hdparm fejler
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-03 01:59

Jeg vil gerne have at min harddisk kører med dma mode for at det kører
lidt mere smooth. Min computer lagger totalt, når der er hd aktivitet

Når jeg kører kommandoen: hdparm -d1 /dev/hda får jeg følgende:

/dev/hda:
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
using_dma = 0 (off)

Hvad går der galt?

Abit kt7a-raid bundkort (kører ikke på hpt controlleren)
ibm 75gxp hd 45gb

Det fungerer fint i windows, men ikke i linux med DMA

Jeg kan heller ikke sætte DMA til på de andre diske

Er det min kerne som er forkert?

/mikkel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-06-03 00:27

Mikkel Bundgaard <invalid@invalid> writes:

> [...]
> ibm 75gxp hd 45gb
>
> Det fungerer fint i windows, men ikke i linux med DMA
>
> Jeg kan heller ikke sætte DMA til på de andre diske

Har du understøttelse for dit IDE-chipset i kernen? Jeg kender ikke
det omtalte bundkort, så jeg ved ikke hvilket chipset.

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-03 07:54

> Har du understøttelse for dit IDE-chipset i kernen? Jeg kender ikke
> det omtalte bundkort, så jeg ved ikke hvilket chipset.

Det skulle jeg mene... Via chipset (kt133a).

/mikkel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-06-03 09:34

In article <3ef6a414$0$97174$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mikkel Bundgaard wrote:

> Det skulle jeg mene... Via chipset (kt133a).

Efter opstart kør lige en: "dmesg | grep -i ide" og send outputtet hertil.
lspci outputtet vil også være godt at have. Og evt.

grep -i DMA /usr/src/linux/.config (eller hvor du nu har config filen til
den kerne du kører på)
grep -i BLK_DEV /usr/src/linux/.config

Btw. Du kører hdparm kommandoen som root ikke?

Thomas, Vanløse

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-03 18:13

> Efter opstart kør lige en: "dmesg | grep -i ide" og send outputtet hertil.
> lspci outputtet vil også være godt at have. Og evt.
>
> Btw. Du kører hdparm kommandoen som root ikke?
>
> Thomas, Vanløse

Her er outputtet

Jeg kører naturligvis hdparm som root

dmesg |grep -i ide
BIOS-provided physical RAM map:
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta4-2.4
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: attached ide-disk driver.
hdb: attached ide-disk driver.
hdc: attached ide-disk driver.
hdd: attached ide-cdrom driver.
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2 p3
/dev/ide/host0/bus0/target1/lun0: p1
/dev/ide/host1/bus0/target0/lun0: [PTBL] [9964/255/63] p1
EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on ide0(3,2), internal journal
8K byte-wide RAM 5:3 Rx:Tx split, 100baseTX interface.

CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_FORCED is not set
CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO=y
# CONFIG_IDEDMA_ONLYDISK is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA=y
# CONFIG_IDEDMA_PCI_WIP is not set
CONFIG_BLK_DEV_ADMA100=m
# CONFIG_HPT34X_AUTODMA is not set
CONFIG_IDEDMA_AUTO=y
# CONFIG_IDEDMA_IVB is not set
# CONFIG_DMA_NONPCI is not set
# CONFIG_SCSI_EATA_DMA is not set
# CONFIG_SOUND_DMAP is not set
mikkel@gentoo mikkel $

og denne:
mikkel@gentoo src $ grep -i BLK_DEV /usr/src/linux/.config
CONFIG_BLK_DEV_FD=m
# CONFIG_BLK_DEV_XD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_DAC960 is not set
# CONFIG_BLK_DEV_UMEM is not set
CONFIG_BLK_DEV_LOOP=m
CONFIG_BLK_DEV_NBD=m
CONFIG_BLK_DEV_RAM=m
CONFIG_BLK_DEV_RAM_SIZE=4096
# CONFIG_BLK_DEV_INITRD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_MD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_LVM is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDE=y
# CONFIG_BLK_DEV_HD_IDE is not set
# CONFIG_BLK_DEV_HD is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDISK=y
CONFIG_BLK_DEV_IDECS=m
CONFIG_BLK_DEV_IDECD=y
CONFIG_BLK_DEV_IDETAPE=m
CONFIG_BLK_DEV_IDEFLOPPY=m
CONFIG_BLK_DEV_IDESCSI=m
CONFIG_BLK_DEV_CMD640=y
CONFIG_BLK_DEV_CMD640_ENHANCED=y
CONFIG_BLK_DEV_ISAPNP=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y
CONFIG_BLK_DEV_GENERIC=y
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_PCI=y
# CONFIG_BLK_DEV_OFFBOARD is not set
# CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA_FORCED is not set
CONFIG_BLK_DEV_IDEDMA=y
CONFIG_BLK_DEV_ADMA100=m
CONFIG_BLK_DEV_AEC62XX=m
CONFIG_BLK_DEV_ALI15X3=m
CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX=m
CONFIG_BLK_DEV_CMD64X=m
CONFIG_BLK_DEV_TRIFLEX=m
CONFIG_BLK_DEV_CY82C693=m
CONFIG_BLK_DEV_CS5530=m
CONFIG_BLK_DEV_HPT34X=y
CONFIG_BLK_DEV_HPT366=y
CONFIG_BLK_DEV_PIIX=m
CONFIG_BLK_DEV_NS87415=m
CONFIG_BLK_DEV_OPTI621=m
CONFIG_BLK_DEV_PDC202XX_OLD=m
CONFIG_BLK_DEV_PDC202XX_NEW=m
CONFIG_BLK_DEV_RZ1000=y
CONFIG_BLK_DEV_SC1200=m
CONFIG_BLK_DEV_SVWKS=m
CONFIG_BLK_DEV_SIIMAGE=m
CONFIG_BLK_DEV_SIS5513=m
CONFIG_BLK_DEV_SLC90E66=m
CONFIG_BLK_DEV_TRM290=m
CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX=m
# CONFIG_BLK_DEV_4DRIVES is not set
CONFIG_BLK_DEV_ALI14XX=m
CONFIG_BLK_DEV_DTC2278=m
CONFIG_BLK_DEV_HT6560B=m
CONFIG_BLK_DEV_PDC4030=m
CONFIG_BLK_DEV_QD65XX=m
CONFIG_BLK_DEV_UMC8672=m
CONFIG_BLK_DEV_PDC202XX=y
CONFIG_BLK_DEV_IDE_MODES=y
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID=m
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC=m
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_HPT=m
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_SII=m
CONFIG_BLK_DEV_SD=y
# CONFIG_BLK_DEV_SR is not set
# CONFIG_BLK_DEV_3W_XXXX_RAID is not set

Noget som nogen bliver kloge på?

/mikkel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-06-03 19:43

In article <3ef71905$0$13202$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Mikkel Bundgaard wrote:

> CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX=m
>
> Noget som nogen bliver kloge på?

Du har driveren compileret som modul. Bliver dette modul loadet?

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-06-03 14:10

Mikkel Bundgaard wrote:

> Det skulle jeg mene... Via chipset (kt133a).

Kunne du lige poste output fra 'lspci'? Jeg havde et lignende problem
da jeg skiftede fra kerne 2.4.20 til 2.4.21. Det viste sig at man
pludseligt var nødt til at vælge den rigtige driver ...

--
PeKaJe

Avoid reality at all costs.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-06-03 18:45

Har løst problemet Tak for hjælpen... Jeg sad og læste lidt mere om
moduler og jeg skulle blot loade modulet via82xxxx.

Så virkede alt igen...

Takker

/mikkel