Hvilken slags hæk?
Fra : KK

Dato : 22-06-03 11:55

Vi købte et hus sidste år og vil nu bla. forbedre hækken mod vejen da den er
noget tynd.

Jeg kan bare ikke se hvilken slags det er!

Jeg har sendt et par billeder til dk.binaer og håber en af jer kan
identificere hækken

/Kim

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-06-03 14:12

KK wrote:

> Vi købte et hus sidste år og vil nu bla. forbedre hækken mod vejen da den er
> noget tynd.
>
> Jeg kan bare ikke se hvilken slags det er!

Er det ikke spirea? Tag en gren med hen i planteskolen.

> Jeg har sendt et par billeder til dk.binaer og håber en af jer kan
> identificere hækken

Der findes mange sorter, kunne du ikke
bare lade være med at gå og klippe den,
så vil den få et væld af hvide blomster.

Du ved ikke hvad du går glip af ved at du klipper den.
Hvis du skal klippe den så tag nogen grene helt ved jorden.

Fra : KK

Dato : 23-06-03 12:17

Hejsa,

Hækken er afblomstret for i år og jeg er nød til at holde den nede da jeg i
såfald ikke kan se en disse når jeg bakker ud af min indkørsel.

Tak for info

/Kim

Fra : Mari

Dato : 22-06-03 15:06

"KK" <testesen@dandims.dk> skrev i en meddelelse
> Vi købte et hus sidste år og vil nu bla. forbedre hækken mod vejen da den
er
> noget tynd.

Det ligner meget en spirea. En Spirea kan forbedres ved at du klipper den
helt ned til ca. 15-20 cm over jorden - og gøder/vander den.
Læg et lag spagnum ud - og vand jævnligt indtil der igen er vækst i planten.
Tidspunktet er perfekt nu. Dvs. lige efter blomstring.

Det ser ud som om der er huller pga. manglende planter. Dem kan du fylde ud
ved at grave en stor plante op og dele den.

Jeg håndklipper min Spirea for at bevare det buskagtige - og jeg klipper
lige efter
blomstring, så busken kan nå at danne nye skud til næste års blomstring.

/Mari

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-06-03 15:58

On Sun, 22 Jun 2003 16:06:29 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote:

>er
>
>Det ligner meget en spirea. En Spirea kan forbedres ved at du klipper den

Jeg tror også det er en spirea. Spiraea vanhouttii for at være mere
præcis.

http://www.gartneriet.dk

Fra : KK

Dato : 23-06-03 12:26

Hejsa,

Tak for info,

Har været på den lokale planteskole som ikke fører/kender den, så jeg må
længere væk

Ved du om den er modstandsdygtig overfor vejsalt?

Hvis ikke, er det slet ikke den rigtige type at have stående langs en
landevej.

/Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-06-03 16:13

On Mon, 23 Jun 2003 13:25:59 +0200, "KK" <testesen@dandims.dk> wrote:

>Har været på den lokale planteskole som ikke fører/kender den, så jeg må
>længere væk

Ahva? En planteskole som ikke kender en Spirea vanhouttii ?

>Ved du om den er modstandsdygtig overfor vejsalt?
>
>Hvis ikke, er det slet ikke den rigtige type at have stående langs en
>landevej.

Den er lige så tolerent overfor salt som stort set alt andet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : KK

Dato : 23-06-03 12:22

Hejsa,

Tak for info,

Ja, der mangler planter flere steder.

Kun langs indkørslen er den fin tæt, men langs vejen er der huller.

Ved ikke om den blev plantet med for lang afstand eller på et forkert
tidspunkt således at vejsalt har holdt væksten nede.

Jeg tror det er en kombination af begge.

Der mangler for mange planter til at jeg kan snuppe nogle der hvor den er
tættest så jeg må omkring en planteskole

/Kim

Fra : Mari

Dato : 23-06-03 22:51

> Der mangler for mange planter til at jeg kan snuppe nogle der hvor den er
> tættest så jeg må omkring en planteskole

Lav dem selv - sådan som det er beskrevet her:

http://ljohans.com/planteleksikon/df09.html

/Mari