Legusterhæk - kompost
Fra : MC

Dato : 20-06-03 19:45

Jeg blev i efteråret ejer af en hus med ca. 1000km hæk - dejligt, når den
ikke skal klippes, hårdt, når den skal. Jeg er blevet fortalt, at jeg ikke
skal putte affaldet på komposten, da det komposterer langsomt - er det
korrekt? Jeg vil jo gerne have god kompost til min køkkenhave, hvor jorden
bærer præg af, at den tidligere ejer ikke gik ret meget op i det.

På forhånd tak

Michael Christensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-06-03 20:06

MC skrev:

> [...]
> korrekt? Jeg vil jo gerne have god kompost til min køkkenhave, hvor jorden
> bærer præg af, at den tidligere ejer ikke gik ret meget op i det.

Vi komposterer alt vores haveaffald -- også afklip fra en ligusterhæk.
Vi bliver dog nødt til at si en masse grenstumper fra, når komposten
skal bruges. Så ja, grene er noget af det, der tager lang tid om at
kompostere. Unge friske skud komposterer naturligvis hurtigere end
tykke forvedede grene.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-06-03 20:31

"MC" <ln4444@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke skal klippes, hårdt, når den skal. Jeg er blevet fortalt, at jeg ikke
> skal putte affaldet på komposten, da det komposterer langsomt - er det

Ja, det tager lang tid, før grene er nedbrudt.
Men du kan jo bare klippe grene og kviste i småstykker og lægge dem oven på
jorden under buske etc.
Når jeg klipper hæk, klipper jeg sådan ca. 10 cm af ad gangen - og så river
jeg bare afklippet ind under hækken.
Enkelt og nemt.

Alle andre grene (incl. juletræet og et stort fyrretræ, som jeg har fældet i
år) klipper jeg i småstykker, som jeg lægger i bedene, ind under buske, etc.
Så er jorden dækket, så der stort set ikke kommer ukrudt, og
bunddækkeplanter trives fint i det.

Hilsen Inger

Fra : Jernladyen

Dato : 20-06-03 22:01

"MC" skrev d. 20-06-03 19:45 dette indlæg :
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Michael Christensen
>
> Har du overvejet at købe en kompostkværn, med sådan en hæk???? Det
ville vist da kunne betale sig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-06-03 23:23

MC [ln4444@hotmail.com] skrev:

> ca. 1000km hæk

Det var da ellers ikke så lidt!

Jeg føler med dig!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-06-03 14:19

MC wrote:

> [...]
> korrekt? Jeg vil jo gerne have god kompost til min køkkenhave, hvor jorden
> bærer præg af, at den tidligere ejer ikke gik ret meget op i det.

Du er nød til at tilsætte komposten nogen svampe,
ellers rådner grenene kun meget langsom.

Hvis du løfter bladene i en bøgeskov, så kan du finde nogen blade med hvide
tråde.
det er Tågetragt hat, og den er god til at have i komposten.
De sorte tråde skal du ikke tage. Da det er honningsvamp.

Fra : MC

Dato : 22-06-03 22:53

Tak for hjælpen - god sommer

Michael Christensen