Slibe botorklipper
Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-06-03 08:54

Hej

Jeg har arvet en rotorklipper, hvor jeg synes at klingen virker noget sløv.
Jeg vil derfor prøve at slibe den, men så kommer spørgsmålet - hvor skarp
skal den være?

Jeg kan godt se, at spørgsmålet umiddelbart ser lidt åndsvagt ud - men jeg
er faktisk i tvivl. Jeg har læst, at rotorklipperen slår græsset over - den
klipper det ikke - så derfor er jeg lidt i tvivl.

Og ja - jeg er opmærksom på at den skal være i balance.

/Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-06-03 09:47

Martin Buhelt wrote:

> Jeg har arvet en rotorklipper, hvor jeg synes at klingen virker noget
> sløv. Jeg vil derfor prøve at slibe den, men så kommer spørgsmålet -
> hvor skarp skal den være?

Den skal slibes ligesom en saks. Flad på undersiden og skæret i en
vinkel på ca. 30 grader.
Undersiden retter du bare af for grater. Den skal ikke være 'for' skarp,
så holder skæret ikke. En tynd kant 0,3-0,5mm synes jeg er passende.
Husk at køle under slibningen.

Carsten

Fra : Lars Clement

Dato : 26-06-03 10:57

Jeg sliber min med vinkelsliber så den er " næsten" skarp. Efterfølgende
afbalancerer jeg den på konens bagevægt. Det har virket fint i 10 år.
Afbalanceringen, foregår på den måde at jeg vejer hver ende på vægten, der
skal så være ens vægt inden for et par gram.

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-06-03 12:17

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Afbalanceringen, foregår på den måde at jeg vejer hver ende på vægten, der
> skal så være ens vægt inden for et par gram.

OK - jeg havde godt nok ikke overvejet at bruge vinkelsliberen - men det var
da klart en mulighed.

Afbalancering havde jeg tænkt mig af gøre ved at hænge rotoren vandret op i
midterhullet - så burde ubalance afsløre sig selv.

/Martin

Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-06-03 12:20

> [...]
> Undersiden retter du bare af for grater. Den skal ikke være 'for' skarp,
> så holder skæret ikke. En tynd kant 0,3-0,5mm synes jeg er passende.

OK - tak for hjælpen. Mht. skarpheden, ser det ud til at jeg må
eksperimentere lidt

Beklager iøvrigt stavefejlen i emne-linien!

/Martin

Fra : zigge

Dato : 26-06-03 11:50

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> wrote in message
> [...]
den
> klipper det ikke - så derfor er jeg lidt i tvivl.

Det er noget bavl at sige den skal "slå" græsset over, men sandheden er da
at de fleste rotorklippere gør det. Prøv at besøge en hvilken som helst
hjemmeside hos en fabrikant, f.eks. http://www.texas.dk/tips/tips.htm under
plæneklippere... (ikke fordi jeg selv har en Texas)
Kniven skal slibes i en vinkel på 35-40 grader, for spids en vinkel og den
bliver døv hurtigt. Kniven skal slibes på oversiden og undersiden skal bare
rettes til så den er glat.

> Og ja - jeg er opmærksom på at den skal være i balance.

Hvis du vil afbalancere så er en elektronisk bagevægt rimeligt god til det,
klods kniven op så den hviler vandret på vægten i den ene ende og noget
andet i den anden ende. Nu skal vægten vise det samme ligemeget hvilken ende
du vejer i, det er rimeligt nemt at veje den af inden for et gram.

En anden måde at gøre det på, er at bruge et gammelt nav fra en cykel, det
skal stadig løbe meget let. Spænd navet op i skruestikken og sæt klingen på
(centreret), nu skal du så kunne sætte klingen i en hvilken som helst
position uden at den begynder at dreje pga. ubalance. Start med at sætte
klingen vandret og slib lidt mere af den ende der synker.

