"Gammelt" æbletræ i espalier
Fra : Majer

Dato : 24-06-03 20:55

Hejsa!!

Vi har lige købt en kolonihave, hvor det er en masse gamle træer. Der er
bla. et par æbletræer, hvoraf jeg overvejer at lave et espalie og sætte det
ved. Men kan man gøre det med et træ, som ikke er helt nyplantet?? Jeg ved
ikke hvor gammelt træet er, men der kan ses billeder af det her:

http://www.majer.dk/aebletrae01.jpg
http://www.majer.dk/aebletrae02.jpg

Med Venlig Hilsen

--
Majer
www.majer.dk

Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-03 00:11

Hej Majer
Vil du lave espalier ude midt i græsplænen???
Du kan godt gøre det, men så skal du klippe/save grenene af lige over
nogle knopper, så de passer i højden med espalieret, hvor de vil skyde.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Juul

Dato : 25-06-03 09:15

Hej

Jeg ved ikke meget om emnet men i vores have er der et gammelt pærertræ
der er savet over en meter over jorden og siden espalieret (desværre). De
espalierede grene trives fint og giver frugt - men jeg forstår det ikke
helt da stubben stort set er visnet helt hen.

Mvh Jens

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 25-06-03 19:38

Majer
> [...]
> ved. Men kan man gøre det med et træ, som ikke er helt nyplantet?? Jeg ved
> ikke hvor gammelt træet er, men der kan ses billeder af det her:

Vil du flytte træerne hen et sted hvor det er mere passende at have dem
stående, så tror jeg godt det kan lade sig gøre med de træer du har
billede af. Jeg experimenterer selv med at pode æbletræer og træer på
den størrelse som du har kan flyttes.

Når man laver æble-espalier så anbefales det at bruges træer der er
podet på en dværg-grundstamme, fx. m9, fordi det er nemmere at beskære.
Dermed er også sagt at det ikke er umuligt at bruge almindelig
grundstamme (fx. mm106), det kræver bare lidt mere beskæringsindsats.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers må du skrive igen.

--
Mvh.
Klaus Eriksen