Var Adam og Eva neger?
Fra : jørgen

Dato : 19-06-03 19:24

Videnskaben peger på at de ældste knoglefund af mennesker findes i Afrika,
man kunne derfor få den tanke at Adam og Eva var sorte og at den hvide race
er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

--
jørgen

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 19:37

jørgen wrote:
> Videnskaben peger på at de ældste knoglefund af mennesker findes i
> Afrika, man kunne derfor få den tanke at Adam og Eva var sorte og at
> den hvide race er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

Det anses vist som et videnskabeligt faktum, at arten menneske er
opstået i Afrika.
Det interessante er, at de første mennesker menes at være nået til
Mellemøsten nogenlunde omkring det tidspunkt, hvor verden i følge GT
blev skabt ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 22:00

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Det anses vist som et videnskabeligt faktum, at arten menneske er
> opstået i Afrika.

Der er så meget der regnes som et videnskabeligt faktum, uden at være
det.

Mange har videnskabelige forskere har også udtalt at W-skriftets
eksistens regnes som en historisk-videnskabelig kendsgerning. Alle
historisk-videnskabelige fakta peger *IMOD* at et sådant skrift som
man fantasifuldt forestiller sig, nogen sinde skulle have eksisteret.

Ses der på reelle faktuelle data er der da langt mere der tyder på at
mennesket har påbegyndt sin eksisten i området lige nord for Irak i
det område man traditionelt udpeger Ararats Bjerg til at skulle ligge.

Senere på sommeren får jeg en del materiale om emnet, som jeg da gerne
vil dele med andre.

- der på lørddag forflytter sig til et 14-dages
ophold i den originale og oprindelige
Budweisers herlige hjemegn

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 08:39

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> [...]
> det område man traditionelt udpeger Ararats Bjerg til at skulle ligge.
>
> Senere på sommeren får jeg en del materiale om emnet, som jeg da gerne

Håber det stikker dybere end GÆTVÆRK om at Noah landede på Ararat eller
eller at Adam&Eva var mere som os end som missinglink/menneskeaber

for dette er jo myter så alle logiske udledninger er ubrugelige

Om Davids stad er netop hvor Jerusalem nu er, er endda usikkert.

Syndflod er nok INSPIRERET AF Eufrat-Tigris oversvømmelser - de er mere
dramatiske end Nilens og kan opleves som verdensomspændende af folk der ikke
rejste meget. Geologer kan udelukke at biblen taget bogstaveligt, kan være
sket virkeligt

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 08:54

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> mere dramatiske end Nilens og kan opleves som verdensomspændende af
> folk der ikke rejste meget. Geologer kan udelukke at biblen taget

Geologer kan ikke med faktuelle data udelukke den bibelske beretning
om syndflodens verdensomspændende virkelighed.

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 10:05

> Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Geologer kan ikke med faktuelle data udelukke den bibelske beretning
> om syndflodens verdensomspændende virkelighed.

Overvej om ikke TVIVLENS NÅDEGAVE vil være en guddommelig forbedring (jeg
glemte et "ikke" i forrige skriveri)

DU MÅ KUNNE SE, at da Mount Everest er ældre end syndflod og 8868 m høj , så
vil oversvømmelse af også dette kræve mere end dobbelt så meget vand
som hvad findes i havene.
Geologerne er STORT SET ALLE ENIGE om at biblen overdriver.

Hvis man tager biblen så bogstaveligt, som visse af mine JehovasVidner
venner gør, så mister man troværdighed i store kredse.

Revisionister der betvivler det meste af holocaust-teorien, er ret
respekterede videnskabsmænd, men tror man på en vandbaldakin om jorden som
skabte syndflod og som geologien ikke kan finde noget om, så er man en
milliard gange mere latterliggjort end de mest skøre revisionister - eller
de flad-jord-troende (hvis de stadig findes)

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 10:53

> Overvej om ikke TVIVLENS NÅDEGAVE vil være en guddommelig
> forbedring (jeg glemte et "ikke" i forrige skriveri)

Se det ændrer jo *væsentlig* ved dit udsagn!

> [...]
> så meget vand som hvad findes i havene.
> Geologerne er STORT SET ALLE ENIGE om at biblen overdriver.

Tja, at de stort set er enige, ændrer jo ikke ved det faktum at de
ikke har så meget som ét eneste bevis mere end der findes for støtte
til Bibelens syndflodsberetning.

> Hvis man tager biblen så bogstaveligt, som visse af mine
> JehovasVidner venner gør, så mister man troværdighed i store kredse.

Det forholder sig altså faktisk sådan, at hvis man tager Bibelen
seriøst, betragtes man med overbærenhed af de "bedrevidende" der
påstulerer at have nogle beviser de slet ikke har.

Det har været "god latin" i snart mange år at tro på at der fandtes et
Q-skrift og et Q-folk, selv om der slet ikke fandtes så meget som blot
skyggen af bevis for deres eksistens. Men alligevel blev det gang på
udråbt som en historisk videnskabelig kendsgerning at dette Q-Skrift
og dette Q-folk virkelig fandtes.

> Revisionister der betvivler det meste af holocaust-teorien, er ret
> respekterede videnskabsmænd,

Det er da muligt at de er respekterede vidensakbsmænd, men i så fald
fortæller det blot mere om den form for "videnskab" og de der støtter
den, - nemlig at man negligerer fakta.

> [...]
> om, så er man en milliard gange mere latterliggjort end de mest
> skøre revisionister - eller de flad-jord-troende (hvis de stadig

Geologien har ikke fundet et eneste faktuel data der giver et
uimodsigeligt bevis mod syndflodsberetningen.

De der for alvor er virkeligt latterlige er de der fæster tillid til
myten og fantasien om at Bibelen skulle være modbevist som upålidelig
og utroværdig om disse ting!

Fra : Ole

Dato : 19-06-03 22:05

> Det interessante er, at de første mennesker menes at være nået til
> Mellemøsten nogenlunde omkring det tidspunkt, hvor verden i følge GT
> blev skabt ...

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om det, har du nogle links?

Ole

www.bereshith.org true.origin vs talk.origin

Fra : Pongo

Dato : 20-06-03 01:37

Ole wrote:
> [...]

Mener du dermed Homo sapiens ??
I Israel(bl.a Qafzeh og Skhul ) har man fundet rester af både Homo
sapiens og Homo neanderthalenis. Fossilerne menes at være ca 100.000 år
gamle.

kilde eksemepel:
http://www.dr.dk/orbitalen/artikler/aktnat/homosap.asp

I Dmanisi,Georgien (Hører Georgien mon med til Mellemøsten ??) har man
fundet en del fossiler af Homo ergaster. Homo ergaster og Homo erectus
er vist nogenlunde den samme art, men normalt kaldes fundene fra Asien
for Homo erectus og fundene fra Afrika Homo ergaster. Alderen på
kranierne fra Dmanisi synes at være 1.8 mill år.

kilde eksemepel:
http://news.nationalgeographic.com/news/2002/07/0703_020704_georgianskul
l.html
http://www.dmanisi.org.ge/paleoanthropology.htm

Jeg har ingen anelse om hvornår verden opstod ifølge GT, og heller ikke
om Adam og Eva var Homo sapiens eller måske Homo erectus/ergaster.

