Laservaterpas
Fra : Jack Nissen

Dato : 21-06-03 14:41

Hej

Jeg er ny her i gruppen, så jeg ved ikke rigtigt om dette spørgsmål har
været behandlet før, hvis det er, beklager jeg, men håber trods alt at nogen
vil besvare spørgsmålet alligevel.

Min gamle fader ønsker sig et laservaterpas. Så for at glæde den gamle gut,
har jeg købt et sådant.
Nu kunne jeg jo ikke nære mig, men skulle lige prøve det før jeg pakkede det
ind.
Jeg må indrømme: Jeg forstår ikke hvordan man skal bruge det, og kan ikke se
det fantastiske i apparatet (endnu).

Er der nogen her der kan forklare mig det ?
På forhånd tak...

Mvh.

Jack

Fra : Hauge

Dato : 21-06-03 15:03

Hejsa

"Jack Nissen" <fame-n@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Er der nogen her der kan forklare mig det ?

Det eneste fantastiske der er med sådan et, er at man reelt forlænger selve
passets længde, med det som laserlyset kan nå..

Det er jo en del nemmere end at bruge en snor, og lyset buer jo ikke nedaf,
som en snor gør.

Mvh Hauge

Fra : Jack Nissen

Dato : 21-06-03 15:15

"Hauge" <6275624.hauge@spamfree.dk> skrev i en meddelelse >

> Det eneste fantastiske der er med sådan et, er at man reelt forlænger
selve
> passets længde, med det som laserlyset kan nå..

Tak for dit meget hurtige svar...

OK - Det kan jeg godt se er smart, men det var nok lige så meget det
medfølgende stativ og indstillelige holder jeg (stadig) ikke forstår ...

Mvh

Jack

Fra : Hauge

Dato : 21-06-03 15:21

Hejsa

> OK - Det kan jeg godt se er smart, men det var nok lige så meget det
> medfølgende stativ og indstillelige holder jeg (stadig) ikke forstår ...

Det smarte ved det, er jo at du kan sætte passet i midten af et rum, justere
holderen på stativet således, at passet er vandret ligemeget hvilken retning
du peger det i. Der hvor strålen rammer, og du drejer rundt på holderen, kan
du jo tegne en helt vandret streg rund i rummet, fx. til border, eller hvad
man nu eller kan finde på at bruge det til..

Håber det hjalp en lille smule.

Mvh Hauge

Fra : Bent F.

Dato : 21-06-03 16:37

"Hauge" <6499151.hauge@spamfree.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> man nu eller kan finde på at bruge det til..

Kan det mon bruges istedet for snor når man klipper hæk ?

mvh Bent

Fra : Hauge

Dato : 21-06-03 16:46

Hejsa

"Bent F." <bfc@FJERNDETTEfernet.dk> wrote in message
> Kan det mon bruges istedet for snor når man klipper hæk ?

Ja, men så skal det være om natten, da lyset er for svagt til at kunne ses
om dagen, hvis man ikke lige skygger for det
Hvis laseren var kraftig nok, kunne man klippe hæk med den istedet for. hehe

Mvh Hauge

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-06-03 20:34

On Sat, 21 Jun 2003 15:40:34 +0200, "Jack Nissen"
> [...]

>det fantastiske i apparatet (endnu).
>
>Er der nogen her der kan forklare mig det ?

Sådan et ønskede jeg mig også indtil jeg så prisen (jeg har ingen rig
søn), så jeg købte 15 m klar pvc-slange og fik nivelleret indkørselen
alligevel

--
Jens

Don't worry, I have permission.

Fra : Hauge

Dato : 21-06-03 21:28

Hejsa

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
> Sådan et ønskede jeg mig også indtil jeg så prisen (jeg har ingen rig
> søn), så jeg købte 15 m klar pvc-slange og fik nivelleret indkørselen
> alligevel

Hehe, 100 kr. kan de fleste vel kare, som jeg mener Kvickly havde dem til i
sidste uge..
Men den med slangen, er også god, brugte den selv da jeg lavede carport på
10 meter..

Mvh Hauge

Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-03 21:47

"Hauge" skrev d. 21-06-03 21:28 dette indlæg :
> Hejsa
>
> "Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
>
> Hehe, 100 kr. kan de fleste vel kare, som jeg mener Kvickly havde dem
til i

Vi købte et til ca. 120 kr. i Jem og Fix. Men det er løst i hovedet. Det
kan bruges, hvis man er to, en til at stå og trykke på et bestemt sted,
og så den anden, der laver noget. Men det er ikke sundt for blodtrykket
med sådan noget billigt skidt. På den anden side, så er de dyre heller
ikke godt for økonomien.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-06-03 12:06

On Sat, 21 Jun 2003 20:46:52 GMT, "Jernladyen"
<Jernladyen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>og så den anden, der laver noget. Men det er ikke sundt for blodtrykket
>med sådan noget billigt skidt. På den anden side, så er de dyre heller

Det var nu også mere stativet der forskrækkede mig, uden det er
nytteværdien vist begrænset.

Og faktisk gav jeg alt for meget for slangen i Silvan, men vandet var
til at overkomme

>carport på 10 meter..

Ja, hvis man er lidt omhyggelig er den fantastisk nøjagtig.

--
Jens

I've got Parkinson's disease. And he's got mine.

Fra : Jacob Petersen

Dato : 23-06-03 16:46

>Ja, hvis man er lidt omhyggelig er
>den fantastisk nøjagtig.
>
>--
>Jens

Må vi andre blive indviet i den tilsyneladende geniale metode ?

Mvh
Jacob

Fra : Frederiksen

Dato : 22-06-03 08:29

> Jeg må indrømme: Jeg forstår ikke hvordan man skal bruge det, og kan ikke
se
> det fantastiske i apparatet (endnu).

Vi bygger hus om, og sætter en del gibs-vægge op. Det har sparet os mange,
mange timer, at vi lige kunne justere ind, og så havde vi den lodrette
linie, der skulle skrues i. Laservaterpassets fordel ligger for os mere i de
lodrette streger end de vandrette - de er for usikre, når vi kommer ud over
3-4 m til at jeg vil bruge dem, men jeg er også ekstrem pernitten.

Mvh Maria

Fra : HHIST

Dato : 23-06-03 14:37

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Maria
>
> Selv de dyre modeller er så unøjaktige, at de ikke er værd at bruge penge
på. Vandslangen er helt klart det mest nøjagtige hvis man er helt sikker på
der ikke er luft i slangen. Feks. ved glidestøbning er det det eneste som
kan brugesda formen er i bevægelse og man ikke kan opstille et
nivilerinstrument så det står stabilt.
Mvh Finn

Fra : Pia J

Dato : 23-06-03 16:07

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> wrote in message

> på. Vandslangen er helt klart det mest nøjagtige hvis man er helt sikker

> der ikke er luft i slangen.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du bruger en vandslange på en
lodret linie, som Maria snakker om. For det har jeg overhovedet ikke fantasi
til.

:Pia

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-06-03 17:42

On Mon, 23 Jun 2003 17:06:46 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan du bruger en vandslange på en
>lodret linie, som Maria snakker om. For det har jeg overhovedet ikke fantasi
>til.

Til de lodrette linier bruger man et almindeligt waterpas og en
metalskinne i den rette længde.

--
Jens

Reality has been confined to this area until further notice

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-06-03 19:52

On Mon, 23 Jun 2003 18:42:18 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Til de lodrette linier bruger man et almindeligt waterpas og en
>metalskinne i den rette længde.

Og hvis det endelig SKAL være lavteknologisk, billigt og meget
nøjagtigt så brug et stykke snor med et lod i enden

--
Jens

I'm in shape ... round's a shape isn't it?

Fra : HHIST

Dato : 23-06-03 18:29

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> til.
>
> :Pia
> Til en lodlinie vil jeg klart foretrække en teodolit, men da det er
sjældent jeg kan låne en når det passer mig så nøjes jeg med en lodstok, den
er også mere nøjagtig end laseren.
Mvh Finn