Nyt sted på nettet at købe Halcyon grej
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-06-03 12:30

Jeg fik lige dette link på en anden dykker liste, et nyt sted i England hvor
man kan bestille halcyon grej. Jeg har dog ikke prøvet det så jeg kan ikke
sige om det er til noget..

http://www.dirdirect.com

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Søren Lund

Dato : 25-06-03 12:39

Hvorfor handle i udlandet når det umiddelbart er billiger herhjemme???

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-06-03 12:41

Søren Lund wrote:
> Hvorfor handle i udlandet når det umiddelbart er billiger herhjemme???

Jeg kender bare ikke et sted herhjemme hvor jeg kan købe det?

Fra : Søren Lund

Dato : 25-06-03 12:43

www.scansub.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-06-03 12:45

Søren Lund wrote:
> www.scansub.dk

Jeg kan stadig ikke finde noget Halcyon grej?

Fra : Søren Lund

Dato : 25-06-03 12:49

Det forstår jeg ikke, han plejer at have halcyon.

Fra : Michael

Dato : 25-06-03 16:41

Hejsa

Kig Bla. under BCD veste, der finder du Halcyon.

Mvh
Michael
www.DiversNet.dk

Fra : Søren M

Dato : 25-06-03 17:07
Fra : Kalle

Dato : 25-06-03 18:54

De har wings, ja,, men hvad med linehjul, lygter, springstrips, osv???

Fra : Arnt Eirik

Dato : 25-06-03 19:56

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i melding news:bdcnji$bfi$1@sunsite.dk...
> De har wings, ja,, men hvad med linehjul, lygter, springstrips, osv???

Men i alle... MÅ det være Halcyon?

Arnt

Fra : Einar Hagen

Dato : 25-06-03 20:58

"Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> wrote in message

> Men i alle... MÅ det være Halcyon?
>
> Arnt

Neida, men fortell meg gjerne hvor jeg kan kjøpe
en fornuftig spole, rustfri dobbel-ender og en lykt
med brenntid som holder mål.

Einar

Fra : Arnt Eirik

Dato : 25-06-03 23:39

"Einar Hagen" <einar.hagen@chello.no> skrev i melding
> [...]
> >

> Neida, men fortell meg gjerne hvor jeg kan kjøpe
> en fornuftig spole, rustfri dobbel-ender og en lykt

Tja... Kaster bare ut noe da siden du spør :
Spole- 300,- stk, m/dobbel-ender + frakt da. Billigere og like bra som H?
Ikke vet jeg.
(http://home.no.net/vhj/nai/reel.gif , bestill fra førstesiden
www.dykk.com )
Lykt- Dragon Sub LongRun, sikkert både billigere-mindre-bedre service og...
enn H.
(www.dragonsub.com , Hallgeir Revhaug i Norge)

Vær ikke så sneversynt... Det må ikke være DUI eller Halcyon for å virke.

Arnt

Fra : Einar Hagen

Dato : 26-06-03 02:19

> [...]
> (www.dragonsub.com , Hallgeir Revhaug i Norge)
>
> Vær ikke så sneversynt... Det må ikke være DUI eller Halcyon for å virke.

Det er da ingen som har sagt at det er nødt til å være DUI eller
Halcyon her? Spolen var helt ok, dobbel-enderen var messing
og holder derfor ikke mål og prisen var litt høy. Dragonsub er
sikkert bra greier men jeg ville ikke dykket med dem (de ser ut
som de er laget av ikke-dykkere)

Og siden du er helt fiksert på å finne utstyr som ikke er Halcyon:
http://www.oxycheq.com/main.html

Einar

Fra : Arnt Eirik

Dato : 26-06-03 10:19

> Spolen var helt ok, dobbel-enderen var messing
> og holder derfor ikke mål og prisen var litt høy.
Bare siden jeg lurer... Man får vel tak i annen dobbel-ender?
Da jeg ikke vet... Hvorfor duger ikke messing utgaven?
Hva er riktig pris kontra de jeg fant til 250,-(ved kjøp av 5)?

