Konteringsteknik for kørselsgodtgørelse ?
Fra : Topgun

Dato : 23-06-03 21:59

Hej

Vi agter at debetere driftskonto for bildrift med skattetaksten for
kilometergodtgørelse da vi anvender egen privatbil til erhvervsmæssige
opgaver, og har hidtil krediteret en kapitalafgang i egenkapitalgruppen,
men dette giver en forkert kapitalforklaring da beløbet er et skattemæssigt
beløb som ikke har grundlag i en fysisk pengebevægelse.

Spørgsmålet er på hvilken konto man krediterer beløbet når det indgår i et
debet/kredit bogholderi og at man har udarbejdet sin kontoplan således at
en udskrift er et komplet virksomhedsregnskab, med driftsresultat, status
og kapitalforklaring.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-03 23:42

"Topgun" <topgun@absolutenospam.nospam.ww> skrev i en meddelelse
> [...]
> en udskrift er et komplet virksomhedsregnskab, med driftsresultat, status

Du opretter en konto under driften, der kunne hedde "Kørselsgodtgørelse".
Kontoen trækker ikke moms.

Under status, passiver opretter du en mellemregningskonto - evt. for hver
anpartshaver eller medindehaver. Denne konto trækker naturligvis heller ikke
moms. Under passiver fordi det er dit tilgodehavende (skattefrit) i
selskabet/firmaet.

Månedens kørselsregnskab/kørselsbog med firmakm efter statens takster
debiteres "Kørselsgodtgørelse" og krediteres mellemregningskontoen.

Hvis det er sådan, at kørselsgodtgørelsen hæves/udbetales kontant eller
overføres via bank, krediteres endten kasse- eller bankkonto. Begge disse
konti er jo også i status under aktiver.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Topgun

Dato : 24-06-03 22:57

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in

Hej Karsten

> Under status, passiver opretter du en mellemregningskonto - evt. for
> hver anpartshaver eller medindehaver. Under passiver fordi det er dit
> tilgodehavende
> (skattefrit) i selskabet/firmaet.

Ja den måde gør mange, eller de bruger egenkapitalkontoen som jo også
udtrykker virksomhedens gæld til indehaveren eller interessenterne.

> Hvis det er sådan, at kørselsgodtgørelsen hæves/udbetales kontant
> eller overføres via bank, krediteres endten kasse- eller bankkonto.

Ovenstående giver blot det problem, at kørselsgodtgørelsen er en
skatteværdi og IKKE en nettoværdi, og det er netop pointen i mit spørgsmål.
Sådan som jeg ser det vil en kreditering af enten en mellemregning eller
egenkapital under passiver, jo medføre en kapitalafgang i
kapitalforklaringen, og dette er jo ikke korrekt. Man får således indirekte
forøget sit privatforbrug med et brutto skattebeløb og ikke et nettobeløb.

Derfor er den korrekte metode givetvis helt at udeholde kørselsgodtgørelsen
i det dobbelte bogholderi, og så medtage det i stedet som et
ligningsmæssigt fradrag på selve selvangivelsen.

Og så er vi tilbage ved den anden pointe, nemlig at man ikke kan bogføre et
sådant skattefradragsbeløb da modposten ikke giver et retvisende billede.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 09:50

> "Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in
>
> Ja den måde gør mange, eller de bruger egenkapitalkontoen som jo også
> udtrykker virksomhedens gæld til indehaveren eller interessenterne.

Det gør det også lidt vanskeligt, idet kontoen for fri kapital, hvoraf tab
og vinding for selskaber eller over/underskud ingår og således påvirker
virsomhedens totale kapitalindestående afsluttet med en sum-konto for de 2
konti - i øvrigt de 2 eneste konti, egenkapital bunden og egen kapital fri
aller øverst under passiver(her). Alle konti, såvel under aktiver som under
passiver, specificerer jo netop det endelige grundlag for virksomhedens
endelige resultat.

Ligeledes er kontant udbetaling også mest hensigtmæsstig fra en
mellemregningskonto.

> Ovenstående giver blot det problem, at kørselsgodtgørelsen er en
> skatteværdi og IKKE en nettoværdi.

Nej, absolut ikke.

> Sådan som jeg ser det vil en kreditering af enten en mellemregning eller
> egenkapital under passiver, jo medføre en kapitalafgang.

