Måske hegnsloven igen.. (?)
Fra : Thomas

Dato : 24-06-03 07:41

Hej,
jeg er ved at sætte et eget hegn op (altså ej i skel) ind mod begge naboer.
Det bliver max 1,80 som hegnloven kræver, og dets form og farve er helt
efter lokalplanens foreskrifter (noget med at "passe ind").
Problemet er at den ene nabo synes det skal se lidt anderledes ud, og da vi
begge er i en nystartet ejerforening hvor der endnu ikke er nedskrevet
noget,
mener han jeg vil komme til a skulle ændre på det når dette er sket (fordi
han
sikkert regner med at få et flertal bag sig i bestyrelsen omkring denne
detalje).
Mit spørgsmål: Kan en ejerforening undertrykke hegnloven og lokalplanen
(kan jeg faktisk komme til at skulle ændre på det) ?
mvh
Thomas

Fra : Morten DH

Dato : 24-06-03 09:43

Jeg har snakket med en advokat omkring min ejerforenings regler (det drejede
sig godt nok om tvungen fraflytning hvis de øvrige ejere mente man ikke
overholdte ejerforeningsens regler) - budskabet var at de regler var lige
til at lukke op og gøre nummer 2 i.

Overholder jeg gældende lovgivning kan der stå nok så meget i ejerforenings
regler - det kan ikke tvinge en person til flytte mod sin vijle hvis ikke
der er tale om forhold som er lovstridige.

Vil tro det samme gælder i dit tilfælde, overholder du lokalplan og hegnslov
kan de pive nok så meget - og der er altid nogen som tror de ved bedre end
en selv...

Men bemærk det er kun mit personlige gæt - prøv i dk.videnskab.jura evt. der
sidder en del der som her forstand på den slags...

Fra : Henning Sørensen

Dato : 24-06-03 13:11

"Thomas" <sendikkemignoget@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål: Kan en ejerforening undertrykke hegnloven og lokalplanen
> (kan jeg faktisk komme til at skulle ændre på det) ?

Både og, hvis der køres en hegnssag kører rækkefølgen således :

1. Lokalplaner og tinglyste servitutter
2. Forlig mellem parterne
3. Hegnsloven

Dvs. hegnsloven viger for f.eks. tinglyste bestemmelser på ejendommen. Det
betyder, at hvis der tinglyses på ejendommen at stakittet skal være f.eks. 1
meter højt og skal være rødt, så skal du selvfølgelig følge reglerne i
forbindelse med fremtidige hegn. Hegnsloven kan bedst sammenlignes med en
tilbagefaldsregel, som kan anvendes hvis parterne ikke kan blive enige om
noget andet. Derfor holder den kloge sig selvfølgelig også indenfor
hegnslovens regler.

Hvis det fremgår af særlige servitutter på din ejendom at ejerforeningen
skal regulere hegns udseende i forbindelse med vedtægtsfastlæggelse når
f.eks. alle grunde er solgte, så skal du naturligvis enten afvente at dette
sker eller selv påtage dig risikoen i form af at måtte ændre dit hegn.

Ellers vil jeg mene at din nabo står med en meget skidt sag, som han ikke
kommer ret langt med. Hvis ejerforeningen på et tidspunkt beslutter sig for
at stille særlige krav til hegns udformning skal du enten have mulighed for
at få en undtagelse indskrevet eller friviligt acceptere de nye regler (og
herunder naturligvis lade ejerforeningen betale omkostninger og arbejde).
Hvis en sådan vedtægt skal have retsvirkning skal den jo også tinglyses på
din ejendom, og det kan kun ske med din accept med mindre andet er defineret
i f.eks. lokalplan eller servitutter.

Men: hvis I er nyetablerede naboer er det måske ikke den bedste start på et
godt naboskab. Tag i stedet et par grønne under armene og gå over til naboen
for at finde en mindelig løsning. I skal bo side om side i mange år, så mit
råd er at strække sig langt for at sikre et godt naboskab.

Og endelig: Mit svar er selvfølgelig ud fra dit skrift alene, jeg aner ikke
hvad der ligger af servitutter eller andet godt. Hvis du skal være sikker på
et holdbart svar vil jeg anbefale dig at bruge en time ved en advokat, selv
om han kan være dyr er det alligevel småpenge i det samlede regnskab.

Mvh

Henning