> Dragonsub er
> sikkert bra greier men jeg ville ikke dykket med dem (de ser ut
> som de er laget av ikke-dykkere)
Er dette eneste grunnen til at du ikke ville bruke det

Arnt

Fra : Einar Hagen

Dato : 26-06-03 17:01

> Bare siden jeg lurer... Man får vel tak i annen dobbel-ender?
> Da jeg ikke vet... Hvorfor duger ikke messing utgaven?

Messing har skarpe kanter og blir treig å bruke etter en stund.

> Hva er riktig pris kontra de jeg fant til 250,-(ved kjøp av 5)?

Jeg så bare 300 kr pr stk. 250,- begynner å nærme seg.

Nei.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 26-06-03 21:38

> "Arnt Eirik" <arnt_e_hansen@yahoo.com> wrote in message

> Messing har skarpe kanter og blir treig å bruke etter en stund.

Jasså... viste jeg ikke

> Jeg så bare 300 kr pr stk. 250,- begynner å nærme seg.

Ok..

> Nei.

Fortell...

Arnt

Fra : Einar Hagen

Dato : 27-06-03 00:54

> Ok..

Få dem laget på et plastverksted vil få prisen ned til
under 200 kr og da kan man også få dem i hvit plast.
(Dramatisk mye lettere å se)

> Fortell...

Dersom jeg skal bytte ut min EE Pro14 (med 50 watts xenophot),
så blir det noe med en liten rund cannister (ala Tor-Arthur sin) og
en 18 watt HID. Har du den siden med lyktene liggende ute ennå,
forresten, og isåfall link?

Einar

Fra : Arnt Eirik

Dato : 27-06-03 07:00

> [...]
> så blir det noe med en liten rund cannister (ala Tor-Arthur sin) og
> en 18 watt HID. Har du den siden med lyktene liggende ute ennå,

Sidene kommer opp så snart som mulig. Har byttet leverandør.
Sender du meg adressa di privat så kan jeg sende deg en pakka
utgave ev siden
arnt_e_hansen [æt] yahoo.com

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-06-03 14:08

Einar Hagen:

Vi har med S/S karabin til samme pris.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Einar Hagen

Dato : 27-06-03 15:48

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Einar Hagen:

> Vi har med S/S karabin til samme pris.

Bilder av den nye MJ-saken?
(Og det var ikke jeg som skrev om tingene fra dykk.com)

Einar

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-06-03 16:35

Einar Hagen:

> Bilder av den nye MJ-saken?

Nyt websted fra dk.tech.gear om en uges tid med helt nye produkter.
Tror jeg.

Jeg vil mene at man ikke kan se forskel på de omtalte spoler og
H*lcyons.

> (Og det var ikke jeg som skrev om tingene fra dykk.com)

Det ved jeg - det var Arnt.

Fra : Claus Adolph

Dato : 28-06-03 00:22

Hey

er der nogle der har erfaringer med

http://www.thesmartshops.com/manta/store.cfm

De er billige ?

Claus

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 26-06-03 08:16

* Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>
> Vær ikke så sneversynt... Det må ikke være DUI eller Halcyon for å virke.

Arnt, pakk sammen og kom tilbake med noen erfaringsdata som er verd å
se på. Alle vet at det ikke må hete verken det ene eller andre, men
ingen er tjent med å spare seg til fant på suboptimalt utstyr heller.
Det lønner seg i lengden å lytte til folk som har suverent mest erfaring
og gjør de krevende dykka. For meg er de folka EKPP/Buchaly, GI3 og GUE
instruktørene David Rhea, Andrew Georgitis og Tyler Moon.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Arnt Eirik

Dato : 26-06-03 10:15

"Olaf Trygve Berglihn" <abuse@berglihn.net> skrev i melding
> [...]
> og gjør de krevende dykka. For meg er de folka EKPP/Buchaly, GI3 og GUE
> instruktørene David Rhea, Andrew Georgitis og Tyler Moon.