/Klaus

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 08:02

Pongo Pongos.email@ddress skrev dette:

> Jeg har ingen anelse om hvornår verden opstod ifølge GT, og heller
> ikke om Adam og Eva var Homo sapiens eller måske Homo
> erectus/ergaster.

Adam og Eva var helt normale mennesker, fuldt udviklede, - altså ikke
nogen primitive stenalderlignende Arla-råbende halvlabelignende
størrelser

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 09:03

"Pongo" <Pongos.email@ddress> wrote:

> Jeg har ingen anelse om hvornår verden opstod ifølge GT, og heller ikke
> om Adam og Eva var Homo sapiens eller måske Homo erectus/ergaster.

En 6.000 år siden. Historisk tid går 5.000 år tilbage, og naturligvis er
GTs to skabelsesmyter udgået fra sumerisk-babyloniske myter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 09:49

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> og naturligvis er GTs to skabelsesmyter udgået fra
> sumerisk-babyloniske myter.

Og hvorfor er det "naturligvis ..."?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 10:33

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> Og hvorfor er det "naturligvis ..."?

Fordi GTs ældgamle myter er opstået i den kontekst.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 10:54

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

[ ... ]

> Fordi GTs ældgamle myter er opstået i den kontekst.

Ja, det ved jeg godt at der er nogle der påstulerer, men der er ikke
ført bevis for hypotesen.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 12:00

> [...]

> [ ... ]

> Ja, det ved jeg godt at der er nogle der påstulerer, men der er ikke

Jov der er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 12:05

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> Jov der er.

ja ja, du får ret og jeg får feriefred

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 12:15

> Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:
>
> [ ... ]

> Ja, det ved jeg godt at der er nogle der påstulerer, men der er ikke
> ført bevis for hypotesen.

Helt ligesom nogle få rasmus-modsatter blandt geologer nok skal finde på at
sige - især i et lukket kristent publikum - at en syndflod der dækkede alt
land kan være sket.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 12:27

> [...]

> finde på at sige - især i et lukket kristent publikum - at en
> syndflod der dækkede alt land kan være sket.

ja ja, bliv du bare i din tro på det - for nu skal jeg meget snart på
ferie

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 11:46

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Fordi GTs ældgamle myter er opstået i den kontekst.

Ja, her er nok en million fagfolk enige.(Men overlap mellem Gilgamesh og GT
er yderst få)

Men hvad betyder forsker-consensus for den, der tror?

"Selv om 50 millioner mennesker siger noget tåbeligt, er det stadig
tåbeligt. " Anatole France

"Enhver bevægelse eller forandring
der sker ved hjælp af 100000 eller 10000 eller 10000 eller 1000 støjende og
knurrende og brummende og jodlende mennesker er usandhed, et falsum , et
tilbageskridt. Her er nemlig Gud kun meget forvirret med, måske slet ikke,
måske snarere djævelen"Søren Kierkegaard

Fra : Niels Peter

Dato : 20-06-03 12:05

Per Rønne wrote:

> Fordi GTs ældgamle myter er opstået i den kontekst.

Min GT-lærer, som også hedder Niels Peter (hvilket må borge for
kvaliteten, he, he) mener faktisk at have påvist, at de ældste dele af
GT er skrevet under det babylonske eksil.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 12:07

> [...]

> kvaliteten, he, he) mener faktisk at have påvist, at de ældste dele
> af GT er skrevet under det babylonske eksil.

Den påvisning vil jeg da gerne se! - Har han skrevet noget på dansk
(skandinavisk) om det?

Fra : Niels Peter

Dato : 20-06-03 13:01

Andreas Falck wrote:
> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
> [ ... ]

> Den påvisning vil jeg da gerne se! - Har han skrevet noget på dansk
> (skandinavisk) om det?

Ikke endnu, desværre.
Ikke, hvis det skal være på skandinavisk, i hvert fald.
Men han har lagt det foreløbige manuskript til en ny lærebog på dansk om
GT, han er ved at skrive, ud på nettet. Desværre hører den del, der er
spændende i den her sammenhæng, til det, der ikke er lagt ud endnu.
Til gengæld vil det måske interessere dig at læse hans kritiske
gennemgang af den historisk-kritiske metode (det, der hedder kapitel 6).

Linken er her:
http://niels.peter.lemche.net/teologi_og_historie/indhold.html

Der opdateres hver gang, "den gamle" mener, at afsnit er færdigt nok til
offentlig beskuelse ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 22:48

> [...]

> http://niels.peter.lemche.net/teologi_og_historie/indhold.html
>
> Der opdateres hver gang, "den gamle" mener, at afsnit er færdigt

Takker for linket - jeg har gemt det og vil studere det ret grundigt.
Han har mange gode synspunkter om emnet!

Opfør dig nu pænt og styr gruppen godt medens jeg er væk, - den skulle
jo nødigt blive alt for politiseret og filosofiseret

Og især Bo vil jeg sende mange venlige tanker, specielt den dag jeg
vil opholde mig i en tjekkiets allersknneste byer Ceske Krumlow:
http://www.ckrumlov.cz/uk/atlas/i_cmm.htm

og her et over hele området:
http://www.ckrumlov.cz/uk/atlas/i_region.htm

Vi skal bo lige lidt nord for Byen Ceske Budejowice, der ses øvert på
kortet

- der på lørdag forflytter sig til et 14-dages

Fra : Niels Peter

Dato : 21-06-03 08:28

Andreas Falck wrote:

> Opfør dig nu pænt og styr gruppen godt medens jeg er væk,

Kan vi ikke overlade det til den Store Bestyrelsesformand Histoppe?
Jeg er ikke udpræget ledermateriale

Niels Peter
*beskeden mand*

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-03 22:27

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Min GT-lærer, som også hedder Niels Peter (hvilket må borge for
> kvaliteten, he, he) mener faktisk at have påvist, at de ældste dele af
> GT er skrevet under det babylonske eksil.

Det kan faktisk godt være tilfældet. Men det betyder ikke at GT ikke har
baggrund i ældgamle myter, som er mundtligt videregivet.

Men hvorfor skulle jøderne i Jerusalem ikke have kunnet nedskrevet disse
myter før det babylonske eksil? Mange af disse myter genfindes i øvrigt
i sumerisk litteratur.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-03 12:49

> [...]

> disse myter før det babylonske eksil? Mange af disse myter
> genfindes i øvrigt i sumerisk litteratur.

Godt set Per.

Der er nemlig intet til hinder for dette, - men det vil jo så rokke
ved liberalteologernes indgråede a priori mistillid til de bibelske
beretninger.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-06-03 22:36

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

>Det anses vist som et videnskabeligt faktum, at arten menneske er
>opstået i Afrika.

Ja. Sydafrika, nærmere bestemt.

>Det interessante er, at de første mennesker menes at være nået til
>Mellemøsten nogenlunde omkring det tidspunkt, hvor verden i følge GT
>blev skabt ...

