cd problemer
Fra : Carsten

Dato : 24-06-03 21:56

jeg er lidt usikker på om mine installations cd'er til Mandrake 9.1 er
i orden !!
hvordan kan man teste om c'erne er fejlbehæftet,
er det muligt at lave en md5sum af cd'en og så få samme resultat som iso
filen ??
MVH Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 24-06-03 21:00

Den Tue, 24 Jun 2003 21:56:16 +0100 skrev Carsten:
> [...]
>hvordan kan man teste om c'erne er fejlbehæftet,
>er det muligt at lave en md5sum af cd'en og så få samme resultat som iso

md5sum /dev/cdrom

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : MartinAJ

Dato : 25-06-03 07:24

Kent Friis wrote:

> md5sum /dev/cdrom
>
> Mvh
> Kent

Måske skulle det lige tilføjes at der findes en fil, "md5sums.91.asc", i
samme katalog som du downloadede .iso-filerne fra. Her står nogle tal
som gerne skal svare til resultatet af ovenstående.

--Martin

Fra : Carsten

Dato : 25-06-03 09:53

MartinAJ wrote:

> [...]
> samme katalog som du downloadede .iso-filerne fra. Her står nogle tal
> som gerne skal svare til resultatet af ovenstående.

Ja jeg har set den fil, men hvordan er det lige man får den åbnet ?
jeg har dog md5summen fra tidligere hvor den var i TXT format, men alligevel
var det jo rart at se om det er de samme i dag

MVH Carsten

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 25-06-03 09:05

Carsten wrote:

> Ja jeg har set den fil, men hvordan er det lige man får den åbnet ?
> jeg har dog md5summen fra tidligere hvor den var i TXT format, men alligevel
> var det jo rart at se om det er de samme i dag

cat md5sums.91.asc eller
more md5sums.91.asc eller
vi md5sums.91.asc eller
view md5sums.91.asc eller
less md5sums.91.asc eller
emacs md5sums.91.asc eller
pico md5sums.91.asc eller
ed md5sums.91.asc eller
din-favorit-editor md5sums.91.asc

Jeg vil anbefale 'cat'.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Carsten

Dato : 25-06-03 11:42

Ole Michaelsen wrote:

> cat md5sums.91.asc eller
> more md5sums.91.asc eller
> vi md5sums.91.asc eller
> view md5sums.91.asc eller
> less md5sums.91.asc eller
> emacs md5sums.91.asc eller
> pico md5sums.91.asc eller
> ed md5sums.91.asc eller
> din-favorit-editor md5sums.91.asc

> Jeg vil anbefale 'cat'.
>

> Vh,

Jeg føler mig lidt dum de muligheder havde jeg slet ikke overvejet, men
hvordan tester man så om md5sums.91.asc er i orden ?
og hvad er der galt i følgende kommando da jeg ikke får en cd med korrekt
md5sum
(som root)
cdrecord -v fs=12m speed=16 dev=0,0,0
/home/carsten/download/Mandrake91-cd2-ext.i586.iso

MVH Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-06-03 10:46

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten:
> Jeg føler mig lidt dum de muligheder havde jeg slet ikke overvejet, men
> hvordan tester man så om md5sums.91.asc er i orden ?

md5sum -c md5sums.asc
i samme dir som du har dine iso-filer.

> og hvad er der galt i følgende kommando da jeg ikke får en cd med korrekt
> md5sum

Du kan ikke være sikker på at du får samme md5sum hvis du gør det på
cdrom devicet som på isofilen. Det virker kun nogle gange for mig..
eller mere specifikt, mest på SCSI drev og mindre på IDE. .

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Carsten

Dato : 25-06-03 12:04

Jesper Krogh wrote:

> [...]
> cdrom devicet som på isofilen. Det virker kun nogle gange for mig..
> eller mere specifikt, mest på SCSI drev og mindre på IDE. .

Hvordan kan man så sikrere sig at en cd er brændt 120% korrekt ?
for der må vel være en måde !!
MVH Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-06-03 11:24

> Hvordan kan man så sikrere sig at en cd er brændt 120% korrekt ?
> for der må vel være en måde !!

Jo, hvis du laver en md5sum på devicet og får den korrekte så er du
sikker. Men jeg ville ikke tage en forkert som en 100% sikkert svar på
at CD'en er defekt. Det kan også være at det pågældende medie har det
skidt med drevet. Eller at drevet er halvgammelt og har svært ved at
læse brændte skiver. eller eller.

Fra : Carsten

Dato : 25-06-03 13:46

Når man nu ikke kan være 100% sikker på sine installations cd,er der så ikke
noget med at man kan montere en iso fil ?? hvordan ?
og har man ikke en mulighed for at installere direkte fra nettet ligesom i
Debian
Mvh Carsten

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-06-03 13:09

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> wrote:

> Når man nu ikke kan være 100% sikker på sine installations cd,er der
> så ikke noget med at man kan montere en iso fil ?? hvordan ?

Jo med

mount -o loop <isofil> <mountpoint>

--
Mvh. Bo

http://www.geekworld.dk/~bo/

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-03 16:16

Den Wed, 25 Jun 2003 10:23:30 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> [...]
>at CD'en er defekt. Det kan også være at det pågældende medie har det
>skidt med drevet. Eller at drevet er halvgammelt og har svært ved at

Hvis drevet ikke kan læse skiven korrekt, hvad hjælper det så at skiven
måske ikke er defekt, når den crasher halvvejs igennem installationen
pga. (læse)fejl i filsystemet?

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-06-03 13:00

In article <bdaad2$k77$1@sunsite.dk>, Carsten wrote:
> jeg er lidt usikker på om mine installations cd'er til Mandrake 9.1 er
> i orden !!

Hvorfor har du den formodning?

Thomas, Vanløse

Fra : Carsten

Dato : 25-06-03 14:59

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvorfor har du den formodning?
>
> Thomas, Vanløse

jeg ville installere xine i går men det kunde ikke ladesig gøre,
den kunde ikke finde noget brugbart på cd md91#2

Mvh Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-06-03 14:02

Den er i plf, prøv at kigge på http://plf.zarb.org i stedet.