Vær så snill..
Jeg kom da bare med to produkter som for min dykking
holder mål mere enn nok. Jeg trenger ikke dine valg for
å gjøre dykkingen jeg driver. Jeg sier ikke at man SKAL finne
annet utstyr, bare det at det sikkert er annet utstyr som gjør samme
jobben.. ikke?

Arnt

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 26-06-03 11:25

* Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>

> Vær så snill..
> Jeg kom da bare med to produkter som for min dykking
> holder mål mere enn nok.

Så skriv det slik, og ikke som spørsmål. Få noe faktisk kunnskap og
erfaringsdata inn i postingene dine, ikke bare en masse hentydninger og
spørsmål.

> Jeg trenger ikke dine valg for å gjøre dykkingen jeg driver. Jeg sier
> ikke at man SKAL finne annet utstyr, bare det at det sikkert er annet
> utstyr som gjør samme jobben.. ikke?

Det kan godt være annet utstyr som gjør samme jobben, men poenget er for
de fleste å få det som er best - ut fra muligheten til å vokse med
utstyret, anvendbarhet og kvalitet. Utstyret du refererte til gjør ikke
samme jobben.

Greit nok at du ikke trenger mine valg, men jeg tror de fleste andre her
har større lit til erfaringsdata fra folk med vesentlig lengre relevant
fartstid og som har prøvet det meste i de fleste situasjoner - noe som
de jeg refererte til så absolutt har.

Jeg har spart meg til fant alt for mange ganger tidligere, og det tror
jeg mange andre også har ved å gå for suboptimale løsninger og
alternativer med minimal prisgevinst i forhold til det som er bevist at
fungerer også i de mest ekstreme situasjoner.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Arnt Eirik

Dato : 26-06-03 13:10

> * Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>

> Så skriv det slik, og ikke som spørsmål. Få noe faktisk kunnskap og
> erfaringsdata inn i postingene dine, ikke bare en masse hentydninger og
> spørsmål.

* Mine erfaringsdata er da at lykta jeg nevnte holder mere enn nok
mål til mitt bruk og jeg ikke kan skjønne hva EE skal gjøre som ikke
DS gjør. Faktisk kunnskap er at at EE lykta koster mere enn den
smaker og gir mindre igjen enn en billigere lykt.
Erfaringer jeg ikke har personlig med EE i bruk er derimot ref.
fra andre brukere. Det skal sies at slettes ikke alle disse var fornøyd.
Har derimot dykket med dykkere som hadde EE 14 med 50w lys,
pinglete i forhold til min lykt da.(pluss den druknet)

> [...]
> de fleste å få det som er best - ut fra muligheten til å vokse med
> utstyret, anvendbarhet og kvalitet. Utstyret du refererte til gjør ikke

* Hva er så problemet med f.eks min lykt vs EE 14pro?
-Min gir MERE enn nok brenntid
-Min gir MERE enn nok lys(faktisk mye mere enn EE)
-Min er en cannisterlykt med mulighet for diverse konfig
både med tanke på lyktehodevalg, cannistervalg, brenntidvalg etc.
-Min har(meg bekjent) enormt lite feil
-Min er lettere, mindre og mere effektiv

-EE er DIR ?

> [...]
> har større lit til erfaringsdata fra folk med vesentlig lengre relevant
> fartstid og som har prøvet det meste i de fleste situasjoner - noe som

* Mye bra selvsagt fra den kanten, men det finnes (vel?) andre med
mye godt. Jeg sier ikke det er løsningen, men jeg "tror" det finnes andre
løsninger.

> [...]
> alternativer med minimal prisgevinst i forhold til det som er bevist at
> fungerer også i de mest ekstreme situasjoner.

* Hvem startet vel ikke etter PADI/CMAS kurset med suboptimalt utstyr?

Arnt Eirik

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 26-06-03 14:20

> [...]

> Har derimot dykket med dykkere som hadde EE 14 med 50w lys,
> pinglete i forhold til min lykt da.(pluss den druknet)

Standardutgaven har ikke fokuserbar lysstråle. Reflectoren i alle
Dragonsub jeg har sett er mildt sagt ræva. Forvitrer som bare rakkeren.
Bryter på lyktehodet er et minus hvis du skal ha utsiftbart hode
og E/O-connector (relevant i saltvann, ikke så mye i ferskvann).

