/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
dlsk2 hvor stor computer
Fra : claus v


Dato : 24-06-03 20:55

hej gruppe

er der nogen der har nogen erfaringer med
hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i en
båd

her tænker jeg på en bærbar

processor ?
ram?
cdromdrev?

kabel mellem en garmin gps og pc er det noget man selv kan lave
eller hvad koster det

på forhånd tak til dem der vil dele ud af erfaringerne

claus v



 
 
Claus Tersgov (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-06-03 21:25


"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3ef8abbc$0$83066

> hej gruppe
> er der nogen der har nogen erfaringer med
> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i en
> båd

For ver. 1:

Helst en P166, jeg har dog installeret det på en P133. Læg mærke til, at der er
en fejl i installationsprogrammet, der gør, at visse cpu'er bliver
identificeret forkert. Der findes en update på udgivers hjemmeside.

RAM: Så meget som muligt!

Claus



claus v (25-06-2003)
Kommentar
Fra : claus v


Dato : 25-06-03 18:21

tak for svarene foreløbig

hvordan ser det ud med brugevenligheden i forhold til en rigtig kortplotter

er det nemt at planlægge ruter
samt lave et spor gemme det og vende det om hvis nødvendigt

skal man være en ørn til pc generelt eller kan en der ikke er pc bruger
finde ud af det

er det stabilt nok eller skal man forvente at pc skal genstrartes af og til
ligesom vi er vant til hjemmefra

det var en ordentlig smøre

claus v den lykkelige ejer af en garmin 235
søger et alternativ til en bekendt



Carsten Holck (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 25-06-03 22:49

Claus Tersgov wrote:
> "claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ef8abbc$0$83066
>
>> hej gruppe
>> er der nogen der har nogen erfaringer med
>> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2
>> i en båd
>
> For ver. 1:
>
> Helst en P166, jeg har dog installeret det på en P133. Læg mærke til,
> at der er en fejl i installationsprogrammet, der gør, at visse cpu'er
> bliver identificeret forkert. Der findes en update på udgivers
> hjemmeside.
>
> RAM: Så meget som muligt!
Min kører fint på en p350/384MB/win2k - det vigtigste er at få fat i en med
så stor skærm som muligt, abs minimum er 800x600, 1024x768 går an men gerne
større, det giver bedre overblik.

/carsten



Bjarke Christensen (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-06-03 23:45

Enig og det skal være de lysstærke TFT skærme. PSTN skærme er svære at læse
i sollyset.

Bjarke

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
news:3efa18bb$0$13167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Claus Tersgov wrote:
> > "claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3ef8abbc$0$83066

> Min kører fint på en p350/384MB/win2k - det vigtigste er at få fat i en
med
> så stor skærm som muligt, abs minimum er 800x600, 1024x768 går an men
gerne
> større, det giver bedre overblik.
>
> /carsten
>
>



Claus Tersgov (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-06-03 21:26


"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3ef8abbc$0$83066

> er der nogen der har nogen erfaringer med
> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i en

Sorry, jeg overså at du skrev *dlsk2*

Beklager...

Claus



Bjarke Christensen (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-06-03 23:20

Ja, men det er lige meget. De bruger nogenlunde det samme. Jeg har kørt det
på en P166 med 32 mb ram. Alt rigeligt. Se testen på
http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm

/Bjarke

Jeg har kørt det på en P100
"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:bdac51$agv$1@news.cybercity.dk...
>
> "claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef8abbc$0$83066
>
> > er der nogen der har nogen erfaringer med
> > hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i
en
>
> Sorry, jeg overså at du skrev *dlsk2*
>
> Beklager...
>
> Claus
>
>



Claus Tersgov (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-06-03 01:03


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en meddelelse
news:bdair5$l75

> Ja, men det er lige meget. De bruger nogenlunde det samme. Jeg har kørt det

Ja, det må de vel gøre, for det er jo faktisk samme junk!

(sorry, men jeg har brugt windows siden windows 2.0 og kan slet *ikke* fatte,
at man kan lave et program, der ikke følger windows GUI)

Claus



Tim Sørensen (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Tim Sørensen


Dato : 25-06-03 08:26

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote
> Ja, men det er lige meget. De bruger nogenlunde det samme. Jeg har kørt
det
> på en P166 med 32 mb ram. Alt rigeligt. Se testen på
> http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm

Hvad er det for en GPS du bruger til DLSK?
Det ligner en lille Garmin.

Jeg havde selv tænkt mig at køre en Etrex(den billigste), men
kan den fungere med DLSK?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E



Jens (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 25-06-03 10:50

[klip]


> Jeg havde selv tænkt mig at køre en Etrex(den billigste), men
> kan den fungere med DLSK?
>

Garmin eTrex funker perfekt med det levende søkort Ver. 1 ( har ikke prøvet
Ver. 2, men det virker sikkert ligeså godt ).

Med pc'en tændt kører den som et fint alternativ til en gps-mus via
nmea-interface, og så kan du oven i købet up-loade alle dine waypoints inkl.
de predefinerede, så du kan bruge dem i eTrex uden pc tilsluttet.

Efter sejlads, hvor du evt. ikke har haft pc'en ombord, kan du så downloade
både den sejlede rute (trace) til DLSK's logbog og evt. nye waypoints, som
du har lavet på eTrex undervejs.

Nem, enkel, alsidig og billig løsning - strøm/datakablet koster dog en
bondegård fra Garmin, men prøv
http://pfranc.com/cgi-bin/pub/c_dk?pid=eCombo. Jeg har selv handlet med Ole
P og har fået et fint kabel i flot kvalitet til ret lav pris.

Mvh
Jens



Tim Sørensen (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Tim Sørensen


Dato : 25-06-03 11:49

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> wrote
> Garmin eTrex funker perfekt med det levende søkort Ver. 1 ( har ikke
prøvet
> Ver. 2, men det virker sikkert ligeså godt ).

Det er jeg meget glad for at høre :)
Jeg har DLSK 1 og har ikke tænkt mig at indvestere i v.2

> Nem, enkel, alsidig og billig løsning - strøm/datakablet koster dog en
> bondegård fra Garmin....

Da jeg aldrig er ude at sejle i mere en en dags tid ad gangen
har jeg ikke brug for et kabel der også kan give strøm.

Følger der ikke et datakabel med Etrex´en når man køber den?

Angående datakablet - er det et USB eller Printerkabel?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E



Jens (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 25-06-03 13:10

[klip]

>
> Da jeg aldrig er ude at sejle i mere en en dags tid ad gangen
> har jeg ikke brug for et kabel der også kan give strøm.
>
> Følger der ikke et datakabel med Etrex´en når man køber den?
>
> Angående datakablet - er det et USB eller Printerkabel?
>

Datakablet er RS-223 (serielt) og ender i et standard 9 polet stik. Det
følger normalt ikke med navigatoren, men må købes separat, men du kan måske
være heldig at finde et tilbud et eller andet sted.

Jeg ville alligevel vælge (har valgt), at købe et kombineret data/power
kabel. Merprisen er beskeden, og eTrex er faktisk lidt forslugen mht.
batterier. Et sæt (to stk) alkaliske batterier rækker ikke meget længere end
til en dagssejlads, og kører du f.eks. på genopladelige, så kan det faktisk
knibe at holde liv i eTrex'en en hel dag, da eTrex er lidt "overfølsom" over
for underspænding.

Men du får selvfølgelig brug for endnu et cigarstik og i tilgift lidt mere
spaghetti ombord ,-)

Jens



Mikkel Xbrahm (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Xbrahm


Dato : 25-06-03 21:17

Datakablet er som nævnt til det ni-polede seriel kabel. Har man en nyere
laptop der kun har USB kan man dog i f.eks. Metro få en USB enhed der rummer
en seriel port. Sidstnævnte har jeg til min Compaq laptop og det fungerer
fint.

Jeg bruger selv en håndholdt Magellan, men princippet er jo det samme. Når
man skal bruge PC'en som kortplotter skal det helst være godt vejr, for den
tåler ikke fugt. I mere frisk vejr bruger jeg bare GPS'en, men lægger ruter
på PC'en og overfører dem til GPS'en.

I den forbindelse bruger jeg dels det GPS-link man kan downloade hos KMS, så
jeg kan tegne ruten i DLSK og overføre til GPS og dels et freeware-program
der hedder EasyGPS fra TopoGrafix til at redigere ruter, ændre ikon på
waypoints mv. da funktionaliteten til at rette data med er langt federe end
DLSK.

Mvh.
SejlerMikkel.

