Højtryksrensning af murværk
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 23-06-03 16:05

Hej,

Vi har at murstenshus fra 1909 hvorfra der fra den ene gavl er fjernet
store mængder efeu. Det har efterladt en del planterester etc. som jeg
havde tænk mig at fjerne vha. en højtryksrenser.

Jeg har prøvet på at lille område, og de fleste planterester
forsvinder hvilket jo er fint. Men enkelte steder bliver der slået små
stykker af stenene og andre steder forsvinder den yderste (mørke) del
af fugen. Spørgsmålet er om denne behandling for hård ved murværket?

Nogen der her erfaringer med dette eller har andre forslag til at
fjerne planteresterne?

mvh
Jeppe

Fra : lillespir

Dato : 23-06-03 17:42

"Jeppe N. Madsen" skrev d. 23-06-03 16:05 dette indlæg :
> [...]
> af fugen. Spørgsmålet er om denne behandling for hård ved murværket?
>
> Nogen der her erfaringer med dette eller har andre forslag til at

Hej Jeppe N Madsen.
Jeg har ikke prøvet at rense en mur.
Men jeg har arbejdet med højtryksrengøring gennem flere år.
Min tidlige erfaring var, at rettede jeg højtryksstrålen direkte mod et
emne eller overflade kunne disse tage skade.( strålen gik gennem en stor
glasrude, det sluttede da jeg fik at vide, at den skulle bruges som
nedenstående )
Prøv at bruge strålen som en spartel, så er ødelæggelserne meget
begrænsede
M.V.H. Rita

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter C.

Dato : 23-06-03 23:29

> Nogen der her erfaringer med dette eller har andre forslag til at
> fjerne planteresterne?

Min far brugte med succes en el-skraber og en excentersliber til at fjerne
efeu-rester....men det var også kun på et område af ca 2x2 meter...der går
noget slibepapir til.

MVH Peter C.