> [...]
> både med tanke på lyktehodevalg, cannistervalg, brenntidvalg etc.
> -Min har(meg bekjent) enormt lite feil
> -Min er lettere, mindre og mere effektiv

Sammenligner du med en NiMH (Helios) eller PbGel (Apollo/Proteus)? HID
eller ikke-HID? Dessuten er du kanskje også klar over at Peter Fjelsten
leverer en Apollo-14 kopi til 3500-3800DKK med canister dreid ut av ett
stykke?

> -EE er DIR ?

Nei, som tidligere er påpekt i dette forum så er det flere produkter til
Halcyon/EE som ikke er ansett som DIR.

> * Mye bra selvsagt fra den kanten, men det finnes (vel?) andre med
> mye godt. Jeg sier ikke det er løsningen, men jeg "tror" det finnes andre
> løsninger.

Man ser det ikke før man tror det? Jeg stoler på erfaringsdata der de
finnes og har sluttet å sette min lit til at jeg tror ting fungerer -
med mindre jeg ønsker å eksperimentere.

> * Hvem startet vel ikke etter PADI/CMAS kurset med suboptimalt utstyr?

Nettop.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 26-06-03 15:24

> Standardutgaven har ikke fokuserbar lysstråle. Reflectoren i alle
> Dragonsub jeg har sett er mildt sagt ræva. Forvitrer som bare rakkeren.
> Bryter på lyktehodet er et minus hvis du skal ha utsiftbart hode

***Bare så det er sagt, jeg er inhabil her, men en liten kommentar eller to
vil jeg driste meg frempå med:

Ingen av Dragonsubmodellene har justerbar lysstråle. Personlig fatter jeg
ikke vitsen med en slik. De av "DIR" disiplene jeg kjenner(begynner å bli en
del...) justerer aldri lyskjeglen på sin EE. Patenten gjør bare lykten mere
sårbar/mindre robust i mine øyne.

Dårlige reflektorer i Dragonsub? Javel? Hvor mange Dragonsub's har du sett?
Ser ut til at du har EE's modellrekke rimelig klart for deg. Kjenner du alle
Dragonsub's også?

Bryter på lyktehodet er en FORDEL hvis man IKKE skal ha utskiftbart
hode(hvor mange trenger det?). Forøvrig er det i mine øyne også en fordel å
kunne skru ned strømforbruket når man IKKE trenger så mye lys(deco f.eks)Det
har DS og ikke EE.

/H

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 09:16

* Halgeir Revhaug
> Dårlige reflektorer i Dragonsub? Javel? Hvor mange Dragonsub's har du sett?
> Ser ut til at du har EE's modellrekke rimelig klart for deg. Kjenner du alle
> Dragonsub's også?

Ikke nødvendigvis med de korrekte navn, men jeg kjenner til tre ulike
canisterlykter fra Dragonsub hovedsaklig ut fra canisterdesign/type. Har
ikke kunnet se nevneverdige forskjeller på lyktehodene. Har forøvrig sett
seks ulike eksemplarer i aktivt bruk (i tillegg til de som kan ses i
butikker). Alle hadde forvitret reflektor, noen kraftig. Tror ikke lyktene
var mer enn maks to år gamle og har i følge eierne ikke hatt lekkasje.

Jeg og de jeg kjenner som gjør dykk med lengre deko foretrekker å slå av
hovedlykt og bruke en backup om nødvendig på deko. Er det nok brenntid, kan
jo også hovedlykte stå på om forholdene krever det. Begrunnelsen for å
unngå lysstyrkejustering er i hovedsak at dette medfører unødvendige
potensielle feilpunkter.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 30-06-03 11:10

Olaf Trygve Berglihn skrev;

> [...]
lyktene
> var mer enn maks to år gamle og har i følge eierne ikke hatt lekkasje.

