Babyalarm
Fra : Bo Dudek

Dato : 21-06-03 12:53

Hejsa

Min kone skal nedkomme til september, og vi er nu efterhånden ved at
have styr på de forskellige remedier, som vi finder nødvendige for at
være godt rustet.

Vi mangler dog stadig en babyalarm, og efter at have læst en test fra
Forbrugerrådet (http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/babyalarm/) kunne
vi godt tænke os at høre folkets kommentarer til diverse udgave af
babyalarmer.

Skyd løs..

Mvh
Bo & Linda Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jens og Jannie

Dato : 21-06-03 13:31

Bo Dudek wrote:

> [...]
> Forbrugerrådet (http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/babyalarm/) kunne
> vi godt tænke os at høre folkets kommentarer til diverse udgave af

Har de nærmeste naboer små børn, er det ret praktisk lige at tjekke med dem,
så man ikke køber et mærke, der kører på samme bøljelængde (eller hvad det
nu er det heder), vi har haft en hvor vi kunne høre naboen, når han gik
rundt i sin stue og snakkede.

Jens

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-06-03 13:41

Bo Dudek wrote:

> [...]
> Forbrugerrådet (http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/babyalarm/) kunne
> vi godt tænke os at høre folkets kommentarer til diverse udgave af

Vi har en Supernova Babyalarm, der fungerer ganske udmærket, men dog
ikke perfekt. Et par overvejelser er:

Barnet skal ikke lege med babyalarmen, så der er ingen grund til at den
ligner legetøg (som flere Brio og Philips modeller gør). Det er dog en
fordel at den ikke går i stykker hvis barnet får fingere i den, så
bøjelige antenner er en god ting.

En babyalarm skal ubetinget (i min bog) alarmere, hvis forbindelsen
mellem sender og modtager ryger. Der er ingen ide i en babyalarm, hvis
man hele tiden har i baghovedet at man muligvis alligevel ikke kan høre
barnet.

En rar ting, som artiklen fra Forbrugerrådet også nævner, er at
modtageren kun gengiver lyde over et vist niveau.

Batterier i både sender og modtager er lækkert. Så kan man tage på cafe
og lade ungen sove under et træ i barnevognen. Genopladelige batterier
er oplagt sagen - de tjener sig hurtigt ind.

Jeg mener at vores SuperNova alarmer er angivet til at kunne række 300
meter. Ja, jo, måske da de var helt nye, helt opladte og udenfor i
medvind. Reelt har de problemer, når der er 5 meter og tre betonmure
mellem stationerne. I murstensbyggeri går det noget bedre. I sagens
natur er det lidt svært at prøve den slags uden at have alarmerne med
hjemme: Hvis I bare prøver dem i forretningen, skal de nok række over
det hele.

Nogle alarmer har grafik visning af lydniveauet. På den måde kan man
skrue helt ned for modtageren og blot se, hvis der er larm i den anden
ende. Vi har sjældent brugt det til noget: Indikatoren fortæller jo
ikke om det er barnet eller en bil der kørte forbi.

På samme måde med tovejs kommunikation. Vores alarmer kan det ikke, men
jeg kan ikke huske at vi nogensinde har savnet det.

I dk.marked.privat.boerneudstyr var der en der anbefalede køb af
rigtige radier, specifikt Cobra MT700
http://www.extremegame.dk/html/mt700.htm

De har babyalarmsfunktion, hvilket her refererer til muligheden for kun
at lade lyd over et vist niveau slippe igennem. Desværre alarmerer de
ikke hvis kontakten mistes, hvilket diskvalificerer dem i mine øjne.
Det er en skam, for teknisk set er de babyalarmerne langt overlegne til
en ganske fornuftig pris.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 21-06-03 20:34

Vi har også en Supernova alarm. Den er ok. Vi har to etager og kan sagtens
putte barnet ovenpå og være nedenunder samtidig. Eller bruge den i hele
vores have og have modtageren indenfor både oppe og nedenunder. Vores grund
er på 1200 m2. Vi tabte den ene på et stengulv meget kraftigt højt oppe fra
og den gik i stykker og kunne ikke laves. Fordelen er at vi så kunne købe en
ny men kun den del der var gået i stykker, så vi ikke skulle ud og
investerer i et helt nyt sæt, men nøjes med den ene del.= halv pris..
Venligst Cecilie

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-06-03 19:40

On Sat, 21 Jun 2003 12:40:52 +0000, Toke Eskildsen wrote:

> Vi har en Supernova Babyalarm

Samme her. Vi er glade for den, lige bortset fra, at antennen på en af
enhederne lynhurtigt knækkde, så nu er den lappet med en dum
tape-"løsning". Jeg kunne godt tænke mig, at de havde mere robuste
antenner.