Nej, det er i første omgang en ren driftsomkostning debiteret på en
driftskonto, der ikke trækker moms, f.ekds. gruppe II, hvor jeg i hvertfald
har alle konto, der ikke trækkler moms.

> kapitalforklaringen, og dette er jo ikke korrekt.

>er kapitakforklaringen Man får således indirekte
> forøget sit privatforbrug med et brutto skattebeløb og ikke et nettobeløb.

Nej, egentlig ikke, Man får ikke et øget privatforbrug, der er genstand for
beskatning, det har man jo netop på kontoern for private hævninger.

Det har således ikke noget med forøget skattepligtigt privatforbrug at gøre,
idet kontoen for kørselsgodtgørelsen stadig er under driften, og den samlede
mellemregningskonto er en konto, der hele tiden varierer i takt med
krediteringer for skattefri hævninger og/eller krediteringer.

Alle øvrige konti under passiver er i øvrigt også skattefri - lige fra
langfristet gæld, så som f.eks. prioritetsgæld, hvis irmaet eller selskabet
ejer fast ejendom, og til kortfristet gæld, så som netop indehavers eller
hovedaktionær/anpartshaver med at overvejnde indflydelse firmaets/
selskabets overordnede beslutningsproces.

> Derfor er den korrekte metode givetvis helt at udeholde
kørselsgodtgørelsen
> i det dobbelte bogholderi, og så medtage det i stedet som et
> ligningsmæssigt fradrag på selve selvangivelsen.

Jvf. ovenstående er jeg ikke enig med dig, idet det, det du efterlyser, er
det skattepligtige privatforbrug. Det har du således blot på en konto for
sig selv, der simpelthen hedder private hævninger. Den er god at anvende i
personligt drevne virksomheder, hvor der ikke finder lønudbetaling sted. I
virksomheder i selskabsform må en konto for private hævninger ikke
forefindes, idet aktionær- eller anpartshaverlån ikke er tilladt.

Det er således allerede i råbalancen muligt, på et hvilket som helt
tidspunkt i året at konstatere sit skattefri tilgodehavende, samt det
private forbrug till beskatning. Det kan i øvrigt være nyttigt, hvis
firmaets omsætning medfører muligheden for en ny forskudsregistrering.

> [...]
et
> sådant skattefradragsbeløb da modposten ikke giver et retvisende billede.

Der er vi heller ikke enige, idet den skattefri kørselsgodtgørelse jo jfv.
ovenstående stadig i første omgang posteres under driften - altså i første
omgang en for firmaet klar omkostning, og derved er regnskabet stadigvæk
retvisende.

Jeg har i hvertfald atid fået en blank revisorpåtegning ved den
fremgangsmåde.

Det kan godt være, at det med de seneste ændringer i bogføringslovgivning,
er en, som du beskriver det, tilstrækkeligt fremgangsmåde for privatdrevne
virksomheder, der jo i øvrigt vist nok ikke kræves revideret.

Men på den anden side, skal regnskabet være noget værd som et værktøj i den
daglige drift, undgår du næppe en regnskabsform som for et selskab under 10
aktionærer/anpartshavere (hvis den regel ikke er ændret?)

Du er naturligvis velkommen til en kopi af min kontoplan, hvor der godt nok
er en del konti, der ikke er relevante mere, men på den anden side kan man
så dokumentere deres irrelevans ved manglende postering på dem. Det kan godt
være, at det er noget pjat, med det er i nogle tilfælde være svært at slippe
af med konti, der nu en gang er oprettet - men det har jeg også et par
muligheder for. Den kunne jo f.eks. bekræfte eller afkræfte, hvis der er for
meget vrøvl i ovenstående, som det er fremstillet - godt nok en l a n g
fremstilling - sorry.

Mvh
Karsten Jensen.

Fra : Topgun

Dato : 25-06-03 18:07

> Nej, absolut ikke.

Jo absolut
Fordi en debetering af kapacitetsomkostningerne i driftsregnskabet vil
reducere den skattepligtige indkomst med beløbet, og således vil en
debetering med kr.10.000 resultere i den sparede skat af 10.000.

> Det har således ikke noget med forøget skattepligtigt privatforbrug

Enig - jeg fik udtrykt mig forkert.

> jfv. ovenstående stadig i første omgang posteres under driften - altså
> i første omgang en for firmaet klar omkostning, og derved er
> regnskabet stadigvæk retvisende.

Vi er helt enige om debeteringen, men ikke krediteringen.

> [...]
> godt nok er en del konti, der ikke er relevante mere, men på den
> anden side kan man så dokumentere deres irrelevans ved manglende

God ide.

Tak for dit svar iøvrigt. Men der ER mange måder at anskue denne
kørselsgodtgørelse på, rent bogføringsteknisk.

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-03 22:06

> [...]
> reducere den skattepligtige indkomst med beløbet, og således vil en
> debetering med kr.10.000 resultere i den sparede skat af 10.000.

Ja, selvfølgelig. Det kan være, at jeg fik byttet om på noget, men
selvfølgelig skal en for virksomheden debiteret kørselsomkostning være
skattetenisk fradrageberettiget, desuagtet såkaldt skattefri
kørselsgodtgørelse for den, der har stillet privat køretøj til rådighed.

> Vi er helt enige om debeteringen, men ikke krediteringen.

Så må der være tale om nye regler, hverken min til for et par år siden
statsautoriserede revisor eller min nuværende, registrerede revisor har
informeret mig om, endsige korrigeret eller efterposteret mit regnskab med.

> God ide.

Kan ikke få noget fornuftigt ud af din e-mail adresse.

> Tak for dit svar iøvrigt. Men der ER mange måder at anskue denne
> kørselsgodtgørelse på, rent bogføringsteknisk.
>
> Mvh

Joe, muligvis, men der er nu ingen, der har opponeret mod, hvad jeg
tidligere gav udtryk for - ej heller revisorer for mindre virksomheder, jeg
har anlagt regnskab (kontoplan) for.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Topgun

Dato : 25-06-03 22:48

> [...]
> statsautoriserede revisor eller min nuværende, registrerede revisor
> har informeret mig om, endsige korrigeret eller efterposteret mit

Jeg er ikke bekendt med et regelsæt omkring bogføringsteknik med
kørselsgodtgørelse, men der er flere metoder som alle kan være rigtige.

Jeg har set mange regnskaber hvor "sub" er konteret forskelligt, enten på
mellemregning, direkte på egenkap eller i undergruppen med private andele
og så også hvor den helt er udeholdt af debet/kredit konteringen og istedet
påført selvangivelsesblanketten.

Alle metoder har været gennem møllen med skatteankenævn - Landsskatteret og
Landsret og alle er blevet stadfæstet juridisk. Jeg har iøvrigt arbejdet
som registreret revisor.

> Kan ikke få noget fornuftigt ud af din e-mail adresse.
Den er der også kun for at drille spammere
Send til "betopguna@mail-online.dk.ww"
fjern topgun.ww
På forhånd tak.

> Joe, muligvis, men der er nu ingen, der har opponeret mod, hvad jeg
> tidligere gav udtryk for - ej heller revisorer for mindre
> virksomheder, jeg har anlagt regnskab (kontoplan) for.

Din metode er ligeså rigtig, men jeg havde interesse i at kunne udskrive en
komplet selvangivelse direkte fra bogholderiet - UDEN efterposteriner,
hvilket må være den mest tidsbesparende måde at gøre det på, og så emaile
en pdf til banditterne

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 09:59

> [...]
> mellemregning, direkte på egenkap eller i undergruppen med private andele
> og så også hvor den helt er udeholdt af debet/kredit konteringen og

Aha, jeg fik nærmest indtrykket af, at hvad jeg har gjort i de sidste 25 år,
var helt ude i hampen.

> Alle metoder har været gennem møllen med skatteankenævn - Landsskatteret
og
> Landsret og alle er blevet stadfæstet juridisk. Jeg har iøvrigt arbejdet
> som registreret revisor.

Det har jeg godt nok ikke, men jeg har da i al beskedenhed fået
spørgsmålet - _af_ en revisor.

> [...]
> komplet selvangivelse direkte fra bogholderiet - UDEN efterposteriner,
> hvilket må være den mest tidsbesparende måde at gøre det på, og så emaile

Jah, vel i det omfang, det er for en personlig dreven virksomhed "kun"
drejer sig om et skattemæssigt regnskab, hvor et decideret driftsregnskab -
måske også af økonomiske grunde (revisorer er sørme ikke "billige"). Det
koster jo naturligvis ekstra.

Jeg har altid ønsket efterposteringer ført i foregående år, således at
bogholderiet svarer til det afleverede regnskab. Derefter laves en ny kørsel
(jeg har 3 muligheder), hvor driften 0-stilles og status føres over til nyt
år, og naturligvis korrigerer åbningsbalancen - igen så den svarer til
endten en forstsættelse af det afleverede regnskab og/eller en kontinuitet
mellem de to. De foretagne overførsler er naturligvis ikke årskørsler.

Nå, det var måske lidt OT med så "dybdegående" udveksling om noget, vi
faktisk (heldigvis) alligevel var enige om.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-06-03 15:31

Karsten Jensen wrote:

Hm, vi har også sådan en super driftsøkonomiperfektionist i vores
konsulentgruppe, så det gav møj diskussion her i foråret,
men komklussionen blev vist, at det skattemæssige fradrag er
konteret som personlig udtræk, forbrug,

og er det for meget, bør diskussionen mest gå på om de bruger
for meget på biludgifter.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-03 23:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Den forstod jeg godt nok ikke. Der var jeg nok for tung at danse med.
Svjv får virksomheden jo netop både skatte- og driftmæssigt fradrag ved
posteringen i driftsregnskabet som en udgift for virksomheden.

Den, der så inden for virksomheden - ansat såvel som direktør og/eller
ejer - har lagt privatejet køretøj til rådighed til kørsel for firmaet -
altså således ikke har bil til rådighed - hverken helt eller delvist - kan
hæve den fulde kørselsgodgørelse uden fradrag af nogen som helst skat med
kr. 2,90 pr. kørt km indtil 20.000 km og derefter kr. 1,60 pr. kørt km.

Om så den omkostning, kørslen udgjorde for firmaet, debiteres en f.eks.
kørselskonto i driftsregnskabet og udbetales ved kasse 1 mod almindelig
kassekvittering i form af f.eks en underskrift på et blåt bilag eller
krediteres en mellemregningkonto for indehaver eller udbetales lønmodtageren
via en lønseddel som et beløb til udbetaling uden beskatning som skattefri
kørselsgodtgørelse er i princippet ligegyldigt. Det er udelukkende et
spørgsmål om skik og brug i virksomheden.

Som udgangspunkt tager jeg sigte på såvel større industrivirksomheder som
ansat og som indehaver mindre virksomheder, såvel selskab som personlig
drevet.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-03 16:02

Karsten Jensen wrote:

> Som udgangspunkt tager jeg sigte på såvel større industrivirksomheder som
> ansat og som indehaver mindre virksomheder, såvel selskab som personlig
> drevet.

Når beløbet udbetales "udenfor" virksomheden, er alt ok.

Men når det er en personlig drevet virksomhed, skal det fratrukne
modposteres som indtægt,
hvor.
Derom gik diskussionen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 11:55

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Hvordan vil du få det som en indtægt bogført over driften som en
driftsomkostning?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 21:24

Karsten Jensen wrote:

> Hvordan vil du få det som en indtægt bogført over driften som en
> driftsomkostning?

Hm, udgift, fradrag drift x kr bil,
indtægt, hvor, privat da bil er betalt der,
eller luksumluks,
kapitalkonto, der er intet direkte privat,
især for dem, der har overskud på bil..

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-03 23:43

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Det fatter jeg ikke en bønne af. Det er ikke i overensstemmelse med den
praksis, jeg gennem 25 år har anvendt, med mindre du er enig i, at en
kørselsgodtgørelse er en udgift for firmaet og følgelig debiteres en
driftskonto, der ikke trækker moms, for f.eks. kørselsgodtgørelse og
krediteres endten en lønmodtager lønkonto (ApS eller A/S) som skattefri
kørselsgodtgørelse, eller for en personlig drevet virksomhed endten
udbetales kontant uden skattetræk ved kasse 1 eller krediteres indehavers
mellemregningskonto for til enhver tid skattefri udbetaling tillige med evt.
andre kontantudlæg (hvis der ellers er likviditet til det).

Selvfølgelig er der "intet" direkte privat, som du skriver, idet der da skal
føres kørebog i henhold til givne regler.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 23:53

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> praksis, jeg gennem 25 år har anvendt, med mindre du er enig i, at en
> kørselsgodtgørelse er en udgift for firmaet og følgelig debiteres en

Har intet med moms at gøre,

> krediteres indehavers
> mellemregningskonto for til enhver tid skattefri udbetaling tillige med evt.
> andre kontantudlæg (hvis der ellers er likviditet til det).

Hm, personlig virksomhed,
hvor er lige de personlige mellemregningskonti placeret i summariet,
privatudtræk, eller kapitalbevægelser ?

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-03 09:53

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har intet med moms at gøre,

Nej, mange driftskonti trækker automatisk moms, mange gør det ikke - denne
gør det ikke. Det var blot for at pointere det.

> Hm, personlig virksomhed,
> hvor er lige de personlige mellemregningskonti placeret i summariet,
> privatudtræk, eller kapitalbevægelser ?

Mellemregning for skattefrit udtræk under kreditorer - netop for at pointere
det modsatte, hævet privat til beskatning - selvom det er B-beskatning ved
personligt drevet virksomhed. Netop denne konto er (ved nærmere eftersyn, hø
hø) under egenkapitalen.

> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Det kan da godt være, at det er noget pjat at regnskabdsføre på den måde,
men det blev gjort i selskabsform og videreført i personlig drevet
virksomhed.

Det har i specifikke tilfælde, jeg ikke skal komme ind på her, være en
nyttig foreteelse.

Vi har nok misforstået hinanden lidt hen ad vejen.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Topgun

Dato : 02-07-03 13:18

> Nej, mange driftskonti trækker automatisk moms, mange gør det ikke -
> denne gør det ikke. Det var blot for at pointere det.

Hej Karsten
Du har ganske misforstået problematikken. Hverken jeg, Erik eller dig selv er
ueninge om debet siden, hvorfor hverken driftkonti eller indgående moms
overhovedet hører til diskussionen.

Em mellemregningskonto for en enkeltmandsvirksomhed bør IKKE forekomme, da
denne er en rodekonto til folk der ikke kan bogføre, og man kan ikke aflevere
en status med saldi på denne. Den hører til i kapitalforklaringen.

Jeg har samme synspunkt som Erik, nemlig at krediteringen sker i
kapitalforklaringen. Du kan da godt kreditere mellemregning, og så ultimo
debetere den igen for at kreditere kapitalforklaringen som er en underkonto
til egenkapitalen, som igen er en underkonto til interessent kapitalen, og
som iøvrigt sammen med fremmedkapitalen udgør passiverne

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-03 16:57

Topgun wrote:

Enig.

Blot til Karsten ?
Afregner du fysisk, ved betaling, din mellemregning i ps til vs,
og hvor placerer du så denne i kapitalforklaring ?

NB-OT, var i Ramsing i dag, men regnen gav ingen fornemmelse for
øl ved fjorden..

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 22:37

> Topgun wrote:
>
> Enig.
>
> Blot til Karsten ?
> Afregner du fysisk, ved betaling, din mellemregning i ps til vs,

Som jeg forstår det, mener du personlig selvangivelse og
virksomhedsselvangivelse. I en lille, personligt drevet virksomhed skal der
ikke nødvendigvis udarbejdes et driftsregnskab, hvorimod et skattemæssigt
regnskab er uungåelig.

Jeg ser fordelen ved en mellemregningskonto med indehaveren, som der som
oftest er et tilgodehavende, der kan hæves skattefrit. Dette beløb er
således klart påvist, selv om det ved f.eks.manglende likviditet påvirker
kapitalen.

I selskabsform ville det især have betydning, da det eller ville være at
betegne som personligt indskud - igen under kapitalen.

> og hvor placerer du så denne i kapitalforklaring ?

Sådan en har endnu ikke været udarbejdet. Der afleveres et skattemæssigt
regnskab sammen med selvangivelsen.

Til gengæld har jeg hidtil fortaget betaling af private udgifter over
firmaets bankkonto (on line som det nemmeste) til debet for netop kontoen
hævet privat, der jo netop er skattepligtig. Det har vist sig at være
særdeles usmart og vil fremover foregå over en privat bankkonto i en anden
bank.

Det er jo stadig, som jeg tidligere skrev, efter princippet: Hvor meget har
De tjent? Hvor meget har De betalt i skat? Hvornår kan vi komme og hente
resten? (Torskegilde anno 60'erne og tidligere)

> NB-OT, var i Ramsing i dag, men regnen gav ingen fornemmelse for
> øl ved fjorden..

Nu er det jo også ca. 1,5 km længere inde i landet, det sner (ikke
snebajere).

> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Med venlig hilsen
Karsten Jensen
R.a.4.D.

Fra : Topgun

Dato : 03-07-03 15:18

> [...]
> firmaets bankkonto (on line som det nemmeste) til debet for netop
> kontoen hævet privat, der jo netop er skattepligtig. Det har vist sig

Hvorfor synes du det har været usmart ? Det er jo konteringen der er
afgørende og ikke udbetalingsbanken.

> Det er jo stadig, som jeg tidligere skrev, efter princippet: Hvor
> meget har De tjent? Hvor meget har De betalt i skat? Hvornår kan vi
> komme og hente resten? (Torskegilde anno 60'erne og tidligere)

Ja retssikkerhed eksisterer ikke i DK når myndigheder selv er part i en
sag, det er et faktum at magtmisbruget har nået et uacceptabelt niveau.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-03 00:38

> "Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in

> Hvorfor synes du det har været usmart ? Det er jo konteringen der er
> afgørende og ikke udbetalingsbanken.

Du giver selv svaret

> [...]

> Ja retssikkerhed eksisterer ikke i DK når myndigheder selv er part i en
> sag, det er et faktum at magtmisbruget har nået et uacceptabelt niveau.

Det usmarte i det opstår som følge af en soleklar konstatering af
ligningsmyndighedernes manglende evne til overhovedet at læse og forstå et
regnskab. Det er i samme forbindelse konstateret, at de end ikke kan læse
dansk - heller ikke indenad - og at man ligefrem skal på niveau som for
landsretten for at finde nogen, der kan læse, så det er måske også usmart at
fortsætte yderligere redegørelse her.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen
....en med næsten blomkålsører

Fra : Topgun

Dato : 04-07-03 15:44

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in

Hej Karsten

> [...]
> forstå et regnskab. Det er i samme forbindelse konstateret, at de end
> ikke kan læse dansk - heller ikke indenad -

Så absolut sandt. Min erfaring fra mere end 50 sager, er at
Skatteankenævnet er så dybt inkompetente at man ligesågodt kan springe
dem over, ved at undlade at føre sin sag seriøst dette sted. Man skal
blot holde liv i sagen så den kan komme for Landsskatteretten og videre.

Landsskatteretten er vel nok det sted hvor magthaverne begår de største
forbrydelser mod skatteyderne. Her skal man heller ikke spilde sin tid på
for meget skriverier, men blot sørge for en hurtig afgørelse så man kan
indstævne skatteministeriet for Landsretten. Her behandles sagerne for
første gang på en juridisk og kompetent måde. Alle antagelser, skøn,
subjektive holdninger mv. er uden betydning - nu er det loven og dens
fortolkning det handler om, og hele den tidligere behandling ses der bort
fra. Derfor skal man ikke bruge sin kontbare tid på de administrative
skattemyndigheder - de er en kriminel forbryderbande alligevel.

Eneste problem ved Landsretten er, at Kammeradvokaten ikke har den
nødvendige matematiske talforståelse. Når regnestykkerne bliver
komplicerede, så forsøges det ignoreret. Læren er, at jo mere kompliceret
ens forhold er, jo større er manglen på retssikkerhed. Man har som
skatteyder bevisbyrden, og det betyder at magthaverne kan slynge om sig
med provokationer fra den blå luft. Domstolene stopper desværre ikke
dette tyranni, og man skal spilde ufattelig meget tid på tilbagevisning
af provokationer og på at undervise på dommere og Kammeradvokat.

Landsrettens statistik ser heller ikke for godt ud. I 80% af sagerne
lykkedes det dem at snyde skatteyderen. Højesteret er det sted ens sag
behandles korrekt for første gang. De dommere der sidder der, er alle
kendt for deres uafhængighed af systemet. Det var også højesteret der
omstødte kantinemomsen hvor magthaverne havde snydt virksomhederne for
500mio. - så T&S tabte en sag til 500mio - fryd - fryd. Men hvad gjorde
disse svin så, så de påstod forældelse udover 5 år, og således tog de
røven alligevel på virksomhederne.

Det er en moderne udgave af grever og baroner og bønner. Idag organiseres
udbytningen af befolkningen af skattemyndighederne, og misbrug af
gummiparagraffer, sagsprocedurer, klagefrister og forældelsesregler,
medfører ofte at skatteyder taber en sag, som han har ret i.

Gid vi kunne etablere vores egen folkedomstol og nakke de svin en gang
for alle.

Ville ønske der snart kom et retssikkerhedsministerium bestående af ikke
systemfolk. Hertil skal kunne politianmeldes sagsfusk og magtmisbrug
efter straffelovens Kap 16 omhandlende forbrydelser i offentlig tjeneste.
Dette kapitel er en illution, og bliver aldrig anvendt, men er der kun
for at kunne sige for omverdenen (Amnesty og menneskeret mv), at vi skam
har en straffemulighed for forbrydelser i offentlig tjeneste.

Nå jeg har meget mere, men skal skåne jer

> og at man ligefrem skal på
> niveau som for landsretten for at finde nogen, der kan læse, så det er
> måske også usmart at fortsætte yderligere redegørelse her.

Ja det er nok usmart, men jeg kunne ikke dy mig. Nu vil det piple frem
med grønskollinger som er blevet indoktrinere på jurastudiet, og de vil
hævde at myndighederne altid ret ret, og at de opfører sig ordentligt, og
at det hele sikkert er ens egen skyld.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-07-03 22:39

Topgun wrote:

> [...]
> med grønskollinger som er blevet indoktrinere på jurastudiet, og de vil
> hævde at myndighederne altid ret ret, og at de opfører sig ordentligt, og

Tja, du kan starte med at komme med nogle konkrete eksempler,
og jeg er hverken grønskolling eller jura,

begrund dit indlæg, da det er på kanten af mit killfilter.

Eller det er bare så'n en opfattelse..

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 00:05

> "Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in
>
> Hej Karsten

Jeg har lige klippet bare "lidt" væk og skal jeg blot bemærke to ting. For
det første er de regnskaber, der afleveres og evt. kører videre i møllen til
landsskatteret jo udfærdiget lige præcis efter de retningslinier, der fra
lovgivningsmagtens side er påkrævet. Det er således absolut ingen
undskyldning for nogen som helst offentlig dermed beskæftiget instans, ikke
at kunne læse og forstå sådanne regnskaber.

Dernæst, du får aldrig ændret på systemet sålænge der er omvendt bevisbyrde.

Der var en gang en udsendelse fra CNN om Danmark. Desværre nåede jeg ikke at
se den, men jeg fik lige speakerens konklusion med:
DENMARK - THE COUNTRY WHERE YOU ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENT

Det siger vist lidt om hvem eller hvad bananstater er.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 22:03

> [...]
er
> ueninge om debet siden, hvorfor hverken driftkonti eller indgående moms

OK og enig.

> Em mellemregningskonto for en enkeltmandsvirksomhed bør IKKE forekomme, da
> denne er en rodekonto til folk der ikke kan bogføre, og man kan ikke
aflevere
> en status med saldi på denne.

For så vidt enig, men nu er den for mit vedkommende en anakronisme eller et
levn fra fordums dage. Jeg er ikke enig i begrebet rodekonto o.s.v.

> Den hører til i kapitalforklaringen.

Ja, for et personligt drevet firma

> [...]
> til egenkapitalen, som igen er en underkonto til interessent kapitalen, og
> som iøvrigt sammen med fremmedkapitalen udgør passiverne

Jeg skrev noget tilsvarende et par indlæg tidligere i tråden, der måske
sammenholdt med ovenstående forklarer, hvorfor jeg skrev, som jeg gjorde.
Man kan så sige, at det er et misk-mask mellem bogføringsprincipper for
henholdsvis personligt drevne virksomheder og virksomheder i selskabsform.

> Mvh

For i øvrigt fik jeg stadig ikke et pluk ud af din eksakte e-mail adr. og nu
synes den igen anderledes. Meddel mig den lige på bito@tdcadsl.dk

Mvh
Karsten Jensen