***Du har da kun sett Dragonsub's 50 mm standard lyktehode, og da kun i
12volt versjon. Dette hodet bruker xenophotpærer fra 30 til 100 watt, og ved
100 watt fortrinnsvis bruk av videoreflektor. Ved bruk av 50watt, holder
standard reflektoren godt, men ved 100watt vil reflektorens chrom koke, samt
at heten i lyktehodet vil forbrenne eventuell silikonolje rundt innsiden av
lykteringen. Ved å holde reflektor og glass helt ren for smøremidler, holder
reflektoren lengre. En ny reflektor koster hos meg Kr 120,- slik at det ikke
skulle være noe problem å ha en i reserve. Ved bruk av 50Watt pære er ikke
dette noe problem. Videoreflektoren tåler 100 wattern godt. Forøvrig er det
80mm hodet som selges til din kundegruppe, og den kommer standard med 5
punktsregulering og 100watt pære. Den lykten jeg tilbyr din kundegruppe er
Dragonsub LongRun Extreme.

> Jeg og de jeg kjenner som gjør dykk med lengre deko foretrekker å slå av
> hovedlykt og bruke en backup om nødvendig på deko.

***Tullprat! De du kjenner har ingen annen mulighet!

*** Tør du ta fly?

Fra : Arnt Eirik

Dato : 30-06-03 11:38

"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i melding
> [...]
> Dragonsub LongRun Extreme.

> ***Tullprat! De du kjenner har ingen annen mulighet!

Hehe...

Arnt

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 12:31

* Hallgeir Revhaug <hrevhaug@broadpark.no>
> ***Du har da kun sett Dragonsub's 50 mm standard lyktehode, og da kun i
> 12volt versjon.

Mener bestemt at minst en av canisterne var 14,4 volts (NiMH-pakke) og
benyttet 50W-pære.

> En ny reflektor koster hos meg Kr 120,- slik at det ikke skulle være
> noe problem å ha en i reserve. Ved bruk av 50Watt pære er ikke dette
> noe problem.

Uten å ha foretatt vitenskaplige undersøkelser, så viser erfaringene til
to av dem jeg kjenner at reflektoren også forvitrer (etter min mening for
raskt) med 50W pære (er det luftingen av H2-gass gjennom lyktehodet
under lading som tar knekken på reflektoren?). Ok, så er reflektoren
billig. Det er jo fint.

> ***Tullprat! De du kjenner har ingen annen mulighet!

Forklar saklig nå, Halgeir. Hvem er det jeg kjenner som ikke har annen
mulighet. Hjelper det deg hvis jeg forteller at jeg kjenner og har
dykket/dykker sammen med folk som har egenbygde lykter med mulighet for
lysregulering, Hartenberger-lykter med lysregulering, Dragonsub-lykter
med lysregulering(!), osv...

> *** Tør du ta fly?

Hvorfor tror du noen velger å dykke en RB80 fremfor en Inspiration?
Hvorfor tror du mange grottedykkere foretrekker en Scout backuplykt
fremfor Pelican og div. andre typer av annen konstruksjon
(overtrykksventil, bryter, etc).

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 30-06-03 13:01

> * Hallgeir Revhaug <hrevhaug@broadpark.no>
>
> Mener bestemt at minst en av canisterne var 14,4 volts (NiMH-pakke) og
> benyttet 50W-pære.

Du tar feil! 14,4Volt pakker leveres IKKE med løs reflektor. Hvis dennes
reflektor er brent, så skyld på produsenten av pæra og ikke produsenten av
lykta.

> [...]
> raskt) med 50W pære (er det luftingen av H2-gass gjennom lyktehodet
> under lading som tar knekken på reflektoren?).

***Jeg har forklart hva som tar knekken på reflektorene, og det er ikke H2
gass.
Forøvrig, leveres ingen Dragonsub's med lufting igjennom kabelen lengere.
Ikke for at dette var en dårlig løsning, men for at det brukes en sterkere
og tettere kabel nå.

Ok, så er reflektoren
> [...]

> dykket/dykker sammen med folk som har egenbygde lykter med mulighet for
> lysregulering, Hartenberger-lykter med lysregulering, Dragonsub-lykter

***Oops! Det er riktig da, at det brukes Dragonsublykter i ditt miljø? Og du
dykker med dem? Skal man dykke med Strokes da? Kom ned på jorda Olaf!