Det er relativt simpelt at checke om klipperen skære eller slår græsset,
hvis du plukker et græsstrå og kikker på den afklippede ende vil den være
flosset, og gul-vissen hvis det er nogen dage siden den er klippet, når
kniven er sløv. Snittet skal selvfølgeligt være rent og lige. På den måde
minimere man saft-tabet i strået og plænen vil være mere rubust overfor
tørke og se mere grøn ud.

Mvh
//zigge

Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-06-03 12:15

> [...]
under
> plæneklippere... (ikke fordi jeg selv har en Texas)

Ja - den side har jeg set på - men der står ikke rigtigt hvor skarp kniven
skal være.

> Kniven skal slibes i en vinkel på 35-40 grader, for spids en vinkel og den
> bliver døv hurtigt. Kniven skal slibes på oversiden og undersiden skal
bare
> rettes til så den er glat.

OK - det må jeg prøve. Som jeg læser det, sker der ikke noget ved at den
bliver "for skarp".

> [...]

> kniven er sløv. Snittet skal selvfølgeligt være rent og lige. På den måde
> minimere man saft-tabet i strået og plænen vil være mere rubust overfor

Det lyder meget kompliceret! Jeg må nok erkende, at jeg blot havde tænk mig
at hænge den vandret op ved hjælp af en tynd stang (fx. "bagenden" af et 3mm
bor) i midterhullet - det burde da være godt nok til at afsløre en
ubalance?!?

/Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 26-06-03 12:39

Martin Buhelt wrote:

> [...]
> tænk mig at hænge den vandret op ved hjælp af en tynd stang (fx.
> "bagenden" af et 3mm bor) i midterhullet - det burde da være godt nok

Sådan har jeg altid gjort. Det har virket fint. Jeg har aldrig skullet
skifte leje eller andet.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-06-03 13:15

> Sådan har jeg altid gjort. Det har virket fint. Jeg har aldrig skullet
> skifte leje eller andet.

OK. Jeg kan jo lige teste, om jeg kan detektere et grams ubalance ved hjælp
at metoden.

Er der nogen der kender tolerancerne?

/Martin

Fra : zigge

Dato : 26-06-03 16:03

> OK. Jeg kan jo lige teste, om jeg kan detektere et grams ubalance ved
hjælp
> at metoden.

hmm, problemet er bare at hvis den hænger i kanten af hullet, virker kniven
mere som et pendul og "målingen" bliver ikke å præsis som hvis man kan
centrere den.

> Er der nogen der kender tolerancerne?

Der er vist ikke noget der hedder tolerancer vedr. plæneklippere Men
hvert gram der er i ubalance bliver til rigtigt mange kilo når det rotere
med flere tusinde omdrejninger. Og den belastning er der jo ikke nogen grund
til at give motorlejerne.

Mvh
//zigge

Fra : Martin Buhelt

Dato : 27-06-03 12:26

> [...]
kniven
> mere som et pendul og "målingen" bliver ikke å præsis som hvis man kan

Øh - jeg tror ikke helt jeg forstår. Hvis kniven hænger lodret, vil den
fungere som et pendul, men hvis den hænger vandret, burde kniven dreje,
således at den tunge ende kommer nedad.

Så vidt jeg kan se, er den eneste forskel i forhold til at benytte fx. et
cykelnav, at der kan være mere friktion i min metode.

Jeg må vist hellere få taget mig sammen og få testet det

> [...]
> hvert gram der er i ubalance bliver til rigtigt mange kilo når det rotere
> med flere tusinde omdrejninger. Og den belastning er der jo ikke nogen

Fabrikken har med garanti en tolerance, som de arbejder med, når de laver
knivene! Om den så er almindeligt tilgængelig er en helt anden sag. Man
burde jo nok overveje at regne lidt på hvad et grams ubalance reelt betyder
af belastning - men det må vist vente til en anden gang

/Martin