Mendog? Hvornår blev verden da skabt ifølge GT ifølge dig?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men det er IKKE personligt, når jeg modsiger folk....
Det er intellektuelt og abstraheret...."

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 23:23

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> [...]

For temmelig mange år siden! - Der er huller i kronologilisterne, så
det kan faktisk ikke siges noget præcist derom.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-06-03 00:06

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> mælte sligt:

>For temmelig mange år siden! - Der er huller i kronologilisterne, så
>det kan faktisk ikke siges noget præcist derom.

Hedder du Niels Peter, måskehvad? Gør du?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Med kristendommens komme blev med et slag alle menneskets åndelige
hjælpere fredløse. Den sorte præst uddrev med held ånden af verden,

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 00:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> Hedder du Niels Peter, måskehvad? Gør du?

Jeg har mange navne:
Andreas, Jørgen, Lars, Peter, Niels, Erik og så også et par
efternavne - foruden alle de kalde- og øgenavne jeg også er blevet
forsynet med!

Men pyt, nu er det snart tid til en budweiser

Fra : Ole

Dato : 20-06-03 01:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:6cg4fv0gchvmiq9rh9i70toogj855avhs5@4ax.com...

> Hedder du Niels Peter, måskehvad? Gør du?

Jeg tror der er noget om det, se i NT om der ikke skulle være en masse navne
som ikke er i GT

Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 08:46

> For temmelig mange år siden! - Der er huller i kronologilisterne, så
> det kan faktisk ikke siges noget præcist derom.

Holdepunkter er vel kun menneskeabe-menneske springet

og ruiner i Ur nær Babylon

Måske hjulet opfandtes i Kina og bragtes til Mellemøsten senere

- at have tvivlens nådegave er vigtigt, hvis man vil være en latterlig
ønsketænkende selvbedrager og kunne diskrediteres i eftertid - og samtid

Nullet opfandtes i Indien - eller Kina.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 08:56

> [...]

> - at have tvivlens nådegave er vigtigt, hvis man vil være en
> latterlig ønsketænkende selvbedrager og kunne diskrediteres i

Så er jeg da glad for at jeg ikke har tvivlens nådegave

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 08:43

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:g3b4fvohdj9l2qtl9450ktvp3af71k4uv4@4ax.com...
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

> Ja. Sydafrika, nærmere bestemt.

Nej - Great Rift Valley dvs Tanzania-Kenya-Uganda området

Det tidspunkt kan ikke sikkert afgøres - plusminus mange tusind år er der
tale om

> Mendog? Hvornår blev verden da skabt ifølge GT ifølge dig?

Da den blev skrevet i hellenistisk tid og de ikke havde avisarkiver, er alt
usikkert. Måske flugten fra Ægypten er en flugt fra Yemen

Niels PeterLarsen, GT-professor Kbhv Univ har væltet masser af indarbejdede
teorier

Når ting genfortælles, blir 1 fjer til 5 høns - sføli

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 08:59

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]

> Da den blev skrevet i hellenistisk tid

SUK - er du ikke kommet længere end til at tro på sidste århundredes
tyske ateisters fantasifulde og videnskabeligt uredelige myter og
tankespind om GT's oprindelse.

A/B Ulrikkenborg - http://ulrikkenborg.dk
Andreas Falck
formand

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-06-03 13:09

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

>Nej - Great Rift Valley dvs Tanzania-Kenya-Uganda området

Ja, du har ret. Min viden om afrikansk geografi er for dårlig - jeg placerede
umiddelbart Great Rift Valley i det sydlige Afrika og sluttede derfra til
"Sydafrika", hvilket selvfølgelig er misvisende, eftersom det er navnet på en
bestemt stat. Godt ord igen.

>Niels PeterLarsen, GT-professor Kbhv Univ har væltet masser af indarbejdede
>teorier

Mener du ikke Niels Peter Lemche?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så er det nok din forpulede lille selvtægtsmus!!!
Jeg har fanme aldrig kunnet lide dig!!!"

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 18:35

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:lqt5fv01ot72dh7hncbllfbt4brtm67f37@4ax.com...
> [...]
> "Sydafrika", hvilket selvfølgelig er misvisende, eftersom det er navnet på

Kan du se noget interessant ved viden om knoglefundene i Afrika?

> Mener du ikke Niels Peter Lemche?

Jo. Ingen kan vist modsige ham videnskabeligt.

Men ser man Discovery TV er det som om al ny forskning ignoreres

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-06-03 23:21

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

>Kan du se noget interessant ved viden om knoglefundene i Afrika?

Ja. Jeg synes selv, det er meget interessant at vide, hvordan menneskearten er
udviklet.

>Jo. Ingen kan vist modsige ham videnskabeligt.

Joda, det er der mange, der gør. NPL hører til den ene ekstrem i et spektrum,
hvor bibellitteralisterne står på den anden. Der findes arkæologiske levn, som
NPL og hans Københavnerskole må vride sig en del for at få bortforklaret. Men
de har mange goder pointer, forekommer det mig.

>Men ser man Discovery TV er det som om al ny forskning ignoreres

Ja, og den "nye forskning", de fremstiller, er ofte mere populært fremstillet
end godt er.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Når nu den højtkultiverede Europæer finder det umuligt at tænke sig
der skulle være liv eller ånd i ting og i mennesker af en helt anden

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 23:46

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:ju17fvchrmiul81ggirsmp4ktkv89jscmj@4ax.com...
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

> Ja. Jeg synes selv, det er meget interessant at vide, hvordan
menneskearten er
> udviklet.

Hvis jeg styrede Cambridge University, der udsendte Leaky til jagt på
Great Rift Valley knogler, ville jeg bruge pengene på noget væsentligere.

Det siger intet om vor kulturs opstårn om der er missing link knogler af
disse Afrika - eller Kina eller Java mennesker.

Rester af ildsteder og redskaber kan måske give os lidt fornemmelse af livet
dengang - men der er vist intet interessant fundet om de rigtig gamle
menneskeforfædre.

Afrikanske stater bryster sig af at være artens vugge - latterlig
patriotisme.

Kina havde tusind år før Kristi hundred forskellige design af trillebører,
hvilket får mig til at tro at de opfandt hjul incl pottemager hjul.
Ligesom de opfandt krudt, kompas, papir, bogtryk, seismograf, støbejern og
andet vigtigt.
Det er interessantere - og nullets opståen i Indien.

Jeg glæder mig til Falcks beviser på at en hel-verdensdækkende syndflod kan
være sket. Det er en sjov bibellitteralisme

JEg så filmen "Ararat" - armenerne tror faneme på at Noas ark strandede på
deres bjerg!