HVORFOR (og nå skal DU få forklare saklig) bruker man sin backuplykt, og
ikke sin hovedlykt på deco? Er ikke det ekstra taskloading da?

Nei si det...

Hallgeir Revhaug

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 14:18

> [...]

> Ikke for at dette var en dårlig løsning, men for at det brukes en sterkere

Høres bra ut. Jeg har bare registrert noe jeg mener er overhyppighet av
dårlige reflektorer på Dragonsub. Hva det nå enn skyldes, så er det jo
bra hvis det er eller har blir utbedret. Jeg mener fremdeles det skal
være et fokuserbart hode hvis en er interessert i en lykt som en "kan
vokse med". Dette er blant annet nødvendig for signalering.

> ***Oops! Det er riktig da, at det brukes Dragonsublykter i ditt miljø? Og du
> dykker med dem? Skal man dykke med Strokes da? Kom ned på jorda Olaf!

Ja, noen bruker Dragonsub. Det benyttes også DiveRite MLS med 10W HID
og uten fokuserbart hode, blant annet. Det betyr ikke at dykkeren
umiddelbart er en dykker med usikre holdninger, men at han/hun har fått
dårlige råd og veiledning i sine pre DIR-days. Disse dykkerne
ønsker å bytte ut lykta til en med fokuserbar lysståle og i noen
tilfeller også annet canisterdesign. Kjøp og endringer begrenses av
økonomi for de fleste, så det vil byttes over tid. Ingen av disse
dykkerne vil nok anbefale andre å kjøpe de lyktene (MLS/Dragonsub uten
fokuserbar stråle) de selv eier om de ble spurt til råds. Hadde de
kjøpt en velegnet lykt første gang, ville det blitt særdeles mye
rimeligere enn å kjøpe to ganger og evt. selge den gamle.

Forklar meg hva dette har med strokes og å komme ned på jorda å gjøre,
Hallgeir.

> HVORFOR (og nå skal DU få forklare saklig) bruker man sin backuplykt, og
> ikke sin hovedlykt på deco? Er ikke det ekstra taskloading da?

Om det er nok brenntid eller det vil være nødvendig å tiltrekke
oppmerksomhet på deko med lys, så er hovedlyset å foretrekke. Alle dykk
i åpent vann vil i de de overveidene tilfeller være såpass korte at
hovedlys har nok brenntid. I grotte med lang penetrering med påfølgende
deko er det uproblematisk å gå over til backup eller ekstralykt til
formålet (som godt kan være plassert ved dekopunktet - den trengs ellers
ikke). De som ikke klarer å håndtere å skru på "deko"-lykten og
deretter skru av hovedlys + klipse dette på d-ring har vel heller ikke
noe å gjøre på slike lange/avanserte dykk. Dette er å foretrekke
fremfor de potensielle feilpunkter som en lykt med variabel lysstyrke
medfører. Det enkle bryterdesignet som blant annet Halcyon benytter har
vist seg å være særdeles pålitelig (og ja, de har vurdert/forsøkt andre
løsninger med reed-switch, etc).

Så du forsto mitt poeng, antar jeg.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Odd-Torstein Eriksen

Dato : 28-06-03 04:10

"Olaf Trygve Berglihn" <abuse@berglihn.net> skrev i melding
> * Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>
>
> Arnt, pakk sammen og kom tilbake med noen erfaringsdata som er verd å
> se på.

Offf Topic!!!
Bare en liten kommentar til dette utsagnet.
Når man leser noe sånt så er det ikke rart at det er mange som stiller
spørsmål, ved DIR, WKPP og GUE.
Jeg synes konseptet er veldig bra men hvorfor må de som driver med denne
type dykking heve seg så inn i H..... over alle andre på denne jord.
Prøv for engangsskyld å komme med saklige argumenter og ikke sånne idiot
bemerkninger.
Eller har dere fått god opplæring???

Mvh

En forundret suboptimal dykker.