Vi prøvede også en Philips-model, som vi dog straks returnerede, idet
senderen var så stor, at den ikke kunne placeres fornuftigt i barnevognen.

/Troels

Fra : alka

Dato : 26-06-03 03:11

Du kan altså sagtens købe en ny antenne til din Super Nova Total!

Fra : Musen

Dato : 21-06-03 22:27

> [...]
> Forbrugerrådet (http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/babyalarm/) kunne
> vi godt tænke os at høre folkets kommentarer til diverse udgave af

Hej
Vi har en Phillips model, den med den meget lille modtager, og vil absolut
ikke anbefale den til nogen. Den kostede 699,- på tilbud og jeg synes ikke
der har været andet end problemer med den. Bla. rækker den ikke andet end
lige over i stalden inde fra børneværelset, en afstand på 25 meter, den kan
finde på at bibbe lige pludselig som signal til at forbindelsen er afbrudt,
på trods af, at både modtager og afsender ikke er blevet flyttet og begge er
sat i stikkontakter, og så kan den ikke fungere med mindre antennen er oppe,
men den kan ikke holde sig selv, så vi har været nødt til at lave en løsning
med noget tape rundt om.
Vi har fået den byttet to gange, men desværre nægtede de at forny
kvitteringen hver gang, og nu er den altså blevet for gammel til at kunne
blive byttet igen.

Jeg har også kun hørt godt om Super Nova, og ville helt klart vælge den hvis
jeg skulle købe en ny idag (de er meget dyre men kan købes til rimelige
penge brugte)

Rigtig masser af held og lykke med familieforøgelsen
Venlig hilsen Mia

Fra : Stine

Dato : 21-06-03 23:28

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message
> [...]
> Forbrugerrådet (http://www.fi.dk/test/boerneudstyr/babyalarm/) kunne
> vi godt tænke os at høre folkets kommentarer til diverse udgave af

Hej Bo,

Har I overvejet om en babyalarm virkelig er nødvendigt? Jeg har klaret mig
fint uden med begge unger.

For mig at se, er de forældre, som har babyalarm, væsentlig mere stressede
end dem, der ikke har. Hver gang der kommer et pip fra den, så farer de op..
Vi andre bliver også helt stressede af at være i nærheden af den, fordi hele
selskabet nærmest kun venter på, at der kommer lyde fra den!

/Stine

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-06-03 04:51

Stine wrote:

> [...]
> den, så farer de op.. Vi andre bliver også helt stressede af at
> være i nærheden af den, fordi hele selskabet nærmest kun venter

Jeg kan godt genkende noget af det fra den første tid med alarmen.
Nu er vi rutinerede nok til kun at reagere hvis det er børnelyde der
kommer.

Jeg kunne godt forestille mig at besøgende eller deltagere i et selskab
kunne finde på at vente på at dimsen larmer igen. Problemet er så blot
at selskaber netop er en sammenhæng, hvor babyalarmer ofte er ret
smarte: Omgivelserne kan let diktere at man anbringer barnevognen hvor
der ikke er så godt udsyn og støjen fra snakken gør det svært at høre
om barnet er vågnet.

Det ændrer selvfølgelig ikke ved at alarmen kan være et
irritationsmoment, men det kan mobiltelefoner, grædende børn og Onkel
Georgs soldatersange også være. Som altid er det et spørgsmål om man
finder at goderne overstiger de negative ting.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-06-03 08:12

"Stine" <unknown@unknown.dk> writes:

> Har I overvejet om en babyalarm virkelig er nødvendigt? Jeg har klaret mig
> fint uden med begge unger.

Vi er glade for at have en babyalarm, da vi så har mulighed for at
putte ham ud i haven uden at være stavnsbundet til den side af huset
hvor vi kan høre ham fra. Er man på besøg føler man sig tryggere ved
at have barnet nede i gården og kunne høre hvis der kommer nogen og
dikkedikker.

For os har det givet en større frihed, og jeg kan - selv om jeg var
skeptisk i starten - anbefale det.

Man skal dog overveje strømforbruget. Vores er dyr i batterier.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Insideout

Dato : 22-06-03 18:09

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hele
> selskabet nærmest kun venter på, at der kommer lyde fra den!

Åhhh hvor rammer du dog plet, jeg skal være far til oktober og for ca. 2 år
siden var min kæreste og jeg til en privat fest med mange små børn. Jeg
mener at huske at der var omkring 5 forskellige alarmer. Magen til skratten
og kikken på røde blinkene lamper har jeg ikke været med til før .
Dagen efter med tømmermænd blev min kæreste og jeg (det var kæresten der
foreslog) enige om at når vi engang skal have børn skal vi ingen alarm have.
Og det står vi ved også selvom vi kan se at vi står meget alene med dette
derfor er det dejligt at høre at vi ikke bliver (er) alene, Tak.

Med Venlig Hilsen
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge04) den 16-06-2003 Vægt 147.5 kg.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-06-03 18:35

Insideout wrote:

> [...] privat fest med mange små børn. Jeg mener at huske at der var
> omkring 5 forskellige alarmer. Magen til skratten og kikken på røde
> blinkene lamper har jeg ikke været med til før .

Jeg kan udmærket forstå at det har været generende, men hvad er
alternativet i sådan en situation?

Hvis der ikke er umiddelbar udsyn til barnevognen, skal der enten
fuldtidsovervågning til eller en jævnlig renden ud for at se om nogen
af børnene er vågnet. Renden frem og tilbage er vel lige så generende
som alarmerne?

Man kunne forestille sig at alle parrene med børn fordeler tjansen med
overvågning, men det er nu ikke så sjovt at være børnepasser mens de
andre ser på at bryllupsparret udsættes for sjov.

Jeg ved at nogen biografer har børnebio, forstået på den måde at
barnevogne med børn efterlades udenfor salen med et nummer på. Når en
unge vågner, råber en af de ansatte nummeret op i salen (og en vittig
hund råber "banko!").

Det virker umiddelbart lidt overvældende at stable den slags på benene
til en almindelig fest, men måske ideen kunne overvejes?

Og blot for at foregribe "Børnene kan sagtens ligge og være vågne 5-10
minutter", så duer det ikke i det generelle tilfælde: Tager man 5 par
med børn, er jeg vis på at mindst 1 af dem ikke bryder sig om det.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Insideout

Dato : 22-06-03 19:08

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Og blot for at foregribe "Børnene kan sagtens ligge og være vågne 5-10
> minutter", så duer det ikke i det generelle tilfælde: Tager man 5 par
> med børn, er jeg vis på at mindst 1 af dem ikke bryder sig om det.

Jeg gider ikke en stor diskussion om noget så banalt som en baby alarm det
var ikke derfor jeg skrev, vi lever i et frit land og folk skal have lov til
at have alle de alarmer de vil og jeg skal have lov til at blive fri, min
kommentar var til Stine.

Min mor og far som begge er (var) sygeplejerske med arbejde og den barsel
der nu engang var dengang for 30-40 år siden har klaret 6 børn uden
alarmer, jeg har lige spurgt hende hvordan. Svaret viste jeg jo godt og da
jeg er sikker på at du er en selv tænkene voksen mand med ben i næsen så er
jeg også sikker på du ved hvordan det kan gøres uden problemer, jeg vil,
andre vil ikke frit valg på begge hylder .

Mvh
Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-06-03 02:30

Insideout wrote:

> Jeg gider ikke en stor diskussion om noget så banalt som en baby
> alarm det var ikke derfor jeg skrev [...]

Og mit indlæg var et oplæg til en debat om hvordan man eventuelt kan
undgå alarmorgier ved fester. Du behøver ikke tage sådan på vej.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Bo Dudek

Dato : 22-06-03 18:42

[...]

først og fremmest: tak for alle kommentarer, meninger mm.. det er
altid rart at høre andres erfaringer

afgørelsen for Linda og jeg går ikke så meget på, OM vi skal have en
babyalarm, da vi allerede HAR taget den beslutning, men mere om
HVILKEN..

vi har hørt mange sælgere reklamere for Super Nova'en, men jeg tager
ikke ubetinget en sælgers ord for gode vare - dog har en gennemlæsning
af forbrugerrådets test af babyalarmer overbevist mig sådan rimeligt..

summa summarum er, at vi efter en del snak frem og tilbage er blevet
enige om SN og derfor bare leder efter det sted, som sælger denne
billigst.. nogen bud på dette? findes der forresten en online shop med
babyudstyr a la edb forretninger o.lign. ?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Insideout

Dato : 22-06-03 18:47

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> afgørelsen for Linda og jeg går ikke så meget på, OM vi skal have en
> babyalarm, da vi allerede HAR taget den beslutning, men mere om
> HVILKEN..

Hvilket jeg godt var klar over, derfor var mit indlæg heller ikke henvendt
til Jer .

Mvh
Henrik

Fra : KNM

Dato : 22-06-03 20:47

"> summa summarum er, at vi efter en del snak frem og tilbage er blevet
> enige om SN og derfor bare leder efter det sted, som sælger denne
> billigst.. nogen bud på dette?

Prøv at kikke på www.dba.dk Der fandt jeg vores til 500 kr. og den fungerer
perfekt... Der er ofte nogle til salg..

Mvh
Karina

Fra : Stine

Dato : 23-06-03 21:32

"Insideout" <insideout@chicks.dk> wrote in message
> [...]
> Og det står vi ved også selvom vi kan se at vi står meget alene med dette
> derfor er det dejligt at høre at vi ikke bliver (er) alene, Tak.