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 08:25

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]
> Det interessante er, at de første mennesker menes at være nået til
> Mellemøsten nogenlunde omkring det tidspunkt, hvor verden i følge GT

1. Knoglefund i Afrika fra tidlige mennesker siger intet om hvorvidt disse
var abe-behårede eller sorte, gule, røde eller hvide mht hudpigmentering

2. Det interessante spring fra dyr til mennesker har at gøre med
våbenteknologi - kastevåben fx
Om det er sket i Mellemøsten, Afrika eller Kina eller hvor
er fortsat helt uafklaret

3. Afgørende for vor kultur - og måske religion - var måske at vi fik SKJULT
BRUST og da sådan ikke efterlader forstening, er vi på Herrens mark mht hvor
og hvornår det skete
(at vi ikke fokuserer erotik på ægløsning, som aber gør, har givet kvinder
magt over mænd ALTID, ikke kun når hormoner gav lugt der gjorde mænd
liderlige)

4. At udlede noget brugbart af de sporadiske fund er næsten som når folk
udleder af biblen PR LOGIK HVAD KLART STYRES AF FØLELSER

" Der er mere fornuft i dit legeme end i al din bevidste tænkning.
"Nietzsche (Tænk ikke kun med den byld der sidder på halsen, brug også dine
instinkter))

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 09:03

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Det interessante er, at de første mennesker menes at være nået til
> Mellemøsten nogenlunde omkring det tidspunkt, hvor verden i følge GT
> blev skabt ...

Fuldstændigt forkert. Det moderne menneske er migreret ud af Afrika
langt tidligere end for 6.000 år siden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 09:03

jørgen <au_536@lite.dk> wrote:

> Videnskaben peger på at de ældste knoglefund af mennesker findes i Afrika,
> man kunne derfor få den tanke at Adam og Eva var sorte og at den hvide race
> er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

Du sammenblander bibelsk skabelsesmyte med videnskabelig viden.

Adam og Eva må i bibelsk forstand have været semitter, hvis ikke
sumerere.

Men det er skam rigtigt at vi alle nedstammer fra Afrika.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 09:50

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

[ ... ]
> Men det er skam rigtigt at vi alle nedstammer fra Afrika.

Ja, det er der da visse teorier omkring

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 10:33

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Ja, det er der da visse teorier omkring

Viden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-06-03 10:56

> Viden.

Aha, så du kalder udokumenterede mytiske arbejdshypoteser for viden!

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 20-06-03 11:03

Det ældst fundne lig er da fra Java eller Sumatra

Morten

Fra : Niels Peter

Dato : 20-06-03 12:01

Morten Winkler Jørgensen wrote:
> Det ældst fundne lig er da fra Java eller Sumatra
>
> Morten

Var det en Homo Sapiens?

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 21-06-03 13:40

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Var det en Homo Sapiens?

Nej det var Adam

Erik L

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-03 20:15

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Var det en Homo Sapiens?

En Homo erectus. Fundet fandt sted allerede i 1800-tallet, men man har
senere fundet langt ældre menneskefossiler i Afrika.

Generelt var den tidlige forskning præget af vrangforestillinger.
Eksempelvis forestillede man sig at hjernen udviklede sig først ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-03 21:04

> [...]
>
> Generelt var den tidlige forskning præget af vrangforestillinger.
> Eksempelvis forestillede man sig at hjernen udviklede sig først ...

Hvad kan man slutte af fossiler om hjerne - intet andet end størrelsen.

Og delfiner har større hjerne end os, i forhold til kropsvægt.

Lad os antage at hjernen blev dobbelt så stor da vore forfædre begyndte at
gå på to ben

Beviser det at vi blev klogere.? Slet ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-03 12:00

Morten Winkler Jørgensen <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> wrote:

> Det ældst fundne lig er da fra Java eller Sumatra

Nej, fra Afrika. Og det hvad enten man snakker om »moderne sapiens« alle
australopithecinere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-06-03 12:58

Morten Winkler Jørgensen <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> mælte sligt:

>Det ældst fundne lig er da fra Java eller Sumatra

Det ældst fundne lig af hvad?

På Java har man fundet det så vidt jeg ved ældste kendte eksemplar af homo
erectus (1,8 mio. år gammelt), men homo erectus er blot en af de mange arter
af slægten "Homo". Det ældst fundne eksemplar af homo sapiens (vores art) er
for nyligt fundet i Ætiopien og er ca. 160.000 år gammelt. Den ældst kendte
forgænger overhovedet, som menneskerne ikke har til fælles med aberne, er så
vidt jeg ved ardipithecus ramidus kadabba, også fra Ætiopien, som er ca. 5,5
mio. år gammelt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What kind of man wears Armor hot dogs?"

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-03 22:27

> [...]

> fælles med aberne, er så vidt jeg ved ardipithecus ramidus kadabba, også
> fra Ætiopien, som er ca. 5,5 mio. år gammelt.

Ardipithecus ramidus regnes i dag for en hominoid. Forfader til
bonoboen, Pan paniscus.

I hvert fald af nogle videnskabsmænd.
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 03-07-03 22:32

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Ardipithecus ramidus regnes i dag for en hominoid. Forfader til
> bonoboen, Pan paniscus.

Helt ærligt. Hvad har det dog med kristendom at gøre?!?

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 03-07-03 23:01

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message
> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt. Hvad har det dog med kristendom at gøre?!?
>
> mvh jørgen.

At manneætta er meir en 8000 år?

HM

Fra : jørgen

Dato : 04-07-03 11:02

-- "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> At manneætta er meir en 8000 år?

Nej, læren om fossiler har stadig ikke noget med kristendom at gøre.

mvh jørgen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-03 12:50

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message
> -- "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Nej, læren om fossiler har stadig ikke noget med kristendom at gøre.
>
> mvh jørgen.

Då kjenner du ikkje kristendommen.
Om der blir rokka ved bibelens skapelsehistorie, så må store deler av
dogmene endrast.

HM

Fra : Niels Peter

Dato : 04-07-03 13:03

Harald Mossige wrote:

> Då kjenner du ikkje kristendommen.
> Om der blir rokka ved bibelens skapelsehistorie, så må store deler av
> dogmene endrast.

Hvad i alverden skulle det rokke ved kristendommen, at der bliver pillet
lidt ved det Gamle Testamente?
Den pagt, vi har at forholde os til, er personliggjort i Jesus Kristus,
og den står og falder ikke med, om Gud skabte Verden på lige præcis den
måde, det står beskrevet i Genesis ..

Niels Peter

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-03 13:37

> [...]
> Den pagt, vi har at forholde os til, er personliggjort i Jesus Kristus,
> og den står og falder ikke med, om Gud skabte Verden på lige præcis den

Dogmet om arvesynda fell dersom soga om Adam og Eva ikkje er reell.
Faller arvesynda, faller - - ,

HM

Fra : Niels Peter

Dato : 04-07-03 13:51

Harald Mossige wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Dogmet om arvesynda fell dersom soga om Adam og Eva ikkje er reell.
> Faller arvesynda, faller - - ,
>
> HM

Arvesynden er et faktum, man selv kan konstatere i sin hverdag, hvis man
har øjne for det ....
Nu er det jo også et spørgsmål hvad man vil kræve for at sige, at sagaen
om Adam og Eva er reel. Skal den være foregået præcis på det angivne
sted og den angivne måde, eller er det nok, at man kan læse den som en
beretning om menneskehedens "barndom"?

