Teknik liderlig, rart at jeg ikke er alene~
Fra : jabbe

Dato : 23-06-03 19:26

Hejsa gutter og gutinder

Nu så jeg lige at Steen Suder skrev at han er teknik liderlig.
Så jeg er altså ikke alene....
Er der andre der ude der har samme symtomer???
Så vil jeg da gerne høre hvad i har puttet på tanken for i kan leve op til
denne fornemme titel som "teknik liderlig"

Det gælder også dig Steen...

PT har jeg ikke fået lavet mit akvarie færdigt...
Men det er nok pga. dette syndrom..

Bare mit Akvariebord kommer til at indeholde 18 kold katode lysrør så når
jeg åbner et skab tænder lyset via et reedrelæ der sidder skjult i bordet...

Så har jeg købt et Parallel ports interface til computern så jeg kan styre
lys og aflæse temperatur osv. men det skal først programeres....

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth
Aprilia AREA 51 45/scooter

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 23-06-03 19:58

jabbe wrote:
> Bare mit Akvariebord kommer til at indeholde 18 kold katode lysrør så
> når jeg åbner et skab tænder lyset via et reedrelæ der sidder skjult
> i bordet...

Er der snart nogle billeder? kan huske du spurgte i d.e.hcasemodding

> Så har jeg købt et Parallel ports interface til computern så jeg kan
> styre lys og aflæse temperatur osv. men det skal først programeres....

Har du et link?

Har en ide om at lave en temp/RF måler som skal kobles på com-porten. Så
skulle jeg gerne kunne vurdere temperaturefaldet ved manglende dækglas i
sommervarmen (hvis den da kommer)

her er link til diagram:
http://peterpolm.tripod.com/sht11/index.html

og hvis du vil prøve kan du bestille en vgratis temp/RF-sensor her:
http://www.sensirion.com/en/sensors/humidity/sensors_devices/sensorSHT11.htm
leveringstid ca 10-14 dage

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : jabbe

Dato : 24-06-03 16:27

Der er billeder på min Hjemmeside

http://hjem.get2net.dk/jabbe/

Og der bliver der lagt billeder på efterhånden som jeg når frem i
processen....
Interface kortet er ikke lagt på fordi programeringen er lidt i stilstand
til jeg får fat i ham der kan(en af vennerne kender en)

http://www.velleman.be/ søg på k8000

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-06-03 17:24

jabbe wrote:
> Der er billeder på min Hjemmeside
>
> http://hjem.get2net.dk/jabbe/

Undskyld jeg siger det, men det er meget træls at links åbner en ny side
istedet for at bruge samme browser.

/Søren

Fra : jabbe

Dato : 24-06-03 17:49

Ok jeg har det lige modsat...
Jeg kan godt lide man har hovedsiden bagved..

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-06-03 18:16

jabbe wrote:
> Ok jeg har det lige modsat...
> Jeg kan godt lide man har hovedsiden bagved..

Bruger man nu f.eks. browser som Mozilla klikker man blot på linket med
den midterste knap og så kommer linket frem i enten et nyt vindue eller
i et nyt faneblad, afhængigt af indstillingerne.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : jabbe

Dato : 27-06-03 21:41

Ok det gør man så ikke..:)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-06-03 22:01

jabbe wrote:
> Ok det gør man så ikke..:)

I IE og Opera er det bare at holde <shift> nede mens man klikker.

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 09:13

Ok nu har jeg ændret det og prøver at se hvordan det virker....
ellers skifter jeg tilbage..:)

Fra : Tommy og Laila

Dato : 23-06-03 21:16

hej gutter....
jeg har allerede en Allan bradly PLC der styre pumper og lys. ventilation i
mit regnskovs akvarium og fordelen ved en PLC er at jeg ikke skal
opdatere min antivirus hver gang jeg skal se på fisk fisk
mvh Linux

Fra : jabbe

Dato : 24-06-03 16:49

> jeg har allerede en Allan bradly PLC der styre pumper og lys. ventilation
> mit regnskovs akvarium og fordelen ved en PLC er at jeg ikke skal
> opdatere min antivirus hver gang jeg skal se på fisk fisk

Rimeligt Cool
er der analog ud/ind gange på den????

Jabbe

Fra : jan h

Dato : 24-06-03 19:10

hvad er plc?

mvh jan

Fra : Søren Reinke

Dato : 24-06-03 19:13

jan h wrote:
> hvad er plc?

Programmable Logical Controler.

En simpel styringscomputer

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : jabbe

Dato : 24-06-03 19:20

Jaaa en kort forklaring er at det er en lille computer der har en masse
indgange og udgange som du kan styre via et program du lægger ind i
den.......

Fra : Linux

Dato : 25-06-03 03:05

hej. "Jabbe"

i må undskylde væntetiden, men jeg havde lige et cabel modem, der ikke lige
forstod at det var arbejds tid.

Nå undskyldninger er der jo nok af...Det er en lille AB.. med 10 ind og ud
gange (analog) plus 2 elektromatic termometre m føler (101)
til varm luft.
Der ud over er der en anden termoføler til ventilationen (meget vigtig del i
et regnskovs akvarium)
I det at man ikke se en skid af hvad det er der foregår inde i akvariet
hvis det ikke er tændt ( lille pc blæser 10x10x2stk)

PLC`n sørger for at de forskeldige lystofrør, og halogen pære, tænder og
slukker sådan over hele dagen.
Til slut på dagen, er der først 2, roange lamper og derefter 2 røde, der gør
slut på en herlig dag
Det røde lys gør også, at fiskene "finder" sine faste pladser før det bliver
nat.
For det at lyset pludseligt slukker, kan godt have katastrofale følger,
især for fisk der "springer" de hopper simpelhænd op på land......surt !
"#"#¤%%&&/??

Og hvad er så det fede ved plc/pc lys...... jo tricket består i at få lyset
til at glide ind over hinanden så det ser pænt ud
og gerne således at fisken ikke bliver stresset.
Hvad man elders kan bruge en PLC til jaaaa deeeee..
styring af huse alarmer pumper maskiner akvarier....alt der skal køre i en
cyklus........kvinder nej det tror je dælme ikk de køre deres eget løb..

ps. det hele kan også godt laves med timere og rælæer
det havde jeg før at jeg fik plcéren
7 timere og 12 rælæer 2 trafoer en 12v og en 24v et hav af strips og
ledninger
og der foruden kommer der jo en el regning
rælæer er ikke billige at have og de larmer helt vildt.

Fra : jabbe

Dato : 25-06-03 04:19

> [...]
> ledninger
> og der foruden kommer der jo en el regning
> rælæer er ikke billige at have og de larmer helt vildt.

DVS. at du har en sol op/nedgang's funktion på...

Det er fedt nok....

Det er også det jeg vil have lavet når jeg får mit interface boar til at
virke..:)

men 1 ting adgangen...

PT må jeg køre med relæer og bare tænd/sluk..

Fra : Linux

Dato : 25-06-03 07:14

ja jabbe lidt sådan.
og det er også rimeligt næmt at lave med tænd/sluk ure
her er noget nemt til ca.150. dkr tænd/sluk ure koster ca.45dkr i Ikea
jeg har også lige lavet et lille sekvens diagram
T1 on 08.00 off 08.45 og on 20.15 off 21.30 let lys ex.halogen 3x10w
T2 on 08.30 off 20.30 kraftig lys
T3 on 21.15 off 22.00 T3 Rød lys baglygter fra bil

Det der interface kan man sæte flere af dem sammen i samme pcér

Fra : jabbe

Dato : 25-06-03 17:32

> [...]
> T2 on 08.30 off 20.30 kraftig lys
> T3 on 21.15 off 22.00 T3 Rød lys baglygter fra bil

Det er da ikke rigtig sol op/nedgang....

den dæmper ikke lyste og langsomt skruer op for det og den anden vej om
aftenen??

> Det der interface kan man sæte flere af dem sammen i samme pcér

yes 1 master og 3 slaver....

det giver noget i den sidste ende..:)

Men nu så jeg lige en der havde det der IKS der var lige sådan noget jeg
ville have...

Fra : Linux

Dato : 26-06-03 13:21

jo men du har vel set hvad det er den koster
bare "propen" føleren koster 500 dask
så prøv lige at kigge her

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-06-03 13:36

Linux wrote:
> jo men du har vel set hvad det er den koster
> bare "propen" føleren koster 500 dask

Kan du ikke se linket til en gratis prøve?
Jeg fik en gratis SHT11, leveringstid ca 14 dage.

Fra : Linux

Dato : 26-06-03 21:52

hej Søren.

virker den ??
for jeg har også sent bud efter en
fedt hvis den gør

mhv.Linux

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-06-03 22:11

Linux wrote:
> virker den ??

Det går jeg ud fra, eller er der jo ikke den store reklame efekt i at sende
dem gratis ud.

Har ikke haft tid til at lege med den, men den har været nævnt et par gange
i news:dk.teknik.elektronik

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=sht11+group%3Adk.t
eknik.elektronik&btnG=Google-s%F8gning&meta=group%3Ddk.teknik.elektronik

Vil du ikke nok svare under det forrige indlæg
grunden kan ses her: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Linux

Dato : 26-06-03 22:52

sorry Søren.
jeg tøffer lige over i den der

> Har ikke haft tid til at lege med den, men den har været nævnt et par
gange
> i news:dk.teknik.elektronik

ja men så får vi da nok snart at se om der her lille elektro dims virker

hygge Linux

Fra : Kim Adersen

Dato : 25-06-03 00:10

> [...]
>
>Så har jeg købt et Parallel ports interface til computern så jeg kan styre
>lys og aflæse temperatur osv. men det skal først programeres....

Ork, så har du langt igen. Se evt. på http://akvariet.terrabyte.dk under online
display

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : jabbe

Dato : 25-06-03 04:23

Nu kan jeg sgu ikke få mine bukser på....

Mig have................. MIG have....................... MIG HAVE!!!!!!!!!!

Mere info tak... det ser skide godt ud....

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-06-03 18:21

Kim Adersen wrote:
<KLIP>

> Ork, så har du langt igen. Se evt. på http://akvariet.terrabyte.dk under online
> display

De har tilsyneladende været igang med rrdtool.

Fra : Kim Adersen

Dato : 26-06-03 01:24

> [...]
>
>Mig have................. MIG have....................... MIG HAVE!!!!!!!!!!
>
>Mere info tak... det ser skide godt ud....

Hvis du går ind på min side, under mit akvarium og så læser artiklen om
IKS AquaStar computeren, så er du godt på vej til at vide det meste. (Der
er dog kommet en del nyt til siden artiklen blev lavet, som jeg ikke har fået
opdateret endnu).
Jeg har så udvidet den lidt ved at lave et program sammen med en kammerat,
som napper alle informationerne via serielporten, og så lavet det display du
så.

Det er rimeligt simpelt. Men som jeg kan forstå ud af jeres setup og ønsker, så
kan
IKS computeren lige præcis det som i vil have.

Nåja, og nu vi er ved teknik, så har jeg en lille 7000,- sag af et kamera på
også. Desværre
ser akvariet ikke skide godt ud for tiden, da jeg lige har startet det op på ny.
Og i saltvand får
man altså ualmindelige mange og grimme alger i opstartsfasen. Men det er kun et
spørgsmål
om et par uger, så skulle det gerne blive krystal klart igen.

Er der spørgsmål, så skyder du bare løs

Mvh/Greetings
Kim Andersen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-06-03 18:14

jabbe wrote:
> [...]
> Så vil jeg da gerne høre hvad i har puttet på tanken for i kan leve op til
> denne fornemme titel som "teknik liderlig"

Bundvarme, akvariecomputer, CO2 med elektronisk styring, ekstra lys etc.

> [...]
>
> Så har jeg købt et Parallel ports interface til computern så jeg kan styre
> lys og aflæse temperatur osv. men det skal først programeres....

Jeg har overvejet at hente data ud af akvariecomputeren og så plotte
vha. MRTG eller rrdtool.

Fra : jabbe

Dato : 27-06-03 21:44

> Bundvarme, akvariecomputer, CO2 med elektronisk styring, ekstra lys etc.

Lydder ret spændende, vil du fortælle mere om det i detalier??

> Jeg har overvejet at hente data ud af akvariecomputeren og så plotte
> vha. MRTG eller rrdtool.

Hvad kan det gøre???

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-06-03 09:13

jabbe wrote:

> Lydder ret spændende, vil du fortælle mere om det i detalier??

Bundvarme er aht. til planterne i akvariet. Planter kan generelt ikke
lide at stå med fødderne i koldt underlag. På erhvervsgartnerier ser man
da også typisk undervarme til de sorter der kræver det.

Bundvarmekabel fra Zajac ZZH4:
<http://www.zajac.de/scripts/merchant.dll?callart&Dest=&ID=313E3F3F4A4F4E545B5D6B6F6D72767D808D&Addr=Info&Art=ZZH4>

Akvariecomputeren er blot et avanceret tænd/sluk-ur med en masse ekstra
features. Jeg bruger den til at: tænde og slukke for lyset, styre
temperaturen, styre CO2-tilsætningen vha. en magnetventil og til at
UVC-bestråle vandet i intervaller.

Se mere her:
<http://www.iks-aqua.de/html/engl/aquamidi.htm>

CO2systemet består af en 6KG AGA-flaske, en alm. svejsereduktionsventil,
en magnetventil, en bobletæller og en hjemmelavet reaktor.

Reaktoren er lavet af et 50mm PVCrør med slangestudser i begge ender og
en CO2-nippel på midten. Det er fyldt med alm. hvid filterkeramik (små
rør). Vandet strømmer igennem røret ovenfra og nedefter, direkte
monteret på tryksiden af filteret.

Det ekstra lys begrænser sig til en ekstra parabol til Effectlinearmaturet.

> Hvad kan det gøre???

MRTG og senere rrdtool er software der kan plotte data så det bliver til
en graf og fremstille GIF'er eller PNG'er med denne graf på, typisk til
fremvisning på en webside. Det bruges typisk til at plotte data om
netværkstrafik, f.eks. hvor stor trafikken er igennem en router.
Det kan dog også bruges til alle mulige andre formål som nu f.eks. plot
af målte værdier i akvariet.

I mit tilfælde kan man hente data ud af akvariecomputeren vha. et
serielt kabel og det burde være nemt at plotte disse data vha. MRTG.

MRTG:
<http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/>

RRDTOOL:
<http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/>

Linux:
<http://www.linux.org/>

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 12:45

Hvilke styresystemer virker med IKS-aqua computern???
syntes ikke lige jeg kunne læse noget på nettet...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-06-03 14:16

jabbe wrote:
> Hvilke styresystemer virker med IKS-aqua computern???
> syntes ikke lige jeg kunne læse noget på nettet...

Alle og ingen...
Det er en selvstændig enhed der har sin egen software indbygget.
Dog er den software man kan få til enheden lavet til Windows.

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 12:57

Det der IKS-aqua system.

Hvordan funker det???

Sådan som jeg forstår det skal man have en boks med display og måler til
hver eneste ting man skal måle(temp, PH. CO2 osv.) og det kobles så sammen
med en hovedboks som har forbindelse med computern...

Er det rigtigt??

Jabbe

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-06-03 14:17

jabbe wrote:
> [...]
> hver eneste ting man skal måle(temp, PH. CO2 osv.) og det kobles så sammen
> med en hovedboks som har forbindelse med computern...

Nej.

Den jeg har er en IKS Aquastar Midi pH og den har indgange for en
temperaturprobe og en pH-probe.

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 14:50

> Den jeg har er en IKS Aquastar Midi pH og den har indgange for en
> temperaturprobe og en pH-probe

Og så til seriel proten?!?!?

Linker man så de forskelluge Midi sammen og så en af dem til computern???

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-06-03 16:13

jabbe wrote:

> Og så til seriel proten?!?!?

Spar lidt på glasuren, makker.
Et enkelt spørgsmålstegn havde været rigeligt.

Serielporten bruges blot til at hente data ud med... hvis man skulle
have brug for det. Firmwareopgradering foretages også via denne port.

> Linker man så de forskelluge Midi sammen og så en af dem til computern???

Nej.
Forbindelse til en PC er ikke nødvendig.

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 19:51

> Forbindelse til en PC er ikke nødvendig
Det er det så for mig da jeg jo lider af TOPIC...:)

Hvordan linkes de sammen de forskellige???

Der er Aquastar og Aquastar MIDI....
Hvad er foreskellen på disse 2?

--

..
..

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-06-03 20:24

jabbe wrote:

> Det er det så for mig da jeg jo lider af TOPIC...:)

Jeg mente: "for at den kan fungere"

> Hvordan linkes de sammen de forskellige???

Så vidt jeg ved linker man ikke Midi'en og den store ved jeg ikke meget om.

> Der er Aquastar og Aquastar MIDI....
> Hvad er foreskellen på disse 2?

Har du ikke været på hjemmesiden? Det står ret udførligt beskrevet der.

Kort:
Midien er begrænset til to måletyper i modsætning til den store der kan
udvides meget men også er meget mere kostbar.

Fra : jabbe

Dato : 28-06-03 20:52

Jo jeg har været inde og læse....

Når jeg får min nye printer på mandag/tirsdag bliver manualen dens jomfru
print....

Jeg har læst alle beskrivelserne for de forskellige enheder.. men det gav
mig ikke lige en ide om hvordan de forbindes...

> Kort:
> Midien er begrænset til to måletyper i modsætning til den store der kan
> udvides meget men også er meget mere kostbar.

den store koster 2 kilo.. det er da til at leve med.. men så er der jo alle
sonderne..:) og det ligger på knap 1 kilo stykket så løber det MEGET hurtigt
op..:)

men hvad....

Jeg er jo næsten singel.....:)

Ja du ved, man er jo ikke singel hvis man har noget der bruger alle ens
penge alt ens tid og lugter af fisk..... Og det har jeg.... Akvarie..:)

Fra : Kim Adersen

Dato : 03-07-03 21:01

>Kim Adersen wrote:
><KLIP>

>online
>
>De har tilsyneladende været igang med rrdtool.

Ja, rrdtool bliver brugt til at lave graferne med. Det var nemmest da displayet
alligevel køre i Perl og PHP.

Mvh/Greetings
Kim Andersen