Japansk Have
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-06-03 15:42

Hej NG.

Jeg skal til 60 års fødselsdag på lørdag hos en meget haveinteresseret
veninde.
Jeg ved at hun planlægger at lave et japansk inspireret hjørne i haven.
Hvilke planter vil være velegnet og passe ind i det japanske præg?
Jeg tror ikke at hun planlægger noget med vand i haven, så det må vel
være noget '¨Zen have' tror jeg det hedder.
Gode ideer motages med tak og forventning.

Carsten

--
- -
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Trine Piltoft

Dato : 23-06-03 17:55

> [...]
> være noget '¨Zen have' tror jeg det hedder.
> Gode ideer motages med tak og forventning.

Azalea er en blomstrende plante der typisk er brugt i japanske haver. Af
stedsegrønne er bl.a. taks samt diverse "græsser" (og sikkert mange flere
som jeg ikke lige husker navnene på *g*).
Af bunddække, er forskellige former for lavtvoksende timian særdeles
velegnet.

Mvh. Trine - der selv er igang med at lave min have om til japansk
inspireret stil - der er lang vej endnu, selv om haven er ganske lille *s*.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-06-03 23:23

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> være noget '¨Zen have' tror jeg det hedder.
> Gode ideer motages med tak og forventning.

Rhododendron yakushimanum hybrider med lådne bladunder sider
så som Rhododendron 'Schlaraffia'
er velegnet.

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 24-06-03 07:04

En japansk ahorn er også en fin ide til en japansk inspireret have.

Mvh Tina

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-06-03 08:39

Tina Bach Nygaard wrote:

> En japansk ahorn er også en fin ide til en japansk inspireret have.

bare den ikke bliver for stor eller syg.

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 24-06-03 16:16

Det er en udgave der har dværgvækst nærmest bonsai.

Mvh Tina

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-07-03 11:18

> [...]
> være noget '¨Zen have' tror jeg det hedder.
> Gode ideer motages med tak og forventning.

Tak for de gode råd.
Det viste sig at være mere et 'japansk inspireret stenbed', så det blev
ikke planter i denne omgang. Det blev i stedet denne, bygget af sten fra
'lageret'
http://home20.inet.tele.dk/mb9/birgit1.jpg

--
Carsten (3600)

Fra : Calle.

Dato : 02-07-03 14:49

> [...]
> Det viste sig at være mere et 'japansk inspireret stenbed', så det
> blev ikke planter i denne omgang. Det blev i stedet denne, bygget af

smid den nu ikke for hårdt ned på gavebordet >
--
Calle