Purløg
Fra : Hanne Jensen

Dato : 23-06-03 08:57

Jeg har lige købt en purløg som jeg efter at have plantet , opdagede at
den har flade blade og ikke rørformede, som jeg kender purløg, duften minder
om purløg. Mon der findes forskellige slags purløg, eller har jeg købt
katten i sækken?
M.V.H.
Hanne Jensen

Fra : hatmand

Dato : 23-06-03 09:10

Hejsa Hanne

At der findes flere former for purløg er der ingen tvivl om, men den du
der beskriver kender jeg ikke sådan umiddelbart. Der findes en
bredbladet en der vist nok er kinesisk purløg, og en kraftig rørformet
asiatisk halløjsa. Er meget spændt på eventuelle forslag.

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 02-07-03 10:58

"hatmand" <hatmand.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bredbladet en der vist nok er kinesisk purløg, og en kraftig rørformet
> asiatisk halløjsa. Er meget spændt på eventuelle forslag.

Som ganske unge har kinesiske purløg flade, men ikke ret brede blade.
Bliver de ældre, kan bladene blive op til en cm. brede. De er i øvrigt meget
anbefalingsværdige. De kommer ret tidligt på foråret. Smagen er svagt
hvidløgsagtig.
Når vores "rigtige" purløg angribes af den årlige gang rust, går vi over til
de kinesiske. De får ikke rust.
Nu vi er ved purløg og purløgserstatninger: Jeg har en del etageløg, der
skyder meget tidligere end purløgene. Deres forårsblade bruger jeg som
purløg.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Calle.

Dato : 23-06-03 12:30

Hanne Jensen wrote:
> [...]
> at den har flade blade og ikke rørformede, som jeg kender purløg,
> duften minder om purløg. Mon der findes forskellige slags purløg,

Det lyder som om det er en tot udplantnings porer du har købt.
Min onkel har lige gjort det modsatte.

--
Calle

Fra : MC

Dato : 23-06-03 20:54

Kinesisk purløg, som er nævnt tidligere, kender jeg som hvidløgspurløg - det
kan vist godt passe til din beskrivelse. Den har navnet pga. let
hvidløgsaroma og -smag. Hvidløgspurløg får (mener jeg) mere hvidlige
blomster.

Det skal dog siges, at jeg ikke aner noget om purløg, men undersøg lige smag
og aroma - det kunne jo være....

Michael

Hanne Jensen <pollo_sletmig@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef6b3b8$0$5175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jens Petersen

Dato : 24-06-03 19:02

Måske er det kattegræs du har købt

--
Jens

He who risks nothing, gets nothing.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-06-03 06:56

"Jens Petersen" skrev i en meddelelse
"Hanne Jensen"wrote:

> Måske er det kattegræs du har købt

En gang kom min far hjem med nogle bakker porrer som han og min mor
ville plante i to bede med 3 lange rækker i hver. Vi vil gerne have mange
porrer i år, sagde de, det er så sundt.

Så de lå på knæ og plantede og plantede og det så jo godt ud med alle de
rækker af småbitte porrer.

Ja go daw do' - efter nogle uger blev de klar over at de havde fået
halvdelen
af urtehaven tilplantet med purløg - arrrgghhh.

Det vil sige at der sommetider bliver byttet om på tingene selv på den
bedste
planteskole.

Ruth