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:bdbun7$2ie8$1@news.cybercity.dk...
> "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> wrote
> > Garmin eTrex funker perfekt med det levende søkort Ver. 1 ( har ikke
> prøvet
> > Ver. 2, men det virker sikkert ligeså godt ).
>
> Det er jeg meget glad for at høre :)
> Jeg har DLSK 1 og har ikke tænkt mig at indvestere i v.2
>
> > Nem, enkel, alsidig og billig løsning - strøm/datakablet koster dog en
> > bondegård fra Garmin....
>
> Da jeg aldrig er ude at sejle i mere en en dags tid ad gangen
> har jeg ikke brug for et kabel der også kan give strøm.
>
> Følger der ikke et datakabel med Etrex´en når man køber den?
>
> Angående datakablet - er det et USB eller Printerkabel?
>
> --
> Mvh.... Tim Sørensen
> 56º 24'209 N / 10º 55'631 E
>
>



Bjarke Christensen (25-06-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-06-03 22:22

Hej Tim,

Det er en eTrex Venture. Ikke den helt billige, men, imodsætning til hvad
der er gældende for andre GPS'er, så følger det er data kabel med Venture
når man køber for kun 2395 hos Topdane. Så den er faktisk ikke ret meget
dyrere end den billigste og den har væsentlig bedre faciliteter.

Kommunikationen mellem dlsk og gps'en er simpel banal NMEA, så du kan
kombinere næsten en hvilken som helst GPS'er med NMEA med en hvilken som
helst version af DLSK.

/Bjarke


"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:bdbips$204i$1@news.cybercity.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote
> > Ja, men det er lige meget. De bruger nogenlunde det samme. Jeg har kørt
> det
> > på en P166 med 32 mb ram. Alt rigeligt. Se testen på
> > http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm
>
> Hvad er det for en GPS du bruger til DLSK?
> Det ligner en lille Garmin.
>
> Jeg havde selv tænkt mig at køre en Etrex(den billigste), men
> kan den fungere med DLSK?
>
> --
> Mvh.... Tim Sørensen
> 56º 24'209 N / 10º 55'631 E
>
>



hhmcsv (26-06-2003)
Kommentar
Fra : hhmcsv


Dato : 26-06-03 20:57

"claus v" skrev d. 24-06-03 20:55 dette indlæg :
> hej gruppe
>
> er der nogen der har nogen erfaringer med
> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i
en
> båd
>
> her tænker jeg på en bærbar
>
> processor ?
> ram?
> cdromdrev?
>
> kabel mellem en garmin gps og pc er det noget man selv kan lave
> eller hvad koster det
>
> på forhånd tak til dem der vil dele ud af erfaringerne
>
> claus v
>
> Hej Claus V,

Kablet til Garmin'en kan du sådan set selv lave eller forbinde. Du må
købe et kabel til COM-porten på PC'en. Det er et 9-polet stik, PC-RS232
(DB-9 female), altså et hunstik til at sætte i PC-en. Den anden ende af
ledningen klipper du stikket af og frilægger korerne så du kan måle med
et ohmmeter hvilke der hører til stikkets ben. Hvis du ser på benene på
PC'en bagfra, så er den øverste række stifter med 5 og den underste med
4. Nummereringen er fra venstre mod højre nr. 1-5 i øverste række og 6-9
i nederste. I Garmin-kablet er den hvide ledning DATA IN, og den skal
forbindes til stift nr. 3 (altså den midterste i øverste række) på
PC'en. Den brune ledning fra Garmin'en er DATA OUT, og den skal til
stift nr. 2. Den sorte ledning fra Garmin'en er GROUND, og den skal til
stift nr. 5 på PC'en.

Ledningsføringen er rimeligt ukritisk.