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 09:49

* Odd-Torstein Eriksen
> [...]
> type dykking heve seg så inn i H..... over alle andre på denne jord.
> Prøv for engangsskyld å komme med saklige argumenter og ikke sånne idiot

Hvis du sammenligner informasjonsinnholdet og sakligheten - om mulig med
unntak av en ørliten slengbemerkning i starten som jeg fremdeles mener ikke
var over streken: hva synes du om sakligheten i innleggene og hvorfor
reagerer du så sterkt på dette? Hva i innleggene er relatert til å "heve
seg så inn i H.... over alle andre på denne jord"?

Poenget mitt er at det er overflod av dårlige eller ukvalifiserte råd over
alt. Utsagn som f.eks. Arnt sine bør derfor ikke stå ukommentert og det må
komme noe mer substans og fakta inn i diskusjoen (jmf. min bemerkning) - noe
som til dels skjedde i denne tråden, og som var positivt. Som regel blir
resultate at folk som vet bedre ikke orker å involvere seg og slutter å lese
fora som dette. Det er enormt mange som uttaler seg om hva som er godt og
dårlig av både utstyr og teknikk uten å ha noen solide erfaringer å støtte
seg på. Utsagn fra denne "ekspertisen" slukes ofte rått og delvis ukritisk
av folk som ikke har noe godt å sammenligningsgrunnlag. Det mener jeg er
både uheldig og til tider farlig. Jeg vet også selv hvilke konsekvenser det
har hatt sikkerhetsmessig og økonomisk, for jeg var selv en gang en av dem
som var nysgjerrig og ikke hadde kunnskap nok til å skille mellom
informasjon av god og dårlig kvalitet.

En av de viktigste årsakene til at "det ikke er rart det er mange som
stiller spørsmål, ved DIR, WKPP og GUE" tror jeg ligger i at det ikke alltid
er så enkelt å se seg selv og sine egne begrensninger. Når en har dykka i
10-15 år og tror en kan mer enn de fleste og oppdager en at det finnes
grupperinger som ligger lysår forran i kunnskap, teknikker, etc., folk som
har gjort litt mer avansert prøving og feiling og kanskje arbeidet full tid
med å perfeksjonere dette, ville det da ikke vært smartere å absorbere
denne kunnskapen først, før en starter med de store kritiske bemerkningene,
fordekte utsagn gjennom vage formuleringer og spørsmålsretorikk, etc.?

Men du holder fremdeles fast på den kraftige kritikken din, Odd-Torstein?

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Odd-Torstein Eriksen

Dato : 30-06-03 10:56

> [...]

> fordekte utsagn gjennom vage formuleringer og spørsmålsretorikk, etc.?
>
> Men du holder fremdeles fast på den kraftige kritikken din, Odd-Torstein?

Det er dette jeg mener med å komme med saklige og velbegrunnede innlegg.
Her kommer du ikke med slengbemerkninger som gjør at leseren, ( i dette
tilfellet jeg) begynner med å lese hele inlegget med en negativ og irritert
holdning.
Dermed får man en postitiv holdning til det som står og dermed klarer man å
se fornuften i inlegget.
Har selv lest ganske mye om DIR og GUE på deres sider og det er veldig
fornuftig det som står der.
Vet ikke om jeg noen ganger kommer til å ta noen kurs i GUE regi men jeg
kommer til å gå over til denne ytstyrskonfigurasjonen fordi den er fri for
alt dilldallet som jeg nå har i min utstyrskonfigurasjon.
Denne har forøvrig fungert helt utmerket i den tiden jeg har brukt den men
det er store rom for forbedringer.

Hvis innleggene som omhandler DIR og DIR dykking klarer å holde seg fri for
slengbemerkninger og i stedet kommer med saklig og velbegrunnet informasjon
så vil det være mye lettere for en som meg å ha en positiv holdning til
denne type konfigurasjon og livsstil.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 30-06-03 11:47

> [...]

noe
> som til dels skjedde i denne tråden, og som var positivt.

