Vira, Orme og Trojanske heste
Fra : Varla

Dato : 26-06-03 22:20

Der synes at være en grundlæggende uvidenhed om Vira, Orme, Trojanske
Heste o.s.v., og man stiller endda spørgsmålet igen og igen i andre
grupper.
Trods besvarelser og henvisninger, links til at få både undersøgt og
renset sin computer bliver de alligevel ved.

Altså den slags uvæsen er normalt indrettet således at de en gang sat ud
i verden, så udbreder sig selv via oftest Microsofts mailsystemer.

De senere tider "opfinder" vira og orme selv såvel afsenderadresser som
emner, og de kan også tage et tilfældigt dokument, som du absolut ikke
ønsker offentliggjort, fra din computer og vedhæfte dette til andre
personer som virusset finder i din adresseliste, eller blandt de mails
du måske endnu ikke har nået at besvare.

I det hele taget er vira nu til dags indrettet på at narre dig og med
eller uden din hjælp at udbrede sig hurtigst og mest muligt.

Det er derfor uden nytte at diskutere formål, afsendere og modtagere
gentagne gange. Det er uden betydning og ofte endda opfundne navne. Det
er alene modtagerne der skal generes. Afsenderene skal helst gemmes så
man ikke kan spore smittevejen og dermed i sidste instans den
oprindelige afsender.

Glem derfor alt dette og beskyt jeres computere med et ordentligt
virusprogram. Har du tvivl om din computer er angrebet, så kan du få din
computer gratis virusscannet med et af verdens bedste produkter, nemlig
MCAfee på dette link:

http://www.mcafee.com/myapps/mfs/scan.asp

Så er der Hoax - falske virusmeldinger - som sættes i verden af
ondskabsfulde og/eller tankeløse tossehoveder, men som også belægger en
masse båndbredde og mailserverkapacitet ganske unødvendigt.

Er du i tvivl om den advarsel du får nu også er ægte, så prøv dette
link:

http://vil.nai.com/vil/hoaxes.asp

Og vil du se hvad der er af mest sandsynlige trusler i øjeblikket, så
prøv dette link:

http://vil.nai.com/VIL/newly-discovered-viruses.asp

Ved at tjekke på ovennævnte link får du hurtigt og effektivt afklaret
dine spørgsmål, eventuelle virusproblemer og undgår at belaste og
forskrække andre unødigt med falske (Hoaxes=skrøner) virusmeldinger.

Til glæde for os alle.

Med venlig hilsen

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-06-03 22:27

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> writes:

> Til glæde for os alle.

Og til glæde for os alle sammen vil du næste gang sende dit indlæg til
den rigtige gruppe, nemlig dk.edb.sikkerhed.virus.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 23:20

"Peter Makholm" skrev d. 26-06-03 22:27 dette indlæg :

> Og til glæde for os alle sammen vil du næste gang sende dit indlæg til
> den rigtige gruppe, nemlig dk.edb.sikkerhed.virus.

Mit kendskab til grupper og hvordan man finder dem er meget begrænset,
og jeg har desværre ikke kunnet finde netop en sådan gruppe.

Kan den findes på Kandu ? - i givet fald under hvad eller hvordan ?

Andre nyhedsgrupper deltager jeg ikke i.

mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-06-03 00:58

[om dk.edb.sikkerhed.virus]

<URL:http://www.usenet.dk/grupper.pl>
<URL:http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.sikkerhed.virus>

> Kan den findes på Kandu ? - i givet fald under hvad eller hvordan ?

Det kan jeg ikke svare på, jeg bruger og kender ikke Kandu. Et hurtigt
kig på deres forside og et par klik mere tyder ikke på det.

(Kandu har vist en anelse mere end bare et interface til nyhedsgrupperne,
men ikke noget i samme størrelsesorden. Fra deres forside:
Spørgsmål:17210 Tips:4210 Emner:170 Indlæg fra usenet:1984171
)

> Andre nyhedsgrupper deltager jeg ikke i.

