kender i dette løg.
Fra : Lykke

Dato : 21-06-03 08:08

jeg har en løgvækst i haven.
den pibler op af jorden samtidig med tulipaner,
bladet ligner dem, men er kraftigere, lidt mørkere grønt og er ca. 50 cm.
højt.
nede i midten af disse blade er der en frøstand på ca. 3 cm br og 4 cm. h.
den er lysegrøn.
mit spørgsmål er vil denne løgplante blomstre, eller vil den kun stå som nu.

Lykke

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-06-03 08:33

Lykke wrote:

> [...]
> den er lysegrøn.
> mit spørgsmål er vil denne løgplante blomstre, eller vil den kun stå som nu.

Den er en afblomstret tulipan.

Fra : Lykke

Dato : 21-06-03 09:05

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

h.

> Den er en afblomstret tulipan.

> det kan det ikke være, da denne plante ikke har stilk
og slet ikke er visnet ned som havens øvrige tulipaner.
jeg har flere hundrede af dem og de sidste år har jeg klippet dem ned ved
denne tid,
da de skygger for andre små planter, men det er egentlig synd, hvis de
giver blomst senere.
min tålmodighed er blot ved at slippe op igen.
er der andre bud.

Fra : Pia J

Dato : 21-06-03 09:07

"Lykke" <rodin@nyka.dk> wrote in message

> da de skygger for andre små planter, men det er egentlig synd, hvis de
> giver blomst senere.
> min tålmodighed er blot ved at slippe op igen.

Jeg ved ikke hvad det er, men der er løgplanter som blomstrer sommer og
efterår, ikke kun forår. Hvis de skygger, ville jeg da grave dem op og finde
et sted til dem!

:Pia

Fra : Lykke

Dato : 21-06-03 20:26

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

h.
nu.
jeg poster foto af planten i dk.binair

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-06-03 09:23

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er lysegrøn.
> mit spørgsmål er vil denne løgplante blomstre, eller vil den kun stå som

Jeg gik lige en tur i min have og fandt noget, der kunne ligene din
beskrivelse, nemlig en hosta/funkia.
Men det er altså ikke en løgplante, men en staude.
Sidder bladene på en "stilk", der breder ud?
Hvis det er hosta, du har, skygger de ganske rigtigt, og derfor er de alle
tiders bunddækkeplante - på de rigtige steder: de tåler skygge og er meget
robuste over for stort set alt.
Og hvis det er hosta, vil knopperne blive til en stilk med blålige/lilla
blomster.
Hvis du søger via google på hosta, kan du finde fotos - det første jeg
fandt, var af en gulbroget hosta, men der er både lysegrønne, mørkegrønne og
blågrønne - samt smalle og brede, store og små.

Hilsen Inger

Fra : Lykke

Dato : 21-06-03 09:34

tak det vil jeg prøve.
jeg vil prøve at lægge et foto ind senere på dagen, men jeg ved ikke om det
kan lykkedes.

Fra : basse

Dato : 21-06-03 20:11

Der kunne måske være tale om en Prydløg f.eks. Allium karataviense. Den
burde have blomstret på nuværende tidspunkt, men frøstanden bliver siddende
længe.

Hilsen Rebekka