konfiguration af mandrake på dell inspiron~
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 17-06-03 18:48

Hej NG.

Jeg har lige købt ovennævnte computer med widescreen skærm (1600x1050) og
det giver mig tydeligvis nogle problemer under mandrake 9.1... Jeg har
forsøgt 2-3 gange nu og nu opgiver jeg og bliver nødt til at spørge andre
til råds.

Under installationen finder softwaren godt nok ud af at grafikkortet er et
generic nVidia, men skærmopløsningen kan kun sættes til de normale
opløsninger, dvs. 1200x1024 osv.

Første og anden gang forsøgte jeg at sætte skærmens opløsning rimeligt højt
(som er naturligt for skærmen) men efter kort tid blev skærmbilledet
ulæseligt pga. mærkelige streger osv, som i sikkert før har set det ser ud
hvis man vælger en forkert skærm under linux-installationen...
3. gang valgte jeg 1024x768 og det resulterede i at jeg fik en lille firkant
at kigge på med mit linux-skærmbillede inde i midten, omgivet af sorte
rander (alt det udenom).
Men også her troede jeg at mindste fællesnævner må være løsningen indtil
videre på problemet, men da jeg så prøvede at køre tux-racer-spillet kom de
mærkelige streger henover skærmen og computeren "hang", dvs. gik kold og
hverken caps lock, ctrl+alt+delete, alt-f4 osv. virkede...

Endvidere kunne jeg heller ikke gå på nettet under mandrake, selvom den
påstod at den selv havde fundet ud af at jeg havde et lokalnetværk...

Nu er jeg helt blank og bliver nødt til at spørge andre til råds... Jeg er
nemlig ikke den helt store linux-haj, men kan da de mest elementære ting
såsom navigering rundt i filsystemet m.m.

Håber at nogle har forslag til løsning af problemerne, da jeg ellers er
meget glad for min nye dell. Men til næste version må vi vel alle gå udfra
at inspiron 8500-modellen er bedre understøttet eller hvad (håber der snart
kommer en ny og bedre version)?

mvh.
Martin Jørgensen.