Niels Peter

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-03 15:18

> [...]
> om Adam og Eva er reel. Skal den være foregået præcis på det angivne
> sted og den angivne måde, eller er det nok, at man kan læse den som en

Eg trur at arvesynda blei oppfunnen rundt 600 talet, og syndefallet var eit
av argumenta / resultatet.

Ellers. Kan du gje ei historisk forklaring av begrepet synd, som orginalt
gresk betegna bom (skivebom ved bueskyting).

Det er idioti å snakka om synd og arvesynd før betydningen av synd er
deffinert.

HM

Fra : jørgen

Dato : 05-07-03 15:14

> Dogmet om arvesynda fell dersom soga om Adam og Eva ikkje er reell.
> Faller arvesynda, faller - - ,

Ja, det har du ret i, og det er derfor at kristendom og evolution ikke kan
blandes sammen - enten tror man på Gud og bibelen, eller også tror man ikke
på Gud.

Tingene hænger nemlig sammen ; tror man ikke på Adam og Eva tror man heller
ikke på læren om arvesynden osv.

Problemet er at disse "kristne" evolutionister ikke tænker særlig langt, og
selvom de gjorde, forstår de ikke hvordan bibelens dogmer hænger sammen.
Derfor tror de at evolution og kristendom kan blandes, men det er en stor
fejl.

mvh jørgen.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-07-03 21:01

Scripsit jørgen:

> Ja, det har du ret i, og det er derfor at kristendom og evolution
> ikke kan blandes sammen - enten tror man på Gud og bibelen, eller
> også tror man ikke på Gud.

Hvad vil det da sige at tro på Bibelen? Du kunne ligesågodt sige, at enten
tror man på Gud og jørgen, eller også tror man ikke på Gud.

> Tingene hænger nemlig sammen ; tror man ikke på Adam og Eva tror man
> heller ikke på læren om arvesynden osv.

Hvor i alverden ved du det fra?

> [...]
> langt, og selvom de gjorde, forstår de ikke hvordan bibelens dogmer
> hænger sammen. Derfor tror de at evolution og kristendom kan blandes,

Og ubegrundede postulater som det ovenstående er virkeligt forfriskende så
man da kan få tingene sat på plads en gang for alle.

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-07-03 23:22

> [...]
> Derfor tror de at evolution og kristendom kan blandes, men det er en stor

Ja, eg skjønner got kva du trur. Og så har rg bare nokre få spørsmål att.
1.
Kva trur du om det eg kaller "automatisk avlat" for dei som er "frelste". Eg
opplever at mange "frelste" "tek seg ein tur til bedehuset" når dei har
synda mot dei 6 siste buda, og så er synda borte.

2.
Kva tanker har du for offeret for syndene.

3.
Bare for ordensskuld. Er det di personlige tru, eller er det "heile sekta"
si tru. Kva sekt tilhøyrer du i så fall.

Eg er svært interessert i kva "religiøse sekter" trur om slike spørsmål.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 11:32

> [...]

> Kristus, og den står og falder ikke med, om Gud skabte Verden på
> lige præcis den måde, det står beskrevet i Genesis ..

Jo!

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 16:37

Andreas Falck wrote:

> Jo!

Javel!!
Velkommen tebaws!

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 16:41

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Velkommen tebaws!

Takker - og det føles da helt rart at være tilbage i gruppen - omend
temperaturerne ikke er så venligst stemte her i Danmark. Det var dog
bedre med de 37 vi målte i Ceske Budejovice den ene dag, og de 27-31
vi gennemsnitligt målte de andre dage

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 16:48

Andreas Falck wrote:
> [...]

> temperaturerne ikke er så venligst stemte her i Danmark. Det var dog
> bedre med de 37 vi målte i Ceske Budejovice den ene dag, og de 27-31

Puh - så var det jo godt, det var i Budweiserens hjemland

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 16:51

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Puh - så var det jo godt, det var i Budweiserens hjemland

Ikke kun hjemland, heller ikke kun hjemegn, - men endda i selve dens
*hjemby* - en herlig by med meget at se på, - og smage på

Og ikke langt derfra ligger en anden skøn og herlig bryggeriby - Ceske
Krumlov! - Den er mange besøg værd

- der lige er hjemkommet efter et 14-dages
ophold i den originale og oprindelige
Budweisers herlige hjemby

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 16:55

Andreas Falck wrote:

> [...]
> *hjemby* - en herlig by med meget at se på, - og smage på
>
> Og ikke langt derfra ligger en anden skøn og herlig bryggeriby - Ceske

Er der meget oprindelig arkitektur tilbage, eller er der en masse
stalinistisk beton?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 16:56

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Er der meget oprindelig arkitektur tilbage, eller er der en masse
> stalinistisk beton?

Der er en stor bykerne med masser af oprindelig flerhundredårig gammel
arkitektur tilbage i begge de byer jeg har nævnt. Forventer i næste
uge at kunne oplyse et link til nogle billeder dernede fra.

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 21:59

Andreas Falck wrote:
> [...]
> arkitektur tilbage i begge de byer jeg har nævnt. Forventer i næste
> uge at kunne oplyse et link til nogle billeder dernede fra.

Det glæder jeg mig til at se ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 20:10

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Er der meget oprindelig arkitektur tilbage, eller er der en masse
> stalinistisk beton?

Du kan se nogle af billederne fra Ceske Budejovice her:
http://skrift.dk/tjekkiet-2003/

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 22:00

Andreas Falck wrote:
> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Du kan se nogle af billederne fra Ceske Budejovice her:
> http://skrift.dk/tjekkiet-2003/

Ja, se det er en flot by

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 22:04

> Ja, se det er en flot by

Jeps, men jeg synes at Ceske Kumlov er en endnu flottere by - den
kommer der også snart billeder fra. Men nu vil jeg lige et par dage i
campingvogn, så de billeder må vente. - Det er jo hårdt at være på
ferie, så nu trænger jeg lige til at par dage hvor jeg ikke skal andet
end slappe af

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-07-03 09:57

Andreas Falck dewnull@dewnull.invalid skrev dette:

> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Du kan se nogle af billederne fra Ceske Budejovice her:

Og nu er der også nogle billeder fra Ceske Krumlov, en by der er
optages på Unesco's liste over særligt bevaringsværdige historiske
lokaliteter:

Fra : Niels Peter

Dato : 08-07-03 12:37

Andreas Falck wrote:

> Og nu er der også nogle billeder fra Ceske Krumlov, en by der er
> optages på Unesco's liste over særligt bevaringsværdige historiske
> lokaliteter:
> http://skrift.dk/tjekkiet-2003/

Suk - der er jo så smukt, så det næsten gør ondt!

Niels Peter

Fra : N/A

Dato : 08-07-03 13:01

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-07-03 13:01

> Suk - der er jo så smukt, så det næsten gør ondt!

Og så billigt at selv førtidspensionister uden anden indkomst kan være
med! Vi var 4 personer afsted, og rejsen tur/retur, ophold og 2
måltider om dagen i 14 dage beløb sig til ialt 10.090 eller 2.522,50
pr person for 14 dage.

Og så er der lagt nogle flere billeder ud fra bl.a. Prachatice, hvor
vi løb ind i en festival/byfest der blev fejret på middelaldermanér!

Fra : Per Rønne

Dato : 17-07-03 23:24

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Puh - så var det jo godt, det var i Budweiserens hjemland

Irak: 60ªC. De danske soldater bliver sendt hjem, efterhånden som de får
hedeslag ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 11:32

Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:

> Då kjenner du ikkje kristendommen.
> Om der blir rokka ved bibelens skapelsehistorie, så må store deler
> av dogmene endrast.

Og det er jo sjovt nok at der endnu ikke er fremkommet reelle
faktuelle data der entydigt kan rokke ved Bibelens skabelsesberetning.

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-03 12:39

> Og det er jo sjovt nok at der endnu ikke er fremkommet reelle
> faktuelle data der entydigt kan rokke ved Bibelens skabelsesberetning.

Takk Falck.
Eg skjønner mesteparten av tankegangen din; at du er såkalla kreasjonist med
ei fjellfast tru på at alt som står i bibelen er bare sant.
Respekter at eg trur noko anna.
Eg er igrunnen meir interessert i kva konsekvenser trua fører til i det
daglige livet.
(Beklager, men) eg har fått inntrykk av at "kreasjonister" bare betrakter
menneska rundt seg som "frelseobjekter", ellers gjev dei blanke faen i andre
mennesker. Dei oppfører seg som om dei har konstant syndsforlatelse; at det
er guds oppgave å ordna opp der kreasjonistane har brote dei siste 6 buda,
dei som regulerer forholdet til omverda.

Det ville vera fint om du kunne koma med ei meiningsutveksling om slike
spørsmål. Det er slikt eg kaller "praktisk kristendom".

Ellers, sidan eg provoserer deg så kraftig, så har du muligheten til å legga
meg i killerfilteret ditt.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 12:49

Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:

[ ... ]
> Ellers, sidan eg provoserer deg så kraftig, så har du muligheten
> til å legga meg i killerfilteret ditt.

*DET* har du endnu ikke gjort dig fortjent til

Der er kun ganske få der nogen sinde er havnet i mit filter!

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-03 12:52

> Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> *DET* har du endnu ikke gjort dig fortjent til
>
> Der er kun ganske få der nogen sinde er havnet i mit filter!

Men, skal eg forstå deg slik at du trekker deg frå utfordringa, og let det
tala for seg?

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 14:02

> Men, skal eg forstå deg slik at du trekker deg frå utfordringa, og
> let det tala for seg?

Nej, men jeg er lige hjemkommet fra 14 dages ferie og der ligger en
hel stor bunke der venter på besvarelse!

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 16:38

Andreas Falck wrote:

> Og det er jo sjovt nok at der endnu ikke er fremkommet reelle
> faktuelle data der entydigt kan rokke ved Bibelens skabelsesberetning.

Heller ikke det angivne tidspunkt, som så vidt jeg husker skulle være
for en 10.000 år siden?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 16:45

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]

> Heller ikke det angivne tidspunkt, som så vidt jeg husker skulle
> være for en 10.000 år siden?

Næh, ikke engang en alder, der dokumenteret uden rimeligt tvivl, på
omkring 10.000 år rokker den mindste smule ved Bibelens
skabelsesberetning. Der er jo rent faktisk visse huller i kronologien,
der dermed får en vis elastisk indflydelse.

Jeg har i al fald endnu ikke støt på en kronologi *uden* huller der
kunne holde til en meget kritisk og grundig saglig gennemgang!

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 16:51

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Jeg har i al fald endnu ikke støt på en kronologi *uden* huller der
> kunne holde til en meget kritisk og grundig saglig gennemgang!

Mener du, at det ikke lader sig gøre at regne ud tilnærmelsesvis hvornår
GT mener, Verden er skabt, eller?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 16:54

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Mener du, at det ikke lader sig gøre at regne ud tilnærmelsesvis
> hvornår GT mener, Verden er skabt, eller?

Hvad mener du med tilnærmelsesvis?

En afvigelse på 2.000, 10.000, 50.000, 1 mio eller 15 mia år?

Fra : Niels Peter

Dato : 07-07-03 22:03

Andreas Falck wrote:
> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Hvad mener du med tilnærmelsesvis?
>
> En afvigelse på 2.000, 10.000, 50.000, 1 mio eller 15 mia år?

Hvis der kan være tale om en afvigelse på milliarder, har GT vist ikke
så meget at skændes med moderne naturvidenskab om ...
Jeg mener blot at have hørt om såkaldte ungjordskreationister, der
stædigt fastholder, at Biblen siger Verden kun er ca. 10.000 år gammel
Måske har jeg misforstået noget - det er før sket, selv om det er længe
siden

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 22:10

> Hvis der kan være tale om en afvigelse på milliarder, har GT vist
> ikke så meget at skændes med moderne naturvidenskab om ...

Jeg spurgte blot hvad du lagde i dit udtryk "tilnærmelsesvis".

> Jeg mener blot at have hørt om såkaldte ungjordskreationister, der
> stædigt fastholder, at Biblen siger Verden kun er ca. 10.000 år
> gammel ...

Nogler siger at skabelsesugen år 4004 f.Kr. og har endda fastsat en
dato og et klokkeslet for menneskets skabelse!

Jeg har svært ved at udtale mig på alles vegne, men personligt går min
tro på noget med et eller andet et sted mellem de dersens ca. 6.000 år
og så op til vel noget med omkring de 50.000 år

> Måske har jeg misforstået noget - det er før sket, selv om det er
> længe siden

Ja ja, alt er jo relativt, er der nogen der siger

Fra : Per Rønne

Dato : 17-07-03 19:24

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> Då kjenner du ikkje kristendommen.
> Om der blir rokka ved bibelens skapelsehistorie, så må store deler av
> dogmene endrast.

Bibelen har faktisk hele /tre/ skabelsesberetninger; to i Genesis og en
i indledningen til Johannesevangeliet. Og allerede Augustin forkastede
disse skabelsesberetninger.

De er nemlig slet ikke centrale i kristendommen, og selveste Paven har
set at Big Bang jo netop er - en skabelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-07-03 21:09

> [...]
>
> De er nemlig slet ikke centrale i kristendommen, og selveste Paven har
> set at Big Bang jo netop er - en skabelse.

Endå ein klippefaen?
Om du hadde følgt tråden eit steg lenger i kjeden, så hadde du oppfatta
poenget mitt. (Ikkje dermed sakt at du ville vera enig!)

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-03 07:57

> [...]
>
> De er nemlig slet ikke centrale i kristendommen, og selveste Paven
> har set at Big Bang jo netop er - en skabelse.

Jo, skabelsen er er helt central i kristendommen, hvilket kætteren og
vranglæreren Augustin slet ikke forstod, - men hvad forstod han
egentlig egentlig andet en hedensk filosofi!

