Regler vedr. bogføring i flere valuta
Fra : Casper Bang

Dato : 20-06-03 13:49

Da jeg er ved at udarbejde bogførringssystemet for et nyoprettet virksomhed
(enkeltmandsselskab), har jeg et par spørgsmål.

1) I din pågældende virksomhed vil der være konti i udlandet; bland andet
www.clickbank.com som vil tage sig af kredit.kort salg.
Denne konto har jeg oprettet som en aktivkonto, lig med kassen og den
normale bank-konto.
Beløbet på denne konto vil så være i USD, mens kasse og bank vil være i DKK.
Vil dette udgøre et problem?

2) På den ovennævnte konto vil der ved firmaets indtrædelse allerede stå i
mindre beløb i USD. Vil dette beløb så skulle debiteres på kontoen
"clickbank", og krediteres på "kapitalkonto´2" som så vil være i USD?
2b) Der vil komme mindre indbetalinger ind på min konto hos clickbank.com
som ikke har noget med firmaet at gøre; renter fra den aktivitet der var på
kontoen førhen. Dette skal gerne indgå i virksomhedens akitvitet, så vil jeg
kunne bruge løsningen fra #2 med disse mindre beløb?

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-06-03 17:44

Casper Bang wrote:

> Da jeg er ved at udarbejde bogførringssystemet for et nyoprettet virksomhed
> (enkeltmandsselskab), har jeg et par spørgsmål.

Det er, for mig uforståeligt (delvis) hvad du skriver,
men lav en "ren" start med konti på forskellige valutaer, ellers skal
der omregnes ved overgang.

Men du har helt tjeck på bogføring af realiserede og urealiserede
kursreguleringer på valuta, samt posteringer af omkostninger mv ved
kurssikring mv ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Casper Bang

Dato : 20-06-03 17:53

> Men du har helt tjeck på bogføring af realiserede og urealiserede
> kursreguleringer på valuta, samt posteringer af omkostninger mv ved
> kurssikring mv ?

Det er jo det som indgår i mit spørgsmål; er det nødvendigt at lave
kursomregninger? Kan kontiene ikke blive stående i den valuta de nu engang
har... det vil vel trods alt give det bedste billede over virksomhedens
likviditet

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-06-03 18:31

Casper Bang wrote:

> [...]
> har... det vil vel trods alt give det bedste billede over virksomhedens

Hm, og hvordan vil du kunne lave en retvisende periode - årsopgørelse i DDK,
som vi plejer i danmark.

Men Navision har mulighed for bogføring i flere valutaer, når blot kontonr
mv er tilegnet denne valuta, og en kursliste,
så sker omregning pr tidspunkt,
men de har stadig ikke automatisk ompostering af kursregulering mod kurssikrings
kontrakter,
eller også bruger vi systemet forkert..

Fra : Casper Bang

Dato : 20-06-03 21:22

> [...]
> så sker omregning pr tidspunkt,
> men de har stadig ikke automatisk ompostering af kursregulering mod

programmerer så mit eget system til formålet...

>Hm, og hvordan vil du kunne lave en retvisende periode - årsopgørelse i
DDK,
som vi plejer i danmark.

jeg vil vel til den tid kunne bruge dags date kurser? Hvis jeg omregner
løbende vil det vel aldrig blive godt...
Jeg vil ca. 2 gange om måneden modtage en check i USD, som jeg vil overføre
til min konto... til den tid vil jeg så bruge den kurs som banken købte
checken til, til at bogføre efter.
Lyder dette korrekt?

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-06-03 23:25

"Erik G. Christensen" wrote:

> Hm, og hvordan vil du kunne lave en retvisende periode - årsopgørelse i DDK,
> som vi plejer i danmark.

Muligvis er reglerne ændret siden jeg har haft med regnskabsloven at
gøre (1996).

Så vidt jeg husker er det muligt, at have kontoen stående i udenlandsk
valuta.

