Grønne larver...?
Fra : Dorthe

Dato : 24-06-03 15:26

Sidste år havde vi nogle lysegrønne larver i et lille piletræ på terrassen -
de er fra ca. 3 mm til 2,5 cm.
Vi endte med at smide pilen ud, da det var andet år, de åd den og de
reagerede ikke på ormegift (husker ikke navnet, men det er et naturligt
stof)

Vi har fået et nyt piletræ i år og der er ingen larver i. Men minsandten om
så jeg ikke opdager, at larverne istedet er i gang med at æde alle vores
roser op i stedet for!
Er der nogen der har en idé om, hvilke slags larver det er og hvad man kan
gøre ved dem?

Dorthe

PS. Nogle har sagt, at det kan være ligusterlarver, men vi har ligusterhæk
og der er ingen larver i den.....

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-06-03 19:19

"Dorthe" <stroem-v@lsted.dk> skrev i en meddelelse
> Sidste år havde vi nogle lysegrønne larver i et lille piletræ på
terrassen -
> de er fra ca. 3 mm til 2,5 cm.

Vi skal nok have et billede af fyren for at kunne bestemme
arten - der kan være tale om adskillige.
Ligustersværmeren er det nok ikke, den bliver langt
større og har en stor pig på bagenden og nogle stærke
farvestriber - den kan ingen tage fejl af
HVis larven er et problem så anvend stoffet Malation -
det er effektivt. men sprøjt ikke i åben blomst.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-06-03 20:17

Dorthe wrote:

> [...]
> roser op i stedet for!
> Er der nogen der har en idé om, hvilke slags larver det er og hvad man kan

Laverne bliver til noget så grimt som sommerfugle.
Og alt som minder om sommerfugle er noget, som skal dræbes
og erstattes af farvede plastikstumper og kulørt papiraffald.

Fra : Kitty Leopold

Dato : 24-06-03 21:00

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Laverne bliver til noget så grimt som sommerfugle.
> Og alt som minder om sommerfugle er noget, som skal dræbes
> og erstattes af farvede plastikstumper og kulørt papiraffald.

Det var dog et spydigt svar som du skulle have hodlt for dig selv.

Jeg har selv prøvet at få dyrt indkøbte planter spist totalt op og det er
slet ikke sjovt, og bortset fra det ser det ikke pænt ud. Jeg valgte den
løsning at pille dem af i et par år og nu ser det ud til at jeg har fået has
på dem.

Man dyrker ikke have føst og fremmest for at at den skal spises. Lad gå at
der blir nippet lidt hist og her, men når en bestemt slags larver kaster sig
over betemte planter, så de nærmest blir gnavet ned til roden er morskaben
slut.

Kitty