God fornøjelse
Hans-Henrik

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jens (27-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 27-06-03 07:32

- men til eTrex kommer du så til at mangle det særlige firepolede stik. Tjek
evt. "Garmin Fan & Tuning" http://etrex.webz.cz/index.html, hvor der er
nyttige links til bla. "gør det selv stik". Stikket kan bla. også købes løst
via http://pfranc.com/cgi-bin/pub/c_dk?speak=Dansk. (Tjek
http://pfranc.com/projects/g45contr/emap/index.htm)

Jens

"hhmcsv" <hhmcsv.news@kandu.dk> wrote in message
news:3efb50ca$0$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "claus v" skrev d. 24-06-03 20:55 dette indlæg :
> > hej gruppe
> >
> > er der nogen der har nogen erfaringer med
> > hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i
> en
> > båd
> >
> > her tænker jeg på en bærbar
> >
> > processor ?
> > ram?
> > cdromdrev?
> >
> > kabel mellem en garmin gps og pc er det noget man selv kan lave
> > eller hvad koster det
> >
> > på forhånd tak til dem der vil dele ud af erfaringerne
> >
> > claus v
> >
> > Hej Claus V,
>
> Kablet til Garmin'en kan du sådan set selv lave eller forbinde. Du må
> købe et kabel til COM-porten på PC'en. Det er et 9-polet stik, PC-RS232
> (DB-9 female), altså et hunstik til at sætte i PC-en. Den anden ende af
> ledningen klipper du stikket af og frilægger korerne så du kan måle med
> et ohmmeter hvilke der hører til stikkets ben. Hvis du ser på benene på
> PC'en bagfra, så er den øverste række stifter med 5 og den underste med
> 4. Nummereringen er fra venstre mod højre nr. 1-5 i øverste række og 6-9
> i nederste. I Garmin-kablet er den hvide ledning DATA IN, og den skal
> forbindes til stift nr. 3 (altså den midterste i øverste række) på
> PC'en. Den brune ledning fra Garmin'en er DATA OUT, og den skal til
> stift nr. 2. Den sorte ledning fra Garmin'en er GROUND, og den skal til
> stift nr. 5 på PC'en.
>
> Ledningsføringen er rimeligt ukritisk.
>
> God fornøjelse
> Hans-Henrik
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>



hhmcsv (26-06-2003)
Kommentar
Fra : hhmcsv


Dato : 26-06-03 21:08

"claus v" skrev d. 24-06-03 20:55 dette indlæg :
> hej gruppe
>
> er der nogen der har nogen erfaringer med
> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i
en
> båd
>
> her tænker jeg på en bærbar
>
> processor ?
> ram?
> cdromdrev?
>
> kabel mellem en garmin gps og pc er det noget man selv kan lave
> eller hvad koster det
>
> på forhånd tak til dem der vil dele ud af erfaringerne
>
> claus v
> Hej Claus V,

Kablet til Garmin'en kan du sådan set selv lave eller forbinde. Du må
købe et kabel til COM-porten på PC'en. Det er et 9-polet stik, PC-RS232
(DB-9 female), altså et hunstik til at sætte i PC-en. Den anden ende af
ledningen klipper du stikket af og frilægger korerne så du kan måle med
et ohmmeter hvilke der hører til stikkets ben. Hvis du ser på benene på
PC'en bagfra, så er den øverste række stifter med 5 og den underste med
4. Nummereringen er fra venstre mod højre nr. 1-5 i øverste række og 6-9
i nederste. I Garmin-kablet er den hvide ledning DATA IN, og den skal
forbindes til stift nr. 3 (altså den midterste i øverste række) på
PC'en. Den brune ledning fra Garmin'en er DATA OUT, og den skal til
stift nr. 2. Den sorte ledning fra Garmin'en er GROUND, og den skal til
stift nr. 5 på PC'en.

Ledningsføringen er rimeligt ukritisk.

God fornøjelse
Hans-Henrik
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


hhmcsv (26-06-2003)
Kommentar
Fra : hhmcsv


Dato : 26-06-03 21:58

Hej Gruppe,

Kabelforbindelserne i mit tidligere svar svarede til en Garmin 45. På
128'eren kan man se forbindelserne i manualen, men de er:
Blå: DATA out (stikben nr 3 på Garmin)
Brun: DATA IN (stikben nr. 4 " " )
Sort: GROUND (Stikben nr. 2 " " )

"claus v" skrev d. 24-06-03 20:55 dette indlæg :
> hej gruppe
>
> er der nogen der har nogen erfaringer med
> hvor stor computer skal man minimum bruge for at kunne anvende dlsk2 i
en
> båd
>
> her tænker jeg på en bærbar
>
> processor ?
> ram?
> cdromdrev?
>
> kabel mellem en garmin gps og pc er det noget man selv kan lave
> eller hvad koster det
>
> på forhånd tak til dem der vil dele ud af erfaringerne
>
> claus v
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste