Brombasser - skadedyr?
Fra : Agelby

Dato : 21-06-03 10:50

Hej Gruppe,

Vi er blevet invaderet af brombasser. De har etableret deres bo under vores
udhus.

Egentlig er det vores hensigt at lade de små kræ være, da de er meget
hyggelige, men hvis de underminerer konstruktionen under udhuset, får de
altså en gang gift.

Vi vil lade jeres indlæg være afgørende for deres skæbne

V.h.

Mette og Henrik Agelby

Fra : THS NIEL

Dato : 21-06-03 11:12

> [...]
>
> Egentlig er det vores hensigt at lade de små kræ være, da de er meget
> hyggelige, men hvis de underminerer konstruktionen under udhuset, får de

Jeg har et par gange haft besøg i hulmursisoleringen, mens jeg byggede om.
De laver et bo i isoleringen, hvorved de skader isoleringsevnen, da
isoleringsmåtten blev klistret og tynd, hvor de boede. Jeg ville ikke gøre
noget ved et bo i haven, da brombasser både er nyttedyr og hyggelige, men
i/under bygninger ville jeg fjerne dem.

/Thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-06-03 11:37

Agelby wrote:

> [...]
> altså en gang gift.
>
> Vi vil lade jeres indlæg være afgørende for deres skæbne

Mon det ikke er en fejl konstruktion
af udhuset hvis de kan skade det?

Hvor er musen flyttet hen?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-06-03 12:07

Agelby wrote:
> [...]
> de altså en gang gift.
>
> Vi vil lade jeres indlæg være afgørende for deres skæbne

Emnet har været diskuteret tidligere her i gruppen.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=8jb39p%24h6r%241%40news.cybercity.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dhumlebi%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.hus-og-have

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=J9qa3.1166%246j.34113%40sunsite.auc.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26q%3Dhumlebi%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.hus-og-have

De fleste indlæg er til fordel for 'humlerne'. Jeg vil gerne selv melde
mig under 'humlefanerne'. Jeg tror ikke at de kan gøre alvorligt skade
på et udhus. I isoleringen på boligen måske, men udhus nej.
Til gengæld gør de en masse nytte i din have. I det tidlige forår hvor
de andre blomsterbestøvere stadig snorksover, pukler de fra morgen til
aften for at din have kan strutte af sundhed resten af sommeren.
De er særdeles fredelige og næsten umulige at provokere til at stikke.
(Når jeg finder en brumbasse i vinduet, fanger jeg den i mine hule
hænder og bærer den ud på terrassen. Jeg er aldrig blevet stukket...).
Love them, don't kill them

Carsten

Fra : Finn I

Dato : 21-06-03 19:46

Jeg har et humlebibo i begge ender af huset. Selv om jeg i den ene ende har
sat en ny bræddebeklædning op så har de ingenting gjort overhovedet selv om
jeg banede på deres lille hjem så jeg tror der skal meget til før de "går
til angreb".
Det er dog sådan at jeg snart angriver deres bo i den anden ende af huset.
Her er de helt inde i loftmellemrummet i stuen og de larmer ganske meget -
så meget at det irretere mig meget efterhånden. Jeg ved bar ikke hvordan jeg
skal komme af med dem.
Sidste år var de også i den ende af huset og det fandt "min" daværende mår
ud af og det resulterede i total massakre af boet og der løb honning ned i
stuen mellem loftbrædderne (tro det eller lad være men der er sgu sandt...).

Er der nogen her der har et fornuftig råd til at komme af med dem når de er
i lodtrummet?

Mvh
Finn I

Fra : Thomas B.

Dato : 21-06-03 21:37

Finn I wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her der har et fornuftig råd til at komme af med dem når de er

Som gammel bi-avler vil jeg forsigtigt spørge om det måske kan være
honning-bier
og ikke humlebier?

Humlebier har ofte kun "små" familie-bo, og det undrer mig om de skulle
larme generende. Som nævnt i tidligere indlæg, så er humlebier nyttige
og hyggelige dyr. De har bare det problem, at deres naturlige
rede-steder (u-sprøjtede +/-vilde stengærder, musehuller m.v.) bliver
færre og færre, - og så må de ty til vore boliger.

