Haster meget: postfix svarer kun lokalt?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 02:41

Hejsa NG,

Jeg har en lille mailserver (postfix/courier) kørende, der håndterer
post for 3 domæner, og det har fungeret upåklageligt indtil nu. MEN:

Nu svarer postfix ikke pludselig ikke længere. Det vil sige, at den
svarer fint via lokalenettet og localhost, og jeg kan snildt sende mails
til mig selv. Jeg har prøvet at tage firewall'en ned, men det hjælper
ikke :(

Lidt Info (med firewall piv-åben):

// Fra client på lokalnet
tonni@Tonni$ telnet mail.domæne.dk 25
Trying xxxx.xxx.xxx.xxx...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

tonni@Tonni$ telnet 10.0.0.1 25
Trying 10.0.0.1...
Connected to 10.0.0.1.
Escape character is '^]'.
220 mail.domæne.dk ESMTP Postfix (Debian/GNU)
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.

// Fra mailserver
DevBox# telnet localhost 25
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
220 mail.domæne.dk ESMTP Postfix (Debian/GNU)
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.

DevBox# cat /etc/hosts.allow | grep smtpd
smtpd: 0.0.0.0/0.0.0.0

Hvis I skal bruge mere info, jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter, da
jeg ikke har ændret på noget som helt.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 03:15

Tonni Aagesen skrev:
> Hejsa NG,
>
> Jeg har en lille mailserver (postfix/courier) kørende, der håndterer
> post for 3 domæner, og det har fungeret upåklageligt indtil nu. MEN:

[klip]

Jeg supplerer lige: Der er ikke noget i /var/log/mail.* eller syslog,
der siger noget om en "Connection refused", hvilket jeg har fundet frem
til at postfix ville sige. Altså er det formentlig ikke postfix, der er
problemet.

I øvrigt fungerer imap/pop fint både "inde-/udefra".

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-06-03 07:28

Tonni Aagesen skrev:

> I øvrigt fungerer imap/pop fint både "inde-/udefra".

IMAP/POP sidder på andre porte og håndteres vel af andre programmer
end postfix.

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 12:08

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> IMAP/POP sidder på andre porte og håndteres vel af andre programmer
> end postfix.

Tak, det ved jeg godt :) Ville bare nævne at man kunne fange andre
services på boxen.

I øvrigt virker din IBM 4039 10R printer, hvis du bruger CUPS, "Hp 3P
w/PCL5, Foomatic + ljet4", og sætter printer i PCL emulation mode.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-06-03 12:51

Tonni Aagesen skrev:

> I øvrigt virker din IBM 4039 10R printer, hvis du bruger CUPS,
> "Hp 3P w/PCL5, Foomatic + ljet4", og sætter printer i PCL
> emulation mode.

Den har virket i mange år - både med LPR og CUPS - uden nogen som
helst form for diller-daller. Det er faktisk underligt at den er
holdt op med at virke. Men det kunne være at jeg skulle prøve
igen. Tak for tippet.

(Er det dig der har prøvet at skrive til mig, men har fået mailen
afvist pga. at din mailserver præsenterer sig forkert?)

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 13:09

> [...]

> helst form for diller-daller. Det er faktisk underligt at den er
> holdt op med at virke. Men det kunne være at jeg skulle prøve

Så lidt - vi havde jo kæmpet lidt med det, hvis du kan huske det.

> (Er det dig der har prøvet at skrive til mig, men har fået mailen
> afvist pga. at din mailserver præsenterer sig forkert?)

Jeps, har i hvert fald sendt dig en mail.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-06-03 23:40

Tonni Aagesen skrev:

> Så lidt - vi havde jo kæmpet lidt med det, hvis du kan huske
> det.

Det kan jeg sagtens.

> Jeps, har i hvert fald sendt dig en mail.

Den er ikke nået frem. Hvis det ikke er for sent, og mailen er
bouncet, kan du se hvad min mailserver siger ved at skrive mailq
i en cli.

// Klaus

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 26-06-03 06:27

Tonni Aagesen wrote in dk.edb.system.unix:

> Hejsa NG,
>
> Jeg har en lille mailserver (postfix/courier) kørende, der håndterer
> post for 3 domæner, og det har fungeret upåklageligt indtil nu. MEN:
[...]

> Hvis I skal bruge mere info, jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter, da
> jeg ikke har ændret på noget som helt.

Jeg kunne godt tænke mig at se linjerne

mynetworks_style =

og alt efter hvordan ovenstående ser ud også

mynetworks =

fra din main.cf.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"Squirrels are just rats with good PR"
-- Michael J. Fox as Michael Flaherty in 'Spin City'

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 11:59

Henrik Bøgh skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at se linjerne
>
> mynetworks_style =
>
> og alt efter hvordan ovenstående ser ud også
>
> mynetworks =
>
> fra din main.cf.

Du får lige hele møllen:

--------main.cf-----------------
command_directory = /usr/sbin
daemon_directory = /usr/lib/postfix
program_directory = /usr/lib/postfix

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
setgid_group = postdrop
biff = no

myhostname = mail.domæne.dk
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mail.domæne.dk, localhost
append_dot_mydomain = no

relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8 10.0.0.0/24
home_mailbox = Maildir/
mailbox_command =
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +

#### VIRTUAL ####

virtual_mailbox_base = /var/mail/vmail
virtual_minimum_uid = 500
virtual_mailbox_maps = mysql:/etc/postfix/sql/vmailbox
virtual_maps = mysql:/etc/postfix/sql/virtual
transport_maps = mysql:/etc/postfix/sql/transport
virtual_uid_maps = static:500
virtual_gid_maps = static:500
local_recipient_maps = unix:passwd.byname $alias_maps $virtual_mailbox_maps
fallback_transport = virtual
relay_domains = $transport_maps

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-03 09:38

Tonni Aagesen <news@plateau.dk> writes:

> [...]

> Connected to localhost.
> Escape character is '^]'.
> 220 mail.domæne.dk ESMTP Postfix (Debian/GNU)

Har du firewall på din router? IP-loopback? Peger mail.domæne.dk på
din WAN-IP eller på din LAN-IP?

/Rasmus

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 12:02

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Har du firewall på din router?

Nej, mailserveren er også gateway/router for en stofanet forbindelse.

> IP-loopback?

Huh?

> Peger mail.domæne.dk på din WAN-IP eller på din LAN-IP?

På min WAN-IP.

Måske har stofanet lavet et TDC trick, og spærret for port 25 :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Alex Holst

Dato : 26-06-03 12:17

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> wrote:
> Måske har stofanet lavet et TDC trick, og spærret for port 25 :)

Korrekt. Det er da uger eller maaneder siden det traadte i kraft? De har
en backup-mx nu.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 12:28

Alex Holst skrev:

> Korrekt. Det er da uger eller maaneder siden det traadte i kraft? De har
> en backup-mx nu.

ARGH, det kan jeg læse på deres hjemmeside :( Hvad med om de sendte en
mail til kunderne, ved en så forholdsvis vigtig ændring. Nå, det kan
vist stadig lade sig gøre at køre sin egen mailsever.

OT: Nogen der har erfaring med Tele2 ADSL ?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-03 12:34

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> Nej, mailserveren er også gateway/router for en stofanet forbindelse.

Ok.

> Huh?

Det betyder, at routeren NAT'er trafik til WAN-IP'en fra LAN tilbage
til LAN - det er næppe relevant her, når routeren samtidig er postserveren.

> På min WAN-IP.

Hvad sker der, hvis du telnetter direkte til port 25 på din WAN-IP fra
klienten? Fra serveren? Kan du pinge din WAN-IP fra LAN hhv. server?

Hvilke porte/IP'er lytter postfix på (netstat)?

> Måske har stofanet lavet et TDC trick, og spærret for port 25 :)

Det kan de kun gøre, hvis trafikken kommer gennem deres udstyr - og
det er, så vidt jeg har forstået, ikke tilfældet.

/Rasmus

Expect the unexpected.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 12:45

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Det kan de kun gøre, hvis trafikken kommer gennem deres udstyr - og
> det er, så vidt jeg har forstået, ikke tilfældet.

De har lukket for porten (se mit svar til Alex Holst). Serveren står på
bag et stofanet kabelmodem.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-03 12:50

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> De har lukket for porten (se mit svar til Alex Holst). Serveren står
> på bag et stofanet kabelmodem.

Ja, det så jeg. Jeg troede at du havde WAN-IP'en direkte på serveren
og ikke på kabelmodemet.

/Rasmus

Roses R Red, Violets R Blue
I Am Skizofrenic & So Am I

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-03 12:21

Fra : sv-e

Dato : 26-06-03 19:52

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
Hej
backup-mx.stofanet.dk , som sekundær mailserver, så kører du igen.

vh
sv-e

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-06-03 20:52

sv-e skrev:

> backup-mx.stofanet.dk , som sekundær mailserver, så kører du igen.

Jeps, det er også oppe at køre igen. Det irreterer mig blot, at jeg ikke
har holdt mig orienteret, da jeg bruger min mail i arbejdssammenhæng, og
jeg ikke ved, had jeg er gået glip af.

Nuvel, det må jeg jo bare lære af (har tilmeldt mig en maillingliste for
drift på Stofa :))

Tak for hjælp til alle (Især Alex der fandt problemet)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>