End dem der kan findes på Kandu? Det er jo så dit valg, bare du er
klar over at der er andre grupper, så du ikke poster ting der hører
til i disse andre grupper.

/L

Fra : Christian Laursen

Dato : 26-06-03 22:48

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> writes:

> Der synes at være en grundlæggende uvidenhed om Vira, Orme, Trojanske
> Heste o.s.v., og man stiller endda spørgsmålet igen og igen i andre
> grupper.

Klage afsendt til abuse@post.tele.dk

Christian Laursen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-06-03 22:59

In article <m3ptl0wlwe.fsf@borg.borderworlds.dk>, Christian Laursen wrote:

> Klage afsendt til abuse@post.tele.dk

Tak.

Det er nok bare en nntp virus :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-06-03 23:02

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

>Glem derfor alt dette og beskyt jeres computere med et ordentligt
>virusprogram.

Jeg kan ikke tage den slags opfordringer serioest, hvis de ikke
ledsages af en opfordring til at holde Windows
sikkerhedsopdateret - hvilket er langt vigtigere for
virussikkerheden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Varla

Dato : 26-06-03 23:24

"Allan Olesen" skrev d. 26-06-03 23:02 dette indlæg :
> [...]
> ledsages af en opfordring til at holde Windows
> sikkerhedsopdateret - hvilket er langt vigtigere for

Lidt dumt af mig, men jeg har lidt naivt hidtil antaget at det var gået
op for computerbrugere at de skulle holde AL SIKKERHED opdateret. Jeg
ser nu af de mange gentagelser og underlige formodninger at
antivirusopdateringer åbenbart ikke indgår i alminde pc-brugeres
ordbøger, og så har du sikkert ret i at Sikkerhedsopdateringer nok
heller ikke gør det.

Det er meget letsindigt at undlade sikkerhed, letsindigt især for andre,
men man kan da også miste alt hvad man selv har lagret.

mvh

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-06-03 09:06

Varla wrote:
> Det er meget letsindigt at undlade sikkerhed, letsindigt især for andre,
> men man kan da også miste alt hvad man selv har lagret.

Jeg anser ikke mig selv for at være en "almindelig" pc-bruger .. dog
har jeg ikke engang et antivirus-program installeret... er det
letsindigt af mig ? :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-03 09:25

Hans Joergensen skrev:

>Jeg anser ikke mig selv for at være en "almindelig" pc-bruger .. dog
>har jeg ikke engang et antivirus-program installeret... er det
>letsindigt af mig ? :)

Det kan man ikke svare ja eller nej til uden yderligere
oplysninger. Jeg har en opsætning og en rutine der gør at jeg
ikke behæøver et AV-program. Jeg har et som jeg opdaterer når jeg
keder mig, og starter hvis jeg ikke har andet at lave, og jeg er
endnu ikke blevet ramt af virus.

--
Bertel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-06-03 13:56

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> ikke behæøver et AV-program. Jeg har et som jeg opdaterer når jeg
> keder mig, og starter hvis jeg ikke har andet at lave, og jeg er

Lyder lidt som mig, dog er det mest sådan noget med at jeg bruger
det her 'Antidote'-program (antivirus, der ikke skal installeres)
til at scanne med når jeg ikke lige har noget andet at tage mig
til... (sker vel ca. en gang hvert halve år)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 09:23

"Hans Joergensen" skrev d. 27-06-03 09:06 dette indlæg :

> Jeg anser ikke mig selv for at være en "almindelig" pc-bruger .. dog
> har jeg ikke engang et antivirus-program installeret... er det
> [...]

Hvis du bruger internet, e-mail, eller modtager data fra andre på
disketter eller på CD så er svaret JA.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-06-03 10:03

Varla wrote:

> Hvis du bruger internet, e-mail, eller modtager data fra andre på
> disketter eller på CD så er svaret JA.

Der er jeg så ikke enig. En intelligent brugeradfærd er efter min
mening et bedre værn mod vira osv. end blot at benytte et
antivirusprogram.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 10:44

"Thomas Strandtoft" skrev d. 27-06-03 10:03 dette indlæg :
> Der er jeg så ikke enig. En intelligent brugeradfærd er efter min
> mening et bedre værn mod vira osv. end blot at benytte et
> [...]