(Det skulle være lidt ligesom varelagerværdiansættelse, bare med valuta)

Omregningen til dansk valuta kan gøres simuleres (dvs. selve pengene må
blive stående i udenlandsk valuta, men de skal omregnes efter
handelskursen på valutaen pr. opgørelsesdato. Noget med at af sin bank
skal have en officiel udskrift af købs- og salgskurser på de pågældende
valutaer).
Det gør man jo også med varelager. Det værdisættes også efter et
lageropgørelsesprincip.

Når man laver balancen kan en sådan konto stå blandt andre bankkonti.
På den udenlandske konto i selve balancen skal der være
A: Oplysning om valuta, B: en omregningskurs C: En henvisning til en
note og beløbet kan så stå i DKK.

I noten skal man redegøre for hvordan man kommer frem til beløbet fx
henvise til kursopgørelsen fra banken.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 17:07

Carsten Riis wrote:

> Så vidt jeg husker er det muligt, at have kontoen stående i udenlandsk
> valuta.
> (Det skulle være lidt ligesom varelagerværdiansættelse, bare med valuta)

Det er uændret.

Efter regnskabsloven kan du også aflægge regnskab i EUR.

> [...]
> valutaer).
> Det gør man jo også med varelager. Det værdisættes også efter et

Ingen forskel.

> [...]
> note og beløbet kan så stå i DKK.
>
> I noten skal man redegøre for hvordan man kommer frem til beløbet fx

Uændret.

Det problem jeg beskrev, er kontering af kurssikring.
Men ved at tænke "varelager", gik der en prås op for mig

Vi konterer det som køb(t) udenlandsk valuta på valutakonto,
(valuta er "vare"), og kan dermed få kursreguleringer posteret
direkte.

Takker.

Fra : Casper Bang

Dato : 22-06-03 12:58

ok, så alt i alt kan regnskabet gøres i DKK, hvis jeg i noterne skriver
hvordan dette beløb er kommet frem; hvilken kurs jeg har brugt til
omregningen.
Dette vil give et revisende billede.

tak for hjælpen allesammen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-06-03 18:04

Casper Bang wrote:

> ok, så alt i alt kan regnskabet gøres i DKK, hvis jeg i noterne skriver
> hvordan dette beløb er kommet frem; hvilken kurs jeg har brugt til
> omregningen.
> Dette vil give et revisende billede.

Men husk at have dokumentationen i orden. Det hele står og falder på
dokumentationen i sidste ende.

Fra : Casper Bang

Dato : 22-06-03 18:32

> Men husk at have dokumentationen i orden. Det hele står og falder på
> dokumentationen i sidste ende.

Det er klart... har en anelse om at staten også holder lidt øje med mig
eftersom jeg vil have negativ købsmoms hele tiden (= tilbagebetaling af moms
fra staten) da jeg ikke har salg inden for EU...
Så jeg skal nok huske at dokumentere alt.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-06-03 18:35

Carsten Riis wrote:

> [...]
> handelskursen på valutaen pr. opgørelsesdato. Noget med at af sin bank
> skal have en officiel udskrift af købs- og salgskurser på de pågældende

Officielle "erhvervskurser" på alle vatuaer (incl. de mest eksotiske)
offentliggøres ved hvert månedsskifte.

Svjh er der en øgruppe i stillehavet, der stadig regner i strandskaller.

Fra : Casper Bang

Dato : 22-06-03 18:34

> Officielle "erhvervskurser" på alle vatuaer (incl. de mest eksotiske)
> offentliggøres ved hvert månedsskifte.

kan jeg ikke bare bruge www.valutakurser.dk som får kurserne fra
nationalbankerne? Er det ikke korrekt nok?

> Svjh er der en øgruppe i stillehavet, der stadig regner i strandskaller.

Det kunne nu ellers være lidt sjovt at se hvad staten sagde til at man
fortalte at man havde 3 ton strandskaller i banken :-Þ

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-06-03 21:07

On Sun, 22 Jun 2003 19:33:40 +0200, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar.net> wrote:

>kan jeg ikke bare bruge www.valutakurser.dk som får kurserne fra
>nationalbankerne? Er det ikke korrekt nok?

Nej, ved en teknisk omregning som det du gør når du ikke
hjemtager valutaen til Danmark i Dkr skal man benytte
Toldkursen.
Toldkursen fastsættes en gang månedligt for den kommende
måned - kan dog ændres ekstraorinært ved udsving, men man
kan abonnere på T&S nyhedsbrev så man bliver informeret om
dette.

Med hensyn til bogføringen, så gør jeg således:

Mit regnskab er i DKK. Jeg har imidlertid konti rundt
omkring i EUR, NOK og SEK.
Min bogføringskonto viser beløbet i valutaen, men da
modposten sker i DKK har jeg efter hver valutakonto
yderligere en konto til differencen. Summen af valutakontoen
og underkontoen udviser derved den bogførte værdi i DKK. Ved
regnskabspreiodens slutning skal summen selvfølgelig svare
til kursværdien på dette tidspunkt hvorfor jeg også benytter
underkontoen til bogføring af kursreguleringer.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Casper Bang

Dato : 24-06-03 21:59

> Toldkursen fastsættes en gang månedligt for den kommende
> måned - kan dog ændres ekstraorinært ved udsving, men man
> kan abonnere på T&S nyhedsbrev så man bliver informeret om
> dette.

hvor kan man tilmelde sig dette nyhedsbrev?

> [...]
> til kursværdien på dette tidspunkt hvorfor jeg også benytter
> underkontoen til bogføring af kursreguleringer.

en interessant måde at gøre det på...
Jeg vil dog i stedet bruge en varesalgskonto som står i USD, samt alle andre
relevante konti i USD... 99% af alle indtægter vil være i denne valuta,
derfor vil det for mig være nemmere at have det meste i denne valuta.
Men i årsopgørelsen kan jeg simpelthen bare bruge den aktuelle toldkurs til
at udregne de forskellige konti? Ret simpelt...

Nu vi taler om det. Brugere fra for eksempel tyskland vil også betale i USD
(kreditkort). Når der skal bogføres salgsmoms af dette, skal toldkursen også
bruges der? Det vil sige, fakturaen som kunden modtager vil der står at der
er taget 25% moms, og jeg bogfører derefter momsen i DKK på min egen konto?
Dette vil blive lidt noget juks at regne med :s
Vil det være muligt også her at have købs- og salgsmoms i USD, og så ved
hvert kvartal bruge toldkursen til at udregne hvad der skal opgives til
toldogskat?

Håber du kan hjælpe mig med alle de her spørgsmål :p

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-06-03 19:24

On Tue, 24 Jun 2003 22:59:24 +0200, "Casper Bang"

www.tolskat.dk øvert stil højre under "Abonnementer"

> [...]
>Men i årsopgørelsen kan jeg simpelthen bare bruge den aktuelle toldkurs til
>at udregne de forskellige konti? Ret simpelt...

Ja, men kun for så vidt angår gæld og tilgodehavender.
Ved køb og salg så er det toldkursen på
købs/salgstidspunktet du skal anvende. Det betyder at du i
teorien kan gøre det en gang om måneden, men så sker der en
gang imellem nogle justeringer af kursen hvis den har
udviklet sig op eller ned i forhold til den oprindeligt
fastsatte kurs - jeg tror at det er 5% der udløser en
justering.

> [...]
>er taget 25% moms, og jeg bogfører derefter momsen i DKK på min egen konto?
>Dette vil blive lidt noget juks at regne med :s

Tyskland er en væsentlig årsag til at jeg stadig ikke
tilbyder kreditkortbetaling. Størsteparten af mine tyske
kunder vil ganske simpelt have en faktura før de betaler.
Der er også det, at hvis jeg kan anføre deres tyske
momsnummer på fakturaen så kan jeg sælge momsfrit og derved
bliver konkurrenceforvridningen mellem vores 25% og
tyskernes 16% moms helt elimineret. Det øger min
konkurrenceevne overfor tyske konkurrenter væsentligt.

>Vil det være muligt også her at have købs- og salgsmoms i USD, og så ved
>hvert kvartal bruge toldkursen til at udregne hvad der skal opgives til
>toldogskat?

Nej, det vil _heller_ikke_ være muligt, idet momsen som
nævnt ovenfor også skal opgøres i danske kroner på
salgstidspunktet til den på det tidspunkt gældende kurs.

>Håber du kan hjælpe mig med alle de her spørgsmål :p

Gerne, men med forbehold for at jeg selvfølgelig også kan
have misforstået et og andet så øser jeg gerne ud af de
erfaringer jeg har gjort mig på forskellige områder.

Mvh
KLnud

Fra : Casper Bang

Dato : 25-06-03 20:17

> www.tolskat.dk øvert stil højre under "Abonnementer"

ok, tak :) men jeg er ikke helt sikker på hvad for en katagori af
nyhedsbreve der er den korrekte :s kan du oplyse mig for en sikkerheds
skyld?

> [...]
> udviklet sig op eller ned i forhold til den oprindeligt
> fastsatte kurs - jeg tror at det er 5% der udløser en

ok

> [...]
> tyskernes 16% moms helt elimineret. Det øger min
> konkurrenceevne overfor tyske konkurrenter væsentligt.

Nu vil det så ikke være erhvervskunder... så jeg tvivler på at de vil kræve
en faktura på forhånd (de betaler FØR de får varen anyway). Jeg har dog
valgt at sige at de betaler samme pris som alle andre; momsen betaler jeg
selv. En amerikaner og en tysker betaler det samme, selv om jeg tjener
mindre på tyskeren. Dette burde jo ikke give noget problem.

> Nej, det vil _heller_ikke_ være muligt, idet momsen som
> nævnt ovenfor også skal opgøres i danske kroner på
> salgstidspunktet til den på det tidspunkt gældende kurs.

lidt ærgeligt... men OK.
For at få kontiene til at stemme, har jeg en metode som måske kan bruges?

Her er et emsempel.
Jeg sælger for $50 incl moms.
Dette giver $10 i moms.
Kursen fra toldskat er 6 lige ud.
Derfor skal der betales 60 DKK i moms.
Pengene kommer ind via kreditkort, på en udenlandsk konto (clickbank).

Jeg bogfører så ved at gøre følgende:

Debiterer $50 på Clickbank
Krediterer $50 på varesalg USD

Debiterer DKK60 på Varesalg DKK
Krediterer DKK60 på Salgsmoms

Vil ovenstående være en korrekt måde at bogføre på? Min Varesalg DKK vil nok
stå i under nul, eftersom jeg ikke sælger i danske kroner... men resultatet
bliver vel dybest set det samme, og Clickbank vil indeholde det korrekte
beløb ligegyldigt hvad kursen er når jeg hæver etc...

> Gerne, men med forbehold for at jeg selvfølgelig også kan
> have misforstået et og andet så øser jeg gerne ud af de
> erfaringer jeg har gjort mig på forskellige områder.

Det er jeg glad for. Vil gerne spare på revisorhjælpen hvor det er muligt.

MVH
Casper Bang
Secretsofwar.Net - modtog CVR nummeret i dag, starter virksomhed den første

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-06-03 21:32

On Wed, 25 Jun 2003 21:16:30 +0200, "Casper Bang"

>ok, tak :) men jeg er ikke helt sikker på hvad for en katagori af
>nyhedsbreve der er den korrekte :s kan du oplyse mig for en sikkerheds
>skyld?

Jeg ved jo ikke hvad der vil være relevant for dig, men jeg
har da følgende:

(Nyhedsbreve, læserbreve mv.)
Nyhedsbreve til virksomhederne
(Afgifter, moms og told)
Afgifter
Moms og lønsumsafgift
Told
(Elektroniske indberetningsformer)
Intrastat og Listesystem
ToldSkat on-line
Øvrige edb-indberetningsformer

> [...]
>selv. En amerikaner og en tysker betaler det samme, selv om jeg tjener
>mindre på tyskeren. Dette burde jo ikke give noget problem.

Ikke andet end at momsen skal fremgå af den faktura som du
formodentlig under alle omstændigheder udskriver - uanset
hvornår der betales.

> [...]
>Kursen fra toldskat er 6 lige ud.
>Derfor skal der betales 60 DKK i moms.
>Pengene kommer ind via kreditkort, på en udenlandsk konto (clickbank).

Det ser jo meget besnærende ud, men du skal jo oplyse din
omsætning i DKK til skattevæsenet og den skal også opgøres
på salgstidspunktet. Det er kun aktiver og passiver som du
kan opgøre til en toldkurs ved regnskabsperiodens slut.

> [...]
>bliver vel dybest set det samme, og Clickbank vil indeholde det korrekte
>beløb ligegyldigt hvad kursen er når jeg hæver etc...

Nu siger vi at du har $50 i Clickbank, og så tager du
pengene hjem og får dem vekslet til danske kroner.
Hvordan vil du bogføre det?

Hvordan ser din kontoplan ud?
Som du beskriver det kunne det være sådan:

   DRIFT:
      Varesalg USD
      Varesalg DKK

      Varekøb USD

      Omkostninger USD
      Omkostninger DKK

      Kursreguleinger DKK

      Resultatkonto DKK

   BALANCE:
      Clickbank USD

      Skyldig moms DKK

      Egenkapital/resultat DKK

      Balance ???

Jeg tror at du i det lange løb vil køre sur i det, men du
kan jo prøve at køre en case igennem hvor du simulerer et
år.

>Det er jeg glad for. Vil gerne spare på revisorhjælpen hvor det er muligt.

Har du nogen uddannelse hvor regnskab har været en basal
del?
Hvis ikke, så kan det blive dyrt at spare.

/Knud

Fra : Casper Bang

Dato : 25-06-03 22:52

> Jeg ved jo ikke hvad der vil være relevant for dig, men jeg
> [...]

tjekker dem for en sikkerheds skyld... men du ved ikke helt exact hvad det
er for en af disse som udsender den månedlige valutakurs?

> Ikke andet end at momsen skal fremgå af den faktura som du
> formodentlig under alle omstændigheder udskriver - uanset
> hvornår der betales.

Jeg citerer fra et følgende:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=108104&ov_id=44489&i=9&top=10808
0&action=vis#i108104
"Sælger De en ydelse til 1.000 kr. eller derunder til en enkelt kunde, og er
det ikke teknisk muligt at udskrive en kassebon, har de ikke pligt til at
udstede en faktura"
Det betyder vel dybest set at jeg hovedsageligt ikke skal udskrive fakturaer
(har normalt ikke salg større end de tusind)?

> [...]
> på salgstidspunktet. Det er kun aktiver og passiver som du
> kan opgøre til en toldkurs ved regnskabsperiodens slut.

ok... det gør jo desværre at mit bogføringssystem endnu engang skal ændres.
Men bedre at finde ud af det nu end senere.

> Nu siger vi at du har $50 i Clickbank, og så tager du
> pengene hjem og får dem vekslet til danske kroner.
> Hvordan vil du bogføre det?

Det ville jeg så bogføre ved at kreditere $50 på clickbank, og debitere 50*6
(kurs 6) = 300DKK på min bankkonto.
Men ud fra at man ikke kan opgøre varesalg i USD, kan det jo så ikke bruges.

> Hvordan ser din kontoplan ud?

tjaa.... den er nok ikke længere relevant ud fra de ovennævnte problemer.

> Som du beskriver det kunne det være sådan:

[SNIP]

> Jeg tror at du i det lange løb vil køre sur i det, men du
> kan jo prøve at køre en case igennem hvor du simulerer et
> år.

Jeg var ikke klar over at varesalg ikke kunne bogføres i USD, hvilket nok er
det hovedsagelige problem med min nuværende opsætning.
Jeg nævnte dog ikke før at der også er omkostninger ved disse kredit-kort
salg. Lad os bare sætte dem til $1 per transaktion.
Men lad os igen tage et $50 (INCL) eksempel, som jeg forstår at er det
korrekte (kurs 6):

Kredit: Varesalg DKK = 240 ($40*6)
Debet: Clickbank USD = $49
Kredit: Salgsmoms DKK = 60 ($10*6)
Debet: Clickbank omk DKK = 6 ($1*6)

Dette er vel dybest set korrekt. Clickbank er placeret i USA, så jeg vil
ikke få købsmoms eller lignende på de omkostninger.

Ok, 3 måneder senere modtager jeg så checked på $50. Denne veksles til kurs
10. Jeg får derfor 500 kroner for den.
Skal jeg så gøre følgende?

Kredit: Varesalg DKK = 160
Kredit: Salgsmoms DKK = 40
Debet: Clickbank omk DKK = 4
Debet: Kursreguleringer DKK = 196

Dette må vel så være løsningen?

Ok, nu til endnu en problemstilling. Når jeg modtager mine checks vil de
kommet samlet; måske for de forrige 50 ordrer. Disse vil jeg så udregne på
præcist den samme måde; ser på hvad for nogle ordrer der er blevet sendt
betaling for.
I forbindelse med afsending af checken kommer et $5 gebyr:
Debet: Clickbank omk DKK= 50 (5*10)
Kredit: Clickbank USD = $5
Vil dette være det korrekte at gøre? Disse omkostninger vil så vidt jeg kan
regne ud så aldrig skulle kursreguleres!?

> Har du nogen uddannelse hvor regnskab har været en basal
> del?
> Hvis ikke, så kan det blive dyrt at spare.

Ja, har en Højere Handels Eksamen (HHX), hvor bogføring blandt andet
indgår... der var desværre ikke handel med andre lande så meget i pensum,
hvilket er grunden til mine mange spørgsmål. Men hvis jeg bare har det hele
på plads, vil jeg nok kunne spare et par timer hos en revisor, og bare få
vedkommende til at sige om hvad jeg havde tænkt mig at gøre nu engang er
korrekt.

Puha, det var da en større omgang... jeg håber virkeligt at du gider blive
ved med at hjælpe mig lidt endnu; jeg tror efterhånden at jeg har styr på
det :)

Mange tak!!
~Casper Bang

Fra : Knud Berggreen

Dato : 27-06-03 21:02

On Wed, 25 Jun 2003 23:51:59 +0200, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar.net> wrote:

Nyhedsbreve:

>tjekker dem for en sikkerheds skyld... men du ved ikke helt exact hvad det
>er for en af disse som udsender den månedlige valutakurs?

Aner det ikke. Jeg får den bare og jeg vidste ikke at jeg
ville få den da jeg tilmeldte mig.

> [...]
>Det betyder vel dybest set at jeg hovedsageligt ikke skal udskrive fakturaer
>(har normalt ikke salg større end de tusind)?

Der står ikke "eller" men "og" hvilket betyder at begge
betingelser skal være opfyldt.
Reglen er lavet af hensyn til småslag på markeder og
lignende hvor det ofte kan være teknisk vanskeligt at have
et kasseapparat kørende.
Derfra hvor du kører din virksomhed kan du vel ikke sige at
det teknisk ikke er muligt at udskrive fakturaer.

>ok... det gør jo desværre at mit bogføringssystem endnu engang skal ændres.
>Men bedre at finde ud af det nu end senere.

Ja, det letteste er nu en gang at gøre tingene rigtigt fra
starten.

> [...]
>salg. Lad os bare sætte dem til $1 per transaktion.
>Men lad os igen tage et $50 (INCL) eksempel, som jeg forstår at er det

Driftkonto:
>Kredit: Varesalg DKK = 240 ($40*6)
Statuskonti:
>Debet: Clickbank USD = $49
>Kredit: Salgsmoms DKK = 60 ($10*6)
Driftkonto:
>Debet: Clickbank omk DKK = 6 ($1*6)

>Dette er vel dybest set korrekt. Clickbank er placeret i USA, så jeg vil
>ikke få købsmoms eller lignende på de omkostninger.

Ikke helt. Det korrekte vil det være:

Bilag nr. 1 (varesalget)
Driftkonti:
Varesalg DKK (Kredit) 240 ($40*6)
Omkostning DKK (Debet) 6 ($1*6)
Statuskonti:
Clickbank USD (Debet) 49 ($40+$10-$1)
Salgsmoms DKK (Kredit) 60 ($10*6)
Kursregul. DKK (Debet) 245

>Ok, 3 måneder senere modtager jeg så checked på $50. Denne veksles til kurs
> [...]
For det første så er checken vel kun på $49,00 ??

Bilag nr. 2 (Check)
Driftkonti:
Ingen driftkonti berøres (bortset fra evt bankgebyr ved
indløsning af checken som debiteres gebyrkonto og krediteres
bankkontoen.
Statuskonti:
Clickbank USD (Kredit) 49 ($40+$10-$1)
Bankkonto DKK (Debet) 490 ($49*10)
Kursregul. DKK (Kredit) 441

Herefter er saldoen:
Clickbank USD 0
Kursregul. DKK (Kredit) 196

Hvis der ikke sker mere på kontoen så kan du ved årsskiftet
bogføre de 196 i kredit på Driftkontoen kursregulering
således at gevinsten tages til indtægt og debitere
statuskontoen kursregulering således at summen af denne +
Clickbank udgør værdien i DKK (toldkurs) der svarer til US$
0

> [...]
>Vil dette være det korrekte at gøre? Disse omkostninger vil så vidt jeg kan
>regne ud så aldrig skulle kursreguleres!?

De 5 dollars skal behandles nøjagtig som den ene dollar i
transaktionsgebyr.

> [...]
>vedkommende til at sige om hvad jeg havde tænkt mig at gøre nu engang er

Godt, så har du i hvert fald noget af det teoretiske, så er
det bare rutinen og den skal nok komme, men behold endelig
din revisor

>Puha, det var da en større omgang... jeg håber virkeligt at du gider blive
>ved med at hjælpe mig lidt endnu; jeg tror efterhånden at jeg har styr på
>det :)

Det er ok, men jeg vil da sige at den måde jeg gør det på
måske ikke er den måde din revisor vil foretrække?

/Knud

Fra : Casper Bang

Dato : 29-06-03 10:57

> Ikke helt. Det korrekte vil det være:
>
> Bilag nr. 1 (varesalget)
> Driftkonti:
> Varesalg DKK (Kredit) 240 ($40*6)
> Omkostning DKK (Debet) 6 ($1*6)
> Statuskonti:
> Clickbank USD (Debet) 49 ($40+$10-$1)
> Salgsmoms DKK (Kredit) 60 ($10*6)
> Kursregul. DKK (Debet) 245

> Bilag nr. 2 (Check)
> Driftkonti:
> Ingen driftkonti berøres (bortset fra evt bankgebyr ved
> indløsning af checken som debiteres gebyrkonto og krediteres
> [...]

ok, den er jeg så med på nu.

> [...]
> statuskontoen kursregulering således at summen af denne +
> Clickbank udgør værdien i DKK (toldkurs) der svarer til US$

kan du ikke forklare det nærmere? Skal jeg have to forskellige
kursreguleringskonti, eller hvordan?
Så vidt jeg kan forstå på ovenstående, skal denne konto så sættes i nul ved
regnskabsårets afslutning!?

> Godt, så har du i hvert fald noget af det teoretiske, så er
> det bare rutinen og den skal nok komme, men behold endelig
> din revisor

;) Jeg håber på at kunne klare det meste uden revisor... spørger så meget
her inde for at have baggrundsvidenden til når jeg snakker med revisoren.

> Det er ok, men jeg vil da sige at den måde jeg gør det på
> måske ikke er den måde din revisor vil foretrække?

det kan man aldrig vide... men trods alt er det nok ikke helt langt fra.

tak :)
~Casper

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-06-03 23:02

On Sun, 29 Jun 2003 11:57:19 +0200, "Casper Bang"

>ok, den er jeg så med på nu.

>kan du ikke forklare det nærmere? Skal jeg have to forskellige
>kursreguleringskonti, eller hvordan?

Ja, hvis det nu var bankkoti i forskellige lande, så skulle
du have en reguleringskonto under aktiver for hver af disse,
således at saldoen i valuta + regulering = værdi.

Når så året er gået, skal du regulere værdien på
reguleringskontiene således at summen viser den reelle værdi
på afslutningstidspunktet. Dette vil det sjældent gøre når
du løbende bogfører på baggrund af den for måneden gældende
kurs. Den regulering som du bogfører skal du modpostere et
andet sted, og det vil så enten være en gevinst eller et tab
i din drift.

>Så vidt jeg kan forstå på ovenstående, skal denne konto så sættes i nul ved
>regnskabsårets afslutning!?

Ja, ligesom din omsætningskonto, varekøbskonto og
omkostningskonti. Den samlede værdi modposteres så der på
din resultatkonto under egenkapitalen (en del af
Status/Balancen)

>det kan man aldrig vide... men trods alt er det nok ikke helt langt fra.

Man kan nu aldrig være helt sikker

/Knud

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-03 11:09

[STORT SNIP]

Ok, for at afrunde alt det her.
Hvis du kigger på:
www.secretsofwar.net/test.asp
kan du se den kontoplan som jeg umidelbart er kommet frem til.

Et standard salg uden moms på $100 til ClickBank vil derfor se sådan ud (ud
fra de egentlige kurser og gebyrer):

Debet Konto: 8100 Kursreguleringer [???]
Kredit Konto: 1100 Varesalg [DKK]
Beløb: 635.15

Debet Konto: 8100 Kursreguleringer [???]
Kredit Konto: 3901 Gebyrer ved Clickbank [DKK]
Beløb: 53.99

Debet Konto: 12321 Clickbank [USD]
Kredit Konto: 8100 Kursreguleringer [???]
Beløb: 91.5

Der bliver nogle overflødige posteringer på kursreguleringer, men det
samlede resultat må vel være det korrekte?
Hvis det er korrekt, tror jeg at jeg er nogenlunde klar til at få bestilt en
tid hos en revisor... firmaet starter officielt i morgen.

MVH
~Casper Bang

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 21:12

Knud Berggreen wrote:

> [...]
> kurs. Den regulering som du bogfører skal du modpostere et
> andet sted, og det vil så enten være en gevinst eller et tab

Hm, netop toldkurs og reel afregning giver netop kursregulering ?
Toldkursen er netop kun til at bogføre med, ikke at opgøre det
reelle resultat,
du får jo ikke penge for toldkursen, først når du veksler ?

Og har du kurssikret over eller under toldkursen, er det så ?
Kursgevindst eller tab,
ok, jeg kan det efterhånden, men hårdt lært,
især når du er uden for erhverv..

Jeg tror at I skulle gå en tur i kursgevinstloven først, og så
derefter diskutere kontering.