At Paven også forkaster skabelsesberetningen og tyer til gudløs
filosofi såsom bigbang, er siger vel mere om Pavens manglende
forståelse for kristendommen og Bibelen end det siger om kristendom og
Bibel.

Fra : Harald Mossige

Dato : 21-07-03 10:49

> [...]
> filosofi såsom bigbang, er siger vel mere om Pavens manglende
> forståelse for kristendommen og Bibelen end det siger om kristendom og

Eg skjønner. Du veit meir en paven. Eg synes du burde tenka over om du
gjerne kunne bli oppfatta som ein arogant fanattikker. Sei meg, har du ein
god svovelleverandør du kan anbefala?

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-03 11:16

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> At Paven også forkaster skabelsesberetningen

Hvilken af dem? Der er som bekendt hele to i Genesis og en til i
begyndelsen af Johannesevangeliet.

> og tyer til gudløs filosofi såsom bigbang,

Big Bang er skam ikke »gudløs filosofi«. Det er kosmologi -
naturvidenskab.

> er siger vel mere om Pavens manglende forståelse for kristendommen og
> Bibelen end det siger om kristendom og Bibel.

Jeg ville nu snarere sige at det du her skriver viser mere om /din/
manglende forståelse af kristendommen ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-03 11:22

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

> Hvilken af dem? Der er som bekendt hele to i Genesis og en til i
> begyndelsen af Johannesevangeliet.

Hvor i Genesis ser du to?

> Big Bang er skam ikke »gudløs filosofi«. Det er kosmologi -
> naturvidenskab.

Det er ikke naturvidenskab, - det er gætteri og fantasi.

> Jeg ville nu snarere sige at det du her skriver viser mere om /din/
> manglende forståelse af kristendommen ...

Paven er ikke kristen, - han er hedning og afgudsdyrker.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-03 11:26

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> Hvor i Genesis ser du to?

Begyndelsen ...

> Det er ikke naturvidenskab, - det er gætteri og fantasi.

Har du overhovedet en studentereksamen?

> Paven er ikke kristen, - han er hedning og afgudsdyrker.

Ja, så er niveauet lagt ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-07-03 11:29

> Begyndelsen ...

Kan du definere helt præcist hvor?

> Har du overhovedet en studentereksamen?

Langt mere end det

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-03 14:16

Andreas Falck <dewnull@dewnull.invalid> wrote:

> Kan du definere helt præcist hvor?

Kapitel 1 + starten af kapitel 2. Læg mærke til at der sker et brud.

> Langt mere end det

Og hvad er så det. Det virker i hvert fald ikke som om du har et døjt
forstand på naturvidenskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : jørgen

Dato : 21-07-03 19:16

> Og hvad er så det. Det virker i hvert fald ikke som om du har et døjt
> forstand på naturvidenskab.

Nu er dette her jo også et kristendomsforum. Og hvis man tror på bibelen og
Gud, så kan det egentlig være ligemeget hvor meget man ved om
naturvidenskab.

Det forbliver et spørgsmål om tro. Om man tror på det videnskaben hævder,
eller om man tror det bibelen siger. Det er ikke et spørgsmål om viden eller
intelligens, men om hvor man har sin tro og dermed sit hjerte.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-03 22:00

Per Rønne per.ronne@invalid.dk skrev dette:

[ ... ]

> Kapitel 1 + starten af kapitel 2. Læg mærke til at der sker et brud.

Jeg tror der er noget du ikke helt har fattet omkring det der med
skabelsesberetningen, som ialt dækker de første 3 kapitler af Genesis.
Der er således tale om en lang beretning over ialt 3 kapitler.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-03 22:42

> [...]

> skabelsesberetningen, som ialt dækker de første 3 kapitler af Genesis.
> Der er således tale om en lang beretning over ialt 3 kapitler.

Den /egentlige/ skabelsesberetning omfatter nu kun det jeg angiver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-03 22:46

> Den /egentlige/ skabelsesberetning omfatter nu kun det jeg angiver.

Den /egentlige/ skabelsesberetning dækker kapitel 1 *og* 2!

Fra : slet TUEHY

Dato : 02-08-03 14:45

--

- hvem i alverden haver bildt dig ind at Adam og Eva,
var det de hed?

hilsen,

Adám.

www.sitecenter.dk/faust

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-07-03 20:20

Scripsit jørgen:

> Nej, læren om fossiler har stadig ikke noget med kristendom at gøre.

Hvorfor starter du så en hel tråd om emnet i dk.livssyn.kristendom ?

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-07-03 09:24

Scripsit jørgen:

> Helt ærligt. Hvad har det dog med kristendom at gøre?!?

Helt ærligt - du startede selv tråden den 19/6 med følgende:

> Videnskaben peger på at de ældste knoglefund af mennesker findes i
> Afrika, man kunne derfor få den tanke at Adam og Eva var sorte og at
> den hvide race er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

Hvad havde det så med kristendom at gøre ?!?

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-06-03 12:25

In <bculul$9t9$1@news.net.uni-c.dk> Morten Winkler =?ISO-8859-1?Q?J=F8rgensen?= <mwj@INGEN_SPAM_TIL_MIG.mip.sdu.dk> writes:

>Det ældst fundne lig er da fra Java eller Sumatra

Det aeldest fund af hvad ? En Home Sapiens ? Eller en Home Eretus ?

/Martin

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 22-07-03 19:17

Scripsit jørgen:

> Nu er dette her jo også et kristendomsforum. Og hvis man tror på bibelen og
> Gud, så kan det egentlig være ligemeget hvor meget man ved om
> naturvidenskab.

Måske - men så skulle man måske heller ikke være så fast i mælet når man
udtaler sig om hvad der er naturvidenskab og hvad der ikke er.

Man kunne også overveje at afholde sig fra at starte tråde med
naturvidenskabelige emner.

> Det forbliver et spørgsmål om tro. Om man tror på det videnskaben hævder,
> eller om man tror det bibelen siger. Det er ikke et spørgsmål om viden
> eller intelligens, men om hvor man har sin tro og dermed sit hjerte.

Nå videnskaben hævder, hvor biblen siger?

Naturvidenskaben har ikke noget med tro at gøre. Den har noget med viden at
gøre. Ufuldstændig viden, ganske vist, men viden...

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-03 21:50

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message

> Naturvidenskaben har ikke noget med tro at gøre. Den har noget med viden
at
> gøre. Ufuldstændig viden, ganske vist, men viden...

Tilfældigvis hørte jeg i Discovery TV at naturvidenskab om syndflod er
sikker på at der på Abraham-tiden var en meget stor flodoversvømmelse i
Irak, som man mener har skabt syndflods-myten.

Selvfølgelig var kun få % af landet oversvømmet - ikke bjergne.
At Noas ark sku ha landet på Ararat-bjerget i Kaukasus bjergkæden er lidt
for sjovt.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-06-03 12:24

In <DSAIa.26807$Jp3.1101503@news010.worldonline.dk> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> writes:

>Aha, så du kalder udokumenterede mytiske arbejdshypoteser for viden!