Jamen, det hjælper da utrolig meget med en intelligent brugeradfærd, og
hidtidig diskussion viser da også at mange bestemt ikke hopper på hvad
som helst, men hvad med de andre som du kommunikerer med ?.

Husk det er ligesom på landevejen, "det er ikke nok at du kører
fornuftigt, når alle de andre kører som ........", så egentligt er
antivirusprogrammer lidt ligesom sikkerhedsseler, airbag og
deformationszoner, sikkerhedskabiner o.s.v. - det er dit værn mod alle
de andre.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-03 11:00

> [...]
> hidtidig diskussion viser da også at mange bestemt ikke hopper på hvad
> som helst, men hvad med de andre som du kommunikerer med ?.

Nej, det er slet ikke ligesom paa landevejen. Du er selv i kontrol over
samtlige forudsaetninger som afgoerer om du er saarbar overfor virus og
orme eller ej. Det er et spoergsmaal om teknik, ikke magi eller uheld.

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 11:27

"Alex Holst" skrev d. 27-06-03 11:00 dette indlæg :
> [...]
og
> orme eller ej. Det er et spoergsmaal om teknik, ikke magi eller uheld.

Næh, ikke helt som på landevejen.
På landevejen er det dog kun et fåtal som forsøger bevidst at skade dig
eller din bil, men i Cyberspace er der tusindvis af tåbelige
virusprogrammører som bevidst søger at finde dine eller dine programmers
sårbare sider og skade dig.

Ingen kæde er stærkere end det svageste led. En af de største risici
både med biler og computere er selvovervurdering.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-03 12:01

> [...]
> eller din bil, men i Cyberspace er der tusindvis af tåbelige
> virusprogrammører som bevidst søger at finde dine eller dine programmers

Disse "tusindvis af virusprogrammoerer" kan skrive alt det malware de
har lyst til. Det er stadigt op til brugeren hvorvidt denne har lyst til
at *udfoere* koden. Saa laenge man ikke goer det, er det spild af tid og
alt muligt andet at installere mere software til at "beskytte" sig mod
trusler man med lethed kan undgaa helt fra begyndelsen.

Men almindelige brugere bliver forvirrede naar misinformerede individer
som du, i samarbejde med producenter af diverse produkter, overbeviser dem
om, at de er doede medmindre de bruger anti-virus scannere og personlige
firewalls. Det passer simpelthen ikke og det bliver ikke mere sandt af
at du bruger latterlige analogier mellem at koere paa landevejen og
arbejde i security engineering.

Gider du holde op nu? Paa forhaand tak.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-06-03 12:27

Varla wrote:

> Ingen kæde er stærkere end det svageste led. En af de største risici
> både med biler og computere er selvovervurdering.

Som internetbruger har du garanteret også oplevet at modtage spam,
right? Du kan så sætte filtre op til at frasortere spammen, evt.
abonnere på filtre der løbende opdateres i takt med der findes nye
spamtyper osv. På trods af der findes meget smarte filtre udtænkt
af meget smarte mennesker, så vil det alligevel ske at der er
smuttere og en spammail slipper igennem. Er det selvovervurdering
hvis jeg påstår at jeg er bedre til at frasortere spam i min
mailboks end noget filter der findes??

Det er ikke en skid anderledes med antivirusprogrammer. Du kan
sagtens sætte et supermoderne og opdateret AV program til fx. at
kigge din mail igennem for dig, men det finder kun de vira det
kender i forvejen og det vil indimellem lave fejl. Sat overfor en
intelligent bruger der screaner sin mail i txtmode inden download
og vurderer om de attachments der er til en mail matcher en række
kriterier såsom om afsenderen er kendt, om mailens tekst gør
opmærksom på attachmentet og om der er tale om et attachment der
kan eksekveres eller ej, så vil AV programmet være håbløst
uddistanceret..

