bambus som skelplante?
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 26-06-03 21:33

Er der nogen herinde der ved om man kan sætte bambus op som skelplante?
Der findes regler, formoder jeg, om hvilke typer beplantning og fast hegn
der kan tillades.

Jeg kan ikke umiddelbart se noget nogen steder og heller ikke i hegnsloven.

Grunden til jeg spørger er at den bambus som står nu er meget bred og meget
høj, den skyder hele tiden op fra jorden i større og større afstand fra
skellinie.

Nogen der har erfaring fra lignende problematik eller kan henvise til sites
ell. lign.

Takker på forhånd.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-06-03 21:54

"Flemming Jørgensen" wrote:

> [...]
> skellinie.
>
> Nogen der har erfaring fra lignende problematik eller kan henvise til sites

du køre med en freser og lægger nogen smalle fliser langs bambusen holder
den fanget.

og når den snart blomster så dør den.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-06-03 22:56

Peter Ole Kvint wrote:
> [...]

Og så mangler du en hæk....

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-06-03 23:15

On Thu, 26 Jun 2003 23:55:45 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> wrote:

>Og så mangler du en hæk....

Hvorfor dog det?
Selv om den visner så forsvinder den da ikke sådan bare fra den ene
dag til den anden

--
Jens

And I thought computers where supposed to make our lives easier!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-06-03 23:32

Jens Petersen wrote:

> Hvorfor dog det?
> Selv om den visner så forsvinder den da ikke sådan bare fra den ene
> dag til den anden

Nej, den bliver langsomt tynder og lægger sig ned.

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 00:05

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den bliver langsomt tynder og lægger sig ned.

Kan man inden da ikke fylde den med en slags slyngroser? e.l.
hilsen
lars bo

Fra : Jens Petersen

Dato : 27-06-03 00:24

On Fri, 27 Jun 2003 01:04:56 +0200, "lars bo" <lbh@postkasse.com>
wrote:

>Kan man inden da ikke fylde den med en slags slyngroser? e.l.

Skvalderkål! Vil du have et par aflæggere?

--
Jens

All I Want For Christmas Is Santa's List Of Naugty Girls.

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 01:44

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Skvalderkål! Vil du have et par aflæggere?

Mit forslag skev jeg på baggrund af at have set et skel bestående af udgåede
fyrretræer fyldt ud med vilde roser / slyng roser, og dette er faktisk
utroligt smukt.
Men hvis du hellere vil have skvalderkål i dit skel, så skal du da være
velkommen, men lad ikke din trasken i andres fodspor spærre for nytænkning.
hilsen
lars bo

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 27-06-03 07:55

Flemming Jørgensen wrote:

[masser af kommentarer til indlæg]

Jeg elsker når I bliver anarkistiske

Men, jeg skal hverken have slyngroser eller skvalderkål i mit skel. Jeg vil
have et god gammeldags hæk og ikke bambus, hvis det kan undgås. Bambussen
som står der nu (og ikke er fællesvalg, men sat af nabo efter ulovligt at
have nedskåret den originale hæk) skal væk, specielt fordi den breder sig
under jorden og ødelægger min indkørsel.

Mit spørgsmål var egentlig om der er regler for om man _må_ sætte bambus og
hvis ja, evt. om det kun er visse typer.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : lars bo

Dato : 27-06-03 20:36

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> hvis ja, evt. om det kun er visse typer.

Ja vi gled jo nok lidt ud af kurs. Jeg har faktisk aldrig hørt om, og ikke
kunnet finde noget om, at bambus ikke skulle kunne bruges som hækplante.
Derimod husker jeg at der i et af TV's mange haveprogrammer blev plantet
netop en bambushæk. Dette er naturligvis ikke det samme som at det er
lovligt, men dog? Desuden kan bambus jo begrænses i vækst som alle andre
hække, både i højde og bredde.
hilsen
lars bo

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-06-03 18:29

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål var egentlig om der er regler for om man _må_ sætte bambus
og
> hvis ja, evt. om det kun er visse typer.

Et hegn mellem to ejendomme skal sættes af de to ejere for fælles omkostning
og arbejde. Det betyder, at I skal også blive enige om bambus, liguster
eller noget helt tredie. Nogle gange er der i lokalplaner, fredninger eller
servitutter defineret hvilket hegn I må sætte, og så går det selvfølgelig
foran jeres aftale. Hvis der ikke er fastsat noget, kan I frit aftale hvad
som helst - I kan også aftale at ikke sætte noget hegn op.

Derfor: I kan sætte bambus alt det I har lyst til.

Men: Din nabo må selvfølgelig ikke skære et fælles hegn ned og sætte en
bambus op som nyt fælleshegn. Se evt. mere i hegnslovens bestemmelser om
fælleshegn. Han må dog gerne sætte et hegn inde hos sig selv, men det må
selvfølgelig ikke skade fælleshegnet.

Mvh

Henning