DIR-spørgsmål
Fra : jhyden

Dato : 24-06-03 16:52

Jeg er blevet ret interesseret i DIR-dykning som princip. Det er flot,
at nogen har udtænkt et system, som gør dykning endnu mere sikkert, hvad
enten det hedder DIR, JEDI eller noget 3. Jeg mener, det er OK at være
religiøs, men passe på ikke at blive fanatisk.

Der er et par ting ved DIR-dykning, jeg ikke har fanget. Jeg håber, én
af de lærde vil belære mig og andre om nedenstående:

1. Hvorfor skal flaskerne være lette? Hvis man bruger tungere
flasker må man da slippe for noget bly og dermed få et bedre trim da
vægten forskydes opad? Jeg kan godt se, de bør være lette, hvis man
dykker med 2X15 og 2 stages, men hvis man blot dykker med 2X10 uden
stages – hvad så?
2. En DIR dykker bruger ikke computer, kun dive-timer. Hvad er
der i vejen med at bruge computer, selvom dykket er planlagt. Kan
computeren ikke tjene som ekstra sikkerhed, kan man ikke forestille sig
en uforudset situation, hvor computeren er en fordel. Der er måske både
plan A, B, C og D, hvis man er ekstremt uheldig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-06-03 17:24

jhyden:

> [...]
> bedre trim da vægten forskydes opad? Jeg kan godt se, de bør være
> lette, hvis man dykker med 2X15 og 2 stages, men hvis man blot

Det vigtigste er at man er afbalanceret på hele dykket. Dvs med de
flasker man har på under hele dykket bør man være så neutral som mulig.

Derfor: dykker man i tørdragt er det typisk nødvendigt med tunge
flasker/V-vægt i vores farvande, mens man ikke må dykke med tunge
flasker i våddragt (da den komprimeres).

Da jeg dykkede med 2*10L havde jeg nogle tunge flasker og en V-vægt.
Med mine tunge 2*12L dykker jeg med en lille V-vægt.

Det er derfor vi dykker med alustages, da de er tilnærmelsesvis
neutrale på hele dykket (så de han fjernes/tilføjes uden ens
"grundopdrift" ændrer sig).

> [...]
> ikke forestille sig en uforudset situation, hvor computeren er en
> fordel. Der er måske både plan A, B, C og D, hvis man er ekstremt

Man dykker jo ideelt set sjældent med luft. Nitroxcomputere koster jo
en del penge og de kunne lige så godt bruges til noget bedre. Folk har
en computer, har de en tendens til ikke planlægge dykket ordentligt, da
"reservehjernen" jo er med. Derudover gør computeren at man ikke
behøver/gidder at sætte sig ind i dekompression (så man i hovedet kan
regne ens dekompression ud, vel at mærke bedre end computeren), da den
i nogle tilfælde udregner den for en.

En anden gang ville det nok være bedre at stille spørgsmålet på
mailinglisten (sidste link).

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>