Et AV program er en lappeløsning hvis en ellers sikker strategi
svigter. AV programmet bør aldrig være den primære sikkerhed. Når
jeg kigger på vennekredsen så er det altid de samme par stykker
der pådrager sig vira og andet utøj. Det er ikke fordi de er for
dumme til at finde ud af at installere et AV program og holde det
opdateret, det er efter min mening fordi de er totalt ukritiske
med hvad de downloader og hvorfra de downloader det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-06-03 11:53

Varla wrote:

> Jamen, det hjælper da utrolig meget med en intelligent brugeradfærd, og
> hidtidig diskussion viser da også at mange bestemt ikke hopper på hvad
> som helst, men hvad med de andre som du kommunikerer med ?.

Ja, hvad med dem?? Mine bekendte kan da godt have vira og andet
utøj, det har ikke noget med mit system at gøre..

> [...]
> antivirusprogrammer lidt ligesom sikkerhedsseler, airbag og
> deformationszoner, sikkerhedskabiner o.s.v. - det er dit værn mod alle

Det er noget vås, ikke engang dit eksempel holder.. Jeg er ikke i
live fordi min bil har sikkerhedsseler, jeg er i live fordi jeg
kører defensivt i trafikken og undgår at involvere mig i uheld. Du
kan kalde det held, jeg vælger at kalde det omtanke.
Sikkerhedsselen er en lappeløsning hvis min opmærksomhed skulle
svigte og jeg har ikke tænkt mig at forlade mig på at
sikkerhedsselen nok skal redde mig så jeg kan slappe helt af i
trafikken.. Jeg er helt klart sikrere når jeg kører uden sele i en
bil med en intelligent og opmærksom chauffør end jeg er hvis jeg
kører med sele hos en urutineret og vild tosse.

Samme svada gælder for antivirusprogrammer. Du er ikke sikker
fordi du har et AV program som du sørger for at holde opdateret.
Sikkerheden ligger i at være kritisk med hvad du lukker ind på dit
system. AV programmet er bare en lappeløsning efter du fik
foretaget et dårligt valg.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 13:03

"Thomas Strandtoft" skrev d. 27-06-03 11:53 dette indlæg :

> [...]
> kører defensivt i trafikken og undgår at involvere mig i uheld. Du
> kan kalde det held, jeg vælger at kalde det omtanke.

Jeg ønsker dig god tur, og håber for dig at du ikke møder en modkørende
som er faldet i søvn, har fået insulin- eller andre chok, eller leder
efter tændte cigaretter ved sine fødder, forsøger at undvige et dyr der
pludseligt dukker op i hans højre side, eller for den sags skyld får sin
opmærksomhed afledt af børn på bagsædet.

Det er altsammen noget du ikke kan forudse, og der findes mange flere
eksempler.

Min svigersøn blev slået ihjel ved 16 km. i timen fordi lastvognen
bagved bremsede for sent og kun var nået ned på 36 km. i timen. Ham
foran kørte 16 km. i timen, derfor ved vi det.
mvh
Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-03 13:14

Varla <Varla.news@kandu.dk> wrote:
> Det er altsammen noget du ikke kan forudse, og der findes mange flere
> eksempler.

Hvad har det lige med datasikkerhed at goere?

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 14:03

Kun at du kan være nok så dygtig og nok så forsigtig, men du kan ikke
forudse eller forudsige ALT.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Alex Holst

Dato : 27-06-03 14:24

Varla <Varla.news@kandu.dk> wrote:
> Kun at du kan være nok så dygtig og nok så forsigtig, men du kan ikke
> forudse eller forudsige ALT.

Du forstaar ikke hvordan computere virker, goer du?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-06-03 16:56

Varla wrote:

> [...]
> pludseligt dukker op i hans højre side, eller for den sags skyld får sin
> opmærksomhed afledt af børn på bagsædet.

Så stopper vi lige båndet her og spoler lidt tilbage, for du
misser totalt min pointe..

Du kommer ind i gruppen her og siger at folk skal/bør beskytte sig
med et AV program. Du bliver mødt med holdningen at der findes
bedre måder at beskytte sig på. Du kalder Hans uansvarlig fordi
han har en anden holdning.