Jeg kom kun med to, hva jeg mener, er gode alternativer
til dykkingen jeg bedriver + tåler å vokse med. At du ikke
er fornøyd og etterlyser fakta i innlegget mitt for være ditt
problem.
Jeg prater av egne erfaringer når det gjelder utstyr jeg har,
har prøvd og velger kjøpe/bruke.

Det viser jeg også at du prater om ting du ikke har peil på,
så jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye om du ikke får
det du føler er faktaopplysninger fra meg.. Du har bestemt deg.

Er det derimot noen som tviler på det jeg sier, så er det selvsagt
fritt opp til disse personene. Man må sile ut dritprat av og til.

Arnt Eirik
Forøvrig enig i det OT kommenterer til dette innlegget
ditt, men jeg har ingen hast å konvertere for min dykking.

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 12:12

* Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>
> Det viser jeg også at du prater om ting du ikke har peil på,
> så jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye om du ikke får
> det du føler er faktaopplysninger fra meg.. Du har bestemt deg.

Jeg forstår ikke hva du sikter til. Hva er det du har vist at jeg
har/ikke har peil på, og hvorfor kan du si at jeg har bestemt meg. Hva
er det jeg har bestemt meg for som som du sikter til? Jeg kan ikke se
at du har kommet med noen form for kritikk av innholdet i mine postinger
som er understøttet av normal argumentasjon. Hvis du mener jeg har
oversett det, så vennligst fremhev dette.

> Er det derimot noen som tviler på det jeg sier, så er det selvsagt
> fritt opp til disse personene. Man må sile ut dritprat av og til.

Så er det fornuftig om du begrunner og setter dine utsagn i perspektiv,
ref. der jeg først kommenterte ditt innlegg. Jeg føler ikke i forhold
til hva som er faktaopplysninger.

Så hvis du fremdeles vil: start på nytt med første postingen ang. utstyr
som du mener kan sidestilles med det som benyttes og anses som DIR.
Argumenter med egne eller andre navngitte personers erfaringer som du
mener er relevante og forklar hvorfor du mener disse valg av utstyr er
bedre eller utstyret er av lik/bedre kvalitet på generell basis. Jeg
har fått med meg at du mener det (utstyret) er godt nok til din dykking.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Arnt Eirik

Dato : 30-06-03 12:39

> * Arnt Eirik <arnt_e_hansen@yahoo.com>
>
> Jeg forstår ikke hva du sikter til.

* Min feil...

> [...]
> som du mener kan sidestilles med det som benyttes og anses som DIR.
> Jeg har fått med meg at du mener det (utstyret) er godt nok til din

* Trenger ikke. Mitt svar var vel egentlig..(lese lese) et svar på noe
annet "fornuftig" utstyr, svart etter spørsmål fra Einar.

Da er vi jo enige da, siden jeg ikke handler med DIR for øye...

Arnt

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 30-06-03 23:04

> [...]
> annet "fornuftig" utstyr, svart etter spørsmål fra Einar.

> Da er vi jo enige da, siden jeg ikke handler med DIR for øye...

La meg omformulere litt. Med "utstyr som du mener kan sidestilles med
det som benyttes og anses som DIR" mener jeg altså: kom med eksempler på
utstyr som funksjons- og kvalitetsmessig er like godt/bedre og få gjerne
en vane med å _begrunne hvorfor_ - neste gang du vil diskutere utstyr.
Så blir det litt mer interessant å følge med her og folk kan kanskje
unngå kostbare feilinvesteringer.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Søren M

Dato : 25-06-03 22:04

> De har wings, ja,, men hvad med linehjul, lygter, springstrips, osv???

Åbenbart ja...

Linehjul -> http://www.oceandive.dk/butik/line.htm

Lygter -> http://www.oceandive.dk/butik/lygter.htm

springstrips og osv -> Sikkert nok, men ikke på hjemmesiden...

/Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-06-03 09:10

Søren M wrote:
> Åbenbart ja...

Tjah han har det ihvertfald på hjemmesiden, men sidst jeg var nede ved ham
havde han ikke fået det hjem. Det kan jo så have ændret sig.