tryk på betonsøjler ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 21-06-03 00:28

hej
hvis man har en beton søjle på 3 m i højden og ellers 50*50cm hvor meget
tryk vil den kunne klare lodret ovenfra ? henholdsvis med og uden
armeringsjern
hvis den er solidt plantet i jorden og de tre meter er over jorden, hvor
meget kan samme søjle klare i sidevejs belastning i toppen, 3m over jorden
igen med og uden armering
på forhånd tak
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : NPS

Dato : 21-06-03 09:20

det er ikke til at svare på, når man ikke ved hvilken beton der er brugt til
det.

MVH

NPS

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-06-03 19:54

klaus nielsen wrote:
> [...]
> meget kan samme søjle klare i sidevejs belastning i toppen, 3m over jorden

Dit spørgsmål er meget apropos. - Dvs. jeg så idag et indlæg i TV-avisen
om hvordan folk laver private "forbedringer" på deres boliger.

- Under al kvalitet, nemlig.

Hvis du har en 50 x 50 cm betonsøjle skal du ikke diskutere det i
nyhedsgrupper.
Ihvertfald ikke hvis den stadig bærer noget. Så kan du ikke ændre på den
"for sjov".

Nyhedsgrupper er primært til underholdning.
Find en bygningsingeniør der kan besvare dine spørgsmål.

Den bedste gruppe at diskutere emner a. la. det, er iøvrigt: dk.videnskab.

Vi savner en eller flere grupper hvor man kan diskutere emner som dit, i
området mellem dk.fritid.hus-og-have og den ovennnævnte.
(Men der er vist ikke trafik til at oprette nye grupper)

Mvh. Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-06-03 08:31

Jørgen Rasmussen wrote:

> Nyhedsgrupper er primært til underholdning.

Hov-hov.
Nu har du da lov til at have dine meninger om indholdet af disse grupper,
men jeg deler den ikke. I spørgsmålet om tryk på betonsøjler er der da også
blevet svaret at spørgsmålet ikke kan besvares ud fra de givne oplysninger.
Jeg opfatter de fleste indlæg som overordentlig seriøse, men synes også det
er helt i orden med et muntert svar ind imellem.
Hvis jeg vil underholdes, er det i hvert fald ikke NG jeg går til.
Ebbe

Fra : Tom

Dato : 30-06-03 07:27

Hvis søjlen er "indspændt" (Ls = 2xL), centralt påvirkede og beton er 35,
kan den "kun" klare ca. 410tons uden armering og 450tons hvis du putter 5%
jern i (vægtmæssigt).

Fra : fisherprice

Dato : 05-08-03 18:52

din søjle kan ikke bære mere end hvad jorden tillader. Så er spørgsmålet
hvorvidt din det er søjlen eller jorden der er afgørende for bæreevnen.

Såfremt du ved hvad betonstyrke der er benyttet kan man beregne den den
maksimale lodrette last (centralt påvirket). Hvis du samtidig vil have
den på virket af en vandret linielast afhænger bæreevnen af flere ting
som ligeledes kan beregnes. Kom med nogle flere oplysninger, bl.a.
søjlens længde, fastgørelse, belastning, betonstyrke, armerings type og
mængde, søjlens placering (udendørs, indendørs, mellemting) - det er alt
hvad jeg kan komme på lige nu...

Iøvrigt kan man ikke blot nøjes med at sige at der er 5% jern i søjlen,
idet armeirngen skal fastholdes mod udbøjning for at kunne medregnes
under bæreevnen for tryk.

Som sagt, send flere oplysninger og jeg vil se nærmere på det.

http://www.kandu.dk/