Min pointe er at lade et AV program stå for ens sikkerhed er lige
så tosset som at lade en sikkerhedssele stå for sikkerheden når du
kører bil. Sikkerhedsselen er rar at have når det går galt, men
den reelle sikkerhed opstår ikke ved at du bruger selen, den
opstår ved at du kører med omtanke.

At tro at et AV program sikrer dig mod vira er lige så naivt som
at tro at en sikkerhedssele sikrer dig mod uheld. Med den holdning
kunne man jo afskaffe køreundervisningen, bare folk bruger selen
så sker der ikke noget..

Min holdning er at sikkerhed i trafikken 98% udgøres af den rutine
og det overblik chauføreren har. De sidste 2% kan så fordeles på
seler, airbags og den slags.

Samme holdning gælder edb sikkerhed. 98% af sikkerheden ligger i
hvilke ting jeg vælger at downloade, det gælder både mails og
web/ftp/p2p downloads.. AV programmet står så for en lille del af
de sidste 2%, men langt vigtigere er det at vælge software der
ikke reagerer på vira.

> Min svigersøn blev slået ihjel ved 16 km. i timen fordi lastvognen
> bagved bremsede for sent og kun var nået ned på 36 km. i timen. Ham
> foran kørte 16 km. i timen, derfor ved vi det.

Det beklager jeg, men ville han have undgået uheldet hvis han
havde brugt sele?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Varla

Dato : 27-06-03 18:10

"Thomas Strandtoft" skrev d. 27-06-03 16:56 dette indlæg :

> Det beklager jeg, men ville han have undgået uheldet hvis han
> havde brugt sele?

Nej, men hvis han havde kørt Volvo, Saab eller lignende så havde vi haft
ham endnu.
mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-06-03 13:52

Varla wrote:
> Hvis du bruger internet, e-mail, eller modtager data fra andre på
> disketter eller på CD så er svaret JA.

Okay ...

// Hans - letsindig, men endnu ikke ramt af virus ..
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-06-03 14:16

> andre,

> Hvis du bruger internet, e-mail, eller modtager data fra andre på
> disketter eller på CD så er svaret JA.

Hmm den tror jeg lige du skal tænke lidt over. Der har fx. indtil videre
ikke været en eneste virus der har kunne udnytte huller i mit email program.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars

Dato : 28-06-03 11:51

> Hvis du bruger internet, e-mail, eller modtager data fra andre på
> disketter eller på CD så er svaret JA.
>
> mvh. Ejvind

Et AV-program er kun en lille del af en sikker løsning, som er rar i de
_meget_meget_ få tilfælde, hvor der er brug for den. En fornuftig bruger
vil kun meget sjældent, måske aldrig, have brug for den, da alle hans
programmer altid er opdateret med de seneste patches og han samtidigt
aldrig eksekverer noget, som han ikke hundrede procent kan stå inde for.

Sandsynligheden for at blive ramt blandt de første af en virus, der
anvender et sikkerhedshul, som ikke allerede er lukket ved patches, er
så lille, at den ikké er værd at bekymre sig om. Samtidigt vil sådan en
virus være så ny, at den alligevel ikke ville blive fanget af et
AV-program.

_Men_ et AV-program kan gøre det nemmere og sparer tid, fordi skidtet
bliver fjernet automatisk, og man derfor ikke bliver drevet af
nysgerrighed og lige skal tjekke, hvor farlig den er, hvad gør den osv.
Nysgerrighed kan hurtigt få tiden til at gå

Samtidigt er det svært lige at spotte en boot-virus på en diskette,
zip-drev og lign. uden at AV-program.

*/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-03 19:34

Den Thu, 26 Jun 2003 21:19:32 GMT skrev Varla:

>Glem derfor alt dette og beskyt jeres computere med et ordentligt
>virusprogram.

Jeg har et virus-program du må få. Det hedder bugbear.B

>Har du tvivl om din computer er angrebet, så kan du få din
>computer gratis virusscannet med et af verdens bedste produkter, nemlig
>MCAfee på dette link:

Hov stop lige en halv, McAfee har vi på arbejdet, den finder ikke engang
virus'erne selvom man clicker på filen med virus'en i og trykker <scan>,
så skriver den bare 0 infected files.

Jeg ender altid med at finde en online-scanner der virker, i stedet for
at bruge den McAfee der automatisk installeres og opdateres på PC'erne.

(og derudover så hører din reklame ikke til her i gruppen. Spam er
faktisk blevet ulovligt).

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Varla

Dato : 28-07-03 22:20

"Kent Friis" skrev d. 28-07-03 19:34 dette indlæg :

> (og derudover så hører din reklame ikke til her i gruppen. Spam er
> faktisk blevet ulovligt).

Stop en halv, jeg ønsker ikke at reklamere for noget som helst. Der
findes et enkelt andet program som er lige så godt, nemlig Kaspersky.

Det kan have ændret sig i mellemtiden, men en uafhængig test foretaget
af et computerblad viste at de to bedtse var MacAfee og Kaspersky, og
forskellen var minimal. Derimod Norton blev nr. 7 af 7 mulige.

Der er kommet mange antivirusprogrammer til i mellemtiden, så at jeg
nævner MacAfee er kun fordi mine erfaringer fra jobbet var at dette
program var bedst til at reparere de inficerede filer.

Med hensyn til at man selv skal være opmærksom og der kommer nye til
hele tiden. Ja, det er da rigtigt, men hovedparten af alle angreb er med
Vira, Orme o.s.v. som har været kendt i uger og mange tilfælde endda i
måneder.

Jeg har talrige gange kontrolleret alarmer fra firmaet 112, og set de i
fjernsynet omtalte ventende katastrofer. Bortset fra en enkelt gang var
de alle kendte i flere uger forinden.

Den enkelte gang kom der en opdatering i løbet af natten, der kom
yderligere en ved 9-tiden næste formiddag og den sidste ved 11-tiden
samme formiddag, men så var der fuldt styr på situationen igen, og vi
har aldrig - aldrig lukket for adgangen til internet og e-mail, som jeg
ved flere andre har gjort.

Når derfor de fleste diskuterer spørgsmålet her i dette forum er det ud
fra teoretiske erfaringer eller erfaringer med ganske få brugere, ikke
erfaringer med knap 4.000 brugere fordelt på 600 computere og et netværk
med omkring 40 servere.

For en enkelt bruger kan det være alvorligt, men for netværk taler vi om
rigtigt alvorligt hvis eksempelvis flere hundrede computere sættes ud af
drift, og det er økonomiske tab der hurtigt bliver både 6 og 7-cifrede
alene i tabt arbejdstid.

Må jeg derfor anbefale at nogle af de herrer og damer først gør nogle
større erfaringer før man udtaler sig alt for generelt.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-03 22:44

Den Mon, 28 Jul 2003 21:20:00 GMT skrev Varla:

>Stop en halv, jeg ønsker ikke at reklamere for noget som helst. Der
>findes et enkelt andet program som er lige så godt, nemlig Kaspersky.

Det er dårlig reklame at noget er lige så "godt" som McAfee.

>Det kan have ændret sig i mellemtiden, men en uafhængig test foretaget
>af et computerblad viste at de to bedtse var MacAfee og Kaspersky, og
>forskellen var minimal. Derimod Norton blev nr. 7 af 7 mulige.

Det ændrer ikke på at McAfee ikke engang kan genkende en virus når den
får den markeret.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-07-03 22:30

V> [..] uafhængig test foretaget af et computerblad [..]

*grin*

/Benny

Fra : Varla

Dato : 28-07-03 22:52

"Benny Amorsen" skrev d. 28-07-03 22:30 dette indlæg :

> *grin*

Jeg forstår udmærket dit synspunkt om uafhængigheden, men vi har da
prøvet et par stykker i praksis og hvis brugerne ellers forstår så meget
engelsk at de kan lave en rigtig opsætning af antivirusprogrammet, så
kan de fleste også finde det de skal - også når brugeren "sover". Mit
spørgsmål var mere om antivirusprogrammet kunne reparere inficerede
filer, eller om de som nogle af programmerne kun kunne foreslå sletning.