Hvis det ER honning-bier, så kontakt en lokal bi-avler. Han ved at
håndtere bierne bedst muligt efter forholdene (flytte, fjerne eller
forgifte dem).

Han kan også hjælpe dig med at undgå at en ny sværm flytter ind igen.

Kender du ikke nogen, så kontakt gennem lokal biavlerforening eller
simpelthen FALCK (som ofte ligger inde med telefon-numre på biavlere).

Held og lykke!

Thomas B.

Fra : Thomas B.

Dato : 21-06-03 21:43

Thomas B. wrote:

> [...]
>
> Kender du ikke nogen, så kontakt gennem lokal biavlerforening eller
> simpelthen FALCK (som ofte ligger inde med telefon-numre på biavlere).

PS: Bi-avleren kan også hjælpe hvis man har hvepse, som man ikke selv
tør give sig i lag med. Men hvepse er egentlig også nyttige væsener, da
de er kød-ædere og gør godt kål på alverdens insektlaver, som ellers
gnaver i nytteplanterne.

Det værste man kan gøre ved møde med honning-bier eller hvepse er at gå
i panik og slå efter dem, så de i deres angst bliver nødt til at
forsvare sig (stikke!). Rolige bevægelser er absolut det bedste!

Thomas B.

Fra : Finn I

Dato : 21-06-03 21:56

> Som gammel bi-avler vil jeg forsigtigt spørge om det måske kan være
> honning-bier
> og ikke humlebier?
Jeg mener de er for store til at være "rigtige" bier. Det der genere mig er
deres evindelige brummen/summen. Det overdøver faktisk fjernsynet.

> Han kan også hjælpe dig med at undgå at en ny sværm flytter ind igen.
OK jeg vil prøve at finde en (Hvordan "fortæller" han dem at de ikke må
flytte ind igen?)

> Held og lykke!
Tak for rådet...

Fra : Thomas B.

Dato : 22-06-03 21:15

Finn I wrote:

> Jeg mener de er for store til at være "rigtige" bier. Det der genere mig er
> deres evindelige brummen/summen. Det overdøver faktisk fjernsynet.

Humlebier er tykke og meget lodne.De er sorte og ofte med hvid, gul
og/eller rød/orange bred stribe på bagkroppen (afhænger af hvilken art
det er).

Honningbier er ganske vist født med lidt hår, men ikke nær så meget, så
jeg vil tillade mig at kalde dem nøgne. Forkroppen er sort, bagkroppen
er mere eller mindre stribet sort og orange eller gul (afhængig af race
og forfædre).

Gedhamse (hvepse) er sorte og gule over hele kroppen, (stort set) helt
nøgne og mere slanke end honningbier.De sorte og gule striber er meget
veladskilt. Skov-gedehamsen er meget større end de andre
gedehamse-arter. Fordelingen af de sorte og gule striber afhænger af arten.

Svirrefluer efterligner hvepse-striberne for at være i fred for fjender.
De har bredere og fladere bagkrop og kan stå stille i luften (svirre).
Deres larver spiser bladlus og betragtes altså som nyttedyr.De kan ikke
stikke, da det er en slags fluer.

> OK jeg vil prøve at finde en (Hvordan "fortæller" han dem at de ikke må
> flytte ind igen?)

Alt efter hvad det drejer sig om (humler, honningbier, gedehamse, ...)
og alt efter de fysiske forhold kan han give forskellige råd når han har
set det aktuelle problem.
Ofte drejer det sig om at hindre den fysiske adgang, men andre
tiltag kan måske også komme på tale.

Ud over biavlerforeningen og FALCK, så kan du også slå op i telefonbogen
og se om du der kan finde en biavler. Han har udstyret til at beskytte
sig og er vant til at omgås stikkende insekter. Som nævnt, så hjælper
han gerne. En dag kan han måske tage en sværm med hjem og lave en ny
bi-famile af den, - en anden dag kan han måske overbevise en haveejer om
det vigtige i ikke at bruge sprøjtegift mod åbne blomster (det kan slå
alle bi-familerne i flere kilometer omkreds ihjel og afstedkomme
erstatningsansvar i mange 10-tusindkroners klassen samtidig med at
bestøvningen af vilde og dyrkede planter tager voldsomt skade).