Vi er faktisk en del, der ikke helt kan se fidusen... Med alle de løbeture
efter "falske alarmer" tror jeg sådan set, man får løbet mere med end uden
alarm...Men på den anden side, så kommer man jo også af med de nyerhvervede
ekstra kilo lidt hurtigere - måske du alligevel skal have én - dit projekt
taget i betragtning ) Held og lykke med det!

:)Stine

Fra : Insideout

Dato : 23-06-03 22:26

> [...]
> ekstra kilo lidt hurtigere - måske du alligevel skal have én - dit projekt
> taget i betragtning ) Held og lykke med det!

Det er sku' humor, tak for det .

mvh
Henrik

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-06-03 06:39

> [...]

løbeture
> efter "falske alarmer" tror jeg sådan set, man får løbet mere med end

Det er altså skægt, så forskellige vores erfaringer er...
Her i huset er babyalarmen en Guds gave til vores trætte ben og sparer
os for mange kilometers renden frem og tilbage. Vi synes, det er skønt
at kunne lægge sønnike til at sove i den anden ende af lejligheden, hvor
han er helt uforstyrret og samtidig kunne følge med i, om han vågner og
er ked. Vi har endnu aldrig oplevet falske alarmer (på snart et års
daglig brug), så vi har åbenbart været heldige. (Vores alarm er i øvrigt
en Philips.)

Det skal så også siges, at vi aldrig har været i større selskaber med
flere børn og babyalarmer, så de skrækscenarier, visse har været ude
for, har vi oså været lykkeligt foruden.

Da vi i sin tid købte alarmen, mente mine forældre, at det da var noget
besynderligt noget at kaste penge ud på, for det havde man skam aldrig
brugt, da vi var børn. (Se'fø'li' - tingene skal jo lige opfindes, før
de kan bruges...
De fortalte glædesstrålende om, hvordan man dengang fik børn til at sove
igennem ved at give dem et værelse i den fjerneste afkrog af huset,
hvorfra man ikke kunne høre dem. Så blev barnet puttet kl. 20 (eller
hvornår det nu var) og hentet 10-12 timer senere. Og ville ungen skrige,
kunne den gøre det så tosset, den ville - ingen hørte det alligevel. Det
syntes vi jo så ikke liiiiige var en metode, vi ville bruge, da vores
egen ankom til verden...
Med til historien hører, at mine forældre i dag er mindst lige så
begejstrede for alarmen, som vi selv er. Sådan nogle bedsteforældre er
sørme så pylrede, så havde det ikke været for alarmen, havde de delt
natten op i "vagter" og skiftedes til at sove, mens den anden kunne
sidde ved siden af barnesengen og checke, at den bette stadig trak
vejret... ))

Christina

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 24-06-03 08:02

> [...]
> ekstra kilo lidt hurtigere - måske du alligevel skal have én - dit projekt
> taget i betragtning ) Held og lykke med det!

Hej!!

Da vi fik den første havde vi ingen babyalarm da vi boede i en et-værelset
lejlighed, så det var der ingen grund til. Men nu her da vi fik den anden
var vi flyttede til et noget større hus, hvor jeg var bange for at jeg ikke
ville høre ham om natten, da han har det værelse længst væk. Så vi købte en
brugt for 100 kr og den har vi været så glæde for, ikke noget med falske
alarmer, da man kan høre om han græder eller pulrer i den.
Kunne aldrig drømme om at tage min babyalarm med til en større fest (han vil
alligevel ikke sove, tænk hvis man gik glip af noget).
Så vi har været ufattelige glade for vores.

Knus
Heidi

Fra : Bo Warming

Dato : 24-06-03 09:13

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen(nospam)@tdcadsl.dk> wrote in message
> Kunne aldrig drømme om at tage min babyalarm med til en større fest (han
vil
> alligevel ikke sove, tænk hvis man gik glip af noget).

Et barn der ikke er blevet ideligt belønnet for at være
opmærksomhedssøgende, kan man let slæbe i bæresele med til fest - eller have
på slæb i gulvhøjde.
Der sker spændende ting for de små at se på og lytte til - og de skal vide,
at nu og da skal de ses og ikke høres.
Det er sikrest , billigst, nemmest.
El-legetøj er en god ting - fx gps når barnet er på legepladsen og i
uansvarlige børneprofessionelles varetægt.
.. Men hvorfor isolationsfængsle, når samvær altså ikke gør ondt?

Jeg har siddet i timevis og lyttet til min mors venindesnak, som jeg lidet
forstod af (men nok sugede lidt klogt udaf, intuitivt og sprogudviklende).
At lege med tinsoldater alene var mindre udviklende.