote
> Du kunne også sende Jason Watt en venlig email - han har jo flere
> håndbetjente biler

Hehe, jeg har allerede været til afprøvning hos Sahva i hans Caravelle, så
jeg tror vidst han har ydet sin del, til min bilsag

Mvh. Jens

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-06-03 12:44

> [...]

> Hehe, jeg har allerede været til afprøvning hos Sahva i hans
> Caravelle, så jeg tror vidst han har ydet sin del, til min bilsag

Hehe ok

Fra : Leonard

Dato : 27-06-03 16:22

>Hehe, jeg har allerede været til afprøvning hos Sahva i hans Caravelle, så
>jeg tror vidst han har ydet sin del, til min bilsag

Men den har da ikke automatgear?
- hvilket krav er der i dit kørekort til transmission?

--
Thomas Leonard Gertz - http://ryk.dk
Brug Tilgængelighedsbasen, nu mere end 1100 steder

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-06-03 19:38

Leonard [dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk] skrev:

> Men den har da ikke automatgear?
> - hvilket krav er der i dit kørekort til transmission?

Hvodden pokker skifter han så gear....?
(Jens har vist iøvrigt bare, som så mange andre der er på Sahva til
afprøvning, været ud/ind af bilen for at se hvordan en VW fungerer med
underliggende lift)

Fra : Leonard

Dato : 27-06-03 19:53

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Hvodden pokker skifter han så gear....?

På samme måde som jeg gør
Automatisk kobling er kodeordet. Det er en anordning med en stor
vakuumventilting, der træder koblingen ned for en. Ved lav fart kobles
der ud når der ikke gives gas og/eller bremses. Når der så gives gas
kobles der til i en tilpasset grad til hvor meget gas der gives. Oppe
i fart kobles der ud ved at trykke på en kontakt på gearstangen
(originalt er det lavet med en berøringsføler, men den er ikke præcis
nok til hverken JW eller mig).
Sammen med venstrehåndsgreb til speeder og bremse kører det ret godt.
Kunne jeg vælge vil jeg dog stadig hellere køre med automatgear, min
VW kunne ikke levere Syncro med automatgear. Jasons Caravelle er med
den store V6-motor, der heller ikke kan fås med automatgear.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-06-03 21:01

> [...]
> VW kunne ikke levere Syncro med automatgear. Jasons Caravelle er med
> den store V6-motor, der heller ikke kan fås med automatgear.

Ok... teknisk...

Men jeg kender da flere der har VW Caravelle VR6 med automatgear... Men
det er 96 og 97-modeller... Er der forskel (bortset fra effekten) ?

Fra : Leonard

Dato : 28-06-03 10:26

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Men jeg kender da flere der har VW Caravelle VR6 med automatgear... Men
>det er 96 og 97-modeller... Er der forskel (bortset fra effekten) ?

VR6 er en benzin m. ca. 140 HK, V6 er TDI m. ca. 170 HK, JWs er
vistnok chiptunet til lidt mere end 200 HK.

Det er VW der har besluttet at automatgear ikke kan leveres til de
største motormodeller, måske noget med holdbarheden. Det tror jeg der
er noget om, når man ser på de mange, der med de almindelige modeller
har haft problemer med automatgearkasserne (en udskiftning koster
næsten 40.000).

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-06-03 20:06

> VR6 er en benzin m. ca. 140 HK, V6 er TDI m. ca. 170 HK, JWs er
> vistnok chiptunet til lidt mere end 200 HK.

Nååå på den måde "V6"
Svjh er de nyeste VR6 med 204 hk ligesom Golf'erne ?

> Det er VW der har besluttet at automatgear ikke kan leveres til de
> største motormodeller, måske noget med holdbarheden.

Til VR6 findes det som sagt.

Fra : Leonard

Dato : 28-06-03 20:28

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Til VR6 findes det som sagt.

Ja, men det er i en neddroslet udgave, VR6-motorerne i Golf i samme
årgang har ca. 170 HK, mens de i Caravelle har ca. 140 HK.

I de nye modeller (T5) skulle der komme en hel ny stribe af
kombinationer, automatgearet bliver med 6-trin, 4-hjulstrækket skifter
fra det gamle Syncro til 4-Motion.
www.vw.dk kan læses:
6-trins automatisk gearkasse med tiptronic til V6; kan også bestilles
til 2,5-liters TDI-motorer
hvilket jeg læser som at der er vendt op og ned på tingene, så det nu
kun er største motorer der leveres med automatgear.

Men det ændrer sig jo nok når importøren får stykket en speciel
"invalidebus" sammen i skrabet udgave, dvs. den mindste 4 cyl.
benzinmotor i en kombi (Transporter m. ruder uden isolering og varme)
m. en gammel automatgearkasse m. 4 trin.

Det var vist pessimisme nok for en aften

Fra : Jens Helby

Dato : 14-07-03 11:34

"Jens Helby" <Jens@AGH_FJERN_DETTEhelby.dk> wrote in message

Tak for alle jeres input, her kommer en lille opfølgning på sagen.

Jeg ringede land og rige rundt for at spørge alle forhandlere der har noget
med invalidebiler at gøre, og efter en 10-15 opkald var der bingo, og til en
pris som kommunen også kunne acceptere.

Mvh. Jens

Fra : Kim

Dato : 27-06-03 02:56

Jens Helby wrote:

> Hejsa
>

> Jeg er taknemmelig for enhver form for input til mit spørgsmål.

Jeg prøvede noget lign for et par år siden, men måtte opgive da det
nærmest var umuligt at finde en indrettet bil at leje. Prøvede nærmest
hos alle...alm. biludlejere, folk som bygger bilerne om (Sahva, Langhøj
) mfl.

Men der er nu kommet et håndagregat som kan sættes på uden et større
ingreb på bilen. Det skulle bare klikkes på. Har set dem i div
udenlandske blade, men kan selvfølgeligt ikke huske hvem som
fremstillede dem :( Prisen var dog lige omkring $400, så lidt koster de.

Dog var det en mulighed, hvis de er godkendte i danmark, at leje en alm
bil med automatgear og så købe sådan et sæt.

/Kim