Linux og dynamiske diske.
Fra : Kasper

Dato : 18-06-03 13:56

Hej ng.

Hvad siger linux til microsofts dynamiske diske, er det uden betydning
eller hvad?

/Kasper

Fra : Martin AJ

Dato : 18-06-03 22:04

Kasper wrote:
> Hej ng.
>
> Hvad siger linux til microsofts dynamiske diske, er det uden betydning
> eller hvad?
>
> /Kasper

Hvad er Microsofts Dynamiske Diske. Mine diske er rimelig dynamiske i
forvejen .

Martin

Fra : Kasper

Dato : 18-06-03 22:14

On Wed, 18 Jun 2003 23:04:18 +0200, Martin AJ wrote:

> Hvad er Microsofts Dynamiske Diske. Mine diske er rimelig dynamiske i
> forvejen .
Hvis man gør sine diske dynamiske i windows så man kan ændre på størrelsen
på partitionerne, jeg tænkte på om det havde nogen indflydelse på selve
drevet da mine linux partitioner ligger på samme drev.

--
/Kasper

Fra : Martin AJ

Dato : 18-06-03 22:43

Kasper wrote:

> Hvis man gør sine diske dynamiske i windows så man kan ændre på størrelsen
> på partitionerne, jeg tænkte på om det havde nogen indflydelse på selve
> drevet da mine linux partitioner ligger på samme drev.

Hvis du ændrer størrelsen på dine partitioner hvor du har placeret
Windows? Er det det, du mener?

Jeg har gjort det ofte uden problemer for Linux. Men jeg tror du skal
passe på hvis du booter med LILO. Der er noget med at LILO har problemer
med at håndtere cylindre over 1024.

At ændre størrelsen af partitionerne er en omfattende ting at gøre. Det
kan godt være at det ikke virker sådan med nogle af de meget
brugervenlige programmer der i dag findes. Men hvis noget går galt, kan
det gå virkelig galt. Så du skal vide hvad du skal gøre -- helt præcist.

Og så er der jo også muligheden for at lave en backup inden da.

Mvh
Martin

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-06-03 07:02

Martin AJ wrote:
> Jeg har gjort det ofte uden problemer for Linux. Men jeg tror du skal
> passe på hvis du booter med LILO. Der er noget med at LILO har problemer
> med at håndtere cylindre over 1024.

Det er vist temmelig længe siden at LILO havde den begrænsning..

Så vide jeg kan se forsvandt den i år 2000, den 24 feb. da version
21-3 kom.

man lilo, kig på -L
man lilo.conf, kig på lba32

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Ole Hansen

Dato : 21-06-03 10:49

"Kasper" <nospam@forme.dk> writes:

> Hvis man gør sine diske dynamiske i windows så man kan ændre på størrelsen
> på partitionerne, jeg tænkte på om det havde nogen indflydelse på selve
> drevet da mine linux partitioner ligger på samme drev.

Oho.. Der findes da LVM (Logical Voloume Management) til Linux. Det
giver dig mulighed for at aendre paa storerrelsen af dine logical
voloumes og kombineret med et filsystem (som f.eks. reiserfs) der kan
lide at blive resized mens det er mountet giver det vel den samme
funktionalitet? (Siger jeg uden nogensinde at have beskaeftiget mig
med Windows' "dynamiske diske")

HP-UX har haft LVM siden.. Tjah.. I hvert fald siden 10.20 som
efterhaanden har en del aar paa bagen.. (Hvis jeg ikke husker forkert,
blev det introduceret i HP-UX 9.. AIX har ogsaa haft det i lang tid -
det stammer vist endda fra AIX)

Jeg jeg meget glad for LVM paa Linux - det fungerer ganske
gnidningsloest!

Ohja.. <http://www.sistina.com>

--
Ole Hansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-06-03 23:36

Martin AJ <martin@[removethis]jarl.dk> writes:

> Hvad er Microsofts Dynamiske Diske. Mine diske er rimelig dynamiske i
> forvejen .

Det er MS' udgave af Volume Management. Jeg kender ikke noget til det,
men jeg mindes ikke at have hørt at Linux kan arbejde med det.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-06-03 00:25

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Det er MS' udgave af Volume Management. Jeg kender ikke noget til det,
> men jeg mindes ikke at have hørt at Linux kan arbejde med det.

Jeg mener ikke, Linux kan læse og mounte sådanne dynamiske diske. Jeg
tror nu ikke at Windows gør mere forsøg på at smadre
Linux-installationen end den normalt gør.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 19-06-03 09:33

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Jeg mener ikke, Linux kan læse og mounte sådanne dynamiske diske. Jeg
> tror nu ikke at Windows gør mere forsøg på at smadre
> Linux-installationen end den normalt gør.

:)
Nu skal i heller ikke gøre billyboy værre end han er.
Jeg vil tro at en dynamisk disk kun er noget det er brugt i windows og linux
aner ikke en meter om disken er dynamisk eller noget andet.
Jeg har i hvert fald uden problemer mountet bare dynamiske og ikke dynamiske
xp-ntfs formaterede harddiske på min debian woody.

/Sonni

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-06-03 11:37

On Thu, 19 Jun 2003 10:32:36 +0200, "Sonni Skammelsen"
<news@sonni.org> wrote:

>Jeg har i hvert fald uden problemer mountet bare dynamiske og ikke dynamiske
>xp-ntfs formaterede harddiske på min debian woody.

Forklaringen er at Linux ikke respekterer partitionstyper, og at den
første partition i den dynamiske disk har samme adresse som den
dynamiske disk. Hvis der er flere partitioner, kan man kun tilgå den
første, hvis Linux ikke understøtter dynamiske diske.
--
Svend Olaf

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-03 11:38

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Det er vist temmelig længe siden at LILO havde den begrænsning..

Ja det er rigtigt - men det kræver at computerens BIOS implementerer
et BIOS-kald, som tillader cylindre over 1024 - jeg kan ikke huske
hvilket.

Det kan sikkert give problemer på mange pentium, 486 og 386'ere, men
på alle moderne computere - og de fleste halvmoderne - er det ikke et
problem.

/Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-06-03 17:12

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Det kan sikkert give problemer på mange pentium, 486 og 386'ere, men
> på alle moderne computere - og de fleste halvmoderne - er det ikke et
> problem.

Mon ikke bare vi skal konkludere at hvis en computer er istand til
at køre et Microsoft OS med dynamiske diske, ny nok til at det ikke
giver problemer ? :)

// Hans, der synes de dér gamle computere er lige til at skrotte,
// med vores dages hardwarepriser.... (undskyld til evt. folk der
// føler sig truffet)
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-03 17:25

> [...]

> Mon ikke bare vi skal konkludere at hvis en computer er istand til
> at køre et Microsoft OS med dynamiske diske, ny nok til at det ikke

Jeg aner ikke noget om de der dynamiske diske (dvs. hvornår de er
inkluderet i Windows) - jeg antyder blot, at en computer skal være
temmelig gammel for at have problemer med cylindre >1024

/Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS