MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Efterlysning: Program til at omdøbe billed~
Fra : AN

Dato : 20-06-03 11:28

Hej

Er der nogle her, der ved om der findes et program, der kan det jeg ønsker?

Jeg har et IXUS v3 kamera. Når jeg downloader mine billeder til computeren,
så bliver billederne døbt "IMG_0001.jpg", "IMG_0002.jpg" o.s.v. På billedet
er der jo hæftet nogle oplysninger ved. Nolge af disse oplysninger er blandt
andet dato og tid for hvornår billedet blev taget. Det jeg ønsker er at
kunne omdøbe alle mine billeder, så de får navn efter hvornår de er taget.
F.eks. navnet 200603_1215.jpg hvis det er taget d. 20/06/2003 kl. 12:15.

Findes der et sådan program?

Mvh
Anders

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-06-03 11:43

AN wrote:

[Snip Billeder fra IXUS v3]

> Det jeg ønsker er at kunne
> omdøbe alle mine billeder, så de får navn efter hvornår de er
> taget. F.eks. navnet 200603_1215.jpg hvis det er taget d.
> 20/06/2003 kl. 12:15.

Jeg vil i stedet anbefale YYYYMMDD_HHMM, så dit eksempel bliver til
20030620_1215.jpg. På den måde vil en almindelig alfabetisk sortering
af billederne (default under de fleste systemer) betyde at de ligger i
kronologisk rækkefølge.

Jeg bruger selv Cam4You til at overføre fra mit Canon kamera. Det kan
let sættes op til at navngive på den måde du ønsker. Freeware.
http://jpegclub.org/cam4you/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : AN

Dato : 21-06-03 18:22

"Toke Eskildsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> 20030620_1215.jpg. På den måde vil en almindelig alfabetisk sortering
> af billederne (default under de fleste systemer) betyde at de ligger i

Takker for det gode tip!

> Jeg bruger selv Cam4You til at overføre fra mit Canon kamera. Det kan
> let sættes op til at navngive på den måde du ønsker. Freeware.
> http://jpegclub.org/cam4you/

Jeg takker for hjælpen. Vil se nærmere på programmet efter weekenden.

Mvh.
Anders

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-06-03 19:46

On 20 Jun 2003 10:43:21 GMT, Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:
klip

>Jeg bruger selv Cam4You til at overføre fra mit Canon kamera. Det kan
>let sættes op til at navngive på den måde du ønsker. Freeware.
>http://jpegclub.org/cam4you/

Det er fint til at navngive filerne, men man får ikke ret mange
exifdata med, sikkert ingen betydning for mere øvede,
men jeg savner dem, der er ZoomBrowser bedre
mvh Ebbe

Fra : AN

Dato : 22-06-03 20:34

"Ebbe Hansen" wrote in message

> Det er fint til at navngive filerne, men man får ikke ret mange
> exifdata med, sikkert ingen betydning for mere øvede,
> men jeg savner dem, der er ZoomBrowser bedre

Men kan ZoomBrowser det jeg ønsker?

Mvh.
Anders

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-06-03 08:53

On Sun, 22 Jun 2003 21:34:28 +0200, "AN" <tox@xot.denmark> wrote:

klip

>Men kan ZoomBrowser det jeg ønsker?
>
>Mvh.
>Anders

Ikke mig bekendt, cam4you kan, men så skal man have begge progr
installeret,( ZB og C4you) og det kunne de ikke lide.
Jeg ønsker selv et program der kan de to ting (ell 3)
1)hente billeder m.datonavn 2)konvertere RAW 3) medtage exif
Hvis man kan få Zoom BR. til at lade være med at starte op ved
tilslutn. ag USB, kunne jeg finde mig i at bruge 2 progr, men jeg
er ingen edb guru
mvh Ebbe

Håber at der en der har fundet de vises sten

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-06-03 14:29

On Fri, 20 Jun 2003 12:27:58 +0200, "AN" <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]

>Det jeg ønsker er at
>kunne omdøbe alle mine billeder, så de får navn efter hvornår de er taget.

Jeg bruger

http://www.picmeta.com/

men der er sikkert masser af anddre muligheder.

--
hilsen pl
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : AN

Dato : 21-06-03 18:24

"Peter Loumann" skrev :

> Jeg bruger
>
> http://www.picmeta.com/
>
> men der er sikkert masser af anddre muligheder.

Takker for hjælpen. Vil også se lidt nærmere på dt program. Det jeg har set
ind til videre, ser meget lovende ud.

Mvh.
Anders

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-06-03 15:38

AN wrote:

> [...]
> F.eks. navnet 200603_1215.jpg hvis det er taget d. 20/06/2003 kl. 12:15.

Hvis du bruge Windows NT/2000/XP kan det klares med et simpelt
batch-script:

<code>
@echo off
setlocal
for /F %%i in ('dir /B IMG_*.jpg') do call :do_it %%i
endlocal
goto :eof

:do_it
call :formtime "%~t1"
ren %1 %MyTime%
goto :eof

:formtime

for /F "tokens=1,2,3,4,5 delims=-: " %%a in ("%~1") do set
MyTime=%%a%%b%%c_%%d%%e.jpg
goto :eof
</code>

Det bør bemærkes at der vil ske sære ting hvis der er to filer der har
samme tid (en løsning kan findes).
Du bør teste ovenstående på nogle test-filer inden du bruger det.

/b

Fra : AN

Dato : 21-06-03 18:26

"Bertel Brander" skrev:

> [...]
> samme tid (en løsning kan findes).
> Du bør teste ovenstående på nogle test-filer inden du bruger det.

?!?!?!?

Totalt sort snak for mig!!!

Men mange tak for forsøget

Mvh
Anders

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-06-03 21:27

AN wrote:
> Findes der et sådan program?

ACDSee4 eller ACDSee5 vil være
god til dit brug. En billed browser/
billed fremviser som kan mange ting.
Bl.a. lede efter dubletter på harddisken.
http://www.acdsystems.com/English/index.htm

mvh
Henning