Vroevl. Det er dokumenteret udfra efterhaanden utallige fund og undersoegelser.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-07-03 11:32

Martin Moller Pedersen tusk@daimi.au.dk skrev dette:

> Vroevl. Det er dokumenteret udfra efterhaanden utallige fund og
> undersoegelser.

Vrøvl - der er fremsat mange tolkningshypoteser om slige ting

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 11:51

> Viden.

Viden der er 100% sikker er jordens rundhed og 2+2=4

Men der kan stadig dukke knoglefund op, der peger mod missing link andre
steder end Afrika - fx Kina.

Arkæologiske efterladenskaber er jo yderst sjældent opdaget - det kræver
held - og råd til systematik efter held -

- under en % af en % af den beboelige jordoverflade har været udsat for
agtpågivende gravning til under en meters dybde
(og endnu mindre har været i berøring med metro-bor)

Fra : erik larsen

Dato : 21-06-03 07:00

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
race
> er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

Der var selt ikke noget Afrika før syndfloden kontenenterne skildtes først
under syndflodens vandmasser for at give plads for alt det vand der hængte
oppe i himmelvælvingen og nu oversvømmede jorden.

1 Mos 1v6 Gud sagde: »Der skal være en hvælving i vandene; den skal skille
vandene!« Og det skete; v7 Gud skabte hvælvingen, som skilte vandet under
hvælvingen fra vandet over hvælvingen. v8 Gud kaldte hvælvingen himmel. Så
blev det aften, og det blev morgen, anden dag.

Noas tre sønner blev grundfader til de tre menneskeracer, de gule de hvide
og de sorte. Læs selv Noas slægtsbog.1 Krøn 1 --

Erik L

Fra : Simon Griis

Dato : 06-08-03 16:57

> [...]
race
> er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt.

Jeg har ikke fulgt med på denne gruppe i lang tid, og jeg ved ikke, om jeg
har overset noget i denne tråd, men jeg fandt ikke, at man nogen steder
debaterede det egentlige i Jørgens første indlæg, nemlig om det virkelig
skulle være sådan, at den hvide race udsprang fra den sorte, og ikke
omvendt.

....og det er her, jeg studsede, for hvor har vi fra, at den sorte skulle
være udsprunget fra den hvide?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Mr. D

Dato : 06-08-03 17:01

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-03 19:40

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan ikke se på min PC at Vidal svare på denne, men har opdaget det på en
anden

Hi Vidal

....Var der ingen, som sagde a? Jeg må have hørt forkert

Mr. D

Fra : Vidal

Dato : 07-08-03 20:22

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se på min PC at Vidal svare på denne, men har opdaget det på
en
> anden

Jeg forsøger altid at svare på emner, der interesserer
mig.

Jeg skyndte mig så at slette det alligevel, fordi jeg
ikke syntes, at jeg vidste nok om det.

Regards

Vidal

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-03 21:58

"Vidal" <vidall@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg skyndte mig så at slette det alligevel, fordi jeg
> ikke syntes, at jeg vidste nok om det.

Om hvad? Om b?

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-08-03 19:44

Scripsit Simon Griis:

> [...]
> omvendt.
>
> ...og det er her, jeg studsede, for hvor har vi fra, at den sorte skulle

Hej Simon - længe siden...

1 Mos 2, 8
Gud Herren plantede en have i Eden ude mod *øst* og der satte han det
menneske han havde formet.

Et lidt pudsigt sted at sætte en <politisk korrekt omskrivning for person
af negroid udseende>person af afrikansk herkomst</politisk korrekt
omskrivning for person af negroid udseende>

Det omvendte af at den hvide race skulle udspringe af den sorte er i øvrigt
ikke at den sorte skulle udspringe af den hvide, men blot at den hvide race
ikke skulle være udsprunget af den sorte.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 06-08-03 20:15

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit Simon Griis:
>
> Hej Simon - længe siden...

Hi Lars

Ja, jeg begyndte at savne jer... eller nogle af jer, ihvertfald

> [...]
> af negroid udseende>person af afrikansk herkomst</politisk korrekt
> omskrivning for person af negroid udseende>

Jeg ser din pointe, men det jeg mente var blot, at i traditionel teologi
udspringer racerne vel først ved Noas sønner:

Sem: semitterne
Kam: De mørke
Jafet: De lyse

Altså var vel hverken Noa, Metusalem eller Adam hvide eller sorte... og
iøvrigt var Adam jo rød.

Når Jørgen skrev: "...man kunne derfor få den tanke at Adam og Eva var sorte
og at den hvide race er udsprunget af den sorte, og ikke omvendt" virkede
det som om, at grundantagelsen (den teologiske - hvorfor ellers tale om Adam
og Eva) om Adam og Eva var, at de var hvide.

I øvrigt undrede jeg mig over, at man ud fra teorien om at det moderne
menneske opstod i Afrika kunne drage den slutning, at de dermed måtte være
sorte. Jeg vidste ikke, at man vidste, at de første homo sapiens var
negroide.

> [...]
race
> ikke skulle være udsprunget af den sorte.

Ahvaba..?

Når Jørgen skriver "...og at den hvide race er udsprunget af den sorte, og
ikke omvendt" mener du, at han mener, at omvendt ikke betyder omvendt...

Hyggeligt, Lars, men jeg er vist blevet rusten af det lange fravær

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-08-03 13:37

Scripsit Mr. D:

> Jeg ser din pointe, men det jeg mente var blot, at i traditionel teologi
> udspringer racerne vel først ved Noas sønner:

> [...]

Sandt nok, og en pointe som retteligt nok burde have været bragt på bane
tidligt i tråden.

> [...]
> menneske opstod i Afrika kunne drage den slutning, at de dermed måtte være
> sorte. Jeg vidste ikke, at man vidste, at de første homo sapiens var

Det giver så vidt jeg er orienteret heller ikke nogen mening at tale om
udskilning i hvad vi i nutiden kalder menneskeracer (og det hedder det vist
heller ikke længere, hvis man skal udtrykke det pænt) så tidligt i
udviklingshistorien.

> Når Jørgen skriver "...og at den hvide race er udsprunget af den sorte, og
> ikke omvendt" mener du, at han mener, at omvendt ikke betyder omvendt...

Nej, jeg gør mig ikke til af at forstå hvad jørgen helt præcist mente, men
kun at man ved "omvendt" også kunne forstå at der ikke var fundet en
egentlig udskilning sted fra race til race. Det er da min personlige
opfattelse at såvel den negroide som den kaukasiske mennesketype begge er
efterkommere af en fælles (formentlig afrikansk) forfader som det ikke
giver mening at kalde tættere på den negroide end på den kaukasiske.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 07-08-03 19:11

> [...]
vist
> heller ikke længere, hvis man skal udtrykke det pænt) så tidligt i

Enig

> [...]
> efterkommere af en fælles (formentlig afrikansk) forfader som det ikke
> giver mening at kalde tættere på den negroide end på den kaukasiske.

Det er også min opfattelse, dersom man da tror på fortrængningsteorien
fremfor den multiregionale teori.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu