prøver igen, plante?
Fra : Lykke

Dato : 24-06-03 08:21

jeg har lagt et foto i binaer med navnet løgplante

kender nogen dog ikke denne løgplante,
jeg søger både navn og oplysninger omkring blomstring, farve og årstid.
den er i haven som foto ligenu.

Lykke

Fra : Marlene

Dato : 24-06-03 08:51

Lykke <rodin@nyka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bd8tv3$kn4$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
>
> kender nogen dog ikke denne løgplante,
> jeg søger både navn og oplysninger omkring blomstring, farve og årstid.

Det ligner en Colchicum (Nøgen Jomfru/Høsttidløs), som blomstrer i efteråret
med krokuslignende blomster - enten lilla eller hvid (findes dog også gule
og orange, men de ses ikke ofte i DK).

Mvh. Marlene.

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 24-06-03 16:20

snip
> Det ligner en Colchicum (Nøgen Jomfru/Høsttidløs), som blomstrer i
efteråret
> med krokuslignende blomster - enten lilla eller hvid (findes dog også gule
> og orange, men de ses ikke ofte i DK).

Helt enig det er en høsttidløs og de knopper du kan se nu er frøkapsler.

Mvh Tina

Fra : Lykke

Dato : 24-06-03 18:55

tak for det.
jeg gik i overbevisning om at nøgen jomfru, var en spinkel plante som
blomstrede med krokuslignende
rødviolette blomster og ligeledes havde smalle blade om foråret. altså en
mindre blomst.
kan I beskrive min blomst´s udseende?

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 24-06-03 19:05

snip
> kan I beskrive min blomst´s udseende?

det nemmeste er at søge på www.google.com på det latinske navn Colchicum
Autumnale
så får du massere af billeder af dem.

Mvh Tina

http://images.google.com/images?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Colchicum+Autumnal
e&sa=N&tab=wi&lr=

Fra : Lykke

Dato : 25-06-03 08:10

ja. jeg er overbevist, rigtig gode billeder du henviste til.
tak for hjælpen.
de er værd at beholde, men må få et nyt sted i haven, hvor de ikke dækker
for andre planter.

Fra : Pia J

Dato : 25-06-03 08:14

"Lykke" <rodin@nyka.dk> wrote in message
> ja. jeg er overbevist, rigtig gode billeder du henviste til.
> tak for hjælpen.
> de er værd at beholde, men må få et nyt sted i haven, hvor de ikke dækker
> for andre planter.

Ellers har jeg en MASSE bede som i høj grad trænger til at der bliver dækket
for det ene eller det andet!

:Pia

Fra : Lykke

Dato : 25-06-03 20:02

hvor bor du,?
hvis du vil arve lidt af dem.

Fra : Pia J

Dato : 25-06-03 20:54

> hvor bor du,?
> hvis du vil arve lidt af dem.

Sydsjælland

:Pia

Fra : Lykke

Dato : 26-06-03 19:25

> "Lykke" <rodin@nyka.dk> wrote in message
>
> Sydsjælland
>
> :Pia

> vi har forbindelse til haslev er det langt fra dig.
som jeg har skrevet, vil jeg give de stakkels planter en chance til
efteråret, så skal de have en ny plads
og måske nogle af dem en ny ejer.

Fra : Pia J

Dato : 26-06-03 19:33

> [...]

Haslev er ret tæt på Fuglebjerg!

:Pia

Fra : Mari

Dato : 24-06-03 19:27

> Det ligner en Colchicum (Nøgen Jomfru/Høsttidløs), som blomstrer i
efteråret
> med krokuslignende blomster - enten lilla eller hvid (findes dog også gule
> og orange, men de ses ikke ofte i DK).

Alle dele af planten er MEGET giftig

/MAri