GSM via linux?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 17-06-03 21:36

Hejsa NG,

Jeg har fået en nokia 3310 i overskud og påtænker at bruge den som noget
remote management via sms af en lille server. Jeg har et kabel til
telefonen så den kan forbindes til en seriel port.

Jeg har kigget på gnokii, men kan ikke rigtig finde noget dokumentation
på projektets hjemmeside eller google omkring opsætning til min tlf.
model specifikt.

Nogle der har erfaringer med gnokii eller et andet og måske bedre forslag?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Dennis Friis

Dato : 18-06-03 07:48

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message
> [...]
> model specifikt.
>
> Nogle der har erfaringer med gnokii eller et andet og måske bedre

Prøv med
http://www.isis.de/~s.frings/smstools_index.html

--
Vh
Dennis Friis

Fra : Jimmy

Dato : 18-06-03 09:08

"Dennis Friis" <peavzNOS@PAM.placid.dk> wrote in message

> forslag?
>
> Prøv med
> http://www.isis.de/~s.frings/smstools_index.html

Den kendte jeg ikke - bruger gsmlib - men den ser *rigtigt* god ud!

Tak for det link

Mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-06-03 10:13

Dennis Friis wrote:

> Prøv med
> http://www.isis.de/~s.frings/smstools_index.html

Spændende.. måske lidt af et overkill til mit brug.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-06-03 11:31

Tonni Aagesen wrote:
> Jeg har kigget på gnokii, men kan ikke rigtig finde noget dokumentation
> på projektets hjemmeside eller google omkring opsætning til min tlf.
> model specifikt.

Der er praktisk taget ingen opsætning, man skal bare angive telefonmodel
og serielport i /etc/gnokiirc.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-06-03 11:43

Lars Kongshøj wrote:

> Der er praktisk taget ingen opsætning, man skal bare angive telefonmodel
> og serielport i /etc/gnokiirc.

Nej, jeg kunne heller ikke finde noget. Jeg fik den dog delvist til at
virke, hvis jeg ændrede connection fra serial til dau6p. Hvis nogen har
en gnokiirc, der fungerer med en nokia 3310 - er man velkommen til at
sende en mail.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-06-03 16:12

Tonni Aagesen wrote:

> Jeg har kigget på gnokii, men kan ikke rigtig finde noget dokumentation
> på projektets hjemmeside eller google omkring opsætning til min tlf.
> model specifikt.

Nu er jeg kommet så langt, at jeg kan få fat i telefonen med enkelte
funktioner - kan dog ikke sende en sms. Dette er hvad der sker:

Tonni# gnokii --sendsms xxxxxxxx
GNOKII Version 0.5.0
Lockfile /var/lock/LCK..ttyS0 is stale. Overriding it..
Please enter SMS text. End your input with <cr><control-D>:
test
^D
Timeout: aborting command ``/usr/lib/gnokii/gnokii'' with signal 9
/usr/bin/gnokii: line 16: 1278 Dræbt timeout $TIMEOUT
$BINARY "$@"
Tonni#

Min ~/.gnokiirc:
--------------------------------
[global]
port = /dev/ttyS0
model = 3310
initlength = default
connection = dau9p
bindir = /usr/local/sbin/
use_locking = yes
serial_baudrate = 19200
#serial_write_usleep = 10000
#handshake = software
#require_dcd = 1
#require_dcd = 1
#connect_script = /absolute/path/to/gnokii/Docs/sample/cimd-connect
#disconnect_script =
smsc_timeout = 10
[connect_script]
TELEPHONE = 12345678
[disconnect_script]

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-06-03 17:21

Tonni Aagesen wrote:
> [...]
> Timeout: aborting command ``/usr/lib/gnokii/gnokii'' with signal 9
> /usr/bin/gnokii: line 16: 1278 Dræbt timeout $TIMEOUT

Det synes jeg ser lidt underligt ud. Hvordan har du installeret gnokii?
"Line 16" tyder på at /usr/bin/gnokii er et script, det er det ikke hos
mig. Men /usr/lib/gnokii/gnokii er måske den "ægte" gnokii?

Prøv evt at kalde /usr/lib/gnokii/gnokii direkte, fx med:

echo test-sms | /usr/lib/gnokii/gnokii --sendsms xxxxxxxx

Vær i øvrigt opmærksom på at nyeste gnokii-version er 0.5.2, det kunne
have betydning for dig, der har en telefon, der måske endnu ikke er helt
understøttet.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-06-03 17:43

Lars Kongshøj wrote:

> Det synes jeg ser lidt underligt ud. Hvordan har du installeret gnokii?

apt-get install gnokii (debian/unstable)

> [...]
>
> Prøv evt at kalde /usr/lib/gnokii/gnokii direkte, fx med:
>
> echo test-sms | /usr/lib/gnokii/gnokii --sendsms xxxxxxxx

Den fungerede til trods for følgende besked:

Tonni# echo test-sms | /usr/lib/gnokii/gnokii --sendsms xxxxxxxx
GNOKII Version 0.5.0
SMS Send failed (Device not ready.)
Tonni#

> Vær i øvrigt opmærksom på at nyeste gnokii-version er 0.5.2, det kunne
> have betydning for dig, der har en telefon, der måske endnu ikke er helt
> understøttet.

Ja, det vil jeg undersøge - tak for hjælpen.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-06-03 21:01

Tonni Aagesen wrote:
> Den fungerede til trods for følgende besked:
> Tonni# echo test-sms | /usr/lib/gnokii/gnokii --sendsms xxxxxxxx
> GNOKII Version 0.5.0
> SMS Send failed (Device not ready.)

Men sms'en kom igennem? Jeg har nu også selv oplevet fejlmeddelelser om
at sms ikke kunne sendes fra xgnokii med 6150 og vist også 5110, selv om
sms'en blev sendt. Tjekker aldrig min procmail (gnokii) logfiler, for
det plejer bare at virke (dvs. sms'en kommer frem, falske fejlmeddelser
interesserer mig ikke).

> Ja, det vil jeg undersøge - tak for hjælpen.

Det virker som om du ville få en renere gnokii-installation ved at
oversætte selv, frem for at bero på debian.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/