Derfor vælges som man gør. Det er dyrt, meget dyrt, at have
antivirusabonnement, det også meget dyrt at have Firewalls og jeg skal
komme efter dig, men det er jo desværre i nogen gjort nødvendig fordi
der sidder nogle "kloge skiderikker" rundt omkring og er ligeglade med
andre. Blot de tror at have deres eget på det tørre.

Mine erfaringer kender også en græsk gudinde der hedder "Nemesis". Pas
på den dame.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 28-07-03 22:40

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> writes:

<snip brok over at blive irettesat>

Folk i denne gruppe er ikke uvidende. Mange er faktisk
sikkerhedeksperter. Det var svært at se hvad du ville med dit indlæg
hvis ikke det var at reklamere.

Dit indlæg så ikke ud til at være et oplæg til diskussion. Det lignede
mest af alt enten reklame eller også bare blær, fordi du selv synes du
er dygtig.

Under alle omstændigheder er virusomtale off topic her. Det har vi
dk.edb.sikkerhed.virus til.

Hvis du ikke vil sætte dig ind i hvordan tonen er her i gruppen, eller
for den sags skyld hvad emnet er her, så må du forvente et par over
snuden.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Varla

Dato : 28-07-03 23:06

"Kaare Fiedler Christiansen" skrev d. 28-07-03 22:40 dette indlæg :
> [...]
>
> Folk i denne gruppe er ikke uvidende. Mange er faktisk
> sikkerhedeksperter. Det var svært at se hvad du ville med dit indlæg

Det var alene tænkt som en advarsel om at være opmærksom og passe på.
Blandt mine småjobs efter pensioneringen er også at hjælpe ældre
mennesker med virusproblemer. Disse mennesker er prisgivet hvis ikke
nogen hjælper dem, og herunder hører at unge mennesker passer på. Det er
måske ikke noget større problem for et ungt menneske, men for et ældre
menneske kan der gå meget tabt. Når problemet endeligt erkendes så har
de fortsat ikke fundet ud af at et virus er ved at destruere deres
uvurderlige data som ofte er noget med familiebilleder og
korrespondance.

Altså en generel advarsel som jeg håber nogle af de unge mennesker vil
bringe videre til deres bedsteforældre.

Endnu en gang tak for udvist deltagelse og opmærksomhed.
mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Elmo Jensen

Dato : 28-07-03 23:51

"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder er virusomtale off topic her. Det har vi
> dk.edb.sikkerhed.virus til.

At snak om virus normalt foregår i d.e.s.virus er korrekt, men hvor står det
skrevet, at snak om virus er OT her i gruppen?

M.v.h.
Elmo Jensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-07-03 00:04

In article <bg49fm$bra$1@sunsite.dk>, Elmo Jensen wrote:

> At snak om virus normalt foregår i d.e.s.virus er korrekt, men hvor står det
> skrevet, at snak om virus er OT her i gruppen?

http://www.usenet.dk/netikette/gruppe.html

FUT: dk.admin.netikette

--
Andreas Plesner Jacobsen | Don't panic.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 30-07-03 01:09

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.usenet.dk/netikette/gruppe.html

Nu er det så nemt er slynge et link ud til generelle retningslinier.

Det jeg prøver at klargøre er, at gråzonen
sikkerhedsindstillinger<>virusangreb sagtens kan diskuteres her i gruppen, for
denne gruppe er beregnet til snak om de sikkerhedsmæssige aspekter ved
opsætning/konfiguration af en computer, og her kan man nemt komme ind på, at
"de og de indstillinger kunne måske minimere risikoen for angreb" o.s.v., uden
at det er hverken specifikt sikkerhedssnak eller specifikt virussnak.

> FUT: dk.admin.netikette

God tur med 'FUT'-toget - jeg bliver dog her på perronen

Med venlig hilsen
Elmo Jensen