Da jeg skrev, at jeg var gammel biavler, så mente jeg, at jeg er
TIDLIGERE biavler (måtte holde desværre op p.g.a. dårligt helbred. Det
er ellers interessante dyr, - og mine jordbær har aldrig været større og
bedre end med bier i samme have. Honningbiernes bestøvningsværdi regnes
til at være 10 gange værdien af honningen (1 stade kan give fra (10-)20
til 200 kg honning per sommer!)). Min første formulering kunne forstås
på flere måder. Hermed er det præciseret. /tb

Fra : Jernladyen

Dato : 21-06-03 22:08

"Finn I" skrev d. 21-06-03 19:46 dette indlæg :
> [...]
selv om
> jeg banede på deres lille hjem så jeg tror der skal meget til før de

Ikke nødvendigvis. Vi havde et brumbassebo for et par år siden i vores
sidebygning - under stern(?)brædderne. En dag, min samlever gik og
nussede nogle meter fra det, begyndte de at gå til angreb. Først kom der
en og stak ham og lidt efter en til. Da den tredie begyndte at lægge an
til angreb, fortrak han. Jeg satte noget eddikesyre ud ved siden af dem,
så flyttede de.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 22-06-03 01:40

Jernladyen wrote:

> [...]
> der en og stak ham og lidt efter en til. Da den tredie begyndte at
> lægge an til angreb, fortrak han. Jeg satte noget eddikesyre ud ved

Brombasser stikker ikke, de bider. Er du sikker på det ikke var
gedehemse
--
Calle

Fra : Jernladyen

Dato : 22-06-03 15:25

"Calle." skrev d. 22-06-03 01:40 dette indlæg :

> Brombasser stikker ikke, de bider. Er du sikker på det ikke var
> gedehemse
> --
> Calle
> Hej Calle.
Helt 100 % sikker. Jeg kan nemlig godt lide brumbasser, men ikke
gedehamse. Det eneste jeg ikke kan finde ud af at se forskel på, er bier
og gedehamse. Jeg ved, en af dem mister brodden, når de stikker, men jeg
kan aldrig huske hvem af dem.
Hilsen Jette
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Møller

Dato : 22-06-03 16:35

"Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> gedehamse. Det eneste jeg ikke kan finde ud af at se forskel på, er bier
> og gedehamse. Jeg ved, en af dem mister brodden, når de stikker, men jeg

Det er ellers let nok:

Ikke rovdyr:
Humlebier, har ingen brod, de lever af nektar og pollen
Bier, de lever af nektar og pollen, har brod til selvforsvar, men må betale
en høj pris for at brude den: Brodden bliver siddende og bien dør:

Rovdyr:
Gedehams (også kaldet hvepse) bruger sin brod til at lamme byttet, og kan
derfor stikke utallige gange.

--
Møller

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 23-06-03 08:38

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Brombasser stikker ikke, de bider. Er du sikker på det ikke var
> gedehemse
> --
> Calle

Hej

Jeg tror måske at de stikker..

Citat fra http://www.hvepseeksperten.dk /
Nej Brumbasser gør ingen synderlig skade! Kun hvis man provokerer dem meget,
finder de på at stikke, og det kan være meget smertefuldt. Og lige for at
aflive en myte. Humlebider bider ikke, men stikker
/Citat slut

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Agelby

Dato : 22-06-03 10:55

Hej Gruppe,

Tak for jeres svar.

I første omgang lader vi brombasserne være.

Til dem der plages af hvepse kan jeg anbefale at stille en skål med
ufortyndet 3 dob. salmiakspiritus under indflyvningshullet....det er
særdeles effektivt.

Med tiden aftager salmiakspiritussens styrke, og hvis ikke første behandling
har hjulpet, gentages behandlingen.

V.h.

Mette og Henrik Agelby